AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Hei, er det noen som har erfaringer med å kjøpe bolig med deleie. F.eks. Coo eller Finit? Enten dere selv som har kjøpt eller noen dere kjenner? Er det realistisk å betale de ut innen 1 - 3 år? Og hva er evt ulemper dere har støtt på? Anonymkode: 89f17...3e2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Hei, jeg kjøpte en leilighet med Finit i september 2023 og kjøpte dem ut i april i år ved hjelp av egenkapitalen jeg sparte i boligen under perioden. Har egentlig ikke noe negativt å si, de har vært veldig sympatiske og hjelpsomme hele veien. Fant ingen bedre "tilbud" der ute. Svarer gjerne på spørsmål:) Anonymkode: b3336...2b8 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, jeg kjøpte en leilighet med Finit i september 2023 og kjøpte dem ut i april i år ved hjelp av egenkapitalen jeg sparte i boligen under perioden. Har egentlig ikke noe negativt å si, de har vært veldig sympatiske og hjelpsomme hele veien. Fant ingen bedre "tilbud" der ute. Svarer gjerne på spørsmål:) Anonymkode: b3336...2b8 Hvor mye ENK hadde du og hvor mye spyttet Finit inn med? Og hvor mye endte du opp med å betale de (via ny ENK)? 🤔 Anonymkode: 89f17...3e2
Schmuhu Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli (endret) Etisk er dette vanskelig. Du prøver å kjøpe en bolig som du egentlig ikke har råd til. Du deler eierskapet med en bedrift som annen part. Den andre parten prøver å utnytte deg økonomisk ved å stille krav om leie og ansvarsfraskrivelse når det gjelder vedlikehold. Kanskje til og med krav om husregler. Dersom den andre parten er nødt til å realisere boligen før du kan overta, så sliter du med et uønsket salg. Kanskje markedet er dårlig? I praksis får du bare et avdragsfri lån, men istedenfor å kalle det lån, så kaller de det husleie for deler av boligen din. Ved å betale husleie i tillegg til et lån så har du muligens ikke nok kapital til å spare ellers. Da satser du mer på at boligverdien stiger signifikant i håp om at banken refinansierer dette ordinært en dag. Det funker ikke alltid like fort. Mitt råd er å se etter en billigere bolig eller vente med kjøpet generelt, slik at du får kjøpt ordinært. Schmuhu Endret 31. juli av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli 4 hours ago, Schmuhu said: Etisk er dette vanskelig. Du prøver å kjøpe en bolig som du egentlig ikke har råd til. Du deler eierskapet med en bedrift som annen part. Den andre parten prøver å utnytte deg økonomisk ved å stille krav om leie og ansvarsfraskrivelse når det gjelder vedlikehold. Kanskje til og med krav om husregler. Dersom den andre parten er nødt til å realisere boligen før du kan overta, så sliter du med et uønsket salg. Kanskje markedet er dårlig? I praksis får du bare et avdragsfri lån, men istedenfor å kalle det lån, så kaller de det husleie for deler av boligen din. Ved å betale husleie i tillegg til et lån så har du muligens ikke nok kapital til å spare ellers. Da satser du mer på at boligverdien stiger signifikant i håp om at banken refinansierer dette ordinært en dag. Det funker ikke alltid like fort. Mitt råd er å se etter en billigere bolig eller vente med kjøpet generelt, slik at du får kjøpt ordinært. Schmuhu 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mye ENK hadde du og hvor mye spyttet Finit inn med? Og hvor mye endte du opp med å betale de (via ny ENK)? 🤔 Anonymkode: 89f17...3e2 Jeg gikk inn med 172,500 (5%) og Finit gikk inn med 345,000 (10%). Men nå er det vel enda enklere hvis man kun trenger 10%. (Jeg gjorde dette før EK grensen ble senket). Egenkapitalen min økte med over 200000 i løpet av perioden (1,5 år), og Finit sin økte med rundt 90,000. Så mesteparten gikk til meg, selv om jeg gikk inn med ca. 1/3 av egenkapitalen. Finits EK betalte jeg ut via en refinansiering av lånet, så jeg betalte ikke ut med penger jeg måtte ha spart opp ved siden av. Men hvis man klarer å spare ved siden av så er jo det helt ideelt. Da kunne jeg sikkert kjøpt ut finit før 12 mnd. Det er mange misforståelser og spekulasjoner om deleie. Jeg fikk ingen husregler, annet enn å "behandle boligen aktsomt", sørge for at rørene ikke fryser og et par andre common sense ting. De vil f.eks ikke at jeg skal installere ny kurs på egenhånd xD Hver gang du betaler ned lånet, så sparer du også EK. Det er ikke bare boligprisveksten som øker EK med finit. Finit kan ikke "realisere boligen før du kan overta". Jeg bestemte selv når jeg ville kjøpe dem ut eller selge. Er nok også en minimums grense du må bo i boligen før du kan selge, men det husker jeg ikke nå. Men det var ikke noe problem for meg da målet er å kjøpe ut lenge før man evt. selger boligen. Finit tar ikke husleie. De tar en del av egenkapitalen som spares, som betyr at hele fortjenesten til Finit også kan reduseres ved en eventuelt prisnedgang. Hvis det går bra for Finit, går det enda bedre for meg. Det var ikke aktuelt å vente med å kjøpe bolig for jeg var ikke keen på å spare i 5-6 år. I tillegg ville boliger da vært dyrere. For å spare samme sum som jeg gjorde med Finit, måtte jeg ha spart ca 11,000 per mnd i tillegg til å leie en bolig. Det hadde jeg ikke klart. Og jeg kunne ikke kjøpe billigere. Poenget er at jeg manglet egenkapital og kunne ikke ha kjøpt for mer enn 1 mill uten Finit. Anonymkode: b3336...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg gikk inn med 172,500 (5%) og Finit gikk inn med 345,000 (10%). Men nå er det vel enda enklere hvis man kun trenger 10%. (Jeg gjorde dette før EK grensen ble senket). Egenkapitalen min økte med over 200000 i løpet av perioden (1,5 år), og Finit sin økte med rundt 90,000. Så mesteparten gikk til meg, selv om jeg gikk inn med ca. 1/3 av egenkapitalen. Finits EK betalte jeg ut via en refinansiering av lånet, så jeg betalte ikke ut med penger jeg måtte ha spart opp ved siden av. Men hvis man klarer å spare ved siden av så er jo det helt ideelt. Da kunne jeg sikkert kjøpt ut finit før 12 mnd. Det er mange misforståelser og spekulasjoner om deleie. Jeg fikk ingen husregler, annet enn å "behandle boligen aktsomt", sørge for at rørene ikke fryser og et par andre common sense ting. De vil f.eks ikke at jeg skal installere ny kurs på egenhånd xD Hver gang du betaler ned lånet, så sparer du også EK. Det er ikke bare boligprisveksten som øker EK med finit. Finit kan ikke "realisere boligen før du kan overta". Jeg bestemte selv når jeg ville kjøpe dem ut eller selge. Er nok også en minimums grense du må bo i boligen før du kan selge, men det husker jeg ikke nå. Men det var ikke noe problem for meg da målet er å kjøpe ut lenge før man evt. selger boligen. Finit tar ikke husleie. De tar en del av egenkapitalen som spares, som betyr at hele fortjenesten til Finit også kan reduseres ved en eventuelt prisnedgang. Hvis det går bra for Finit, går det enda bedre for meg. Det var ikke aktuelt å vente med å kjøpe bolig for jeg var ikke keen på å spare i 5-6 år. I tillegg ville boliger da vært dyrere. For å spare samme sum som jeg gjorde med Finit, måtte jeg ha spart ca 11,000 per mnd i tillegg til å leie en bolig. Det hadde jeg ikke klart. Og jeg kunne ikke kjøpe billigere. Poenget er at jeg manglet egenkapital og kunne ikke ha kjøpt for mer enn 1 mill uten Finit. Anonymkode: b3336...2b8 Takk for godt og utfyllende svar! For vår del trenger vi kun å "låne" ca 3% (100 000) av finit for å komme oss på boligmarkedet i den prisklassen vi ønsker. Vi kan fint spare det på et år til, men så er også ønsket om barn veldig stort for tiden. Og da er det helt umulig å komme inn på boligmarkedet. I tillegg til at utleier nå skal selge boligen vi bor i, og da ønsker vi helst å kjøpe før vi må leie igjen.. Det virker også som Finit fungerer som gode rådgivere i boligjakten. Hvordan opplevde du dette? Eller fant du ut av hvilken bolig du ønsket selv? Og hvordan opplever du banken man må ta opp lån i? BNBank (husker ikke i farta)? Anonymkode: 89f17...3e2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli Jeg hadde nok brukt deleie om det hadde eksistert da jeg var førstegangskjøper. Det hadde spart meg 3+ år med husleie, knekkebrød og sparebluss. Helt topp at det endelig finnes flere alternative veier inn på boligmarkedet. Heldigvis er jeg godt på plass i boligmarkedet selv nå, men jeg har en yngre søster som sannsynligvis kommer til å ta «snarveien» inn med bruk av deleie. Anonymkode: 35d6c...4c1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli Schmuhu skrev (8 timer siden): Etisk er dette vanskelig. Du prøver å kjøpe en bolig som du egentlig ikke har råd til. Du deler eierskapet med en bedrift som annen part. Den andre parten prøver å utnytte deg økonomisk ved å stille krav om leie og ansvarsfraskrivelse når det gjelder vedlikehold. Kanskje til og med krav om husregler. Dersom den andre parten er nødt til å realisere boligen før du kan overta, så sliter du med et uønsket salg. Kanskje markedet er dårlig? I praksis får du bare et avdragsfri lån, men istedenfor å kalle det lån, så kaller de det husleie for deler av boligen din. Ved å betale husleie i tillegg til et lån så har du muligens ikke nok kapital til å spare ellers. Da satser du mer på at boligverdien stiger signifikant i håp om at banken refinansierer dette ordinært en dag. Det funker ikke alltid like fort. Mitt råd er å se etter en billigere bolig eller vente med kjøpet generelt, slik at du får kjøpt ordinært. Schmuhu Jeg er uenig i at det er uetisk. Dette er en bolig og økonomiske forpliktelser man har økonomi til, men kravet om egenkapital gjør at man ikke får lån til. Jeg synes det hadde vært bedre om banker i større grad brukte vurderinger, som de har lov til, når de vurderte lånesøknad. Problemet er først og fremst knyttet til nyutdannede med lang utdanning, høy studiegjeld, liten egenkapital, men høy inntekt. Anonymkode: 5472a...31a
alexxqh Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august (endret) Forøvrig har regjeringen kommet med et lovforslag som skal fremme deleie https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/apner-for-mer-bruk-av-boligkjopsmodeller/id3110234/ Endret 1. august av alexxqh
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august alexxqh skrev (12 timer siden): Forøvrig har regjeringen kommet med et lovforslag som skal fremme deleie https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/apner-for-mer-bruk-av-boligkjopsmodeller/id3110234/ Så spennende, det er bra det blir litt enklere å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: 89f17...3e2
AnonymBruker Skrevet 10. august #13 Skrevet 10. august Da kan det hende vi prøver Finit, og da oppdaterer jeg evt. tråden. Flere må gjerne fortsette å komme med erfaringer/ synspunkter 😊 Anonymkode: 89f17...3e2
AnonymBruker Skrevet 26. august #14 Skrevet 26. august Begge de nevnte har jo gode google-anmeldelser. Det kan jo være interessant å lese hva folk skriver der. Vet om noen i Trondheim som var TOBB-medlem (boligbyggelag alá OBOS), som kjøpte bolig gjennom TOBB Deleie. TOBB Deleie er visstnok et samarbeid mellom TOBB og Coo. De ble vertfall 100% eiere før det var gått 2 år, så det bør ikke være urealistisk med 1-3 år slik du skriver. Ulempen er vel at man ikke kan selge boligen når som helst, dersom man brått får behov for det? Når det er sagt så kjøper man jo vanligvis ikke bolig for å selge den kort tid etterpå, da det som regel er store kostnader knyttet til kjøp og salg av bolig. Anonymkode: 6c87d...8cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå