Gå til innhold

Dere som er ufør/på aap, eller hjemme av andre grunner: Når står dere opp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 14.44):

Søvnrytmen min blir ekstremt påvirket av nevrologisk sykdom - og medikamenter for det.

Når jeg var i full jobb uten barn stod jeg opp sent i helgene.

Men jeg var jo ikke alvorlig syk.

Ikke alle sykdommer påvirker søvn, men VELDIG mange som fører til langtidsfravær gjør det. 

Nå har jeg barn, så drømmen min er å kunne stå opp tidlig for å ta litt av oppgavene da, få gitt hadetklem osv.

Men det er ikke en mulighet jeg har. 

Anonymkode: bfbc8...e88

Hvorfor fikk du barn?

Anonymkode: 95193...943

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært typen til å ligge å sove hele dagen for det ødelegger gleden med å sove lenge i ferie og helg. Er ikke gøy å sove lenge hver dag så jeg følger samme rutine som jeg alltid har hatt, står opp rundt 07 uansett når jeg har lagt meg i ukene. Nå har jeg jo barn og da så det er naturlig for meg å stå opp tidlig i ukene så sover vi lenge i helgene og ferier. Elsker å legge meg seint og stå opp seint, men bare i helger og ferier, hver dag blir for mye.

Ser noen her i tråden spurte en hvorfor hun fikk barn? 

Så jeg svarer på det og, jeg fikk barn fordi jeg ville ha barn før jeg i det hele tatt visste jeg hadde en tikkende bombe i kroppen så sånn er det. De aller fleste normale oppegående mennesker velger ikke å få barn om de er så syke at de havner utenfor arbeidslivet for veien er kort til fattigdom. Arbeidsevne er ikke det samme som omsorgsevne og i motsetning til hva mange raringer her inne på kg tror så er det ikke slik at man må være hjernedød og lam i kroppen for å bli uføretrygdet. :)  Jeg hadde nok ikke valgt å få barn om jeg trodde jeg kom til å havne utenfor arbeidslivet, men heldigvis så fikk jeg barn først og det er jeg så utrolig glad for. 

Ellers så hadde ingen trodd jeg var syk eller utenfor arbeidslivet, er fullt oppegående og er i aktivitet hver dag noe som ikke hadde vært mulig om jeg skulle vært i arbeidslivet, har ikke energi til jobb og et liv utenom. 

Anonymkode: ecc6c...066

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Sliter veldig med søvn. Har diagnostisert forsinket-søvnfasesyndrom for et år eller to tilbake. Trodde alltid jeg hadde insomnia, men så sa de at jeg hadde forsinket-søvnfasesyndrom, noe jeg ikke visste eksisterte en gang.

Døgnrytmen min kan være helt på hodet. Jeg kan våkne 10 på morgenen en dag, andre dager kl 2 på dagen, andre kl 6, i går våknet jeg kl 19:30. Nå er klokken 05, men har et ærend kl 13, men pleier sove til langt på dag når jeg er oppe så sent. Hater å legge meg tidlig og og pleier som regel aldri å falle i søvn når jeg gjør det.

Jeg har flere nevrodivergente diagnoser, som autisme, ADHD og nå forsinket-søvnfasesyndrom. Livet hadde helt sikkert vært enklere om bare hjernen min var normal.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Står opp når jeg våkner, mellom 5-7. Men jeg legger meg jo tidlig og da, å sitte våken halve kvelden/natta gir meg ingenting.

Anonymkode: 22d5e...04b

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Står opp 05.30 for jeg skal på jobb. Jobber tilrettelagt tre dager i uka. Når jeg har fri står jeg opp 05 og går morgentur og er tidlig hjemme så har jeg hele dagen på meg til andre ting. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg rundt 21-21:30 og står opp hver dag rundt 6-7 tiden.

Rutinen er veldig viktig for meg og hjelper stort i hverdagen som både autist og ufør.

Anonymkode: 25e66...30d

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av barn, står jeg opp mellom 6 og 7.

Hadde jeg ikke hatt barn, ville jeg sikkert vært oppe senest 9.

Anonymkode: 7662f...d50

Skrevet

Våkner av meg selv mellom 07-09, kommer an på dagsformen

AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er jeg ikke arbeidsledig lenger, men var det i en periode på flere år.

Da gikk jeg inn i det som jeg ser på som min naturlig døgnrytme. Det er å sitte opp hele natten, legge meg rundt 5-6 om morgenen, og sove til 14-15 på ettermiddagen. Det er slik jeg liker meg best.

Jeg går mot den rytmen om jeg bare har fri en langhelg, jeg. Det sklir ut nesten umiddelbart. Sitter oppe hele natta.

Anonymkode: a82a3...c26

AnonymBruker
Skrevet

det er jo store forskjeller fra person til person. noen sover hele dagen og andre klarer og komme seg opp på morgenen

Anonymkode: 1153f...0f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

det er jo store forskjeller fra person til person. noen sover hele dagen og andre klarer og komme seg opp på morgenen

Anonymkode: 1153f...0f1

Mulig det er derfor tråden ble laget.

Anonymkode: 8f32a...3b8

• Liker 3
Skrevet

Rundt kl. 8:00-9:00.

AnonymBruker
Skrevet

Komboen insomnia + ME gjør at jeg sovner ikke før langt på natt, og jeg må ha nok søvn for å fungere det lille jeg gjør. Så jeg sovner mellom 2 og 4 som regel (5-6 på de verste nettene), og står opp halv tolv-tolv. Den evige balansen mellom at jeg trenger nok søvn, uten å miste alt dagslys. Vinteren er tung. 

Anonymkode: d9ff5...cde

AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger meg mellom 21.00 og 23.00, vekkeklokka står på til 05.45, men er ofte våken før det, eller er våken midt på natta i 1-2 timer. 

Jeg må opp om morgenen for å få ungdommer på skolen, og siden jeg fikk barn for 18 år siden så har døgnrytmen min vært styrt av dem. 
På det verste, over 5-6 år, så sov jeg sjelden mer enn 1-2 timer i strekk, og sjelden mer enn 5 timer i døgnet. Anbefales ikke. 

Sover ikke på dagtid, uansett hvor trøtt jeg er, ettersom jeg er livredd for å ikke få sove når jeg legger meg.

Anonymkode: d5849...ee2

Skrevet

Står opp til normal tid - 09.00-10.00. Hender jeg dupper på formiddagen en time eller to. Legger meg til samme tid.

AnonymBruker
Skrevet

06.30-23.00

Anonymkode: 89e6e...1e1

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg rundt 23.30 - 23.45. Står opp 06.40 for å få barn på skolen. 

Anonymkode: 27902...134

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kunne velge ville jeg sovet til 8-9. Men siden jeg våkner 05-06.30 så synes jeg det er greit å stå opp tidlig. Sovner rundt kl 22. for å få nok søvn.

Anonymkode: cf09b...9ab

Skrevet

Kommer helt ann på dagsformen. Noen dager er jeg sliten og sliter med tankekjør. Da kan jeg sovne seint og stå opp seint. Så lenge det ikke er noe jeg skal neste dag. 

Jeg er dessverre fæl til å snu døgnet i perioder. Men det blir ofte sånn, når man sliter psykisk 😔

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...