Gå til innhold

Dere som er ufør/på aap, eller hjemme av andre grunner: Når står dere opp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sengebunden 24/7.

Blir forverret av å ligge for lenge, samt søvnmangel.

Så jeg sitter i en slags reclinerposisjon når jeg ikke ligger, og må holde meg fast i sengs pga konstant vertigo.

Legger meg kl 22 fordi jeg ikke klarer å holde ut.

Sover veldig dårlig og oppstykket, og er våken noen timer før jeg står opp. Den ene timen går til forberedelser som kreves for å klare å gå fra liggende til sittende. 

Setter vekkerklokka på 08.30, fordi jeg får helt uutholdelig symptomtrykk av å stå opp tidligere.

Anonymkode: bfbc8...e88

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ufør pga MS.

Står opp 6:30 - lager havregrøt  og smører niste til ungene.  Går på trening nesten hver formiddag. 

Legger meg ca 22:30

Anonymkode: 890f8...d45

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som regel i åttetiden, men hender det er syv og hender det er elleve. Spørs litt på hvordan natta var. Jeg sliter med milde til moderate smerter jeg fint kan ignorere på dagtid, men som kan holde meg våken hele natta. Om jeg hiver innpå noen piller klarer jeg å sovne, men våkner jo igjen når effekten avtar.

Anonymkode: 5a264...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står opp ca 0630. Har en høneblund en eller annen gang etter klokka 1100. Den kan vare i alt fra 20 minutter til 5 timer.

Anonymkode: e2acf...dcc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjukt hvor tidlig folk er i seng og står opp. Er ingen av dere B-mennesker eller tenker dere at det ser bedre ut på papiret at dere står opp tidlig?

Skal ærlig innrømme at om jeg hadde vært uføretrygdet hadde jeg lett sovet til 12 hver dag. Det gjør jeg i helgene. 

Det er faktisk ikke slik at man er noe latere om man legger seg sent og står opp sent. Antall timer man sover er likevel stort sett det samme. 

Anonymkode: 6843f...13b

Jeg er b-menneske, men har barn som skal i bhg og på skole så jeg må opp. Når jeg da er oppe, har dusjet og startet dagen så fortsetter jeg frem til jeg er sliten og må sove, ca kl1100. At jeg står opp tidlig betyr ikke at jeg ikke sover mye eller ikke ligger mye i senga. 

Anonymkode: e2acf...dcc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg litt etter tolv, og våkner 7-9. Ofte våkner jeg med migrene, så da ligger jeg litt. Jeg prøver å være kledd 10, senest 11. Helst kledd før 9. Å sovne for tidlig trigger migrenen. 

Anonymkode: 2e9f2...915

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg senest kl 23. Står opp mellom 9 og 10. Hviler før middag ca 16-17, og kan da gå til dekket bord. Dagens høydepunkt.

Anonymkode: dcec2...3d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjukt hvor tidlig folk er i seng og står opp. Er ingen av dere B-mennesker eller tenker dere at det ser bedre ut på papiret at dere står opp tidlig?

Skal ærlig innrømme at om jeg hadde vært uføretrygdet hadde jeg lett sovet til 12 hver dag. Det gjør jeg i helgene. 

Det er faktisk ikke slik at man er noe latere om man legger seg sent og står opp sent. Antall timer man sover er likevel stort sett det samme. 

Anonymkode: 6843f...13b

Søvnrytmen min blir ekstremt påvirket av nevrologisk sykdom - og medikamenter for det.

Når jeg var i full jobb uten barn stod jeg opp sent i helgene.

Men jeg var jo ikke alvorlig syk.

Ikke alle sykdommer påvirker søvn, men VELDIG mange som fører til langtidsfravær gjør det. 

Nå har jeg barn, så drømmen min er å kunne stå opp tidlig for å ta litt av oppgavene da, få gitt hadetklem osv.

Men det er ikke en mulighet jeg har. 

Anonymkode: bfbc8...e88

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Våkner stort sett ca 8/9 men på vinteren ofte 10

Anonymkode: 9abeb...1ce

Skrevet

Legger meg 23-24. Tar melatonin. Våkner oftest etter en time eller to. 

Står opp mellom 08-09. Klokken 09 skal jeg (helst) ta medisiner, men det har hendt at klokken har blitt både 10 og 11. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å sovne og har mange oppvåkninger i løpet av en natt. Legger meg 23.00 og står opp 13.00 og har bare fått rundt 4 timer søvn til sammen. 

Jeg nekter å stå opp før 12.00, for dagene blir for lange. Livet er så meningsløst og dagene er de samme og jeg vil ha dem så korte som mulig. Jeg legger meg rundt 23-24. Så det er ikke slik at jeg har snudd døgnet og lever om natten. 

Akkurat nå er døgnrytmen ødelagt på grunn av hetebølgen, og varmen gjør at jeg sover ekstremt dårlig. Jeg sovner ikke før rundt 5-6 om morgningen og jeg legger meg rundt 2-3 nå på grunn av det. Da jeg gikk i behandling så la jeg meg 22/23 hver dag, nå spiller det ingen rolle når jeg legger meg. 

Sovetabletter har jeg sluttet med, for de funker ikke, de gjør meg neddopet og jeg får jævlige bivirkninger som bare gjør alt verre. 

Anonymkode: 8e0c6...dc0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Legger meg mellom 23 og 00, og står opp mellom 07 og 08. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i grunn ufør,men ikke ufør. Er som regel oppe av senga 04.00. Psykisk,og vondt i rygg,nakke og  knær. Men for noen år siden var jeg sykemeldt grunnet to brudd I ryggen,da koste vi oss med å se på TV til 01 på natta,men klarte aldri å sove lenger enn 06.  Nå kan jeg gå både 2 og 3 døgn uten søvn,er ikke godt altså. Skal jo se bra ut og fungere 100% på jobb 😢

Anonymkode: d6dc3...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hver dag hjemme som sykemeldt og nå hjemme på delvis AAP, så står jeg opp kl 06-08, og legger meg  rundt 22-23. Hver dag har jeg en plan om gjøremål som gir mening. Det har kanskje ikke mening for alle, men små ting som ut i hagen, handle litt, gå en kort tur, sjekke forsikringer, etc. rett og slett for å ha ett mål for dagen. Det syns jeg hjelper med døgnrytme.

Anonymkode: 23aec...ce9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ufør. Pleier å legge meg 22. Vanligvis har jeg vekkerklokka på mellom 7 og 8, noen ganger før. Spørs hva jeg skal. 

Uten klokke er jeg i koma, sover til både 9 og 10. Prøver begrense det til helgene. 

Anonymkode: 9b67f...6a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ufør. Pleier å legge meg 22. Vanligvis har jeg vekkerklokka på mellom 7 og 8, noen ganger før. Spørs hva jeg skal. 

Uten klokke er jeg i koma, sover til både 9 og 10. Prøver begrense det til helgene. 

Glemte å skrive ar jeg som regel sover et par timer på dagtid også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ufør i mange år. Døgnrytmen har variert med formen. Alt fra å sove opptil 18 timer i døgnet, til soleklart «B» mønster til å legge meg i normal tid og stå opp i 08.00 tiden.

Mye handler om helse, og noe om alder og livssituasjon. I ungdommen og i 20 årene så har det av en eller annen grunn større apell å sove lenge. Nå er jeg i 40 årene, og så lenge formen ikke er veldig ille - så gir det mest mening å legge meg tidlig og stå opp «tidlig». Så det har vell igjennom årene variert fra å sove til 12.30 + middagshvil, til å sove fra 02.00 - 14.00 - til å sove fra 23 - 08. 

Anonymkode: d4ffe...4a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. Jeg er ung ufør.

Hvis jeg har prosjekter eller deadlines så skriver jeg på natten, legger meg 6 og sover til 12-13. Men ellers kan jeg legge meg 22-23, og stå opp 8-9.

Anonymkode: 28a9d...6b1

AnonymBruker
Skrevet

Står opp mellom 12-14 pga medisiner som gjør meg veldig trett. Legger meg fra 00-01. Skulle helst stått opp 08 og kommet i gang med dagen.

Anonymkode: b6e52...41e

AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (På 30.7.2025 den 9.42):

Enig, det irriterer meg også. Var det Sylvi Listhaug som sa at det var viktig at folk fikk en grunn til å stå opp om morgenen? Det føltes så utrolig nedlatende, som om alle som ikke er i jobb er noen late slabbedasker.

Det var finansminister Vedum i den rød-grønne regjeringen. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-fres-i-debatten-sta-ikke-her-med-millionlonn-og-si-det/s/5-95-1388892

Anonymkode: 95193...943

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...