Gå til innhold

Dere som er ufør/på aap, eller hjemme av andre grunner: Når står dere opp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har mye hjemmekontor, men også to dager i uka hvor jeg må stå opp kl 5.

Så de dagene med hjemmekontor, står jeg opp senest kl 0630 for å ikke ødelegge rytmen helt de to dagene jeg må stå opp tidlig. Legger meg kl 2130. Også i helgene hvis det ikke skjer noe helt spesielt. Elsker å være i sengen min tidlig om kvelden. 

Anonymkode: fd5bc...869

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har mye hjemmekontor, men også to dager i uka hvor jeg må stå opp kl 5.

Så de dagene med hjemmekontor, står jeg opp senest kl 0630 for å ikke ødelegge rytmen helt de to dagene jeg må stå opp tidlig. Legger meg kl 2130. Også i helgene hvis det ikke skjer noe helt spesielt. Elsker å være i sengen min tidlig om kvelden. 

Anonymkode: fd5bc...869

"Mye hjemmekontor" på aap/ufør? Hva mener du? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg rundt 1. Sover 2 til 10. Står opp 11.varierer selvfølgelig litt, men prøver å holde det stabilt. Liker ikke å stå opp så veldig mye tidligere, føler dagen blir så lang og kjedelig (selv om jeg gjør akkurat det samme🤣

Anonymkode: aa839...453

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca 05.50 i hverdagene, jeg gikk på høyere utdanning i 3 år av AAP. Varierte litt i helgene, men som regel før 09.

Går og legger meg som regel alt fra 20.30 til 22.30, jeg elsker å lese en god stund på sengen før jeg sovner😅

Nå blir det vel ca 06.30 når jeg starter i jobb neste mnd.

Anonymkode: 4d51f...495

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykemeldt og gravid. Står opp 7-ish fordi da våkner huset. 

Anonymkode: ba63b...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har variert voldsomt. Sikkert stått opp til alle døgnets tider på et tidspunkt. Jeg sliter med søvn og psykiske problemer. Syns den roen og mørket som er om natten er beroligende. Man sllpper bråket til folk og at det skal skje så mye. De siste årene har jeg stort sett stått opp mellom 10 og 12. Da får jeg noen timer med rolige nattetimer, får lys og dag, men slippper alt som skjer rundt 7-8. Jeg blir stresset av rushene  når folk skal til og fra jobb, sykler i vill fart osv. 

Anonymkode: 03630...df1

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjukt hvor tidlig folk er i seng og står opp. Er ingen av dere B-mennesker eller tenker dere at det ser bedre ut på papiret at dere står opp tidlig?

Skal ærlig innrømme at om jeg hadde vært uføretrygdet hadde jeg lett sovet til 12 hver dag. Det gjør jeg i helgene. 

Det er faktisk ikke slik at man er noe latere om man legger seg sent og står opp sent. Antall timer man sover er likevel stort sett det samme. 

Anonymkode: 6843f...13b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svart tidligere i tråden, og jeg er selv a-menneske som alltid har våknet tidlig. Synes det er litt trist (ikke basert på mange svar her i tråden - men mest i forhold til hva jeg har hørt og lest gjennom mange år) at det ofte er en form for moral i forhold til søvnmønster. Jeg kjenner flere b-mennesker som fungerer flott når de kan følge egen rytme. Noen av de har fått muligheten og valgt jobber som passer de. Jeg har også møtt fordommer (som andre har nevnt her) hvor en del tror at jeg sover til langt på dag og at det er derfor jeg sliter med helsa. At jeg har utfordringer med helse blir godtatt på en helt annen måte når de ser at jeg står tidlig opp.

Bare et lite hjertesukk. Jeg tror flere hadde fungert bedre om de kunne fulgt sin egen døgnrytme, og jeg ser ikke at det er noe "moralsk bedre" med å være a-menneske.

Anonymkode: e4d0d...921

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er arbeidsledig. Står opp mellom seks og sju hver dag. Legger mellom 22/23.
Jeg var på et jobbsøkerkurs her forleden og kutslederen var sånn « det er viktig å stå opp om morran». Synes det er en merkelig antagelse at alle som går hjemme sover hele dagen. 🙄

Anonymkode: 6a873...aeb

Mange som er langtidsarbeidsledige, blir deprimerte og sliter med bla forskjøvet døgnrytme. Så det er nok ikke noen spesielt merkelig ting å tenke: det er ofte sant. Dette er også grunnen til at nettkurs ofte begynner tidlig på dagen, slik at folk skal bli ekstra motiverte til å stå opp til det og kanskje klare å snu døgnet tilbake. Jeg var ikke helt deprimert og søvnforstyrret selv som arbeidsledig, men det tærer på tålmodigheten og psyken å få avslag på avslag og ha dårlig råd - og jeg måtte bruke tannbeslag fordi jeg skar tenner om natta mens jeg sov. Jeg løste det ved å trene og fake "avtaler". Var også heldig fordi ooplegget til jobbsøkerkurset passa meg godt, det var lagt opp litt som et studieforløp over flere mnd. Mye av kurset kunne egentlig vært selvhjelp for mental helse, mye sånn fake it until you make it. Jeg hadde vært ledig en stund, men fikk jobb etter 2 mnd. på det kurset. Og var nesten lei meg fordi jeg ikke fikk tatt kurset ferdig.

Anonymkode: 1242c...861

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har periodevis veldig dårlig døgnrytme, men har alltid alarm på kl 9. Nå i sommer har det fort blitt halv 10-10, men skal hente meg inn igjen når hverdagsrutinene kommer på plass igjen. Sovner alt mellom kl 23.30 og 3.00. Jeg har periodevis veldig dårlig døgnrytme, men har alltid alarm på kl 9. Sovner alt mellom kl 23.30 og 3.00. 

Jeg skal prøve meg på skolen til høsten, så jeg må venne meg til å stå opp tidligere snart.

Anonymkode: 5ac60...695

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står opp 6-7 i hverdagen. Har barn som skal på skolen og en liten VTA-stilling tre dager i uka. I helgene/på fridager har jeg vekkerklokke kl 8. Unntaket er i lengre ferier, da har jeg ikke på vekkerklokke - det er med på å bidra til feriefølelsen og hjelper meg å hvile skikkelig. 

Jeg jobbet turnus tidligere og trivdes godt med varierende døgnrytme, men jeg kjenner nå etter noen år med jevnere døgnrytme at jeg har enda bedre av dét, derav vekkerklokke på helg.

Anonymkode: c990e...c80

AnonymBruker
Skrevet

Kan fort bli sittende litt utover natta og pusle med mitt, men opp må jeg bare! Utstår ikke å sove hele dagen uansett hvor sliten jeg er i både kropp og sjel. 100% ufør på fjerde året.

Anonymkode: c3143...c0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sjukt hvor tidlig folk er i seng og står opp. Er ingen av dere B-mennesker eller tenker dere at det ser bedre ut på papiret at dere står opp tidlig?

Skal ærlig innrømme at om jeg hadde vært uføretrygdet hadde jeg lett sovet til 12 hver dag. Det gjør jeg i helgene. 

Det er faktisk ikke slik at man er noe latere om man legger seg sent og står opp sent. Antall timer man sover er likevel stort sett det samme. 

Jeg blir faktisk dårligere av å sove lenge enn å stå opp tidlig. Våkner jeg 7 er jeg våken og får jeg noen greie timer på morgen/formiddag. Sover jeg til 12 er jeg groggy og helt ødelagt hele dagen. Som regel våkner jeg tidlig og står opp, men kan jo sovne igjen hvis jeg blir liggende. Men siden jeg føler meg verre av det står jeg heller opp. Skal jeg ta igjen søvn må jeg gjøre det på kvelden istedet, ved å legge meg tidlig..

Anonymkode: f3d70...d6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har klokka på 8.00 nå i sommer, kan ligge og scrolle til kl 8.30 kanskje. Når barna skal på skole, står jeg opp senest kl 7.00.

Anonymkode: 7f254...6c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg var mer B-menneske før jeg ble syk. Vet ikke om det er tilfeldig, og har ikke gjort noe for å snu døgnrytmen uten å bli syk. Men er så ferdig på kvelden at jeg har kjempebehov for å legge meg. Har problemer med søvn, så våkner ofte 3-4 tiden. Står opp 6-7 tiden. Så er ikke uthvilt kl 7, men klarer ikke ta igjen mer søvn på morgenen uten å bli dårlig. Må ta igjen søvn på kveld, en sjelden gang på dagtid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg blir faktisk dårligere av å sove lenge enn å stå opp tidlig. Våkner jeg 7 er jeg våken og får jeg noen greie timer på morgen/formiddag. Sover jeg til 12 er jeg groggy og helt ødelagt hele dagen. Som regel våkner jeg tidlig og står opp, men kan jo sovne igjen hvis jeg blir liggende. Men siden jeg føler meg verre av det står jeg heller opp. Skal jeg ta igjen søvn må jeg gjøre det på kvelden istedet, ved å legge meg tidlig..

Ja, dette er jo gjerne erfaringen til A-mennesker. For meg er det omvendt. Jeg blir helt ødelagt av å stå opp tidligere enn hva kroppen min vil. Jeg synes bare det er så synd at selv mange kjenner på at man må stå opp og legge seg tidlig bare fordi det er en oppkonstruert idé om at man er en latsabb om man ønsker å forskyve søvnen sin med 2-3 timer. 

Selv jobber jeg fulltid, men etter koronaen og vi fikk hjemmekontor kan jeg nå endelig ha en arbeidstid som passe MIN døgnrytme mye bedre. Jeg kjenner hvor mye bedre jeg fungerer med denne døgnrytmen. 

Jeg tror helt ærlig man hadde klart å stå lenger i arbeid om man får tilrettelagt for egen døgnrytme. Og jobbe mot kroppens instinkter hver eneste dag har vært kjempetungt for meg gjennom hele mitt arbeidsliv. Jeg tror heller ikke det er særlig sunt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dette er jo gjerne erfaringen til A-mennesker. For meg er det omvendt. Jeg blir helt ødelagt av å stå opp tidligere enn hva kroppen min vil. Jeg synes bare det er så synd at selv mange kjenner på at man må stå opp og legge seg tidlig bare fordi det er en oppkonstruert idé om at man er en latsabb om man ønsker å forskyve søvnen sin med 2-3 timer. 

Selv jobber jeg fulltid, men etter koronaen og vi fikk hjemmekontor kan jeg nå endelig ha en arbeidstid som passe MIN døgnrytme mye bedre. Jeg kjenner hvor mye bedre jeg fungerer med denne døgnrytmen. 

Jeg tror helt ærlig man hadde klart å stå lenger i arbeid om man får tilrettelagt for egen døgnrytme. Og jobbe mot kroppens instinkter hver eneste dag har vært kjempetungt for meg gjennom hele mitt arbeidsliv. Jeg tror heller ikke det er særlig sunt. 

Er enig i siste avsnitt der. Som jeg skrev så var jeg mer b-menneske før sykdommen. Er nok mye fordi vi er helt ferdig utover dagen og må legge oss, så snus døgnrytmen. Men ja, tror nok mye stress og et arb.liv som er presset inn i en mal som ikke passer for alle gjør mange syke. 

AnonymBruker
Skrevet

Legger meg mellom 23:30 og 2. Står opp mellom 8:30 og 11, spørs på hvordan nettene har vært. Har nyfødt jeg fullammer og tar meg av all nattevåk så samboer står opp med 2-åringen. Når vi bare hadde eldste og hun var gått i bhg sov jeg gjerne til 10. Har mye senebetennelser og hodepine pga ene armen min ikke fungerer helt som den skal etter skade så alt kommer an på hvordan nettene har vært. 

Anonymkode: 4616c...59f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømmer om å bli et A-menneske, men natten er min tid. Da er alt rolig, ingen tar kontakt osv. Sovner som regel ikke før klokken 3. Våkner som regel litt før klokken 10. Hjernen våkner i 12-13-tiden. 

Anonymkode: 3cecb...ebc

• Liker 4
Skrevet

Våkner mellom 08:30-12. Står opp når jeg er klar for det. Noen ganger kan jeg tilbringe store deler av dagen i sengen grunnet sykdom. Står opp og dusjer før mannen kommer hjem fra jobb. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...