Gå til innhold

Er det ulovlig å sende fakturaer for noe som aldri har funnet sted?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg får en faktura fra noen jeg aldri har hørt om og aldri hatt noe med å gjøre så betaler jeg selvsagt ikke. Men kan jeg i tillegg anmelde for falsk fakturering? 

Disse svindlerne må stoppes. De sender kanskje ut 100 000 falske fakturaer, og selv om 95% bare kaster fakturaen i søpla. Så er det mange nok som betaler til at det er verdt innsatsen. 

Kan slike folk anmeldes til politiet og straffeforfølges?

Anonymkode: e3dba...728

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er disse svindlerne? 
jeg har fått faktura for en tannlegetime i Ammerud  i Oslo, og fra en urmaker for skift av batteri på klokke i Ålesund. 

har bare tenkt på at det er viktig og få stoppet det. Kaster folk det bare i søpla? De truer jo med inkasso. Ja, burde kanskje politianmeldt. 

Anonymkode: 949bc...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er klart du kan anmelde det, det er ikke lov. 

Anonymkode: 34388...25d

Skrevet

Dersom det er med vilje og viten sendt faktura som ikke er rett for å lure noen til å betale så er det åpenbart ulovlig og kan anmeldes.

Men er det feil eller misforståelser er det ikke straffbart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fått en faktura fra ett legesenter jeg aldri har vært på, tok kontakt med det legesenteret og det visste seg at de hadde sendt regningen til feil person 🙂 Kan jo være noe slikt som har hendt. 

Anonymkode: ee72e...353

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk på svindel er straffbart 

Anonymkode: 66e2b...205

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nordisk Bilgaranti AS er et firma som er kjent for å sende ut tilbud som ser ut som faktura. Har blitt dømt for måten de har skaffet opplysninger på, men ikke for selve faktura delen tror jeg? 

https://www.tv2.no/broom/mange-klager-pa-firma-som-selger-garantier/15251371/

Katalogselskaper var kjent for å sende faktura. 1801 Nummeropplysningas katalogtjeneste var blant annet i media etter svindel.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tusenvis-av-nordmenn-foler-seg-lurt-av-kataloghaier/8662234/
Har inntrykk det er mye mindre av denne typen svindel enn før, men mulig det det fortsatt forekommer?

Det kan også være noen oppgir feil navn som en spøk? Dermed blir det sendt faktura til trådstarter.

Endret av TBL12
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...