Gå til innhold

Dere som har barn i 3 og 4 trinn som må være på SFO selv om de ikke vil det selv. Hvorfor?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig interessant at så mange skylder på skjermen hjemme. Barna har altså null respekt for regler hos dere? Sier dere nei til skjerm så gjør de det likevel?

Anonymkode: 442fa...fad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mitt barn har 1.5 times reisevei med bytte av buss/tog/buss. Vi begynte å øve på dette i slutten av 4.klasse. Før det syns jeg hun var for ung. Fra 5-7 klasse har jeg og min mann fått tilpasset vår arbeidstid, sånn at vi klarer å henne de fleste av dagene. De dagene vi ikke kan hente, tar hun kollektivt.  Denne tilpassingen fikk vi ikke, så lenge SFO var en mulighet.

Ja, hun kjedet seg mye det siste året. Men sånn måtte det bare være. 

Anonymkode: f5f73...f57

Hvis barnet ditt bor halvannen time unna skolen, så bor dere vel i gokk?

TS

Anonymkode: d196a...e53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du jobber med barn så tror jeg du klarer å komme opp med noen teorier om hvorfor.

En over her nevnte f.eks. barn med diagnoser som mangler struktur. Slik er mitt barn også. Hun hadde nok blitt sittende å se tv om hun var hjemme alene. Hun er også en type som kan finne på å rote seg bort på vei hjem, plutselig finne på andre ting enn å gå hjem som hun skal. Vil regne med at selve skoleveien også har en betydning for mange. Vil heller at barnet er trygt bevart på SFO enn å sende dem ut på lange og kanskje farlige veier hjem.

Anonymkode: 3b86f...4b5

Hva gjør dere når barnet begynner i 5.trinn?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (11 timer siden):

Jobber du på sfo, også har du ikke forståelse for at ikke alle barn er like? Det er ikke alle 8-10-åringer som kan eller bør være alene uten oppsyn i flere timer.

Forståelde og nysgjerrighet er to forskjellige ting.

Anonymkode: cdbc4...90b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis barnet ditt bor halvannen time unna skolen, så bor dere vel i gokk?

TS

Nei, vi bor meget sentralt på Østlandet. Vi kjører til skolen på 18 min. Kollektivt tar det 1.5 time. Det er mange steder i Norge det ikke går kollektivt på kryss og tvers og en må lange omveier. 

Om så vi hadde bodd i gokk, hadde vi vel vært like avhengig av Sfo. 

Anonymkode: f5f73...f57

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og det må da være bedre at barnet er hjemme og spiller enn å kjede seg på SFO, som omtrent den eneste på trinnet som går der.

TS

Nei, det synes jeg ikke. Vår SFO er super og de tilbyr mange spennende aktiviteter for barna. De er ute hver dag, ofte i skolens gymsal (som er nyoppusset og flott), de drar på innendørs alpint sammen, har masse ulike formingsaktiviteter, besøker biblioteket osv. osv. Bare det å leke ute i timesvis, om det så er med tredjeklassinger, er MYE bedre enn å være alene hjemme. Fjerdeklassingen vår hadde selvsagt respektert skjermreglene våre hjemme, og ville nok gjort leksene sine, men han fikk en mye mer variert ettermiddag på SFO enn han ville fått hjemme. Dette er en vurdering vi foreldre gjør, og det er verken barnet eller en muggen SFO-ansatt som får lov til å ta det valget på våre vegne (heldigvis!).

Anonymkode: 177e1...b7c

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Fordi barnet mitt har spesielle behov og ikke kan være alene. 
Med de to eldste var det fordi jeg ikke ønsket at et barn som ikke ennå hadde fylt åtte år skulle gå alene hjem (skoleveien var ikke ufarlig) og være alene hjemme i flere timer før noen voksne kom hjem. Er det så vanskelig å forstå? Jeg skjønner at du vil ha rolige dager på jobb altså, TS. Men sånn er det. 

Anonymkode: b2f1f...fac

AnonymBruker
Skrevet

Ikke snakk om å være alene hjemme de 2 timene. Vi har prøvd. Men når vi kommer hjem til rot, bil som har byttet plass på gårdsplass fordi ungen har funnet reservenøkkel. Så viser ungen at det ikke er gammelt nok til å være hjemme uten pass. Da blir det SFO

Anonymkode: 256ae...63b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det synes jeg ikke. Vår SFO er super og de tilbyr mange spennende aktiviteter for barna. De er ute hver dag, ofte i skolens gymsal (som er nyoppusset og flott), de drar på innendørs alpint sammen, har masse ulike formingsaktiviteter, besøker biblioteket osv. osv. Bare det å leke ute i timesvis, om det så er med tredjeklassinger, er MYE bedre enn å være alene hjemme. Fjerdeklassingen vår hadde selvsagt respektert skjermreglene våre hjemme, og ville nok gjort leksene sine, men han fikk en mye mer variert ettermiddag på SFO enn han ville fått hjemme. Dette er en vurdering vi foreldre gjør, og det er verken barnet eller en muggen SFO-ansatt som får lov til å ta det valget på våre vegne (heldigvis!).

Anonymkode: 177e1...b7c

Muggen SFO-ansatt?

Vi VIL jo ha 4.klassingene på SFO, vi som er ansatt. SFO er 100% foreldrebetalt, noe som betyr at jo flere barn vi som går på SFO, jo mer penger kommer det inn. Dessverre går mye av ressursene til å dekke opp slik at vi har nok ansatte på jobb hele tiden, blant annet for å dekke opp for flere barn som har behov for 1-1 ansatt, og som har vedtak på det i skolen, men ikke i SFO, og som vi derfor ikke får ekstra midler til.

Det betyr at penger som kunne vært brukt på gode aktiviteter, heller må brukes på bemanning. Noe som igjen gjør at man har et dårligere tilbud enn mange sikkert kunne ønske.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke akkurat noen krise om han gamer litt når han kommer hjem hvis det er det han ønsker, vel? Mange barn trenger hjelp og veiledning med leksene til mye lenger opp i skoleløpet enn dette. En med add trenger det kanskje enda mer. Dere burde ikke legge den oppfølgingen over på ungdommer på sfo. Da er det bedre å kose seg og slappe av meg gaming, spise noe mat dere har gjort klar, og gjøre leksene sammen senere.

Anonymkode: 95a21...ccb

Du synes ikke det er noen krise at en 9-åring gamer 2-3 timer hver dag etter skolen? Du tenker han er klar for lekser og konsentrasjon etter full skoledag + nistirring på skjerm? Deg om det, og kanskje fungerer det hjemme hos deg.

For vår del var alternativet umoden gutt alene hjemme på selvstyr, eller å være med venner på SFO og spille fotball, bordtennis eller ha tur/forming/bakedager. Jeg synes det er temmelig opplagt at skjermfri lek er å foretrekke på daglig basis, men vi er forskjellig.

Lekser har vi naturligvis alltid tatt selv, ganske fascinerende at du antar vi ikke følger opp barnet vårt fordi han går på SFO i stedet for å game hjemme :vetikke:

Anonymkode: 05787...e37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en som begynner i 4.klasse og han vil ikke mer, så han slipper. Betalte 100% plass i fjor, han ville ofte ikke være der, og han måtte ikke. Nå er jeg ufør så han har fint fått velge selv. Men han skal få være 8 dager nå før skolestart for å komme litt inn i det og møte andre.

Ikke alle har den muligheten da de må jobbe. Er da bedre eventuelt at barn er et sted der det er voksen enn å være timer alene. Noen barn kan fint være alene, noen ikke. Det er veldig forskjell på det. 

Anonymkode: 51ac6...c83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 1.43):

Jeg jobber på SFO, og hos oss er det vanlig at elevene slutter i løpet av 3.trinn eller senest til jul i 4.trinn. Men det er alltid noen barn som må gå på SFO selv om det ikke lenger er noen venner som går der, og de kjeder seg halvt i hjel.

Omtrent daglig får vi spørsmål om å ringe hjem fra elever, hvor de ber om å kunne dra hjem. 

Hvorfor velger dere å ha barna deres på SFO om de selv ikke vil være der? Når ingen klassekamerater er igjen, og de blir gående rundt og kjede seg, eller maser om å dra hjem?

Hva svarer foreldre/foresatte når dere ringer dem og sier at barnet kjeder seg halvt ihjel og vil hjem da? 

Anonymkode: 9240a...bdc

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du synes ikke det er noen krise at en 9-åring gamer 2-3 timer hver dag etter skolen? Du tenker han er klar for lekser og konsentrasjon etter full skoledag + nistirring på skjerm? Deg om det, og kanskje fungerer det hjemme hos deg.

For vår del var alternativet umoden gutt alene hjemme på selvstyr, eller å være med venner på SFO og spille fotball, bordtennis eller ha tur/forming/bakedager. Jeg synes det er temmelig opplagt at skjermfri lek er å foretrekke på daglig basis, men vi er forskjellig.

Lekser har vi naturligvis alltid tatt selv, ganske fascinerende at du antar vi ikke følger opp barnet vårt fordi han går på SFO i stedet for å game hjemme :vetikke:

Anonymkode: 05787...e37

Men hvorfor svarer du her om ungen din hadde venner på SFO og koste seg der? Det er ikke det ts spør om! 

Anonymkode: 442fa...fad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi barnet ikke er modent nok til å være alene hjemme.

Enkelt og greit.

Eldste fikk lov å gå hjem kl 15.00 og ta med lillebror om han ønsket siste året på SFO.

De klarte seg sammen i et par timer. Men yngste kan ikke være alene mer enn 1 time. 

Her er eldste ferdig med SFO nå så til høsten blir det nok å bli med/ta med venner.

Yngste må da være på SFO da han ikke er moden nok til å være alene hjemme.

Anonymkode: e9cb6...785

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 8.55):

Ser at omtrent alle som svarer, har barn som VIL være på SFO, selv om de går i 3 og 4.trinn. Det er jo ikke det jeg spør om.

Jeg hadde selv en sønn som gikk på SFO 2 dager i uka ut 4.trinn, fordi han ville være med på aktivitetene de hadde de dagene, og at alle vennene hans fortsatt gikk der. Datteren min sluttet etter 3.trinn, av samme grunn, det var ingen av venninnene som gikk på SFO lenger.

Jeg snakker om de tilfellene der barna kjeder seg på SFO fordi de ikke har noen å være sammen med, er glad hver gang de får lov til å gå hjem, og generelt hater SFO. Hvorfor skal de da måtte være der?

TS

Alternativet er vel gjerne å sitte hjemme på skjerm, frem til foreldrene kommer. 

Syns du det er et godt alternativ?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 2.05):

Fordi mitt barn ikke vil være hjemme alene de timene mellom skolen slutter og vi kommer hjem. Det blir jo en del timer alene hjemme. Vi voksne jobber fulltid, så vi er ikke hjemme før kl 16.30/17. 

Anonymkode: 5636b...0ce

Så de er på skolen fra kl 08 til 16:30-17??? 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi mitt barn ville dratt med seg fire kompiser hjem, de hadde raidet skapene og spist alt de kom over, og jeg hadde kommet hjem til et rotehus. Han vil ikke på sfo, men vi har prøvd og det går ikke. Han er ikke til å stole på, rett og slett. 

Anonymkode: 938c1...7a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ikke er barna som bestemmer? Det er foreldrene. Mener du at 7 åringer skal få bare bestemme at når de ikke vil noe, så får de viljen sin? 

Og fordi det mest logiske svaret: folk er på jobb. Hvorfor tror du Sfo finnes da? Du jobber der å burde visst det. Legit spørsmål. 

Anonymkode: fdf97...ed9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Fordi det ikke er barna som bestemmer? Det er foreldrene. Mener du at 7 åringer skal få bare bestemme at når de ikke vil noe, så får de viljen sin? 

Og fordi det mest logiske svaret: folk er på jobb. Hvorfor tror du Sfo finnes da? Du jobber der å burde visst det. Legit spørsmål. 

Anonymkode: fdf97...ed9

En 7 åring går da ikke i 3 eller 4.klasse, herlighet.

Anonymkode: 0c4e9...cfb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...