Gå til innhold

Dere som har barn i 3 og 4 trinn som må være på SFO selv om de ikke vil det selv. Hvorfor?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på SFO, og hos oss er det vanlig at elevene slutter i løpet av 3.trinn eller senest til jul i 4.trinn. Men det er alltid noen barn som må gå på SFO selv om det ikke lenger er noen venner som går der, og de kjeder seg halvt i hjel.

Omtrent daglig får vi spørsmål om å ringe hjem fra elever, hvor de ber om å kunne dra hjem. 

Hvorfor velger dere å ha barna deres på SFO om de selv ikke vil være der? Når ingen klassekamerater er igjen, og de blir gående rundt og kjede seg, eller maser om å dra hjem?

Anonymkode: d196a...e53

• Liker 9
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi mitt barn ikke vil være hjemme alene de timene mellom skolen slutter og vi kommer hjem. Det blir jo en del timer alene hjemme. Vi voksne jobber fulltid, så vi er ikke hjemme før kl 16.30/17. 

Anonymkode: 5636b...0ce

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har mine ønsket å gå på SFO så godt som ut fjerdeklasse, sikkert fordi de går på en sentrumsskole og vennene er spredd over hele byen. Men jeg kan lett tenke meg at noen barn er dårligere på å styre hverdagen selv enn andre. Ene sønnen min er født sent på året og har ADD, og hvis han skulle gått hjem rett etter skolen i 3. klasse, tror jeg vi kunne sendt alle håp om lekser og mat ut vinduet og bare innfunnet oss med at han satte seg for å game, eventuelt oppsøkte noen han kunne game med, til tross for alle gode lovnader om det motsatte. For eksempel. Finnes sikkert andre som har andre grunner også.

Anonymkode: 05787...e37

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi jobbet begge to 100%, hadde reisevei pp 35 min, og et barn som ikke turte ellee ville være alene hjemme fra 1430-1630. Derfor var hun på sfo ut 4.kl,som den eneste fra klassen fra jul i 3.kl. hun lekte mye med de fra trinnet under, og de gjrofe masde gøy. Faktisk så gråt hun da hun måtte slutte-hunnkunne godt å fortsatt. Overnattingsturer, sykkelturer, yoga, sløyd, lekeland for de som haddr bursdag, film ute i gapahuken siste dag før ferier, det var  bamsefest for 1.og 2.trinn, legemesterskap for 3.og 4 trinn. Det var kjøkkengruppe, og ute gruppe. Husker ikke alt, det er så lenge siden. 

Anonymkode: 13e4f...f08

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber på SFO, og hos oss er det vanlig at elevene slutter i løpet av 3.trinn eller senest til jul i 4.trinn. Men det er alltid noen barn som må gå på SFO selv om det ikke lenger er noen venner som går der, og de kjeder seg halvt i hjel.

Omtrent daglig får vi spørsmål om å ringe hjem fra elever, hvor de ber om å kunne dra hjem. 

Hvorfor velger dere å ha barna deres på SFO om de selv ikke vil være der? Når ingen klassekamerater er igjen, og de blir gående rundt og kjede seg, eller maser om å dra hjem?

Hvorfor skal de være hjemme i mange timer? Men ja de fleste slutter etter 3. trinn. Ikke alle barne er egnet til å være alene heller.

Anonymkode: b3a15...9ab

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi jobbet begge to 100%, hadde reisevei pp 35 min, og et barn som ikke turte ellee ville være alene hjemme fra 1430-1630. Derfor var hun på sfo ut 4.kl,som den eneste fra klassen fra jul i 3.kl. hun lekte mye med de fra trinnet under, og de gjrofe masde gøy. Faktisk så gråt hun da hun måtte slutte-hunnkunne godt å fortsatt. Overnattingsturer, sykkelturer, yoga, sløyd, lekeland for de som haddr bursdag, film ute i gapahuken siste dag før ferier, det var  bamsefest for 1.og 2.trinn, legemesterskap for 3.og 4 trinn. Det var kjøkkengruppe, og ute gruppe. Husker ikke alt, det er så lenge siden. 

Anonymkode: 13e4f...f08

Hvorfor svarer du her egentlig? Hun spør om de barna som IKKE VIL på SFO. 

Anonymkode: 442fa...fad

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvorfor lar du barna ringe hjem fra sfo? Finn på noe morsomt med dem da.

• Liker 28
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ser at omtrent alle som svarer, har barn som VIL være på SFO, selv om de går i 3 og 4.trinn. Det er jo ikke det jeg spør om.

Jeg hadde selv en sønn som gikk på SFO 2 dager i uka ut 4.trinn, fordi han ville være med på aktivitetene de hadde de dagene, og at alle vennene hans fortsatt gikk der. Datteren min sluttet etter 3.trinn, av samme grunn, det var ingen av venninnene som gikk på SFO lenger.

Jeg snakker om de tilfellene der barna kjeder seg på SFO fordi de ikke har noen å være sammen med, er glad hver gang de får lov til å gå hjem, og generelt hater SFO. Hvorfor skal de da måtte være der?

TS

• Liker 2
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Fordi han har en veldig farlig skolevei hjem så han må kjøres og jeg er på jobb.

Anonymkode: ab71f...d30

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg måtte fordi jeg kom til å være alene hjemme noen timer da foreldrene mine jobbet. Men jeg ville ikke være der, kalte det et barnefengsel da jeg syntes det var så strengt der. Jeg ville heller være hjemme alene enn å være der, men fikk ikke lov. Satt ofte og lekte alene så kunne like godt vært hjemme alene. Grunnen er nok at foreldre syns barna ikke alltid kan være alene de timene mellom skoleslutt og arbeidsdagslutt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi mitt barn ikke vil være hjemme alene de timene mellom skolen slutter og vi kommer hjem. Det blir jo en del timer alene hjemme. Vi voksne jobber fulltid, så vi er ikke hjemme før kl 16.30/17. 

Anonymkode: 5636b...0ce

Er det du som ikke vil det eller barnet? Er det barnet som ikke vil være alene hjemme så er det jo greit. Men er det du og ikke barnet så kan dere vel prøve? 

Anonymkode: cbfc1...986

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har mine ønsket å gå på SFO så godt som ut fjerdeklasse, sikkert fordi de går på en sentrumsskole og vennene er spredd over hele byen. Men jeg kan lett tenke meg at noen barn er dårligere på å styre hverdagen selv enn andre. Ene sønnen min er født sent på året og har ADD, og hvis han skulle gått hjem rett etter skolen i 3. klasse, tror jeg vi kunne sendt alle håp om lekser og mat ut vinduet og bare innfunnet oss med at han satte seg for å game, eventuelt oppsøkte noen han kunne game med, til tross for alle gode lovnader om det motsatte. For eksempel. Finnes sikkert andre som har andre grunner også.

Anonymkode: 05787...e37

Det er ikke akkurat noen krise om han gamer litt når han kommer hjem hvis det er det han ønsker, vel? Mange barn trenger hjelp og veiledning med leksene til mye lenger opp i skoleløpet enn dette. En med add trenger det kanskje enda mer. Dere burde ikke legge den oppfølgingen over på ungdommer på sfo. Da er det bedre å kose seg og slappe av meg gaming, spise noe mat dere har gjort klar, og gjøre leksene sammen senere.

Anonymkode: 95a21...ccb

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok på grunn av at barna ikke vil, tør, eller at foreldrene ikke ønsker at de er alene hjemme. Når jeg jobbet på Sfo var det 4 barn fra 4 trinn.  Heldigvis 4 jenter som lekte godt sammen, men de kjedet seg litt. Foreldrene hadde lang reisevei til jobb, og de syntes det var lenge å være alene fra skolen sluttet.  De gikk hjem halv 4, og foreldrene kom hjem klokken halv 6 . 

Anonymkode: e1cf0...dce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det du som ikke vil det eller barnet? Er det barnet som ikke vil være alene hjemme så er det jo greit. Men er det du og ikke barnet så kan dere vel prøve? 

Anonymkode: cbfc1...986

Ikke meg du spør, men i mange tilfeller er det ikke hensiktsmessig at barnet er alene hjemme, selvom barnet selv vil det. Og da må den voksne, foreldrene i det tilfellet her, ta avgjørelser på vegne av barnet. Jeg hadde aldri latt min være hjemme og spille fra kl.14.15-16.30, for mange barn er det tilfellet hvis de er alene. Da spiller de. 

På skolen der hvor jeg jobber har ikke ansatte lov til å ringe hjem for å spørre om ungene kan gå tidligere enn avtalt. Foreldrene legger inn tidspunktet for når barna kan dra hjem.

Av ren nysgjerrighet, har dere ett opplegg på SFO? Eller er det kun «oppbevaring». Det virker som ungene ikke trives der, hvis alle maser om å få dra hjem. Hva gjør dere ansatte da? Skal dere ikke ha et godt tilbud for barna? Inkludert 4.klassingene som går der? 

Anonymkode: 797e4...c73

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet

Jobber du på sfo, også har du ikke forståelse for at ikke alle barn er like? Det er ikke alle 8-10-åringer som kan eller bør være alene uten oppsyn i flere timer.

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min er på sfo fordi det å være hjemme betyr konstant jobb for å holde ungen unna skjerm. Om jeg er på jobb hr jeg 0 kontroll. Bedre å være på sfo og sosialisere en å hjem med skjermen

Anonymkode: adaea...349

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen strever mer enn andre med å være hjemme alene. Det kan være fordi de er lett redd av seg, ikke har lyst å være alene hjemme, det kan være diagnoser (men da vil jeg tro dere på SFO vet om det), det kan være barn som tar for mye risiko og hvor foreldrene ikke stoler på at de er alene (slår på alt av kjøkkenapparater for å lage seg mat og glemmer alltid å skru av feks eller henger rundt om ute og ikke i nabolaget/hjemme eller andre avtalte steder. Altså går rundt og gjerne risikerer eller allerede har involvert seg med feile eller litt eldre personer). Noen er kanskje ensomme og har få eller ingen å være med i nærområdet og opplever da at det er tryggere og bedre å være på sfo…Og sikkert tusen andre grunner enn jeg har listet opp.

Dere på SFO må ha dialog med foreldre. Uttrykker barnet stor misnøye med å være på SFO så kan dere ta en prat med foreldrene. Ikke for å endre valget deres. Men fortelle hvordan dere opplever at barnet uttrykker seg om SFO og om det er noe dere kan bistå med for å hjelpe barnet til å få en bedre opplevelse. Kanskje foreldrene forteller at barnet er engstelig alene hjemme, de har forsøkt flere ganger, men det ender i 20 telefoner og ringing rundt til øvrig familie. Da kan det være bedre at dere på SFO møter barnet på sin misnøye på en bedre måte. Dere trenger ikke å bekrefte at barnets misnøye direkte stemmer. Det vil bare forsterke misnøyen. Kanskje lage avtale mellom dere, foreldre og barnet at det ikke skal ringes til foreldrene fordi de ventetid alltid er 1630 uansett. Ikke vits at barnet hver dag skal ha et håp om henting før om det likevel ikke er gjennomførbart. Så må dere jo gjøre det hyggelig for de barna som er der. Det lyser jo fort gjennom at dere også kjeder dere på vegne av barna, eller på vegne av dere selv, når dere henger dere opp i hvorfor noen er på SFO eller ikke. Vitner bare om manglende forståelse for ulike hverdager og behov hos den enkelte familie og barn.

Anonymkode: cdb3d...166

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ungen min er på sfo fordi det å være hjemme betyr konstant jobb for å holde ungen unna skjerm. Om jeg er på jobb hr jeg 0 kontroll. Bedre å være på sfo og sosialisere en å hjem med skjermen

Dette er grunnen til at mi som nå starter 4. også fortsetter på SFO. Enda jeg KAN jo skru av skjermer osv. Men hun elsker SFO fordi hun kan henge med folk, så jeg har drevet litt lobbyvirksomhet og overtalt flere foreldre til noen av de gode vennene om at det er et fint tilbud, så kan de være sosiale der og henge sammen litt under oppsyn heller enn å begynne å "henge rundt". Så her skal flere av jentene som bare vil bruke tid sammen starte på SFO også i 4. Så får vi se hvor lenge det holder. Skal ikke tvinge henne om hun ikke vil, vi tar en måned av gangen. 

Men til dere som jobber på SFO: Mine elsker sin SFO, de finner på masse greier som passer for alderen. Kjempeflinke! SÅ om masse barn hater å være på SFO ville jeg faktisk sterkt vurdert å gjøre noe med det. Se litt på tilbudet. Finn på noe gøy for dem da vel! Spør de hva de vil drive med! Hos oss er kjøkkengruppene populære, fotballgutta lever på fotballbanen, om vinteren er fotballbanen skøytebane, så mine barn har skøytet masse alle vintrene på sfo. Og rulleskøytet i sommersesongen. De har zumba-parti som er populært, der en av de ansatte er "instruktør". Det er kjempegøy! Holder barna i fin aktivitet og gir ulike skills. Så sorry altså, men om mange barn mistrives bør dere se litt på hvorfor.

Anonymkode: 69323...218

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke tenkt på at kjedsomhet er ditt ansvar? Det er du som jobber der som skal sørge for at barna har det gøy. Om ungene kjeder seg er det din feil ikke barnas

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg snakker om de tilfellene der barna kjeder seg på SFO fordi de ikke har noen å være sammen med, er glad hver gang de får lov til å gå hjem, og generelt hater SFO. Hvorfor skal de da måtte være der?

Foreldrene jobber utover ettermiddagen og fordi barnet ikke skal være så mye alene hjemme. Men det er en fase der hvor alene hjemme er uaktuelt første halvåret i tredje trinn, og så blir det litt mer aktuelt utover de to årene i 3. og 4. trinn. 

Anonymkode: d5f82...835

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...