AnonymBruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Hva kan jeg gjøre? Jeg fikk en tlf at mitt barn ikke blir behandlet greit av samboeren til min eks (barnefar) det var snakk om forskjellsbehandling, barnet måtte ned i kjelleren å sitte fordi han ikke pratet ordentlig og barna hennes var fysisk mot han ( min sønn) . Han er bare 9år gammel. Han har tidligere spurt meg flere ganger om å få være mer hos meg men jeg har ikke fått det til pga faren nekter å gå med på familieklntoret. De fryser sønnen min ut og jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke har hørt godt nok etter på min sønn. Hva kan jeg gjøre? Jeg gråt lenge etter tlf samtale, dette er grusomt å tenke på. Anonymkode: 48b2a...7cc 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Du kontakter familievernkontoret. Nekter han så tar du kontakt med bv så du kan få deres støtte til å holde tilbake samvær til han blir med dit. Anonymkode: f323c...ef2 8 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Du kontakter far og spør ham hva som skjer. Mildt konfronterende. Det at hans samboer behandler sine barn annerledes enn hun behandler din sønn må du akseptere, men å sende ham i kjelleren er uakseptabelt. Anonymkode: df315...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kontakter far og spør ham hva som skjer. Mildt konfronterende. Det at hans samboer behandler sine barn annerledes enn hun behandler din sønn må du akseptere, men å sende ham i kjelleren er uakseptabelt. Anonymkode: df315...5d5 Ja det var en rekke ting. Hun hadde snakket han ned fordi han er stille. Han har hatt en periode med stillhet, der han nesten ikke vil prate. Det har ikke jeg merket noe til med unntak hos andre. Her hjemme snakker han vanlig men han har vært stille en lang periode hos de. Jeg må jo kontakte barnevern om ikke han bli med på familie kontoret. Min sønn vil mer til meg og har bedt flere ganger om det. Jeg får vondt i hjerterota at jeg har overhørt dette og tenkt at hsn har det greit. Jeg vil bare ha han hjem nå🥺 Anonymkode: 48b2a...7cc 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli Du kaller inn til mekling på familievernkontoret. Da er det møteplikt. Hvis far ikke møter da så kan du eventuelt stevne han for retten. Du har også en plikt til å ta vare på barnet ditt, og hvis han gir uttrykk for at han ikke har det bra der, så bør du holde igjen på samvær. Anonymkode: 1b74f...1ae 7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kaller inn til mekling på familievernkontoret. Da er det møteplikt. Hvis far ikke møter da så kan du eventuelt stevne han for retten. Du har også en plikt til å ta vare på barnet ditt, og hvis han gir uttrykk for at han ikke har det bra der, så bør du holde igjen på samvær. Anonymkode: 1b74f...1ae Dette. Du har plikt til å holde han igjen om han kan ta skade av samvær. Du skriver opp alt han fortalte. Snakker med faren og sier at du ikke sender Per på samvær før du vet at det er trygt for han. Så ber du familievernkontoret innkalle til mekling. Anonymkode: 2c999...422 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Du har plikt til å holde han igjen om han kan ta skade av samvær. Du skriver opp alt han fortalte. Snakker med faren og sier at du ikke sender Per på samvær før du vet at det er trygt for han. Så ber du familievernkontoret innkalle til mekling. Anonymkode: 2c999...422 Ok, takk for info. Jeg har alltid tenkt at barna skal få lik samvær med sin far uansett hvor vondt iæog surt bruddet var. Jeg fikk han fullt rett etter brudd, han kun annenhver helg. Så det ble sånn i papirene. I ettertid fikk jeg jobb som gjorde at jeg måtte ha litt mer barnefri så vi inngikk en privat avtale meg og barnefar om at vi skulle ha 50/50, så jeg vippser beløpet i slutten av mnd (barnetrygd). Så det står fortsatt i papirene at jeg har han mest. Er dere enige at dere ville gjort det samme? Det er forferdelig vondt å tenke på at han muligens blir fryst ut hjemme uten å fortelle meg dette. Dette er en veldig snill og sjenert gutt, så at de setter han i kjelleren og sier han må skjerpe seg er for meg helt sykt. Helt vanvittig! Jeg som er så konfliktsky må nå styre igang mye... Men alt for barna De andre sier at hun ikke er god og har forandret seg. Anonymkode: 48b2a...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Du kjøper advokatforsikring, sitter stille i båten til den er gyldig og tilbakeholder deretter samvær med innkalling til mekling. Barnevernet kan ikke gjøre noe annet enn eventuelt å anbefale deg en rettslig prosess. Anonymkode: a22a1...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ok, takk for info. Jeg har alltid tenkt at barna skal få lik samvær med sin far uansett hvor vondt iæog surt bruddet var. Jeg fikk han fullt rett etter brudd, han kun annenhver helg. Så det ble sånn i papirene. I ettertid fikk jeg jobb som gjorde at jeg måtte ha litt mer barnefri så vi inngikk en privat avtale meg og barnefar om at vi skulle ha 50/50, så jeg vippser beløpet i slutten av mnd (barnetrygd). Så det står fortsatt i papirene at jeg har han mest. Er dere enige at dere ville gjort det samme? Det er forferdelig vondt å tenke på at han muligens blir fryst ut hjemme uten å fortelle meg dette. Dette er en veldig snill og sjenert gutt, så at de setter han i kjelleren og sier han må skjerpe seg er for meg helt sykt. Helt vanvittig! Jeg som er så konfliktsky må nå styre igang mye... Men alt for barna De andre sier at hun ikke er god og har forandret seg. Anonymkode: 48b2a...7cc Så det er ikke en skriftlig avtale på 50/50? Isåfall er det sånn sett enklere. Er ofte når det er en skriftlig avtale at det er veldig vanskelig å få endret den om den ene parten nekter.. Jeg forstår at du synes det er vanskelig å ta det opp med far, men du er faktisk nødt til å gjøre det for sønnen din sin del. Han gir tydelig uttrykk for at han ikke har det bra. Du må høre på han for at han ikke skal ta skade av dette på lang sikt. Du får bare si til far at han vegrer seg for å være der så mye og at han gir tydelig uttrykk for at han ikke har det bra, og at du inntil videre mener det beste er at det er annenhver helg for å se om situasjonen bedrer seg. Du kan også spørre far om han samtykker til at sønnen deres får snakke med noen på familievernkontoret om hvordan han har det. De har mye erfaring med å snakke med barn som bor i to hjem. Anonymkode: 1b74f...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 1.13): Du kontakter far og spør ham hva som skjer. Mildt konfronterende. Det at hans samboer behandler sine barn annerledes enn hun behandler din sønn må du akseptere, men å sende ham i kjelleren er uakseptabelt. Anonymkode: df315...5d5 Det er jo ikke greit med forskjellsbehandling i barnas hjem. Barnet kan jo ikke noe for at ting er blitt som det er blitt. Jeg behandler alle barn likt fordi jeg er en ansvarlig voksen. Anonymkode: a3260...821 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 0.36): Hva kan jeg gjøre? Jeg fikk en tlf at mitt barn ikke blir behandlet greit av samboeren til min eks (barnefar) det var snakk om forskjellsbehandling, barnet måtte ned i kjelleren å sitte fordi han ikke pratet ordentlig og barna hennes var fysisk mot han ( min sønn) . Han er bare 9år gammel. Han har tidligere spurt meg flere ganger om å få være mer hos meg men jeg har ikke fått det til pga faren nekter å gå med på familieklntoret. De fryser sønnen min ut og jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke har hørt godt nok etter på min sønn. Hva kan jeg gjøre? Jeg gråt lenge etter tlf samtale, dette er grusomt å tenke på. Anonymkode: 48b2a...7cc Hvis du mistenker en eller annen form for vold og omsorgssvikt så skal du stoppe samvær. Så ringer du barnevernet å forklarer og spør om råd. Anonymkode: d0aa4...eaf 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du mistenker en eller annen form for vold og omsorgssvikt så skal du stoppe samvær. Så ringer du barnevernet å forklarer og spør om råd. Anonymkode: d0aa4...eaf Barnevernet kan ikke gjøre noe med dette. De blander seg ikke inn i samværssaker, og det skal grov omsorgssvikt til før de kan gjøre noe. Veien å gå er via mekling på familievernkontoret Anonymkode: 19a42...b33 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli Dette er skadelig for din sønn, han har allerede begynt å endre adferd! Du må legge til side at du synes konflikt er ubehagelig, du er nødt til å stå opp for sønnen din! Det hjelper mye at du på papiret har mest samvær. Jeg hadde kalt inn far til familievernkontoret, og der informert om hva du har fått beskjed om og hvordan sønnen har endret seg i senere tid. Gitt beskjed om at du avslutter privat ordning og går tilbake til skriftlig avtale. Og hvis mistrivsel fortsetter så vil du også holde tilbake helgesamvær. Nå får altså far sjansen til å komme på banen og rydde opp i sitt hjem så samvær er trygt og hyggelig for barnet, ellers vil det ta slutt. Barnet skal ikke betale prisen for at han har en kvinne i hus som ikke er grei. Hvis barnet er til far nå, så hadde jeg hentet det. Og sagt at dette fungerer ikke, vi må ta videre hos familievernkontoret. Dokumenter alt! Skriv logg med dato og klokkeslett og hvem sa nøyaktig hva. Du kan få god bruk for det senere. Anonymkode: 5a8ac...450 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo ikke greit med forskjellsbehandling i barnas hjem. Barnet kan jo ikke noe for at ting er blitt som det er blitt. Jeg behandler alle barn likt fordi jeg er en ansvarlig voksen. Anonymkode: a3260...821 Ts her. Er helt enig! Jeg har selv hatt bonus barn fra jeg var kun 19år ( ble tidlig mamma), og jeg må si jeg aldri gjorde forksjell på mine og dine. Takk alle. Jeg måtte ringe han og det satt vekdig langt inne, hater dette. Han ville ikke si dette stemte. Så jeg sitter her å tenker hvem jeg skal høre på Anonymkode: 48b2a...7cc
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ts her. Er helt enig! Jeg har selv hatt bonus barn fra jeg var kun 19år ( ble tidlig mamma), og jeg må si jeg aldri gjorde forksjell på mine og dine. Takk alle. Jeg måtte ringe han og det satt vekdig langt inne, hater dette. Han ville ikke si dette stemte. Så jeg sitter her å tenker hvem jeg skal høre på Anonymkode: 48b2a...7cc Du må selvfølgelig høre på barnet ditt! At barnet ikke snakker når han er der og at han blir sendt i kjelleren for det er virkelig ikke greit. Selektiv mutisme er en angstreaksjon! Hva sa pappen skjedde og hvordan forklarte han situasjonen hjemme hos dem? Hvordan forklarer han at sønnen hans har sluttet å si noe? Det er jo like ille som at ungen hadde vært full av blåmerker ❤️ Jeg hadde tatt kontakt med Fvk asap i morgen og rådført meg med hva det innebærer å stoppe samvær. Det bør antakelig følges av en innkalling til samtale som kommer fra dem, evt at barnevernet må inn og observere? Anonymkode: 87580...1f5 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Selektiv mutisme er en angstreaksjon! Dette 😢 gjør vondt å lese. Jeg har ikke opplevd det, men far og stemor merker det. Far er veldig fortvilt over at han ikke prater, så han blir sint når han ikke prater. Her prater han høyt, kan til og med vise sinne og irritasjon, så han er tydelig trygg her. Men jeg hsr heller ingen kjæreste. Jeg er redd det må bli slutt mellom de to for at han vil være mer hos far. Men dey sier kanskje mye om henne. Det er visst hun som sier at han prater rart. Man skal ikke si det til barn, sånn er det bare! Jeg blir helt ute av meg, da jeg hørte om dette gråt jeg lenge siden han da var hos faren. Nå er han heldigvis her 🥰 Anonymkode: 48b2a...7cc 1
Maleficenta Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 23.39): Dette 😢 gjør vondt å lese. Jeg har ikke opplevd det, men far og stemor merker det. Far er veldig fortvilt over at han ikke prater, så han blir sint når han ikke prater. Her prater han høyt, kan til og med vise sinne og irritasjon, så han er tydelig trygg her. Men jeg hsr heller ingen kjæreste. Jeg er redd det må bli slutt mellom de to for at han vil være mer hos far. Men dey sier kanskje mye om henne. Det er visst hun som sier at han prater rart. Man skal ikke si det til barn, sånn er det bare! Jeg blir helt ute av meg, da jeg hørte om dette gråt jeg lenge siden han da var hos faren. Nå er han heldigvis her 🥰 Anonymkode: 48b2a...7cc Han må jo ikke bli sint når gutten ikke prater. Da blir det jo ennå verre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #18 Skrevet 2. august Det er jo tydelig at stemor rakker ned på han slik at han ikke vil snakke. Selvsagt må far kvitte seg med samboer hvis hun gjør sønnen din utrygg. Hun må jo eventuelt greie å snu situasjonen....men det er vel heller tvilsomt hvis hun driver med psykisk mishandling. Anonymkode: b6744...e17
AnonymBruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 13.04): Det er jo tydelig at stemor rakker ned på han slik at han ikke vil snakke. Selvsagt må far kvitte seg med samboer hvis hun gjør sønnen din utrygg. Hun må jo eventuelt greie å snu situasjonen....men det er vel heller tvilsomt hvis hun driver med psykisk mishandling. Anonymkode: b6744...e17 Ja dette er ikke lett merker jeg nå. Men jeg må stole på magefølelsen min, høre det de andre sier og gå for det. Nå er han hos meg og jeg må antagelig ta en tlf imorgen som ikke er gøy, mulig BV for råd og støtte. Er dere enig i dette? Min sønn skal bli her nå på ubestemt tid. Jeg er nødt. Vil jeg få det tøft fremover nå? Jeg er så bitter på at jeg må gjennom dette! Kunne ikke denne dama bare pakket sakene og dratt? Hun skal ikke ødelegge mitt barn. Anonymkode: 48b2a...7cc
AnonymBruker Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august Jeg tenker uten å sende direkte bekymringsmelding? Det er kjipt situasjon jeg har dukket opp i der jeg fikk tlf fra bekjente som observerer at mitt barn ikke har det greit hos far. Her går det visst i nedbryting av selvtillit og store forskjellsbehandling av hennes barn og vårt. Dette har pågått ei stund og nå føler jeg meg omtrent "presset" til å gjøre noe. I papirene står det egentlig at jeg har 60/40, men vi har privat avtale på 50/50, siden far ikke orker mekling. Tips ? Råd , hva ville dere gjort? Hørt på de som sier dette? Anonymkode: 86d79...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå