AnonymBruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli I praksis, hvordan fungerer det? Om jeg spiser i kaloriunderskudd og trener slik at jeg forbrenner eks.400kcal i tillegg. Hva skjer med kroppen når man drikker alkohol om kvelden? Vil man da ikke gå ned i vekt like mye som om man holdt seg edru den dagen? Anonymkode: e698e...330
AnonymBruker Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Alkohol er laget av sukker... Anonymkode: 07adc...61b 2 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Så lenge du teller kaloriene i drikken så er kalorier kalorier 😊 Spiller heller ikke noen rolle når på døgnet du får i deg kaloriene. Anonymkode: 68e81...d70 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli 7 kalorier per gram alkohol, dvs. nesten like mye energi som et gram fett. Så tar man gjerne noen litt dårligere valg med promille. Anonymkode: 1f3ba...de7 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): I praksis, hvordan fungerer det? Om jeg spiser i kaloriunderskudd og trener slik at jeg forbrenner eks.400kcal i tillegg. Hva skjer med kroppen når man drikker alkohol om kvelden? Vil man da ikke gå ned i vekt like mye som om man holdt seg edru den dagen? Anonymkode: e698e...330 Alkohol stopper forbrenning av lagret fett de timene den er i kroppen din, og kanskje opptil et døgn, så det vil ikke være gunstig for vekten om du drikker hyppig, selv om du er i kaloriunderskudd. Men så er det fremdeles slik at det er ikke det du gjør en dag som har den største betydningen, det er hva du gjør over tid. Anonymkode: e9a4a...76d 4 4
Snublefot62 Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli De fleste (alle?) alkoholholdige drikker inneholder kalorier. Så de må med i regnskapet. Men så har alkohol den effekten at kroppen gjenkjenner det som gift og vil bruke all forbrenning og muligheter for å kvitte seg med alkoholen først før alt annet. Noe som gjør at selv om du ligger i underskudd så vil kroppen bruke tid på alkoholen i stede for mat eller fett. Men når det er sagt så er det ikke den ene gangen eller unntakene som ødelegger eller velter lasset. Det er lov å leve/nyte livet. Jeg er selv på vei ned i vekt og kan fint ta meg alkohol en og annen gang. Det reduserer vektnedgangen rett etterpå men påvirker nok ikke i det store og hele. 2 1
aksase Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli (endret) Som flere sier, alkohol og alkoholholdige drikker inneholder kalorier og må dermed tas med i kaloriregnestykket ved slanking. Ei flaske vin inneholder ca 600 kcal, eller ca 100 kcal i et lite vinglass. Du kan lese mer om det her: https://www.helsenorge.no/alkohol/kalorier-i-ol-vin-brennevin/ Endret 30. juli av aksase
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Alkohol har mye kalorier som må regnes inn ja, og mange opplever også ødem og bloating en periode etter inntak. Man får gjerne litt rundere fjes, blir mer pløsete generelt. Det gjør også utslag på vekten, men er jo forbigående. Anonymkode: 37751...79e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Alkohol stopper forbrenning av lagret fett de timene den er i kroppen din, og kanskje opptil et døgn, så det vil ikke være gunstig for vekten om du drikker hyppig, selv om du er i kaloriunderskudd. Det er verre enn som så. Alkohol forbrennes først fordi kroppen ikke kan lagre det, og det setter både fett- og sukkerforbrenningen på pause så lenge alkoholen er i systemet. I mellomtiden lagres mer av maten du har spist som fett – spesielt sukker og raske karbohydrater. Derfor kan man faktisk legge på seg av å drikke alkohol, selv om man er i kaloriunderskudd på papiret. Det merkes fort hvis man drikker ofte. Dette handler ikke bare om mengden kalorier inn, men også om rekkefølgen kroppen bruker dem i. Anonymkode: 2b65c...30e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Måtte selv slutte å drikke alkohol da jeg slanket meg fordi det ikke bare var kaloriene i alkoholen seg selv, men også fettlagringen som ble forstyrret, og i tillegg at jeg ga f i kostholdet om jeg var brisen og dagen derpå og "glemte" strategisk av hva jeg faktisk hadde spist eller drukket. Ja, vektnedgangen stoppet opp. Nå er jeg på vedlikehold og kan ta meg noen par glass vin i spesielle anledninger uten av det har noe å si. Men da jeg fikk ned i vekt ville jeg go all in, og ikke risikere å drikke. Anonymkode: 7bdac...77b 1
Lilafit Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli Min erfaring er at vektnedgang er mye enklere når man ikke drikker. Når man drikker alkohol, prioriterer kroppen å forbrenne alkoholkaloriene først, og da stopper fettforbrenningen midlertidig. Så selv om du ligger i kaloriunderskudd totalt, kan prosessen gå tregere de dagene du drikker, både på grunn av hvordan kroppen håndterer alkohol og fordi det ofte påvirker søvn, restitusjon og cravings etterpå.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 7.58): Alkohol stopper forbrenning av lagret fett de timene den er i kroppen din, og kanskje opptil et døgn, så det vil ikke være gunstig for vekten om du drikker hyppig, selv om du er i kaloriunderskudd. Men så er det fremdeles slik at det er ikke det du gjør en dag som har den største betydningen, det er hva du gjør over tid. Anonymkode: e9a4a...76d Det handler bare om kalorier. Man bryter ikke fysikkens lov med alkohol. Tar du inn 1500 kalorier og forbrenner 2000 kalorier så går du ned nøyaktig 0,0649 kg kroppsfett. Om det er alkohol eller potetstappe spiller ingen rolle. Slutt å bryt fysikkens lover Kvinneguiden! 🙃 Anonymkode: 9137b...0be 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er verre enn som så. Alkohol forbrennes først fordi kroppen ikke kan lagre det, og det setter både fett- og sukkerforbrenningen på pause så lenge alkoholen er i systemet. I mellomtiden lagres mer av maten du har spist som fett – spesielt sukker og raske karbohydrater. Derfor kan man faktisk legge på seg av å drikke alkohol, selv om man er i kaloriunderskudd på papiret. Det merkes fort hvis man drikker ofte. Dette handler ikke bare om mengden kalorier inn, men også om rekkefølgen kroppen bruker dem i. Anonymkode: 2b65c...30e Dette tror jeg stemmer. Kjenner flere såkalte «livsnytere» som elsker god mat og ikke minste drikke (alkohol). Alke er feite. Det samme gjelder slike rødvinskjerringer i overgangsalderen. ingen slanke folk det heller. Anonymkode: 559c9...a74
Snublefot62 Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det handler bare om kalorier. Man bryter ikke fysikkens lov med alkohol. Tar du inn 1500 kalorier og forbrenner 2000 kalorier så går du ned nøyaktig 0,0649 kg kroppsfett. Om det er alkohol eller potetstappe spiller ingen rolle. Slutt å bryt fysikkens lover Kvinneguiden! 🙃 Anonymkode: 9137b...0be Men du stopper forbrenningen av kalorier så lenge du har alkohol i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det handler bare om kalorier. Man bryter ikke fysikkens lov med alkohol. Tar du inn 1500 kalorier og forbrenner 2000 kalorier så går du ned nøyaktig 0,0649 kg kroppsfett. Om det er alkohol eller potetstappe spiller ingen rolle. Slutt å bryt fysikkens lover Kvinneguiden! 🙃 Anonymkode: 9137b...0be Jo da, fysikkens lover gjelder fortsatt – men kroppen er ikke et bombekalorimeter. Den har en metabolsk prioriteringsliste, og alkohol hopper rett til toppen. Når alkohol forbrennes først, settes annen forbrenning på vent – og glukose fra maten lagres lettere som fett. Så selv om du teknisk sett er i kaloriunderskudd på papiret, kan kroppen midlertidig lagre mer og forbrenne mindre. Det jevner seg ut over tid, ja – men hvordan kroppen bruker kaloriene her og nå påvirker både hormonbalanse, sult, og fettlagring. Det handler altså ikke om å bryte fysikkens lover – bare å forstå hvordan biologien faktisk fungerer. Anonymkode: 2b65c...30e 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli Jeg har annen erfaring, i perioder jeg er mye ute på byen, er jeg gjerne veldig aktiv, går fra sted til sted, rekker ikke å spise stor middag, snacker ikke noe på kvelden sånn man fort gjør hjemme. Så da er det null problem å holde vekt/gå ned til tross for mye alkohol. Men jeg trener også mye, så forbrenningen er grunnleggende god. Hvis man skal ned veldig mange kilo og ikke hopper og spretter rundt når man drikker og tar mye usunn nattmat, blir det en annen ting. Men man legger ikke automatisk på seg av å drikke mye alkohol. Anonymkode: f9329...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Snublefot62 skrev (16 minutter siden): Men du stopper forbrenningen av kalorier så lenge du har alkohol i kroppen. Ukorrekt. Mennesker forbrenner kalorier 24/7, så lenge de lever, absolutt ingen unntak. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jo da, fysikkens lover gjelder fortsatt – men kroppen er ikke et bombekalorimeter. Den har en metabolsk prioriteringsliste, og alkohol hopper rett til toppen. Når alkohol forbrennes først, settes annen forbrenning på vent – og glukose fra maten lagres lettere som fett. Så selv om du teknisk sett er i kaloriunderskudd på papiret, kan kroppen midlertidig lagre mer og forbrenne mindre. Det jevner seg ut over tid, ja – men hvordan kroppen bruker kaloriene her og nå påvirker både hormonbalanse, sult, og fettlagring. Det handler altså ikke om å bryte fysikkens lover – bare å forstå hvordan biologien faktisk fungerer. Anonymkode: 2b65c...30e Spiller ingen rolle, bare det totale gjelder. Om du spiser 500 kalorier og så forbrenner du 500 kalorier så har du nå gått i 0. Faster du og forbrenner 500 kalorier, så spiser du 500 kalorier, så har du nå gått i null. 500 - 500 = 0. Det er korrekt at hva du spiser påvirker ting som sult, 500 kalorier sjokolade metter ikke like mye som 500 kalorier kylling. Men er du i kaloriunderskudd så går du ned i vekt uansett, du kan spise godteri og drikke ingenting annet enn alkohol 365 dager i året og ennå gå ned i vekt så lenge du er i kaloriunderskudd. Spis mindre, gå ned i vekt. Så enkelt er det faktisk, tror man annet er man på jordet Anonymkode: 9137b...0be 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (18 timer siden): Derfor kan man faktisk legge på seg av å drikke alkohol, selv om man er i kaloriunderskudd på papiret. Det merkes fort hvis man drikker ofte. Tøys, forutsatt kaloriunderskudd. Anonymkode: b33d5...91e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli Snublefot62 skrev (29 minutter siden): Men du stopper forbrenningen av kalorier så lenge du har alkohol i kroppen. Niks. Anonymkode: b33d5...91e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå