AnonymBruker Skrevet 30. juli #21 Skrevet 30. juli Jeg droppet å få meg katt på nytt når den siste døde fordi det var så mye bekymring med dem. Dessverre er jeg nok typen som har ansvaret med dyrehold veldig på alvor. Bra for dyra, dumt for meg. Jeg har det mye bedre nå og kommer aldri til å få meg dyr igjen. Anonymkode: b170f...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #22 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har så lyst på katter men er redd for ulykker som kræsj med bil ol. Tenker dere mye på det dere som har katter? Jeg hadde vært veldig bekymra om det hadde hendt den noe om de ikke hadde dukka opp og sånne ting. Anonymkode: 7f1b7...f73 Hvis du er av den lettbekymrede typen som mister nattesøvnen og blir helt fortvilt om katten ikke kommer hjem til vanlig tid, da bør du kanskje ikke ha katt. Jeg tror det kan bli veldig slitsomt for deg. Du kan selvsagt stenge den inne i boligen slik at du alltid vet hvor den er, men det vil jeg langt på vei kalle dyreplageri. Katter trenger frihet, natur og jakt for å leve et godt liv, mener jeg... Et annet alternativ er å utstyre katten med GPS-tracker. De er billige å kjøpe, men du må ha et månedsabonnement på tjenesten, så kan du til enhver tid følge med i appen hvor katten befinner seg. Du kan ikke hindre at den blir skadet eller overkjørt, men da kan du i det minste finne den igjen så lenge den ikke mister halsbåndet med trackeren. Vi har hatt katter her på gården i 25 år. Flere har blitt borte, et par er overkjørt og et par har blitt alvorlig syke slik at vi valgte avliving. Det er ikke sånn at vi ikke synes det er trist å miste en fin katt, men det er bare å skaffe seg en ny, om man vil, og så går livet videre. Vi har aldri hatt rasekatter vi har betalt for, kun blandingskatter av typen "gis bort". Anonymkode: 3923b...776
AnonymBruker Skrevet 30. juli #23 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du er av den lettbekymrede typen som mister nattesøvnen og blir helt fortvilt om katten ikke kommer hjem til vanlig tid, da bør du kanskje ikke ha katt. Jeg tror det kan bli veldig slitsomt for deg. Du kan selvsagt stenge den inne i boligen slik at du alltid vet hvor den er, men det vil jeg langt på vei kalle dyreplageri. Katter trenger frihet, natur og jakt for å leve et godt liv, mener jeg... Et annet alternativ er å utstyre katten med GPS-tracker. De er billige å kjøpe, men du må ha et månedsabonnement på tjenesten, så kan du til enhver tid følge med i appen hvor katten befinner seg. Du kan ikke hindre at den blir skadet eller overkjørt, men da kan du i det minste finne den igjen så lenge den ikke mister halsbåndet med trackeren. Vi har hatt katter her på gården i 25 år. Flere har blitt borte, et par er overkjørt og et par har blitt alvorlig syke slik at vi valgte avliving. Det er ikke sånn at vi ikke synes det er trist å miste en fin katt, men det er bare å skaffe seg en ny, om man vil, og så går livet videre. Vi har aldri hatt rasekatter vi har betalt for, kun blandingskatter av typen "gis bort". Anonymkode: 3923b...776 Jeg har også hatt katter som har blitt påkjørt, skada eller borte i oppveksten. Det ønsker jeg ikke å videreføre. Derfor har jeg valgt en katt som må være innekatt. Vi aktiviserer den mye, har laget muligheter for klatring og er mye ute med den i sele og kattesikret terrasse. Anonymkode: ba9f9...143
AnonymBruker Skrevet 31. juli #24 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg droppet å få meg katt på nytt når den siste døde fordi det var så mye bekymring med dem. Dessverre er jeg nok typen som har ansvaret med dyrehold veldig på alvor. Bra for dyra, dumt for meg. Jeg har det mye bedre nå og kommer aldri til å få meg dyr igjen. Anonymkode: b170f...f1e Jeg synes det er en rar uttalelse. De aller fleste tar jo dyrehold veldig på alvor. Med godt for og stell, kontroller dyrlege, gps på pus, og alt slikt. Og bærer hjertet litt utenpå kroppen når de ikke har det godt. Men klarer å legge fra oss bekymringen i det daglige. Anonymkode: 390a1...19f
AnonymBruker Skrevet 31. juli #25 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har to rasekatter som faktisk ikke hadde overlevd som utekatter, og de lever gode liv. De får mental stimuli, de får den maten og omsorgen de trenger. De får alt de har behov for av stell. De er friske og fine. Bare fordi man er vant med at katter er "utedyr", betyr ikke det at de ikke kan leve gode liv innendørs. Men folk er så bastante på sine egne meninger at de klarer jo ikke se bortifra det og åpne opp for noe annet 😊 Anonymkode: c2086...33b For noe tull. jeg har også rasekatter og de har opparbeidet fullgode instinkter og lever nå på 8. og 10. året som utekatter. De holder seg riktignok nær hjemmet og er nok over gjennomsnittet kosete og avhengige av oss mennesker, men aldri i livet om jeg kunne gitt dem fullverdige liv som innekatter!! Anonymkode: f1162...c17
AnonymBruker Skrevet 31. juli #26 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes det er en rar uttalelse. De aller fleste tar jo dyrehold veldig på alvor. Med godt for og stell, kontroller dyrlege, gps på pus, og alt slikt. Og bærer hjertet litt utenpå kroppen når de ikke har det godt. Men klarer å legge fra oss bekymringen i det daglige. Anonymkode: 390a1...19f Tror ikke det gjelder "de aller fleste", gitt 😅 Den aller første katten jeg hadde som voksen, kom for eksempel fra et fjøs. Bonden visste at katten hadde fått unger, men ikke hvor mange. Huska ikke helt hvor gamle kattungene var heller. Sørget iallfall for at de fikk nye eiere da, selv om det var kompisen min som var avlaster på gården som tipset meg. Anonymkode: 8afeb...c9b
AnonymBruker Skrevet 31. juli #27 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke det gjelder "de aller fleste", gitt 😅 Den aller første katten jeg hadde som voksen, kom for eksempel fra et fjøs. Bonden visste at katten hadde fått unger, men ikke hvor mange. Huska ikke helt hvor gamle kattungene var heller. Sørget iallfall for at de fikk nye eiere da, selv om det var kompisen min som var avlaster på gården som tipset meg. Anonymkode: 8afeb...c9b Mulig det er annerledes her i byen. Alle jeg kjenner med dyr gjør som jeg. Anonymkode: 390a1...19f
AnonymBruker Skrevet 31. juli #28 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har to rasekatter som faktisk ikke hadde overlevd som utekatter, og de lever gode liv. De får mental stimuli, de får den maten og omsorgen de trenger. De får alt de har behov for av stell. De er friske og fine. Bare fordi man er vant med at katter er "utedyr", betyr ikke det at de ikke kan leve gode liv innendørs. Men folk er så bastante på sine egne meninger at de klarer jo ikke se bortifra det og åpne opp for noe annet 😊 Anonymkode: c2086...33b Hva slags missfoster av noe ihjelavla dyr er det du har som ikke hadde overlevd ute? Anonymkode: 32603...ee2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #29 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har to rasekatter som faktisk ikke hadde overlevd som utekatter, og de lever gode liv. De får mental stimuli, de får den maten og omsorgen de trenger. De får alt de har behov for av stell. De er friske og fine. Bare fordi man er vant med at katter er "utedyr", betyr ikke det at de ikke kan leve gode liv innendørs. Men folk er så bastante på sine egne meninger at de klarer jo ikke se bortifra det og åpne opp for noe annet 😊 Anonymkode: c2086...33b Lignende argumentasjon bruker de som sperrer dyr inne i dyreparker også. Der er det vel å merke som oftest veldig tilrettelagt miljø, vel å merke, i motsetning til en leilighet. Men vi er nok mange som fremdeles står på at dyrene har det best når de får være mer fri. Anonymkode: 493e4...12b 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #30 Skrevet 31. juli Bygg kattegård. Ganske absurd at katter er de eneste kjæledyret som slippes ut på egen hånd uten tilsyn, og må klare seg selv mot alle mulige slags farer... Anonymkode: f1dfa...4ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #31 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er en rar uttalelse. De aller fleste tar jo dyrehold veldig på alvor. Med godt for og stell, kontroller dyrlege, gps på pus, og alt slikt. Og bærer hjertet litt utenpå kroppen når de ikke har det godt. Men klarer å legge fra oss bekymringen i det daglige. Anonymkode: 390a1...19f Du forstår jo egentlig hva jeg mener. Du skriver at du klarer å legge fra deg bekymringen, da har du jo ikke det problemet. Jeg er egentlig ikke enig i at de fleste tar dyrehold veldig på alvor. Jeg har hatt ansvaret for 6 ulike katter hvor halvparten behøvde langvarig eller avansert medisinsk behandling. Personlig kjenner jeg ikke noen dyreeiere som ville tatt på seg slike oppgaver. De ville avlivet. Jeg sier ikke at slike mennesker ikke finnes, jeg vet det finnes masse gode kattefolk der ute, men de som trives med det er nok emosjonelt sterkere enn det jeg er. De aller fleste dyreeiere jeg kjenner til har en lettvinn holdning til dyret. Typ se det an før de drar til veterinær (kan jo hende den byllen forsvinner av seg selv), lar katten være ute om natten om vinteren, leser seg ikke opp på kattens behov, reiser fra den i flere dager, tar den med på ferietur og slipper den ut før de blir veldig overrasket over at pus er borte, har en "det er bare et dyr" holdning hvor katter er noe som "byttes ut" (påkjørt, dør av sykdom eller blir borte) ca. hvert 5. år. Jeg tenker at disse nok koser seg veldig med å ha katt siden dyret for dem bare er noe pent å leke med og klappe på som bare krever mat og vann i noen skåler. Anonymkode: b170f...f1e
AnonymBruker Skrevet 31. juli #32 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 9.43): Vi har katt som er utgangspunkt innekatt, men er på terrassen og går på tur med han i bånd. 😁 Anonymkode: 813b4...6ea Samme her også, 😊 min er ute i et langt bånd både på terrassen og i hagen, funker knall, katten stortrives ❤️ Anonymkode: 4bd4d...245
AnonymBruker Skrevet 31. juli #33 Skrevet 31. juli Du må ikke ha utekatt, har hatt 3 katter gjennom livet og alle har gått i bånd i hagen når de vil ut. De ble alle veldig gamle og døde av sykdom. Anonymkode: 67027...92f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå