Møkkalei Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Kvinner på Gaza lever under strenge religiøse og samfunnsmessige normer, spesielt under Hamas' styre. De må følge konservative kleskoder, som inkluderer bruk av hijab, og har begrenset bevegelsesfrihet, der de ikke kan reise eller delta i offentlig liv uten tillatelse fra en mannlig verge. Kvinner som bryter med samfunnets normer, som for eksempel å ha utenomekteskapelig forhold eller nekte arrangerte ekteskap, kan møte vold, trusler eller til og med arrestasjon. Grunnlaget for arrestasjon inkluderer brudd på religiøse lover, som å ikke følge kleskoden, eller å delta i politiske aktiviteter uten tillatelse. Kvinner som kjemper for sine rettigheter eller utfordrer de sosiale normene, kan også bli utsatt for vold eller fengsling. I noen tilfeller har kvinner blitt henrettet av sine egne familier i æresdrap, på grunn av påståtte seksuelle forhold eller andre brudd på samfunnets strenge regler. Et eksempel på dette er Dalia Abu Zaid, som ble drept av sin far og bror etter å ha hatt et forhold utenfor ekteskapet, og Mariam Faris, som ble arrestert og torturert for å ha delt feministiske meninger på sosiale medier. Kort sagt, kvinner på Gaza lever under et system som gir dem liten frihet, og de som bryter med de etablerte normene kan bli utsatt for alvorlig straff, inkludert vold og henrettelser. 16 1 9
Hydrium Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Tror mange støtter palestina fordi det er det mest "trendy" å gjøre. Det er "skjeive for palestina" selv om de hadde blitt henrettet i palestina og lista bare fortsetter. Kjendiser som ber deg støtte palestina osv. Du vil bare være på "rett side" og du gidder ikke lese deg opp. Mange mener det genuint men jeg følte bare for å nevne dette. Mange vet ikke hva de snakker om. Legger ved en link, men om du synes det blir rart tar jeg det bort 😊 Det du nevner gjelder jo i alle muslimske land. Hva tror du skjer hvis jeg henger opp et israelsk flagg på balkongen? 21 12
Snikksnakker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Møkkalei skrev (1 time siden): Kvinner på Gaza lever under strenge religiøse og samfunnsmessige normer, spesielt under Hamas' styre. De må følge konservative kleskoder, som inkluderer bruk av hijab, og har begrenset bevegelsesfrihet, der de ikke kan reise eller delta i offentlig liv uten tillatelse fra en mannlig verge. Kvinner som bryter med samfunnets normer, som for eksempel å ha utenomekteskapelig forhold eller nekte arrangerte ekteskap, kan møte vold, trusler eller til og med arrestasjon. Grunnlaget for arrestasjon inkluderer brudd på religiøse lover, som å ikke følge kleskoden, eller å delta i politiske aktiviteter uten tillatelse. Kvinner som kjemper for sine rettigheter eller utfordrer de sosiale normene, kan også bli utsatt for vold eller fengsling. I noen tilfeller har kvinner blitt henrettet av sine egne familier i æresdrap, på grunn av påståtte seksuelle forhold eller andre brudd på samfunnets strenge regler. Et eksempel på dette er Dalia Abu Zaid, som ble drept av sin far og bror etter å ha hatt et forhold utenfor ekteskapet, og Mariam Faris, som ble arrestert og torturert for å ha delt feministiske meninger på sosiale medier. Kort sagt, kvinner på Gaza lever under et system som gir dem liten frihet, og de som bryter med de etablerte normene kan bli utsatt for alvorlig straff, inkludert vold og henrettelser. Jeg tror at sorgen, fortvilelsen og desperasjon er NØYAKTIG like stor for en palestinsk mor, som må være vitne til at barnet dør, som for deg eller meg.......... Og akkurat NÅ håper jeg at Gaza får fred❤️ 26 9 7
K_mb Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli (endret) Møkkalei skrev (1 time siden): Kvinner på Gaza lever under strenge religiøse og samfunnsmessige normer, spesielt under Hamas' styre. De må følge konservative kleskoder, som inkluderer bruk av hijab, og har begrenset bevegelsesfrihet, der de ikke kan reise eller delta i offentlig liv uten tillatelse fra en mannlig verge. Kvinner som bryter med samfunnets normer, som for eksempel å ha utenomekteskapelig forhold eller nekte arrangerte ekteskap, kan møte vold, trusler eller til og med arrestasjon. Grunnlaget for arrestasjon inkluderer brudd på religiøse lover, som å ikke følge kleskoden, eller å delta i politiske aktiviteter uten tillatelse. Kvinner som kjemper for sine rettigheter eller utfordrer de sosiale normene, kan også bli utsatt for vold eller fengsling. I noen tilfeller har kvinner blitt henrettet av sine egne familier i æresdrap, på grunn av påståtte seksuelle forhold eller andre brudd på samfunnets strenge regler. Et eksempel på dette er Dalia Abu Zaid, som ble drept av sin far og bror etter å ha hatt et forhold utenfor ekteskapet, og Mariam Faris, som ble arrestert og torturert for å ha delt feministiske meninger på sosiale medier. Kort sagt, kvinner på Gaza lever under et system som gir dem liten frihet, og de som bryter med de etablerte normene kan bli utsatt for alvorlig straff, inkludert vold og henrettelser. Jeg støtter ikke Hamas, det er etter mitt syn en terrororganisasjon, men jeg støtter barn som blir utsatt for krig uansett hvor i verden det er. De sulter, de blir drept og de står midt i kryssilden og er uskyldige ofre i krigen mellom Israel og Hamas. Jeg er enig i at livet for kvinner med Hamas sitt styresett er likt det du beskriver, men jeg har sympati med barn, kvinner og menn som lever i regimer og som gjør sitt for å overleve, og som nå blir drept og torturert (sult er tortur) i denne krigen. Nei, jeg tror ikke livet til palestinerne blir bra med Hamas, men jeg synes heller ikke Israel har rett til å drepe uskyldige sivile. Jeg tror det er like vondt for en mor eller far å miste sitt barn uansett hvor de kommer fra og hvilken religion de har. Endret 29. juli av K_mb 29 1
Bacteria Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli Jeg reagerer vel mest på stillheten etter 7. oktober. På fornektelsen og fortielsen av den systematiske seksuelle volden, fornedrelsen og drapene på vergeløse den dagen. 15 3 8
Populært innlegg Pippi Lotta Skrevet 30. juli Populært innlegg #6 Skrevet 30. juli Det å være mot israel sine krigsforbrytelser og det å støte hamas, er ikke det samme. 32 3 16
Svart skjerm Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli Det jeg synes er skremmende er at rundt 40% i Gaza støttet Hamas like før 7. okt-massakren. Støtten har naturligvis gått betydelig ned nå siden folk alltid vil være preget av mangel på det nødvendigste, vann, mat og husly. Synes også det var skremmende hvor mange i Norge som hyllet Hamas sin "motstandskamp" 7. okt. Og nå er støtten i Norge unisont til Palestina og palestinere. Fordi folket i Gaza gikk til angrep 7 okt og nå må betale dyrt for det. 11 6
Isambard Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Jeg støtter ikke Palestina eller Hamas, men det viktigste akkurat nå er å stoppe Israel. Akkurat nå er det Israel som begår enorme forbrytelser. 21 4
Pippi Lotta Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Svart skjerm skrev (6 minutter siden): Det jeg synes er skremmende er at rundt 40% i Gaza støttet Hamas like før 7. okt-massakren. Støtten har naturligvis gått betydelig ned nå siden folk alltid vil være preget av mangel på det nødvendigste, vann, mat og husly. Synes også det var skremmende hvor mange i Norge som hyllet Hamas sin "motstandskamp" 7. okt. Og nå er støtten i Norge unisont til Palestina og palestinere. Fordi folket i Gaza gikk til angrep 7 okt og nå må betale dyrt for det. Har du kilde på at støten til Hamas har gått ned på Gaza? Jeg synnes det høres rart ut når vi ser hvordan Isral har behandlet Gaza. Alle kjente psykologiske "mekanismer" og "teorier" tilsier vel at støten til Hamas skulle gått opp nå. 3
Svart skjerm Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Har du kilde på at støten til Hamas har gått ned på Gaza? Jeg synnes det høres rart ut når vi ser hvordan Isral har behandlet Gaza. Alle kjente psykologiske "mekanismer" og "teorier" tilsier vel at støten til Hamas skulle gått opp nå. Er logisk. Når myndighetene i Gaza, i dette tilfellet Hamas, svikter med å brødfø primærbehov til befolkningen, så vil naturligvis støtten minke. https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/feb/21/people-gaza-future-hamas-poll 6 3
norw Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Jeg var lenge ganske nøytral pga mye elendighet fra begge sider, men de siste par årene har grusomhetene til israelerne vært så umenneskelige at jeg støtter palestinerne mer og mer. Resten av verden har forholdt seg altfor passivt. 29 2
Katten.2.0 Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Jeg støtter de sivile palestinerne, men ikke Hamas. Det er mange som tolker det at jeg er i mot Israels krigsforbrytelser som at jeg støtter Hamas, men det viser bare hvor enkle noen er i sin mentale kapasitet. 27 2
Pawn Hearts Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Nei, jeg støtter ikke Hamas, og det gjør sikkert ikke den britiske regjeringen heller. https://www.theguardian.com/politics/2025/jul/29/uk-to-recognise-state-of-palestine-in-september-unless-israel-holds-to-a-ceasefire 4
Snikksnakker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli Bacteria skrev (På 30.7.2025 den 10.08): Jeg reagerer vel mest på stillheten etter 7. oktober. På fornektelsen og fortielsen av den systematiske seksuelle volden, fornedrelsen og drapene på vergeløse den dagen. Det er på ingen måte en stillhet etter 7.oktober?? Bomber smeller kjempehøyt!! Hver. Eneste. Dag.!! Fornektelse, systematisk seksuell vold, fornedrelse og drap på vergeløse fortsetter. Hver eneste dag. Så stille er det på ingen måte!! 7.oktober er grusomt!! På samme måte som de 364 andre dagene. Bare at geografien har endret seg. 6 6
velociraptor Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli Snikksnakker skrev (På 30.7.2025 den 0.40): Jeg tror at sorgen, fortvilelsen og desperasjon er NØYAKTIG like stor for en palestinsk mor, som må være vitne til at barnet dør, som for deg eller meg.......... Og akkurat NÅ håper jeg at Gaza får fred❤️ Jeg tror ikke at mødre som snakker om barna sine som «martyrer» er like knuste når barna dør, som «deg og meg». Nå er det heldigvis ikke alle palestinske mødre som er sånn, men de som er der, eller de som mener det er bedre å bli på Gaza og la barna dø enn å flykte fordi geografisk oppholdelsessted er viktigere enn barnas liv - nei de tror jeg ikke blir like fortvilet og desperate. Jeg tror heller ikke at noen med 5-6-7 + barn blir like knyttet til hvert av dem som de de som har typ ett eller to barn. 3 4
Mandagsunge Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli Møkkalei skrev (På 29.7.2025 den 23.02): Kort sagt, kvinner på Gaza lever under et system som gir dem liten frihet, og de som bryter med de etablerte normene kan bli utsatt for alvorlig straff, inkludert vold og henrettelser. Og derfor fortener dei å bli isolert frå omverda og nekta all hjelp, bomba til steinalderen, skotne? Dei fortene svolt og eit øydelagt sivilsamfunn, mangel på helsehjelp og dei mest grunnleggande sanitærførehald? Kvinner på Gaza fortener like mykje som kvinner andre plassar. Og akkurat no så tenker eg at vi startar med det at dei fortener å ikkje bli drepne. 6 6
Sol93 Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/daniel-24-kriget-for-israel-klarte-ikke-leve-mer/17949025/ Det er som Ville Vesten. Alle kommandanter kan gjøre som de vil, og noen av dem kan bestemme seg for å begå krigsforbrytelser, sier han. SOLDAT FORTELLER: Reservisten har tjenestegjort for IDF på Gaza. Han forteller at palestinere kunne bli skutt avhengig av humøret til kommandanten akkurat den spesifikke dagen. Foto: Sky News SOLDAT FORTELLER: Reservisten har tjenestegjort for IDF på Gaza. Han forteller at palestinere kunne bli skutt avhengig av humøret til kommandanten akkurat den spesifikke dagen. Foto: Sky News. De kommer tilbake og tar selvmord fordi dem innser hvilke grove brudd de har gjort på mennesker. Dette gjør meg så forbanna at ikke et jævla land gjør noe for og stoppe denne jævla elendigheten. Ikke engang FN IKKE UN INGEN INGEN INGEN. Hvis bare en av oss hadde havnet i en palestiners sko for en dag for og se alt det ekstreme som foregår der så hadde ingen skrevet at de var imot det. Men nå kommer alle bevisene frem sakte men sikkert. 9 2
Morpheus Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Jeg støtter den grensa som ble satt av FN når Israel ble opprettet i 1948. Jeg anerkjenner ikke de landområdene de har tatt fra Palestina i tiden etter, og alle land som blir invadert mener jeg har retten til å forsvare seg og slå tilbake. 10 4
Okapi Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august Må man velge side? På mange måter er Likud og Hamas påfallende like, religiøst konservative høyreekstreme organisasjoner, og for min del er det veldig lett å fordømme begge to. Akkurat nå er det imidlertid Israel som bomber sykehus og flyktningeleire, så da blir det naturlig nok der fokus må ligge. 7 1
Bacteria Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august Okapi skrev (12 timer siden): Må man velge side? På mange måter er Likud og Hamas påfallende like, religiøst konservative høyreekstreme organisasjoner, og for min del er det veldig lett å fordømme begge to. Akkurat nå er det imidlertid Israel som bomber sykehus og flyktningeleire, så da blir det naturlig nok der fokus må ligge. Hvorfor tror du at Likud og Hamas er like? Det er feil, Likud er mer som toryene, republikanerne, Høyre. (Det finnes småpartier i Israel jeg vil sammenligne med Hamas, men det er ikke Likud) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå