AnonymBruker Skrevet 30. juli #21 Skrevet 30. juli Hadde jeg ikke brukt ferien på. Sier som en annen her: går cold turkey Anonymkode: 31a07...fac
AnonymBruker Skrevet 30. juli #22 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Går cold turkey😅 Anonymkode: 076dd...17f Har vi alltid gjort også. Første uka på skolen etter ferie, snur det av seg selv Anonymkode: f9355...933 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #23 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis dere er så opptatt av læring og rutiner, hvorfor la rutinene gli ut i det hele tatt? Anonymkode: 657b9...fdd Vi har leggetid kl 21 på skoledager , og senest 2215 nå i ferien. Får masse ut av dagene når hele huset er oppe og ferdig spist lang feriefrokost innen 0830. Sklir ikke mye ut, men må likevel snu før skolstart . Anonymkode: 3123d...e58
AnonymBruker Skrevet 30. juli #24 Skrevet 30. juli Lar ikke det skli ut så mye i ferien, noen dager her og der ja, men ellers så er det maks 2 timer senere leggetid i ferien. Som oftest bare 1 time, og da er det ikke så mye om å gjøre å endre på før skolestart. Anonymkode: 5d88e...749
AnonymBruker Skrevet 30. juli #25 Skrevet 30. juli For et styr. Er glad mine foreldre ikke tvang meg opp om morgenen i ferien. Man er stuptrøtt (men kanskje spent og litt ekstra aktivert) første skoledag, så blir man naturlig trøtt tidlig på kvelden og er i rute igjen dag 2. Tre uker før var i alle fall voldsomt tidlig. Anonymkode: 7ec54...0a8 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #26 Skrevet 30. juli Klarer ikke et barn som går i 8. klasse å styre dette selv?! Anonymkode: 22f93...056
LilleMy_09 Skrevet 30. juli #27 Skrevet 30. juli Alt det skal lages styr av. Glad foreldrene mine ikke stressa med dette. Det gikk seg til av seg sjøl. Var litt trøtt de to første skoledagene og så var ting i rute igjen 1
Miss91 Skrevet torsdag kl 23:08 #28 Skrevet torsdag kl 23:08 AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 8.18): Sikkert greir, men når disse trøtte dagene hindrer læring og sosial utvikling, så opplever vibsom foreldre at det beste for våre barn er å få nok søvn og møte skoledagen uthvilt og klar til skoledagen. Anonymkode: 3123d...e58 Jeg lar ikke leggetid skli ut noe særlig selv om det er ferie
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:25 #29 Skrevet torsdag kl 23:25 Ler meg skekk ihjel om alle disse foreldrene som er opptatt å være perfekte foreldre, som tror barna blir ødelagt av å være trøtte på skolen i 1-2 dager, og at det hindrer læring. Ja jøss. Anonymkode: 6b804...241 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:26 #30 Skrevet torsdag kl 23:26 Miss91 skrev (17 minutter siden): Jeg lar ikke leggetid skli ut noe særlig selv om det er ferie Så barna får ikke lov til å være litt lenger opp i ferien? Barna står opp klokka 7 og 8 når de har ferie? Stakkars barn. Anonymkode: 6b804...241 1
Miss91 Skrevet torsdag kl 23:32 #31 Skrevet torsdag kl 23:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så barna får ikke lov til å være litt lenger opp i ferien? Barna står opp klokka 7 og 8 når de har ferie? Stakkars barn. Anonymkode: 6b804...241 De legger seg ca kl 22 vanligvis, sover lenger i ferien. Er de ikke våkne ca kl 9.30 vekker jeg de ja. De er 9 og 11 år, tenker det holder at de er oppe til kl 23 senest.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:17 #32 Skrevet fredag kl 02:17 Miss91 skrev (2 timer siden): De legger seg ca kl 22 vanligvis, sover lenger i ferien. Er de ikke våkne ca kl 9.30 vekker jeg de ja. De er 9 og 11 år, tenker det holder at de er oppe til kl 23 senest. Stakkars som må opp så tidlig Anonymkode: 81398...ac8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:26 #33 Skrevet fredag kl 03:26 La de få sjokket så ordner de det selv etter skolestart Anonymkode: ddeda...0ee
AnonymBruker Skrevet fredag kl 05:17 #34 Skrevet fredag kl 05:17 Stakkars lærere som står der med 20 dautrøtte elever de første dagene, og prøver å gjøre jobben sin. Har dere tenkt på det? Ingen hører etter, ingen får med seg beskjeder osv. Foreldre skal legge tilrette for at skolen skal kunne gjøre det de skal. Anonymkode: 87e04...c92
Million Skrevet fredag kl 05:25 #35 Skrevet fredag kl 05:25 Tre dager før, ikke tre uker! Det er mer enn nok med tre dager før skolestart. Ødelegger jo hele ferien med det styret ditt om du starter allerede i slutten av juli.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 07:42 #36 Skrevet fredag kl 07:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stakkars lærere som står der med 20 dautrøtte elever de første dagene, og prøver å gjøre jobben sin. Har dere tenkt på det? Ingen hører etter, ingen får med seg beskjeder osv. Foreldre skal legge tilrette for at skolen skal kunne gjøre det de skal. Anonymkode: 87e04...c92 Det er som en vanlig dag, det. Ungdom i den alderen er mye trøtt. Noen sovner til og med. Så vi snakker ofte med foreldre om leggerutiner. Foreldre er enig i at gode rutiner er viktig, men få er villig til å ta inn mobiler på kvelden f.eks. Så de tror ungene legger seg, så er de på mobilen halve natten og er trøtt hele dagen. Men takk for omtanken for lærere 🥰 Anonymkode: 40f8b...35e
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:06 #37 Skrevet fredag kl 08:06 AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 12.49): Vi har leggetid kl 21 på skoledager , og senest 2215 nå i ferien. Får masse ut av dagene når hele huset er oppe og ferdig spist lang feriefrokost innen 0830. Sklir ikke mye ut, men må likevel snu før skolstart . Anonymkode: 3123d...e58 Men hva er det å snu til skolestart om man uansett legger seg kl 22 i ferien? Og ferdig spist frokost kl 8:30? da blir det vel som en vanlig hverdag.. Anonymkode: 809f3...88b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:15 #38 Skrevet fredag kl 19:15 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hva er det å snu til skolestart om man uansett legger seg kl 22 i ferien? Og ferdig spist frokost kl 8:30? da blir det vel som en vanlig hverdag.. Anonymkode: 809f3...88b En vanlig dag hos oss når det er skole er vekking kl 0630, frokost 0715, gå til skolebuss kl 0740(15 min å gå), den henter 0755, 20 min å kjøre, skole starter kl 0830. Så det er stod forskjell på ferie og hverdag. Leggetid er kl 21 på hverdager..... Anonymkode: 3123d...e58
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:18 #39 Skrevet fredag kl 19:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En vanlig dag hos oss når det er skole er vekking kl 0630, frokost 0715, gå til skolebuss kl 0740(15 min å gå), den henter 0755, 20 min å kjøre, skole starter kl 0830. Så det er stod forskjell på ferie og hverdag. Leggetid er kl 21 på hverdager..... Anonymkode: 3123d...e58 Så da har du tenkt å begynne å legge ungene kl 21, og vekke de 0630 for å øve på skolestarten? Eller? Jeg skjønner ikke hva du vil frem med her. Anonymkode: 6b804...241
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:41 #40 Skrevet fredag kl 19:41 Vi ender som mange andre opp med å gå cold turkey på dette hvert år. Her er sikkert folk ulike, men for oss er egentlig ikke det så vanskelig. Det er fælt sånn ca. mellom 06.00 og 08.00 første skole-/arbeidsdag. Men hverken barna eller jeg pleier å være så veldig trøtte utover den dagen selv om det var hardt å stå opp. Én eller noen få slike dager er det vanlig å tåle godt. Så er vi ganske trøtte når kvelden kommer, sovner tidligere og lettere. Det tar få dager før vi får nok søvn igjen, så få at det ikke påvirker formen på dagtid de dagene det gjelder. Jeg tenker hvert år at vi alle skal legge oss litt tidligere når det nærmer seg ferieslutt, men det har til nå aldri skjedd. Og når jeg tenker nærmere etter, så har det nok ikke skjedd fordi jeg har erfaring med at det går seg så fort til uansett så da blir det å være oppe litt til på kvelden/sove litt til påfølgende morgen for fristende. Men det kan jo veldig godt hende at andre strever i lengre tid med en sånn omlegging av døgnrytmen. Da er det nok lurt å prøve å ikke få så mye senere leggetid i ferier. Men samtidig skjønner jeg at for akkurat tenåringer så er det gjerne ikke hverken lett eller rett likevel. De vil være våkne til langt på natt som vennene sine, og som det kanskje kjennes naturlig for dem. Anonymkode: 7c38a...f97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå