Gå til innhold

Snu leggetid før skolstart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har siden start i 2.kl gorsøkt å snu leggetid gradvis før skolestart. Vekket 20 min tidligere hver dag  også i helgen, så når skilen starter blir det enklere å stå opp. Gjør dette sekv også. Har en 8.kl i år, og denne uka er vi hos bestefioreldre med søskenbarn på samme alder, og ungdommen legger seg lenge etter meg-så vekking dagen etter blir en kamp med stadige påminnelser og sure miner. Hvordan gå ungdom i seng tidlig nok  så de går nok søvn? Blir jo sjokk å starte på skolen med 1.time 0815!!!🙈

Anonymkode: 3123d...e58

Skrevet

Er jo fortsatt tid igjen. Her tar vi litt hardere i de siste 4 dagene å snur tilbake. 

Anonymkode: 93baa...17f

• Liker 3
Skrevet

Går cold turkey😅

Anonymkode: 076dd...17f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er fortsatt lenge til skolestart. Trenger ikke å snu døgnet tilbake ennå.

Et par-tre dager er nok.

• Liker 6
Skrevet

Det er tre(!) uker til! 20 min dagen fram til da, det betyr at kampen starter kl. 14 i dag da? 

Anonymkode: e79fc...586

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er tre(!) uker til! 20 min dagen fram til da, det betyr at kampen starter kl. 14 i dag da? 

Anonymkode: e79fc...586

😂

Anonymkode: 002a3...456

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg aldri giddet. Er en til to harde morgener når alt starter igjen og så er man tilbake i rute.

Bedre det enn dårlig stemning de siste ukene.

Anonymkode: 13e1a...983

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

sløser ikke bort ferien på det, litt tidligere opp på søndag og tidlig i seng.. trøtt på mandag også er man i rute igjen 😜

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har siden start i 2.kl gorsøkt å snu leggetid gradvis før skolestart. Vekket 20 min tidligere hver dag  også i helgen, så når skilen starter blir det enklere å stå opp. Gjør dette sekv også. Har en 8.kl i år, og denne uka er vi hos bestefioreldre med søskenbarn på samme alder, og ungdommen legger seg lenge etter meg-så vekking dagen etter blir en kamp med stadige påminnelser og sure miner. Hvordan gå ungdom i seng tidlig nok  så de går nok søvn? Blir jo sjokk å starte på skolen med 1.time 0815!!!🙈

Snur ikke døgnet 3uker før..

Anonymkode: 26f60...ae7

• Liker 1
Skrevet

Pleier å starte smått uka før skolestart, men det er de siste 2-3 dagene vi setter inn høygiret for å snu døgnet tilbake. Har barn 10 og 12 år. 

Anonymkode: 0fbb4...ca9

• Liker 1
Skrevet

Orker ikke styre med det. De blir sikkert trøtt, så går det seg til.

Anonymkode: e6925...ce8

• Liker 5
Skrevet

For en idiotisk tråd. Det er da bare å stå opp tidlig første skoledag og være trøtt den dagen, og dermed legger man seg naturlig tidligere den kvelden og så helt greit å våkne opp igjen andre skoledag. 

Alt hva folk klarer å lage styr for.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde ikke styrt med det der med en 8.klassing! Det blir hardt og brutalt dag 1, og da blir de trøtte også går det seg til. 

Anonymkode: be9aa...2b9

• Liker 5
Skrevet

Vi snur tonene noen få dager før skolestart 

Anonymkode: 81398...ac8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er jo fortsatt tid igjen. Her tar vi litt hardere i de siste 4 dagene å snur tilbake. 

Anonymkode: 93baa...17f

Det samme her, men forskning viser at det man egentlig bør gjøre er å ikke la det gli helt ut på sommeren eller i andre ferier. Men det er er lettere sagt enn gjort når alle andre i omgivelsene sitter opp til langt på natt. 

Anonymkode: c79d5...1da

• Nyttig 1
Skrevet

Styrer ikke med det. Det blir et par trøtte dager etter ferien, så er de i rute igjen. 

• Liker 1
Skrevet
Miss91 skrev (31 minutter siden):

Styrer ikke med det. Det blir et par trøtte dager etter ferien, så er de i rute igjen. 

Sikkert greir, men når disse trøtte dagene hindrer læring og sosial utvikling, så opplever vibsom foreldre at det beste for våre barn er å få nok søvn og møte skoledagen uthvilt og klar til skoledagen. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sikkert greir, men når disse trøtte dagene hindrer læring og sosial utvikling, så opplever vibsom foreldre at det beste for våre barn er å få nok søvn og møte skoledagen uthvilt og klar til skoledagen. 

Hvis dere er så opptatt av læring og rutiner, hvorfor la rutinene gli ut i det hele tatt? :vetikke: 

Anonymkode: 657b9...fdd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville trolig gått for «jeg anbefaler deg å legge deg klokken 21 nå i ferien så det blir lettere for deg når skolen starter» (eller annet tidspunkt). Og påminnet dette tidlig på kvelden hver kveld. Så ville jeg noen dager før skolestart sagt at leggetid er 21 nå og at ungdommen må opp feks kl 9 dagen etter. Ikke sikkert det er gjennomførbart. Ungdommer er noen seige typer på morgenen, gjerne uansett hvilken leggetid.
Da får heller ungdommen ta støyten med å være skikkelig trøtt og uopplagt ved skolestart. Kanskje ungdommen da får kjenne på at sen legging og å sove frempå ikke alltid er det beste. 

Jeg har ikke ungdommer, men små barn. Vi pleier alltid å ha en uke eller noen dager hjemme før hverdagen starter igjen. For å kunne komme litt mer inn i rutine igjen. I stedet for å komme hjem fra overnattingsbesøk, reise osv fredagen eller lørdagen før start igjen f.eks. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Går cold turkey😅

Anonymkode: 076dd...17f

Er faktisk det greieste. Så blir det noen trøtte dager i starten, men da blir det lett å legge seg også, så går det seg veldig fort til.
Bare styrete å skulle ta det før det er grunn til det. Er ikke snakk om at dte tar hele høsten og frarøver masse læring. For mine barn skyldes ofte døgnrytmen at de er veldig opplagte etter ferie uansett, så de får med seg alt på skolen og er ganske fulle av energi sånn egentlig. Tar ingen skade så vidt jeg kan se. De blir bare slitne tidligere og kommer seg i seng.

Anonymkode: ecb1a...a6a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...