AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:00 #21 Skrevet onsdag kl 08:00 Toyota Hybrid er veien å gå. Anonymkode: 73e90...a07 2
emilie123 Skrevet onsdag kl 08:02 #22 Skrevet onsdag kl 08:02 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes to bilmodeller som har et problemfritt hybridsystem. Toyota auris og Toyota Yaris. Aldri el sjelden problem med drivlinjer og motor. Ei heller med batteri. Anonymkode: 17554...1a6 Har nå min andre Toyota yaris med hybrid. Den første hadde jeg i nesten 10 år og det eneste jeg måtte gjøre noe med var bremser (noe som er helt normalt) Den jeg har nå er 4år og har ikke vært noe tull enda. Er veldig fornøyd 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:04 #23 Skrevet onsdag kl 08:04 Har hørt mye bra om Toyota Rav 4 plugin hybrid. Hadde jeg hatt noen 100 tusener ekstra skulle jeg kjøpt den. Anonymkode: 17554...1a6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:05 #24 Skrevet onsdag kl 08:05 Min hybrid rundet 90000 km nå og 7 åt. Veldig fornøyd, en Toyota Auris. Anonymkode: cc63c...c6b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:05 #25 Skrevet onsdag kl 08:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min hybrid rundet 90000 km nå og 7 åt. Veldig fornøyd, en Toyota Auris. Anonymkode: cc63c...c6b År. Anonymkode: cc63c...c6b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:06 #26 Skrevet onsdag kl 08:06 TBL12 skrev (16 minutter siden): "Én av tre redningsoppdrag for elbiler gjennomføres fordi 12-voltsbatteriet er flatt." https://elbil.no/dette-er-det-vanligste-problemet-nar-elbiler-trenger-veihjelp/ Mange av elbilene er nye, der bilen hentes til verksted uansett hva som er feil. Dette høres slitsomt ut, særlig hvis man er avhengig av bil i hverdagen. Anonymkode: 17247...a7a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:14 #27 Skrevet onsdag kl 08:14 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kjører en BMW X1 hybrid og jeg er veldig fornøyd! Kjører på kun el i hverdagen, men bensin/kombi på lengre turer. Den lades med ledning mens jeg sover på natten, samt kan lades mens du kjører også. Firehjulsdrift har den også. Som sagt, veldig fornøyd og ikke hatt noen problemer med den. Anonymkode: 3527e...bf0 Jeg har også BMW x1 og jeg føler meg lurt. Jeg har ikke hatt tekniske problemer med den. Men jeg kjøpte hybrid fordi jeg ønsket å være miljøvennlig. Så når jeg snakket med bilforhandleren, så fikk jeg inntrykk av at batteridelen skulle være mye større enn den er. Når jeg kjører på jobb, så er det bare nok el til ene veien. Så jeg må bruke bensin hver dag. Jeg lader hjemme hver natt, men det merkes knapt. Ved langkjøring må jeg fylle bensin mye hyppigere enn med bensinbil fordi tanken er så liten. Jeg trodde jeg skulle få det beste fra begge verdener, men det blir det dårligste. Ikke føler jeg meg særlig miljøvennlig heller. Neste bil blir en ren el-bil. Anonymkode: d520a...37a
TBL12 Skrevet onsdag kl 08:18 #28 Skrevet onsdag kl 08:18 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette høres slitsomt ut, særlig hvis man er avhengig av bil i hverdagen. Anonymkode: 17247...a7a Det har vært noen som har vært mye plaget med feil. Heldigvis har mye blitt løst slik jeg forstår. Men, en hører mest om de tilfeller det ikke løses raskt og enkelt. Tomt 12V kan også løses forholdsvis enkelt med en starthjelp. Men, det forventes ikke å måtte benytte starthjelp på en nesten ny bil.
Blindfold69 Skrevet onsdag kl 08:28 #29 Skrevet onsdag kl 08:28 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kjører en BMW X1 hybrid og jeg er veldig fornøyd! Kjører på kun el i hverdagen, men bensin/kombi på lengre turer. Den lades med ledning mens jeg sover på natten, samt kan lades mens du kjører også. Firehjulsdrift har den også. Som sagt, veldig fornøyd og ikke hatt noen problemer med den. Anonymkode: 3527e...bf0 Jeg hadde også den, gikk mest på strøm, men kunne kjøre bensin, lite feil på den, ble bytta til rein el pga prisforskjell på 200000,- ved kjøp av ny
aksase Skrevet onsdag kl 08:33 #30 Skrevet onsdag kl 08:33 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Pratet med en bilforhandler som frarådet å kjøpe hybrid da man har to områder man kan få problemer på, og det krever ofte ekstra kompetanse på bilverksted for å fikse hybridbiler. Venninna mi har hatt en del tekniske problemer med sin hybride Passat, og skal kjøpe enten ren fossil eller elektrisk ved neste bilkjøp. Hva tenker dere? Anonymkode: c7def...5dd Det er ikke min erfaring. Jeg har kjørt Toyota/Lexus hybridbiler i 18 år, og aldri hatt problemer med motor og drivverk. De bare går og går. Den ene bilen var mekanisk utslitt(rust, hjuloppheng mm) etter 350 000km, men motor og hybridsystem fungerte fortsatt prikkfritt. Den andre bilen, som jeg fortsatt har, har nå gått 220 000km på 13 år uten problemer. Den tenker jeg å ha noen år til. Jeg tror nok det handler mye om å velge "riktig" bilmerke. Min erfaring er at man ikke bør velge tysk/europeisk, engelsk eller amerikansk bil om man vil ha lave driftsutgifter og unngå problemer. Da bør man gå for noe fra Japan. Det er som nevnt Toyota og Lexus, men også Nissan, Subaru og Mitsubishi. 1 2
Snublefot62 Skrevet onsdag kl 08:48 #31 Skrevet onsdag kl 08:48 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har også BMW x1 og jeg føler meg lurt. Jeg har ikke hatt tekniske problemer med den. Men jeg kjøpte hybrid fordi jeg ønsket å være miljøvennlig. Så når jeg snakket med bilforhandleren, så fikk jeg inntrykk av at batteridelen skulle være mye større enn den er. Når jeg kjører på jobb, så er det bare nok el til ene veien. Så jeg må bruke bensin hver dag. Jeg lader hjemme hver natt, men det merkes knapt. Ved langkjøring må jeg fylle bensin mye hyppigere enn med bensinbil fordi tanken er så liten. Jeg trodde jeg skulle få det beste fra begge verdener, men det blir det dårligste. Ikke føler jeg meg særlig miljøvennlig heller. Neste bil blir en ren el-bil. Anonymkode: d520a...37a Men fikk du ikke vite rekkevidde på dette før du bestemte deg? Dersom rekkevidden på elektrisk drift eller tanken er mindre enn forespeilet, så må du jo klage/reklamere.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:50 #32 Skrevet onsdag kl 08:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor i innkjøring/utkjøring av et større boligområde. Jeg går mye tur i området. En kjapp opptelling sier meg at det er ca halvparten bensin/dieselbiler, en kvart andel hybrid og en kvart andel elbiler i dette boligområdet. Siden jeg er mye ute, ser jeg ofte de gangene Viking, NAF ++ må hente biler på flaket og kjøre de på verksted. I 9,5 av 10 tilfeller er det en elbil som kjøres ut, som da ikke kommer seg av gårde. Jeg har aldri sett en hybridbil måtte hentes. Det er en og annen bensin/diesel, kanskje 1 annenhver måned. Det kan godt være andre typer feil med hybridbiler, men hvis man skal gå etter de som har full stopp er det soleklart elbiler på topp på statistikken. Hybrid er det som vokser raskest i Europa, så hvis Norge tvinges inn i denne utviklingen får vi forhåpentligvis kuttet de absurde avgiftene slik at man kan kjøpe seg en hybridbil. Anonymkode: 17247...a7a Du ser det du vil se. For dine blikk ut vinduet slår ikke statistikken. Tyske ADAC sier at det er ca 2,5 ganger oftere redning av bensin/diesel enn elbil. Og det eneste fagområdet elbil hjelpes oftere enn fossil for er punktering, ellers reddes bensin/diesel mye oftere for flatt batteri (12v) eller mekanisk feil. Data fra Norge i 2024: 23 % av kjøretøyene i Norge er elbiler, men bare 13 % av tilfellene med startproblemer i vinterhalvåret gjaldt elbiler. Fossil stod for 87 % av startvanskene, til tross for at de utgjorde 77 % av bilparken. Totalt sett utgjorde elbil‑relaterte assistansetilfeller ca. 21 % av alle oppdrag. Og dette med bilbranner som mange hevder skjer mye i elbil, det skjer bare ca 5% av gangene (i 2023, har ikke sett tall fra 2024 ennå). Så fossil brenner MYE oftere. Nå er elbilparken mye nyere, det blir derfor interessant å se utviklingen. Men at 9 av 10 biler på flaket er elbil blir reinspikka tull, og tyder på at det er hva du legger merke til. Anonymkode: 02eef...2d5 2
Mardina Skrevet onsdag kl 09:29 #33 Skrevet onsdag kl 09:29 (endret) Snublefot62 skrev (2 timer siden): Jeg er litt på gjerdet her. Jeg har kjørt hybrid siden 2021 og er strålende fornøyd. Aldri vært noe problem. Men jeg ser for meg å bytte den ut om ca ett års tid og har begynt å planlegge hva alternativene er. Jeg vurderer sterkt elbil men jeg er usikker på om jeg vil miste rekkevidden jeg har med forbrenningsmotoren. Vi kjører ofte langt med min bil, og med tilhenger. Jeg kjørte fra Østlandet til Bergen i forrige uke med min elbil. Jeg var fryktelig spent på hvordan det ville gå, men bilen min (Opel Corsa e) overrasket meg positivt. Den har en rekkevidde på rundt 330 km. Jeg startet hjemmefra med fullt batteri og det var først på Maurset (på nedsiden av Hardangervidda) at jeg måtte lade. Deretter kom jeg meg fint helt til Bergen og hadde batteri igjen også 😊 Ladenettverket er godt utbygget i Norge, så det er vanligvis ikke noe problem å finne et sted å lade bilen. Jeg er også innover til Oslo omtrent hver helg og kjører da stort sett på motorvei helt fram. Det krever en god del mer strøm fra batteriet, men jeg klarer fint å komme meg frem og tilbake (ca. halvannen times kjøretur) uten å lade. Det finnes mange gode elbiler på markedet og det er jo grunner til at de er blitt så populære. Jeg vurderte ikke hybrid en gang, når jeg skulle ha bil nå 😊 Det var elbil eller ingen bil. Jeg er superfornøyd med min lille elbil 😊 Endret onsdag kl 09:30 av Mardina
Einus Skrevet onsdag kl 09:35 #34 Skrevet onsdag kl 09:35 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kjører en BMW X1 hybrid og jeg er veldig fornøyd! Kjører på kun el i hverdagen, men bensin/kombi på lengre turer. Den lades med ledning mens jeg sover på natten, samt kan lades mens du kjører også. Firehjulsdrift har den også. Som sagt, veldig fornøyd og ikke hatt noen problemer med den. Anonymkode: 3527e...bf0 Men som du sikkert ikke vet, så er hybrid teknologien til BMW fra Toyota. Og hybrid fra Toyota er jo viden kjent for å være driftsikkert. 1 1
Snublefot62 Skrevet onsdag kl 09:48 #35 Skrevet onsdag kl 09:48 Mardina skrev (1 minutt siden): Jeg kjørte fra Østlandet til Bergen i forrige uke med min elbil. Jeg var fryktelig spent på hvordan det ville gå, men bilen min (Opel Corsa e) overrasket meg positivt. Den har en rekkevidde på rundt 330 km. Jeg startet hjemmefra med fullt batteri og det var først på Maurset (på nedsiden av Hardangervidda) at jeg måtte lade. Deretter kom jeg meg fint helt til Bergen og hadde batteri igjen også 😊 Ladenettverket er godt utbygget i Norge, så det er vanligvis ikke noe problem å finne et sted å lade bilen. Jeg er også innover til Oslo omtrent hver helg og kjører da stort sett på motorvei helt fram. Det krever en god del mer strøm fra batteriet, men jeg klarer fint å komme meg frem og tilbake (ca. halvannen times kjøretur) uten å lade. Det finnes mange gode elbiler på markedet og det er jo grunner til at de er blitt så populære. Jeg vurderte ikke hybrid en gang, når jeg skulle ha bil nå 😊 Det var elbil eller ingen bil. Jeg er superfornøyd med min lille elbil 😊 Hemskoen til elbil er og blir ladingen og ladenettverket. Det hjelper ikke hvor tett de stasjonene står når det for meg oppleves som om det er feil med de ofte eller kapasiteten er sprengt. Her er tre ting som plager meg med ladingen: Idioter som parkerer feil. Enten har de parkert uten å skulle lade, eller så har de parkert sånn at kun en av to ladere kan brukes. Det hjelper meg ikke at det er deres feil og de som har gjort noe feil. Jeg får uansett ikke ladet og må enten vente eller kjøre videre. Feil på betalingsløsningen og ørten apper. Jeg er blitt glad i de blå Mer skiltene. Ser jeg et sånt så stopper jeg der. Ofte god plass og sjeldent problemer. Med andre så er det veldig varierende og enten må jeg drive detektivarbeid for å finne navnet på appen som trengs (gjerne fordi selskapet som satte opp stasjonen har byttet navn, gått konkurs eller blitt kjøpt opp - eller en kombinasjon), eller så får jeg ikke lagt inn kortet mitt pga en "ukjent feil". Eller om jeg aller nådigst får registrert meg, e-postadressen er gyldig, profil blir opprettet og kortet akseptert så klarer plutselig ikke appen å kommunisere med laderen eller laderen å kommunisere med bilen. Dette er idiotisk at er et problem, og ja noe av frustrasjonen kommer nok av at jeg ikke kjører elbil langt til daglig. Og noe kan derfor være brukerfeil. Men jeg opplever ikke dette på bensinstasjoner. Når det er tomt, er det mer tomt enn for fossilbil. Joda, jeg kan kjøre tanken tom på en fossilbil og, og det er mulig å feilberegne avstanden til neste bensinstasjon. Men det er som regel ledig på en bensinstasjon, de tar som regel uten unntak kort uten app og er det fult eller problemer på ei pumpe tar det bare noen minutter før det er ledig på en annen. Når batteriet på elbilen derimot bikker 30% så bør man ha en lader i nærheten. Eller 40% for den del. For min erfaring er at neste stasjon en planla å stoppe på er full (da MÅ man vente åpenbart), eller den finnes ikke der du trodde lenger eller det er tekniske problemer. Da er det plutselig langt til neste ladestasjon. Disse tre tingene frustrerer meg når jeg kjører langt med elbil. Bilene i seg selv er som regel upåklagelige og jeg har absolutt ingenting i mot å eie, bruke eller anbefale en elbil - men man må altså ha et litt større rom for frustrasjoner fra andre når en skal på langkjøring og trenger et ladestopp eller flere Og derfor er det for min del litt større tjangs for at det blir hybrid neste gang og enn elektrisk. Alternativt ser vi for oss at hun kjøper hybridbil og jeg kjøper en ren elektrisk. Men at begge skal ha ren elektrisk ser vi ikke for oss helt enda. 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:00 #36 Skrevet onsdag kl 10:00 Snublefot62 skrev (8 minutter siden): Hemskoen til elbil er og blir ladingen og ladenettverket. Det hjelper ikke hvor tett de stasjonene står når det for meg oppleves som om det er feil med de ofte eller kapasiteten er sprengt. Her er tre ting som plager meg med ladingen: Idioter som parkerer feil. Enten har de parkert uten å skulle lade, eller så har de parkert sånn at kun en av to ladere kan brukes. Det hjelper meg ikke at det er deres feil og de som har gjort noe feil. Jeg får uansett ikke ladet og må enten vente eller kjøre videre. Feil på betalingsløsningen og ørten apper. Jeg er blitt glad i de blå Mer skiltene. Ser jeg et sånt så stopper jeg der. Ofte god plass og sjeldent problemer. Med andre så er det veldig varierende og enten må jeg drive detektivarbeid for å finne navnet på appen som trengs (gjerne fordi selskapet som satte opp stasjonen har byttet navn, gått konkurs eller blitt kjøpt opp - eller en kombinasjon), eller så får jeg ikke lagt inn kortet mitt pga en "ukjent feil". Eller om jeg aller nådigst får registrert meg, e-postadressen er gyldig, profil blir opprettet og kortet akseptert så klarer plutselig ikke appen å kommunisere med laderen eller laderen å kommunisere med bilen. Dette er idiotisk at er et problem, og ja noe av frustrasjonen kommer nok av at jeg ikke kjører elbil langt til daglig. Og noe kan derfor være brukerfeil. Men jeg opplever ikke dette på bensinstasjoner. Når det er tomt, er det mer tomt enn for fossilbil. Joda, jeg kan kjøre tanken tom på en fossilbil og, og det er mulig å feilberegne avstanden til neste bensinstasjon. Men det er som regel ledig på en bensinstasjon, de tar som regel uten unntak kort uten app og er det fult eller problemer på ei pumpe tar det bare noen minutter før det er ledig på en annen. Når batteriet på elbilen derimot bikker 30% så bør man ha en lader i nærheten. Eller 40% for den del. For min erfaring er at neste stasjon en planla å stoppe på er full (da MÅ man vente åpenbart), eller den finnes ikke der du trodde lenger eller det er tekniske problemer. Da er det plutselig langt til neste ladestasjon. Disse tre tingene frustrerer meg når jeg kjører langt med elbil. Bilene i seg selv er som regel upåklagelige og jeg har absolutt ingenting i mot å eie, bruke eller anbefale en elbil - men man må altså ha et litt større rom for frustrasjoner fra andre når en skal på langkjøring og trenger et ladestopp eller flere Og derfor er det for min del litt større tjangs for at det blir hybrid neste gang og enn elektrisk. Alternativt ser vi for oss at hun kjøper hybridbil og jeg kjøper en ren elektrisk. Men at begge skal ha ren elektrisk ser vi ikke for oss helt enda. Fikk råd fra en bekjent om hva som var smart å gjøre når elbil ble anskaffet. Det var å melde seg inn i elbilforeningen og skaffe ladebrikken fra de. Den fungere omtrent over alt både innenlands og i utlandet. Har man firmabil hvor arbeidsgiver betaler for lading hjemme, brukes en egen brikke mot hjemmeladeren som faktureres ardeidsgiver. (På de ladeboksene som har den muligheten) Anonymkode: fc05b...eba 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:14 #37 Skrevet onsdag kl 10:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du ser det du vil se. For dine blikk ut vinduet slår ikke statistikken. Tyske ADAC sier at det er ca 2,5 ganger oftere redning av bensin/diesel enn elbil. Og det eneste fagområdet elbil hjelpes oftere enn fossil for er punktering, ellers reddes bensin/diesel mye oftere for flatt batteri (12v) eller mekanisk feil. Data fra Norge i 2024: 23 % av kjøretøyene i Norge er elbiler, men bare 13 % av tilfellene med startproblemer i vinterhalvåret gjaldt elbiler. Fossil stod for 87 % av startvanskene, til tross for at de utgjorde 77 % av bilparken. Totalt sett utgjorde elbil‑relaterte assistansetilfeller ca. 21 % av alle oppdrag. Og dette med bilbranner som mange hevder skjer mye i elbil, det skjer bare ca 5% av gangene (i 2023, har ikke sett tall fra 2024 ennå). Så fossil brenner MYE oftere. Nå er elbilparken mye nyere, det blir derfor interessant å se utviklingen. Men at 9 av 10 biler på flaket er elbil blir reinspikka tull, og tyder på at det er hva du legger merke til. Anonymkode: 02eef...2d5 Nei, selvfølgelig er det ikke reinspikka tull, jeg ser det jeg ser. At det er lite elbiler som har problemer i et land med lite elbiler er heller ikke veldig rart. Anonymkode: 17247...a7a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:23 #38 Skrevet onsdag kl 10:23 Har hybrid, valgte dette foran el. Neste bil blir dog fossildrevet. Anonymkode: 0937f...07b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:51 #39 Skrevet onsdag kl 11:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, selvfølgelig er det ikke reinspikka tull, jeg ser det jeg ser. At det er lite elbiler som har problemer i et land med lite elbiler er heller ikke veldig rart. Anonymkode: 17247...a7a Du må bare innse at elbileiere er og blir hårsåre😉 Anonymkode: fc05b...eba
Mardina Skrevet onsdag kl 12:06 #40 Skrevet onsdag kl 12:06 Snublefot62 skrev (2 timer siden): Hemskoen til elbil er og blir ladingen og ladenettverket. Det hjelper ikke hvor tett de stasjonene står når det for meg oppleves som om det er feil med de ofte eller kapasiteten er sprengt. Her er tre ting som plager meg med ladingen: Idioter som parkerer feil. Enten har de parkert uten å skulle lade, eller så har de parkert sånn at kun en av to ladere kan brukes. Det hjelper meg ikke at det er deres feil og de som har gjort noe feil. Jeg får uansett ikke ladet og må enten vente eller kjøre videre. Feil på betalingsløsningen og ørten apper. Jeg er blitt glad i de blå Mer skiltene. Ser jeg et sånt så stopper jeg der. Ofte god plass og sjeldent problemer. Med andre så er det veldig varierende og enten må jeg drive detektivarbeid for å finne navnet på appen som trengs (gjerne fordi selskapet som satte opp stasjonen har byttet navn, gått konkurs eller blitt kjøpt opp - eller en kombinasjon), eller så får jeg ikke lagt inn kortet mitt pga en "ukjent feil". Eller om jeg aller nådigst får registrert meg, e-postadressen er gyldig, profil blir opprettet og kortet akseptert så klarer plutselig ikke appen å kommunisere med laderen eller laderen å kommunisere med bilen. Dette er idiotisk at er et problem, og ja noe av frustrasjonen kommer nok av at jeg ikke kjører elbil langt til daglig. Og noe kan derfor være brukerfeil. Men jeg opplever ikke dette på bensinstasjoner. Når det er tomt, er det mer tomt enn for fossilbil. Joda, jeg kan kjøre tanken tom på en fossilbil og, og det er mulig å feilberegne avstanden til neste bensinstasjon. Men det er som regel ledig på en bensinstasjon, de tar som regel uten unntak kort uten app og er det fult eller problemer på ei pumpe tar det bare noen minutter før det er ledig på en annen. Når batteriet på elbilen derimot bikker 30% så bør man ha en lader i nærheten. Eller 40% for den del. For min erfaring er at neste stasjon en planla å stoppe på er full (da MÅ man vente åpenbart), eller den finnes ikke der du trodde lenger eller det er tekniske problemer. Da er det plutselig langt til neste ladestasjon. Disse tre tingene frustrerer meg når jeg kjører langt med elbil. Bilene i seg selv er som regel upåklagelige og jeg har absolutt ingenting i mot å eie, bruke eller anbefale en elbil - men man må altså ha et litt større rom for frustrasjoner fra andre når en skal på langkjøring og trenger et ladestopp eller flere Og derfor er det for min del litt større tjangs for at det blir hybrid neste gang og enn elektrisk. Alternativt ser vi for oss at hun kjøper hybridbil og jeg kjøper en ren elektrisk. Men at begge skal ha ren elektrisk ser vi ikke for oss helt enda. Jeg skjønner frustrasjonen din over ladestasjoner rundt om og at det ikke alltid fungerer. Nå er det jo sånn at de aller fleste som har elbil, lader hjemme. Og da slipper man jo mye av de frustrasjonene. Ellers kjenner jeg meg ikke igjen at det er mye problemer med ladestasjonene. Likevel vet i hvert fall jeg at jeg aldri kommer til å gå tilbake til fossilbil igjen. Livet med elbil er utrolig behagelig. Billigere i drift er de også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå