Snublefot62 Skrevet 30. juli #41 Skrevet 30. juli Mardina skrev (41 minutter siden): Jeg skjønner frustrasjonen din over ladestasjoner rundt om og at det ikke alltid fungerer. Nå er det jo sånn at de aller fleste som har elbil, lader hjemme. Og da slipper man jo mye av de frustrasjonene. Ellers kjenner jeg meg ikke igjen at det er mye problemer med ladestasjonene. Likevel vet i hvert fall jeg at jeg aldri kommer til å gå tilbake til fossilbil igjen. Livet med elbil er utrolig behagelig. Billigere i drift er de også. Ja vi lader stort sett hjemme. Og det blir nå lader på hytta og. Ikke misforstå - vi kommer nok til å alltid til å ha en elbil - men føler det sitter litt inne å ha to elbiler i stede for en elbil og en hybrid. Mest av alt pga de utfordringene når en da kommer litt unna hjemmet og de faste ladestasjonene.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #42 Skrevet 30. juli Snublefot62 skrev (5 timer siden): Ja stort sett går det veldig fint. Jeg har tatt elbilen til hytta et par ganger og kommer fint frem på et batteri, men må lade før jeg kommer hjem. Og da blir utfordringen fort at i gokk der hytta er så er det litt langt mellom ladestasjonene - og er en defekt eller opptatt så blir det litt stress. Men det er såpass enkelt og greit at det vurderes sterkt. Men hybrid er for min del fortsatt en litt sterkere kandidat. Spesielt når vi snakker om å reise enda mer med bil i Norge fremover og gjerne med campingvogn på slep. Ja forbruket på hybriden går i taket på den og, men da er rekkevidden plutselig på nivå med de fleste elbilene - mens elbil med campingvogn på slep så vidt rekker mellom ladestasjonene Det er jo et godt alternativ å lade begge veier. Da blir ikke stoppet så langt heller. Jeg lærte raskt at det mest effektive, og økonomiske, er å lade til 80%. Tenkte disse stoppene ville irritere. Men har faktisk nytt bilturene i sommer mer enn før. Gir energi å kunne gå et kvarters tur i høyt tempo. Anonymkode: 154c5...a10
AnonymBruker Skrevet 30. juli #43 Skrevet 30. juli Snublefot62 skrev (9 minutter siden): Ja vi lader stort sett hjemme. Og det blir nå lader på hytta og. Ikke misforstå - vi kommer nok til å alltid til å ha en elbil - men føler det sitter litt inne å ha to elbiler i stede for en elbil og en hybrid. Mest av alt pga de utfordringene når en da kommer litt unna hjemmet og de faste ladestasjonene. Har du funksjoner der bilen finner nærmeste ladestasjon for deg? Og app på alle de mest kjente? Det var også noe jeg forstod raskt - å kun skulle bruke Eviny, for eksempel, blir knotete. Anonymkode: 154c5...a10
AnonymBruker Skrevet 30. juli #44 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette høres slitsomt ut, særlig hvis man er avhengig av bil i hverdagen. Anonymkode: 17247...a7a Det er gamle biler, og om man kjører langt sjeldnere enn daglig. I moderne biler er det ikke noe problem, med mindre man står stille mange uker måneder i strekk. Eller setter seg i bilen og tar en times massasje uten å sette den i ready mode (slik at 12V trekker av hovedbatteri) Eneste jeg ser som risiko er 2-3 uker på gardermoen om det er sammenhengende under 0 grader. Er værutsiktene slik får vi finne alternativ. Eller bare ta NAF regningen på 500 kroner (tro meg, det har jeg måttet med fossilbil også, etter at noen ikke har lukket bagasjeluka skikkelig...) Jeg ville aldri kjøpt en eldre el-bil. I alle fall ikke uten å sette meg veldig godt inn i 2V batteriet. Anonymkode: 154c5...a10
Snublefot62 Skrevet 30. juli #45 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo et godt alternativ å lade begge veier. Da blir ikke stoppet så langt heller. Jeg lærte raskt at det mest effektive, og økonomiske, er å lade til 80%. Tenkte disse stoppene ville irritere. Men har faktisk nytt bilturene i sommer mer enn før. Gir energi å kunne gå et kvarters tur i høyt tempo. Anonymkode: 154c5...a10 Nå er nok dette veldig tilfeldig og unikt for akkurat oss, men vi bruker ikke mye strøm ned langs hovedfartsårene til vi skal ta av europaveien opp til hytta. Når vi er kommet til der vi skal ta av, så har vi maks brukt 10-15% av batteriet, mens det vil gå 50-60% fra vi tar av europaveien. Noe som vi har merket at gjør at vi maks får ladet 5-10% før vi begynner på bakkene opp til fjells. Og det utgjør veldig lite når vi skal tilbake igjen og. Det finnes ladestasjoner etter vi tar av europaveien og, men de er som regel bortgjemt og må av og til spores opp. Og det er oftest bare 2 der - som fort er opptatt. Men dette er nok litt unikt for akkurat oss og hvordan vi bor i forhold til hvor vi har hytta.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #46 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det finnes to bilmodeller som har et problemfritt hybridsystem. Toyota auris og Toyota Yaris. Aldri el sjelden problem med drivlinjer og motor. Ei heller med batteri. Anonymkode: 17554...1a6 Jeg har Toyota Prius og er kjempefornøyd med det. Anonymkode: 3dd70...88d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #47 Skrevet 30. juli Snublefot62 skrev (8 minutter siden): Nå er nok dette veldig tilfeldig og unikt for akkurat oss, men vi bruker ikke mye strøm ned langs hovedfartsårene til vi skal ta av europaveien opp til hytta. Når vi er kommet til der vi skal ta av, så har vi maks brukt 10-15% av batteriet, mens det vil gå 50-60% fra vi tar av europaveien. Noe som vi har merket at gjør at vi maks får ladet 5-10% før vi begynner på bakkene opp til fjells. Og det utgjør veldig lite når vi skal tilbake igjen og. Det finnes ladestasjoner etter vi tar av europaveien og, men de er som regel bortgjemt og må av og til spores opp. Og det er oftest bare 2 der - som fort er opptatt. Men dette er nok litt unikt for akkurat oss og hvordan vi bor i forhold til hvor vi har hytta. Ja, merket hvor raskt batteriet stupte på fjelloverganger, jeg hadde ikke tenkt over at det også skulle være noe man måtte ta hensyn til... Men må si jeg samlet er veldig positiv. Har samlet kjørt en drøy time i dag - butikkrunde. Og den er 5% ned. Så bykjøring som jeg vanligvis driver med vil ikke kreve hyppig lading. (ikke meningen å være vanskelig - nyfrelst EL-bil eier her, og da blir man jo raskt slik irriterende ekspert 🤪) Anonymkode: 154c5...a10 1
Mardina Skrevet 30. juli #48 Skrevet 30. juli Snublefot62 skrev (50 minutter siden): Ja vi lader stort sett hjemme. Og det blir nå lader på hytta og. Ikke misforstå - vi kommer nok til å alltid til å ha en elbil - men føler det sitter litt inne å ha to elbiler i stede for en elbil og en hybrid. Mest av alt pga de utfordringene når en da kommer litt unna hjemmet og de faste ladestasjonene. Jeg skjønner det 😊
AnonymBruker Skrevet 30. juli #49 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Venninna mi har hatt en del tekniske problemer med sin hybride Passat, og skal kjøpe enten ren fossil eller elektrisk ved neste bilkjøp. Hun venninna di kan trygt velge hybrid igjen, men hun bør styre unna vag (Volkswagen Audi og Skoda) da dette er det største drite tyskerne har Anonymkode: 6e019...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #50 Skrevet 30. juli Plug-in Hybrid er den største driten som har kommet til bilindustrien Anonymkode: 7c888...60d
Snublefot62 Skrevet 30. juli #51 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Plug-in Hybrid er den største driten som har kommet til bilindustrien Anonymkode: 7c888...60d Fordi?
AnonymBruker Skrevet 30. juli #52 Skrevet 30. juli Problemer med en Passat...haha, alle Volkswagen har problemer. Verdens mest pålitelige bil - Toyota Prius - er en hybrid. Så, nei, hybrid er ikke dritt per se. I Norge er det likevel idiotisk å kjøpe hybrid når elbiler er så billige. De kan alt bedre. Anonymkode: 1c915...b35 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå