AnonymBruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Pratet med en bilforhandler som frarådet å kjøpe hybrid da man har to områder man kan få problemer på, og det krever ofte ekstra kompetanse på bilverksted for å fikse hybridbiler. Venninna mi har hatt en del tekniske problemer med sin hybride Passat, og skal kjøpe enten ren fossil eller elektrisk ved neste bilkjøp. Hva tenker dere? Anonymkode: c7def...5dd
Vma Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Hybrid? Nei, det er ikke bare dritt. Det er premium dritt, nøye utviklet av tysk ingeniørkunst som fortsatt tror intern forbrenning er det høyeste uttrykk for sivilisasjon. Tysk bilindustri er som en middelaldrende fyr som nekter å gi slipp på 90-tallet – fortsatt forelska i diesel, manuell gir og en haug med knapper i interiøret som egentlig kunne vært én skjerm. Og når de endelig begynte å lage hybrid, ble det som om de lagde to biler og teipet dem sammen. – Trenger du én drivlinje som kan ryke? Få to! – Trenger du én ECU med bugs? Få tre! – Trenger du et motorrom der selv tyske mekanikere må ringe support? Vær så god, her er din Passat GTE. La oss være ærlige – tysk hybrid er ikke laget for å være fremtidsrettet. Det er laget for å tilfredsstille gamle direktører i dress som vil ha grønne skilt, men fortsatt føle vibrasjonene fra en firetakter mens de tenker på Nürburgring. Og hvis noe går galt? Ikke bekymre deg – du får hjelp om fire uker. Etter full diagnose, feilkoding og et tilbud på 84 000 kr for å bytte en ladekontakt som er loddet fast i en eller annen patenterte "DynaKraft E-Power TuningUnit®". Men du, det er jo tysk, så det må jo være bra... ikke sant? 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Vma skrev (19 minutter siden): Hybrid? Nei, det er ikke bare dritt. Det er premium dritt, nøye utviklet av tysk ingeniørkunst som fortsatt tror intern forbrenning er det høyeste uttrykk for sivilisasjon. Tysk bilindustri er som en middelaldrende fyr som nekter å gi slipp på 90-tallet – fortsatt forelska i diesel, manuell gir og en haug med knapper i interiøret som egentlig kunne vært én skjerm. Og når de endelig begynte å lage hybrid, ble det som om de lagde to biler og teipet dem sammen. – Trenger du én drivlinje som kan ryke? Få to! – Trenger du én ECU med bugs? Få tre! – Trenger du et motorrom der selv tyske mekanikere må ringe support? Vær så god, her er din Passat GTE. La oss være ærlige – tysk hybrid er ikke laget for å være fremtidsrettet. Det er laget for å tilfredsstille gamle direktører i dress som vil ha grønne skilt, men fortsatt føle vibrasjonene fra en firetakter mens de tenker på Nürburgring. Og hvis noe går galt? Ikke bekymre deg – du får hjelp om fire uker. Etter full diagnose, feilkoding og et tilbud på 84 000 kr for å bytte en ladekontakt som er loddet fast i en eller annen patenterte "DynaKraft E-Power TuningUnit®". Men du, det er jo tysk, så det må jo være bra... ikke sant? Er du pro fossil eller el? Anonymkode: c7def...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli Hybrid er fortsatt bedre enn el....men ja, det er sant det han sier. Anonymkode: 488f2...f0a 2
TBL12 Skrevet 29. juli #5 Skrevet 29. juli (endret) Det vil alltid finnes tilfeller der det oppstår enkeltfeil. Om det oppstår flere tekniske problemer enn gjennomsnittet er gjerne avhengig av flere faktorer. En ny modell kan være mer utsatt enn en modell som har blitt produsert over tid, der svakheter er luket ut. Hvor raskt det lar seg reparere er også sammensatt. Noen ganger er det ventetid på deler. Eller, det er en feil som ikke oppstår ofte. Eller, verkstedet har mye og gjøre. For verksteder som ikke er tilknyttet et merke kan det være være mer komplisert å avdekke feil på nyere biler med hybrid system og styring av fremdrifts batteri. Men, alle biler uansett driv linje vil kreve egnet utstyr til diagnose og reparasjonsmanualer. Det skal være tilgjengelig manualer for alle verksteder. Se https://www.nbf.no/sikrebilreparasjoner/ I følge en amerikansk undersøkelse for pålitelighet og antall feil er det mange hybrid utgaver på plass 1 til 10. Første tyske bil på 8. plass er ikke hybrid. Se https://www.tv2.no/broom/dette-er-bilene-med-faerrest-feil/15276855/ En annen oversikten fra TÜV i Tyskland har en klar overvekt av tyske merker høyt oppe. Usikker på om noen av modellene er hybrid. VW e-Golf kommer på 4 plass. https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-med-flest-og-faerrest-feil/260232 Husk også at hybride drivlinjer finnes i to utgaver, med og uten lading. Varianten uten lading har vært solgt i 25 år, det meste av feil er trolig luket ut. Det er et svært lite batteri i disse utgavene. Hybrid funksjonen gjør motoren kan stoppe i kø og bilen kjøre sakte en begrenset avstand. De ladbare har vært solgt kortere periode. Batteriet er større, men fortsatt kort rekkevidde sammenlignet med nyere rene ebiler . Det selges få ladbare hybrider nå, da rene elbiler har tatt over. Fordelen med de ladbare hybridene var lavere avgifter kombinert med ikke noe behov for å lade dem på langtur. Det er viktig å lade hybridene hjemme, skal det spares drivstoff. Når elbilene nå har fått lang rekkevidde, og antall ladestasjoner har øka stort er ulempen med lading ikke så stor lengre. Endret 29. juli av TBL12 Rettet stør til stor 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #6 Skrevet 29. juli Jeg kjører en BMW X1 hybrid og jeg er veldig fornøyd! Kjører på kun el i hverdagen, men bensin/kombi på lengre turer. Den lades med ledning mens jeg sover på natten, samt kan lades mens du kjører også. Firehjulsdrift har den også. Som sagt, veldig fornøyd og ikke hatt noen problemer med den. Anonymkode: 3527e...bf0 2 1
Mandagsunge Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli Vma skrev (1 time siden): Tysk bilindustri er som en middelaldrende fyr som nekter å gi slipp på 90-tallet – fortsatt forelska i diesel, manuell gir og en haug med knapper i interiøret som egentlig kunne vært én skjerm. Eg er ho som leitte etter bil med manuell girkasse fordi eg liker å ha kontakt med motoren og stoler meir på meg sjølv enn køyrecomputeren når det kjem til å bedømme turtalet i terrenget, men eg veit at dei færreste har akkurat den kjepphesten når det kjem til bilkjøp. Dog må eg få skyte inn at touchskjerm der du må navigere ørten menyar på inga måte er korkje enklare eller meir trafikksikkert enn fysiske knappar. 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #8 Skrevet 29. juli Jeg likte å ha hybrid, men betingelsen er at rekkevidden elektrisk dekker hverdagskjøringen din. Hvis ikke blir det neppe økonomisk hvertfall. Når jeg kjøpte hybrid dekket den til/fra jobb pluss butikk og ettermiddagsaktiviteter. Så var bare kjøring utenom det vanlige jeg brukte bensin. Og det å kunne lade bensin når man skal langt, det var gull. Så fikk jeg ny jobb, og elektrisk dekket bare envei jobb. Da gikk det mye bensin… og jeg gikk over på elbil med over 50 mil rekkevidde istedenfor. Også er det to drivlinjer som kan feile. Så hadde bare turt å ha hybrid med garanti, tror jeg. Anonymkode: 02eef...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Det finnes to bilmodeller som har et problemfritt hybridsystem. Toyota auris og Toyota Yaris. Aldri el sjelden problem med drivlinjer og motor. Ei heller med batteri. Anonymkode: 17554...1a6 2
Snublefot62 Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli Jeg er veldig fornøyd med min hybrid. At VW har feil er dog ikke overraskende og har nok lite med hybridsystemet å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert, men har brukt et års tid på å ta valg om ny bil nå. Har i den prosessen snakket med mange, både venner som kan bil godt, og prøvekjørt litt. Og ble ganske tydelig raskt at el-bil var det som gjaldt. Kjøpte da helt ny, i høyere prisklasse, så med bruktbil er det mulig annerledes. Anonymkode: 154c5...a10 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Har kjørt ladbar hybrid (BMW) siden 2020 og det har vært helt problemfritt. Men... hadde utvilsomt valgt en ren elbil i dag. Den eneste fordelen med hybrid er at den kan lage ekte motorlyd. Anonymkode: 5ccfa...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Pratet med en bilforhandler som frarådet å kjøpe hybrid da man har to områder man kan få problemer på, og det krever ofte ekstra kompetanse på bilverksted for å fikse hybridbiler. Venninna mi har hatt en del tekniske problemer med sin hybride Passat, og skal kjøpe enten ren fossil eller elektrisk ved neste bilkjøp. Hva tenker dere? Anonymkode: c7def...5dd Jeg bor i innkjøring/utkjøring av et større boligområde. Jeg går mye tur i området. En kjapp opptelling sier meg at det er ca halvparten bensin/dieselbiler, en kvart andel hybrid og en kvart andel elbiler i dette boligområdet. Siden jeg er mye ute, ser jeg ofte de gangene Viking, NAF ++ må hente biler på flaket og kjøre de på verksted. I 9,5 av 10 tilfeller er det en elbil som kjøres ut, som da ikke kommer seg av gårde. Jeg har aldri sett en hybridbil måtte hentes. Det er en og annen bensin/diesel, kanskje 1 annenhver måned. Det kan godt være andre typer feil med hybridbiler, men hvis man skal gå etter de som har full stopp er det soleklart elbiler på topp på statistikken. Hybrid er det som vokser raskest i Europa, så hvis Norge tvinges inn i denne utviklingen får vi forhåpentligvis kuttet de absurde avgiftene slik at man kan kjøpe seg en hybridbil. Anonymkode: 17247...a7a
Snublefot62 Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har kjørt ladbar hybrid (BMW) siden 2020 og det har vært helt problemfritt. Men... hadde utvilsomt valgt en ren elbil i dag. Den eneste fordelen med hybrid er at den kan lage ekte motorlyd. Anonymkode: 5ccfa...5a9 Jeg er litt på gjerdet her. Jeg har kjørt hybrid siden 2021 og er strålende fornøyd. Aldri vært noe problem. Men jeg ser for meg å bytte den ut om ca ett års tid og har begynt å planlegge hva alternativene er. Jeg vurderer sterkt elbil men jeg er usikker på om jeg vil miste rekkevidden jeg har med forbrenningsmotoren. Vi kjører ofte langt med min bil, og med tilhenger.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Jeg er litt på gjerdet her. Jeg har kjørt hybrid siden 2021 og er strålende fornøyd. Aldri vært noe problem. Men jeg ser for meg å bytte den ut om ca ett års tid og har begynt å planlegge hva alternativene er. Jeg vurderer sterkt elbil men jeg er usikker på om jeg vil miste rekkevidden jeg har med forbrenningsmotoren. Vi kjører ofte langt med min bil, og med tilhenger. Det var det jeg også gruet meg litt til - rekkeviddeangst. Jeg har vært på mine første langturer med elbil i sommer. Og det går helt strålende. I teorien har jeg 45 mil. Men lærte meg raskt å lade hyppig og lite, som regel fra 40% til 80% - synes det å ta slike korte pauser var veldig fint - gikk en rask tur, fikk i meg litt mat, nøt bare litt sol i ansiktet. Anonymkode: 154c5...a10
Snublefot62 Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det var det jeg også gruet meg litt til - rekkeviddeangst. Jeg har vært på mine første langturer med elbil i sommer. Og det går helt strålende. I teorien har jeg 45 mil. Men lærte meg raskt å lade hyppig og lite, som regel fra 40% til 80% - synes det å ta slike korte pauser var veldig fint - gikk en rask tur, fikk i meg litt mat, nøt bare litt sol i ansiktet. Anonymkode: 154c5...a10 Ja stort sett går det veldig fint. Jeg har tatt elbilen til hytta et par ganger og kommer fint frem på et batteri, men må lade før jeg kommer hjem. Og da blir utfordringen fort at i gokk der hytta er så er det litt langt mellom ladestasjonene - og er en defekt eller opptatt så blir det litt stress. Men det er såpass enkelt og greit at det vurderes sterkt. Men hybrid er for min del fortsatt en litt sterkere kandidat. Spesielt når vi snakker om å reise enda mer med bil i Norge fremover og gjerne med campingvogn på slep. Ja forbruket på hybriden går i taket på den og, men da er rekkevidden plutselig på nivå med de fleste elbilene - mens elbil med campingvogn på slep så vidt rekker mellom ladestasjonene
TBL12 Skrevet 30. juli #17 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor i innkjøring/utkjøring av et større boligområde. Jeg går mye tur i området. En kjapp opptelling sier meg at det er ca halvparten bensin/dieselbiler, en kvart andel hybrid og en kvart andel elbiler i dette boligområdet. Siden jeg er mye ute, ser jeg ofte de gangene Viking, NAF ++ må hente biler på flaket og kjøre de på verksted. I 9,5 av 10 tilfeller er det en elbil som kjøres ut, som da ikke kommer seg av gårde. Jeg har aldri sett en hybridbil måtte hentes. Det er en og annen bensin/diesel, kanskje 1 annenhver måned. Det kan godt være andre typer feil med hybridbiler, men hvis man skal gå etter de som har full stopp er det soleklart elbiler på topp på statistikken. Hybrid er det som vokser raskest i Europa, så hvis Norge tvinges inn i denne utviklingen får vi forhåpentligvis kuttet de absurde avgiftene slik at man kan kjøpe seg en hybridbil. Anonymkode: 17247...a7a "Én av tre redningsoppdrag for elbiler gjennomføres fordi 12-voltsbatteriet er flatt." https://elbil.no/dette-er-det-vanligste-problemet-nar-elbiler-trenger-veihjelp/ Mange av elbilene er nye, der bilen hentes til verksted uansett hva som er feil.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #18 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kjører en BMW X1 hybrid og jeg er veldig fornøyd! Kjører på kun el i hverdagen, men bensin/kombi på lengre turer. Den lades med ledning mens jeg sover på natten, samt kan lades mens du kjører også. Firehjulsdrift har den også. Som sagt, veldig fornøyd og ikke hatt noen problemer med den. Anonymkode: 3527e...bf0 Samme her, veldig fornøyd med min hybrid. Anonymkode: 1927d...17e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #19 Skrevet 30. juli Veldig fornøyd med min Prius, aldri før hatt så lave kostnader til drivstoff og vedlikehold. Anonymkode: 7060f...7f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #20 Skrevet 30. juli Snakk om I-landsproblemer. Å måtte ta med hybridbilen på verksted, nesten så man får PTSD. Anonymkode: 2a5b5...671 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå