Majer Skrevet 30. juli #41 Skrevet 30. juli (endret) 160 er ikke mye, men jeg forstår det er frustrerende. Jeg tror du bør bytte strategi. Da jeg hadde omskolert meg gikk jeg ut med ny bachelor og trodde jeg ville få jobb nærmest på dagen. Men bransjen som hadde kastet jobber etter folk hadde plutselig endret seg (min flaks). Så da startet jeg rett på master og tok kurs ved siden av. Fikk relevant jobb allerede etter to mnd på masteren. Kostet meg et bra forhold, men nå er jeg ettertraktet og godt kjent innenfor min nisje. Hva har du studert? Vet feks at det er mange tek-designere som ikke får jobb nå. De fleste av dem bruker tid på å søke jobber helt til de blir utbrente. Men det er gjerne 100 søkere per jobb så da er det bedre å gjøre noe annet. Eks ta en ufaglært jobb i en bransje- eks finans eller helse, bygge opp erfaring og deretter søke designerjobber innenfor den bransjen. Alternativt bruke tid på porteføljen eller kurs. Ikke fortsett med det som ikke fungerer. Det vil bare ødelegge psyken din. Endret 30. juli av Majer Skriveleif 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #42 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): 160 søknader uten hell..? Du har ikke generert søknader med kunstig intelligens eller noe sånt? Hvis ikke ville jeg enten oppsøkt noe kurs eller lignende eller fått NAV til å se på søknadene dine med deg. Det er uvanlig å sende ut så mange søknader uten at en får NOE som helst. Anonymkode: 52513...ec2 Det er jo nettopp de som går på sånne kurs, og gjør alt riktig, som ikke kommer noen vei. Selv sendte jeg bortimot 900 søknader da jeg holdt på sånn. Som en annen påpeker her, søkere med hull i CV sorteres bort uansett hvor flinke de måtte være, og nyutdannede som ikke får jobb i løpet av det første året etter studier, kan bli stående utenfor lenge. Anonymkode: 4c644...56c
AnonymBruker Skrevet 30. juli #43 Skrevet 30. juli Jeg vet om mange som har startet eget A/S og leier seg selv ut. Spesielt som håndtverker. Hun som grunnla Boblehuset hadde hatt 19 ulike jobber samt ME og fybriomylagi. Så fant hun en måte og drive for seg selv på med et enormt støtteapparat rundt seg. Så mulighetene er der om man klarer å tenke litt nytt... Anonymkode: e3927...1b5
AnonymBruker Skrevet 30. juli #44 Skrevet 30. juli Har vært i samme situasjon i to omganger etter at arbeidsplasser ble nedlagt og jeg ble ledig. Det som har skaffet meg jobb begge gangene er vikariater/ timeansettelser der man er tilgjengelig, men ikke er fast ansatt i starten. Det har gitt meg fast jobb videre etterhvert. Ingen søknader førte til jobb, da svært mye var besatt internt, men de praktiserer tvungen utlysning. Vær åpen for jobb innen andre felt enn du utdannet deg til, ta hva som helst nå i starten, også søker du videre når du har skaffet deg inntekt først og fremst Helse/ omsorg trenger som regel alltid vikarer og gir mye jobb. Anonymkode: 7f04d...598
AnonymBruker Skrevet 30. juli #45 Skrevet 30. juli Det er generelt vanskelig å få jobb mellom april og sept. fordi det er mange nyutdannede som søker jobber, samtidig som mange prøver å ikke ansette nye over sommeren når folk skal i ferie eller er nedbemanne. Anonymkode: 072af...01a
AnonymBruker Skrevet 30. juli #46 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): TS her. Jeg har ikke særlig mye hull i CV´en, så er ikke det som er problemet mitt hvertfall. Ble utdannet i fjor, så jeg har jo gått på skole / universitet helt frem til det. Så det er jo på Cv´en min og forklarer jo hva jeg har gjort frem til det. Jeg søker mye innenfor innholdsskaping, og markedsføring, media i alle mulige bedrifter. Søker alle stillingsprosenter, vikariater, engasjementer, deltid, heltid. Anonymkode: ac35b...5aa Men nå har du altså allerede ett års hull i CVen din? Hvilken utdanning har du? Søker du jobber over HELE landet? Jeg tror du må søke på andre typer jobber, dette er vel en bransje som er under sterkt press pga KI, og derav kommer vel de mange søkerne (også med erfaring). Tenk bredere. Hvordan kan du bruke kompetansen din i andre typer stillinger? AnonymBruker skrev (13 timer siden): Føler veldig med deg, ts. Tok selv bachelor og master i tungt fag og virkelig slet meg gjennom studiene. Ble belønnet med svært gode karakterer, høyt studielån og null jobb. Ga opp etter 200+ søknader over 10 år og jobber fortsatt i barnehage på meget dårlig lønn ettersom utdannelsen min var innen realfag og ikke relevant. Sikkert min feil ifg KG selv om jeg både stilte på alt av søknadskurs og CV-kurs via nav og til og med betalte 5000 for privat rådgivning for å få forbedret CV og intervju-ferdigheter. Valgte feil utdannelse rett og slett. Håper du får napp til slutt❤️ Anonymkode: 892f6...26b Hvilken utdannelse var dette? AnonymBruker skrev (13 timer siden): TS her. Folk ønsker ikke å få papir CV nå til dags, de ønsker som regel å få det sendt gjennom ulike systemer. Ser ofte på jobber at de skriver nederst at de ikke ønsker oppmøte og tar ikke i mot CV i person, kun over nettet. Er også kronisk syk så er ikke alle jobber jeg kan ta. De blir også skeptiske når du har universitetsutdanning og søker på jobber som ikke er relevant, da får du ofte spørsmål om dette. Arbeidsgivere skjønner at du drar med en gang du får noe som er relevant til utdanningen din, da er det bedre for de å ansette folk som er studenter, har relevant erfaring til fagfeltet eller ikke har høyere utdanning. Anonymkode: ac35b...5aa AnonymBruker skrev (13 timer siden): TS her. Jepp, da blir som regel henvist til at du må søke gjennom søknadsportalen deres. Anonymkode: ac35b...5aa Det er fullt mulig å få jobb på den måten. Jeg har gjort det flere ganger (med høyere utdanning, faktisk også i det offentlige). Men man må ha flaks, de må trenge noen NÅ, gjerne for en kortsiktig jobb. Men da har man foten innafor. Mange jobber blir ikke utlyst, særlig kortvarige vikariater og engasjementer. Hvis de spesifikt oppgir at de ikke ønsker CV/personlig oppmøte gjør man selvsagt ikke dette. Anonymkode: 95c7a...453
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå