Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må gå fysisk på ulike arbeidssteder og levere CV, si at du er tilgjengelig. Alle mulige typer jobber. 

Anonymkode: 18209...797

TS her. Folk ønsker ikke å få papir CV nå til dags, de ønsker som regel å få det sendt gjennom ulike systemer. Ser ofte på jobber at de skriver nederst at de ikke ønsker oppmøte og tar ikke i mot CV i person, kun over nettet. Er også kronisk syk så er ikke alle jobber jeg kan ta. De blir også skeptiske når du har universitetsutdanning og søker på jobber som ikke er relevant, da får du ofte spørsmål om dette. Arbeidsgivere skjønner at du drar med en gang du får noe som er relevant til utdanningen din, da er det bedre for de å ansette folk som er studenter, har relevant erfaring til fagfeltet eller ikke har høyere utdanning.

Anonymkode: ac35b...5aa

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Folk ønsker ikke å få papir CV nå til dags, de ønsker som regel å få det sendt gjennom ulike systemer. Ser ofte på jobber at de skriver nederst at de ikke ønsker oppmøte og tar ikke i mot CV i person, kun over nettet. Er også kronisk syk så er ikke alle jobber jeg kan ta. De blir også skeptiske når du har universitetsutdanning og søker på jobber som ikke er relevant, da får du ofte spørsmål om dette. Arbeidsgivere skjønner at du drar med en gang du får noe som er relevant til utdanningen din, da er det bedre for de å ansette folk som er studenter, har relevant erfaring til fagfeltet eller ikke har høyere utdanning.

Så da gir du opp da, med andre ord

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg jo aldri sagt, syns det er litt spesielt å kommentere. Jeg sier jo sannheten og har vel søkt 4 jobber i dag. Butikker, eldrehjem har jeg jobbet på, men det har ikke gått grunnet sykdommen min. Så står jeg jo også på venteliste på et tiltak på Nav som tidligere nevnt, jeg vil ikke kalle det å gi opp

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke TS men kommenterte tidligere (som du sikkert ikke gadd å lese engang før du kommenterte dette). Ingen gidder å ansette en med mastergrad som er 25-33 år gammel i butikk/kundeservice osv, fordi de vet at disse slutter så fort de får seg relevant jobb. Jeg har møtt opp på ALLE matbutikker i min by, og sendt dem åpne søknader på mail i tillegg. Jeg har kontaktet barnehager, sykehjem og renholdsbyråer. Ingen vil ansette meg, og jeg har fått beskjed rett ut at de ser på det som for risikabelt siden de forstår at jeg ikke blir der lenge. 

Anonymkode: 3d0ab...276

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke TS men kommenterte tidligere (som du sikkert ikke gadd å lese engang før du kommenterte dette). Ingen gidder å ansette en med mastergrad som er 25-33 år gammel i butikk/kundeservice osv, fordi de vet at disse slutter så fort de får seg relevant jobb. Jeg har møtt opp på ALLE matbutikker i min by, og sendt dem åpne søknader på mail i tillegg. Jeg har kontaktet barnehager, sykehjem og renholdsbyråer. Ingen vil ansette meg, og jeg har fått beskjed rett ut at de ser på det som for risikabelt siden de forstår at jeg ikke blir der lenge. 

Anonymkode: 3d0ab...276

TS her. Det er nettopp dette, arbeidsgivere blir skeptiske når du er høyere utdannet og søker slike jobber. Har vært på intervju og fått en butikkjobb og man får jo spørsmålet om hvorfor man søker hos dem når man har så høy utdanning. Arbeidsgiver skjønner at de kommer sannsynligvis til å måtte gå gjennom en ny ansettelsesprosess og opplæringsprosess  om ikke lenge hvis de ansetter en med høy utdanning. Dette taper de penger på. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du må gå fysisk på ulike arbeidssteder og levere CV, si at du er tilgjengelig. Alle mulige typer jobber. 

Det er ikke slik det fungerer, lenger. 

Anonymkode: bb5ec...39a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Føler veldig med deg, ts. Tok selv bachelor og master i tungt fag og virkelig slet meg gjennom studiene. Ble belønnet med svært gode karakterer, høyt studielån og null jobb. Ga opp etter 200+ søknader over 10 år og jobber fortsatt i barnehage på meget dårlig lønn ettersom utdannelsen min var innen realfag og ikke relevant. Sikkert min feil ifg KG selv om jeg både stilte på alt av søknadskurs og CV-kurs via nav og til og med betalte 5000 for privat rådgivning for å få forbedret CV og intervju-ferdigheter. Valgte feil utdannelse rett og slett. 

Håper du får napp til slutt❤️

Anonymkode: 892f6...26b

TS her. Så kjipt å høre, håper jo du får muligheten til å jobbe med noe relevant en dag. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke slik det fungerer, lenger. 

Anonymkode: bb5ec...39a

TS her. Jepp, da blir som regel henvist til at du må søke gjennom søknadsportalen deres. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

De tar ikke mot cv’er fysisk. Mange selskaper har ikke lov til det 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Men må dere skrive at dere har en flott utdanning, når den ikke er relevant. Hadde prøvd å sendt søknader uten

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (3 minutter siden):

Men må dere skrive at dere har en flott utdanning, når den ikke er relevant. Hadde prøvd å sendt søknader uten

TS her. Man kan selvfølgelig ta bort utdanningen for å bare få en jobb i mellomtiden mens man søker på de relevante jobbene. Men da oppstår det jo et stort hull i CV én å, de 3-5 årene man har brukt på utdanning blir da bare et hull i CV´ en. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS her. Jepp, da blir som regel henvist til at du må søke gjennom søknadsportalen deres. 

Ja, enig at det generelt er vanskelig. Har en sønn som er ferdig med vgs som ønsker seg en deltidsjobb. Han får ingen respons heller, da han ikke har jobberfaring fra før. Bare at han er over 18 og snakker norsk, som er to av kriteriene i annonsene som regel. Han blir motløs av å ikke få hverken napp eller respons. Personlig oppmøte er heller ikke ønsket lenger. 

I Oslo får man ikke jobb på sykehjem heller uten å være student i et helserelatert studie. For mange andre om beinet på enhver jobb.

Anonymkode: 1c4de...a61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, enig at det generelt er vanskelig. Har en sønn som er ferdig med vgs som ønsker seg en deltidsjobb. Han får ingen respons heller, da han ikke har jobberfaring fra før. Bare at han er over 18 og snakker norsk, som er to av kriteriene i annonsene som regel. Han blir motløs av å ikke få hverken napp eller respons. Personlig oppmøte er heller ikke ønsket lenger. 

I Oslo får man ikke jobb på sykehjem heller uten å være student i et helserelatert studie. For mange andre om beinet på enhver jobb.

Anonymkode: 1c4de...a61

TS her. Skjønner det hvis han såvidt er ferdig med vgs. Da jeg jobbet i butikk tidligere i år søkte vi etter folk, men sjefen ønsket folk med erfaring ikke de som var rett ut av vgs. Ser også at de fleste butikker, lager, resturant osv skriver at man helst skal ha erfaring med slikt arbeid fra før. Så disse jobbene som folk ofte har sagt at man bare kan ta i mellomtiden har begynt å stille høyere krav nå enn før. Har også sett at slike jobber krever flere personlighetstester og at man løser case oppgaver på 2 gangs intervju. 

AnonymBruker
Skrevet

Er denne tråden skrevet av samme person som er kronisk syk, nyutdannet, søker jobber og må ha hjemmekontor? 
For det vanskeliggjør selvsagt prosessen, som det ble diskutert i den andre tråden - det er ikke så mange arbeidsgivere som vil satse på en arbeidstaker som er nyutdannet, uten noen arbeidserfaring, og som krever tilrettelegging. Særlig når de har mange andre søkere å velge blant. 

Anonymkode: 2398d...572

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er denne tråden skrevet av samme person som er kronisk syk, nyutdannet, søker jobber og må ha hjemmekontor? 
For det vanskeliggjør selvsagt prosessen, som det ble diskutert i den andre tråden - det er ikke så mange arbeidsgivere som vil satse på en arbeidstaker som er nyutdannet, uten noen arbeidserfaring, og som krever tilrettelegging. Særlig når de har mange andre søkere å velge blant. 

Anonymkode: 2398d...572

Jeg tenkte akkurat det samme. Store krav, lite selvinnsikt. Utdannet innen sosiale medier/innholdspromotering. 

Anonymkode: 79af2...013

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS her. Man kan selvfølgelig ta bort utdanningen for å bare få en jobb i mellomtiden mens man søker på de relevante jobbene. Men da oppstår det jo et stort hull i CV én å, de 3-5 årene man har brukt på utdanning blir da bare et hull i CV´ en. 

Men du sier at har jobbet deltid den perioden. Prøv å ikke ta det med. Du sier at du tror det er lettere om du ikke hadde hatt den utdannelsen i møte med ufaglærte stillinger! Hva har du å tape?

AnonymBruker
Skrevet

Jobbsøking i Norge er fucked. Jeg har stort sett alltid fått en jobb pga kontakter og bekjentskaper. For moro skyld søkte jeg på en stillingsannonse og fikk beskjed de hadde fått 700 søknader. Føler med jobbsøkere ja. Den berømte nåla i høystakken!

Anonymkode: b91ed...498

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Deilig da,

kan du bare chille hjemme hele dagen!

Drømme-scenario!

Jeg har dessverre en utdanning som gjør det relativt lett for meg å få ny jobb, skulle det bli nødvendig. 😞

Anonymkode: 00433...2c7

AnonymBruker
Skrevet

Søker du jobber over hele landet? 

Anonymkode: 6fe77...32b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det er markedsføring lignende fag du har studert så bør du vurdere å studere noe annet nytt som gir jobb.

Jeg har selv en mastergrad i markedsføring, men tok ny utdannelse siden jeg ikke fikk jobb..

Anonymkode: fafd8...538

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...