AnonymBruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Hvorfor er det så vanskelig å få seg en jobb? Har nå søkt over 160 søknader og jeg får ikke napp. Ved intervju så velger de alltid de med 10-40 års arbeidserfaring. Jeg er nyutdannet så jeg har jo knapt med arbeidserfaring, men jeg holder meg oppdatert og har gjort mye frivillig for å holde meg gående. Må fortiden ha sosialhjelp for å klare meg og lever kun på det hver eneste måned. Er det flere som sliter med arbeidsmarkedet om dagen? Anonymkode: ac35b...5aa 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli 160 søknader uten hell..? Du har ikke generert søknader med kunstig intelligens eller noe sånt? Hvis ikke ville jeg enten oppsøkt noe kurs eller lignende eller fått NAV til å se på søknadene dine med deg. Det er uvanlig å sende ut så mange søknader uten at en får NOE som helst. Anonymkode: 52513...ec2 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Og jeg oppfordrer deg til å IKKE generere søknader med AI forresten. Ingen arbeidsgivere kommer til å regne det som noe annet enn latskap. Anonymkode: 52513...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli Ja, jeg syns det er utrolig mange om beinet. Opplever ofte å ikke bli innkalt til intervju og får høre "vi har fått fire hundre søknader" osv. Lett å miste litt motet! Anonymkode: 1e36e...2a4 4 3
Merlin Skrevet 29. juli #5 Skrevet 29. juli Jeg har aldri fått noen jobb med å sende søknader. Men jeg har fått flere jobber med personlig oppmøte og kjennskap . Ønsker deg lykke til og alt godt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #6 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, jeg syns det er utrolig mange om beinet. Opplever ofte å ikke bli innkalt til intervju og får høre "vi har fått fire hundre søknader" osv. Lett å miste litt motet! Anonymkode: 1e36e...2a4 TS her. Ja samme her, alle jobbene er som regel 100-400 søkere:( Anonymkode: ac35b...5aa 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 160 søknader uten hell..? Du har ikke generert søknader med kunstig intelligens eller noe sånt? Hvis ikke ville jeg enten oppsøkt noe kurs eller lignende eller fått NAV til å se på søknadene dine med deg. Det er uvanlig å sende ut så mange søknader uten at en får NOE som helst. Anonymkode: 52513...ec2 TS her. Jeg er på venteliste på NAV på et tiltak hvor man får en jobbspesialist, men dette er jo 6 måneders ventetid, så da må jeg jo selvfølgelig søke selv i mellomtiden. Jeg har nesten ingen erfaring og de velger alltid folk med erfaring. Anonymkode: ac35b...5aa 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #8 Skrevet 29. juli Her spørs det jo hel hvilken utdanning du har og hvilke jobber du søker. Det er null problem å skaffe seg en hvilken som helst jobb for å skaffe seg en inntekt, og har man først jobb er det lettere å få en relevant jobb. Hvorfor skal noen ansette deg som soser rundt på sosialstønad, når de kan ansette en annen nyutdannet som viser arbeidsvilje ved å ts en urelevant stilling i påvente av noe som er relatert til utdannelsen? Anonymkode: c3b9e...f25 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #9 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her spørs det jo hel hvilken utdanning du har og hvilke jobber du søker. Det er null problem å skaffe seg en hvilken som helst jobb for å skaffe seg en inntekt, og har man først jobb er det lettere å få en relevant jobb. Hvorfor skal noen ansette deg som soser rundt på sosialstønad, når de kan ansette en annen nyutdannet som viser arbeidsvilje ved å ts en urelevant stilling i påvente av noe som er relatert til utdannelsen? Anonymkode: c3b9e...f25 TS her. Jeg søker på disse jobbene å, men dette er arbeidsoppgaver jeg ikke får til. Har jobbet på både gamlehjem og i butikk men det funker ikke for meg (er kronisk syk) I tillegg er disse jobbene vanskelig å få når du har høyere utdanning det er ofte mange om beinet på jobber som ikke krever utdanning. Da tenker de ofte at den personen kommer til å slutte med en gang hen finner seg noe som er relevant. Anonymkode: ac35b...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #10 Skrevet 29. juli Ca samme antall søknader er det vel sønnen har sendt også, 2 intervjuer har han vært på, ene i to runder, men… kom til kort. Nyutdannet men ikke erfaring i faget han er utdannet i… søkt på mye forskjellig, også utenom faget, men i bransje han har erfaring fra (gjennom x-antall år som extrahjelp, feriehjelp etc, han jobber der fortsatt). Det skal ikke være lett nei… ser stadig artikler om dette i div aviser 😞 Anonymkode: 354ed...e0e
AnonymBruker Skrevet 29. juli #11 Skrevet 29. juli I hvilken bransje søker du? Jeg er med på ansettelser i min stilling, er mellomleder i middels stor bedrift. Vi går ikke bare etter de med mye erfaring. Men hull i CV er ikke bra. De havner ofte i nei bunken med mindre kandidaten har kompetanse på aktuelle områder som ingen andre søkere har. Anonymkode: 1322f...daf
AnonymBruker Skrevet 29. juli #12 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her spørs det jo hel hvilken utdanning du har og hvilke jobber du søker. Det er null problem å skaffe seg en hvilken som helst jobb for å skaffe seg en inntekt, og har man først jobb er det lettere å få en relevant jobb. Hvorfor skal noen ansette deg som soser rundt på sosialstønad, når de kan ansette en annen nyutdannet som viser arbeidsvilje ved å ts en urelevant stilling i påvente av noe som er relatert til utdannelsen? Anonymkode: c3b9e...f25 Dette er heller ikke så lett. Jeg er også nyutdannet i år og har gode karakterer og hatt deltidsjobb gjennom hele studiet. Allikevel får jeg ikke napp, har søkt over hundre jobber, kun kommet til ett intervju. Jeg søker også ALLE andre stillinger for å tjene penger, og har sendt åpne søknader (troppet opp med utskrevet søknad og CV og bedt om å få snakke med daglig leder), men heller ikke her er det muligheter og to av disse sa rett ut at de er skeptiske til å ansette noen de forstår forlater jobben så fort de får seg relevant jobb. Da ansetter de heller studenter eller folk uten utdannelse. Jeg ser STOR forskjell i arbeidsmarkedet de fem årene jeg har studert, før studiene soste jeg mye rundt og gikk fra jobb til jobb og det var virkelig aldri noen stress å skaffe seg jobb, nå er det helt anerledes. Anonymkode: 3d0ab...276 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #13 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ca samme antall søknader er det vel sønnen har sendt også, 2 intervjuer har han vært på, ene i to runder, men… kom til kort. Nyutdannet men ikke erfaring i faget han er utdannet i… søkt på mye forskjellig, også utenom faget, men i bransje han har erfaring fra (gjennom x-antall år som extrahjelp, feriehjelp etc, han jobber der fortsatt). Det skal ikke være lett nei… ser stadig artikler om dette i div aviser 😞 Anonymkode: 354ed...e0e TS her. Jepp jeg har sett en del artikler og slikt om det den perioden jeg har vært arbeidsledig. Også når man søker utenfor fagfeltet man har utdanning i, spesielt i disse typiske jobbene som ikke krever utdanning eller som "skriker" etter folk så undrer jo selvfølgelig arbeidsgiver på hvorfor man har søkt der når man har en høyere utdanning. Anonymkode: ac35b...5aa
AnonymBruker Skrevet 29. juli #14 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I hvilken bransje søker du? Jeg er med på ansettelser i min stilling, er mellomleder i middels stor bedrift. Vi går ikke bare etter de med mye erfaring. Men hull i CV er ikke bra. De havner ofte i nei bunken med mindre kandidaten har kompetanse på aktuelle områder som ingen andre søkere har. Anonymkode: 1322f...daf TS her. Jeg har ikke særlig mye hull i CV´en, så er ikke det som er problemet mitt hvertfall. Ble utdannet i fjor, så jeg har jo gått på skole / universitet helt frem til det. Så det er jo på Cv´en min og forklarer jo hva jeg har gjort frem til det. Jeg søker mye innenfor innholdsskaping, og markedsføring, media i alle mulige bedrifter. Søker alle stillingsprosenter, vikariater, engasjementer, deltid, heltid. Anonymkode: ac35b...5aa
AnonymBruker Skrevet 29. juli #15 Skrevet 29. juli Jeg fikk første fulle jobb som nyutdannet fordi jeg hadde tre jobber samtidig halvvåret før. Samle sammen deltidsjobbing, vis at du kan jobbe. Lettere å få jobb når man har jobb. Anonymkode: 18209...797
AnonymBruker Skrevet 29. juli #16 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er heller ikke så lett. Jeg er også nyutdannet i år og har gode karakterer og hatt deltidsjobb gjennom hele studiet. Allikevel får jeg ikke napp, har søkt over hundre jobber, kun kommet til ett intervju. Jeg søker også ALLE andre stillinger for å tjene penger, og har sendt åpne søknader (troppet opp med utskrevet søknad og CV og bedt om å få snakke med daglig leder), men heller ikke her er det muligheter og to av disse sa rett ut at de er skeptiske til å ansette noen de forstår forlater jobben så fort de får seg relevant jobb. Da ansetter de heller studenter eller folk uten utdannelse. Jeg ser STOR forskjell i arbeidsmarkedet de fem årene jeg har studert, før studiene soste jeg mye rundt og gikk fra jobb til jobb og det var virkelig aldri noen stress å skaffe seg jobb, nå er det helt anerledes. Anonymkode: 3d0ab...276 TS her. Ja det er nettopp dette, når jeg søker på jobber utenfor mitt fagfelt blir de automatisk skeptiske og skjønner at jeg bare søker for å ha en jobb i mellomtiden til man får noe relevant. De ønsker heller folk som de vet kommer til å bli en stund istede for å måtte sette i gang en ny søknadsprosess etter noen måneder når den personen har funnet noe relevant. Anonymkode: ac35b...5aa
AnonymBruker Skrevet 29. juli #17 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk første fulle jobb som nyutdannet fordi jeg hadde tre jobber samtidig halvvåret før. Samle sammen deltidsjobbing, vis at du kan jobbe. Lettere å få jobb når man har jobb. Anonymkode: 18209...797 Ts her. Jeg søker på alle stillingsprosenter, men får det ikke. Anonymkode: ac35b...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #18 Skrevet 29. juli Registrer deg hos vikarbyrå. Dagen etter ringer du dem, forteller at du nettopp har registrert deg og om du kan komme og ta en prat. Anonymkode: 716d6...249 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #19 Skrevet 29. juli Føler veldig med deg, ts. Tok selv bachelor og master i tungt fag og virkelig slet meg gjennom studiene. Ble belønnet med svært gode karakterer, høyt studielån og null jobb. Ga opp etter 200+ søknader over 10 år og jobber fortsatt i barnehage på meget dårlig lønn ettersom utdannelsen min var innen realfag og ikke relevant. Sikkert min feil ifg KG selv om jeg både stilte på alt av søknadskurs og CV-kurs via nav og til og med betalte 5000 for privat rådgivning for å få forbedret CV og intervju-ferdigheter. Valgte feil utdannelse rett og slett. Håper du får napp til slutt❤️ Anonymkode: 892f6...26b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #20 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts her. Jeg søker på alle stillingsprosenter, men får det ikke. Anonymkode: ac35b...5aa Du må gå fysisk på ulike arbeidssteder og levere CV, si at du er tilgjengelig. Alle mulige typer jobber. Anonymkode: 18209...797
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå