Gå til innhold

Kjennes depresjon slik ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd en god del psykiske symptomer de siste 15-20 årene, og lurer på om jeg har depresjon. Bare for å si det med en gang, så har jeg selvfølgelig kontaktet fastlegen da det pågikk en stund, men etter at han truet med å melde meg til barnevernet hvis jeg ikke skjerpet meg og tenkte glade tanker for barnas skyld, torde jeg ikke å gjøre det flere ganger.

Jeg er verken suicidal, aggressiv eller utagerende på andre måter, men opplever følgende:

* følelsesregisteret er flatt - jeg gleder meg aldri til noe, synes det er helt OK hvis jeg oppnår noe stort eller får en overraskelse, blir ikke veldig lei meg av nederlag, hvis noen sårer meg, hvis jeg mister noen jeg var glad i

* en del tankekjør, spørsmål om hva jeg hadde oppnådd her i livet, hva er meningen med slik liv osv

* hverdagen er et ork, jobben er kjedelig, konsentrasjonen er vanskelig, jeg føler at jeg går rundt som en robot.

Har noen av dere som har hatt depresjon, følt dere slik? Og hvilke tips til "egenfiks" har dere? 

P.S. Jeg trener regelmessig, leser mye bøker, har hobbyer, drikker ikke alkohol, røyker ikke og har regelmessig sex med mannen. Men det må jo være noe annet jeg kan gjøre?

Anonymkode: 68e6c...40b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noen gode råd men virker som du kjeder deg og er lettere deprimert. 
Livet er egentlig litt kjedelig sånn sett og ‘’alle’’ virker jo som de skal bare være innstilt på jobb og A-4 livet.

Ble mest suuuper provosert over den legen din!!!!! Fy F*** for et onnt menneske som lager angst å frykt på deg for å miste barna dine til barnevernet fordi du søker hjelp/åpner opp om vanskelige ting.
Håper du har skiftet fastlegen ut !? Start der hvertfall ,og få den nye legen til å skrive inn i journalen din hvor verre depresjonen din ble etter han forrige sine  utalelser 

Klem 

Anonymkode: 679b6...c3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være depresjon eller for eksempel dystymi. Du må selvfølgelig til fastlegen og få behandling for depresjon, hvis det er det du har. Behandling for depresjon er ikke å kontakte barnevernet. Det er medisiner og terapi. Fastlegen din høres ikke helt god ut, men hvis han nevner barnevernet igjen bør du si at du ønsker behandling for det som feiler deg så du kan bli frisk og slippe å lide i årevis! Det er også det beste for dine barn, å ha en frisk mamma!

Anonymkode: 9ac46...5fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

God mulig du er lett deprimert, men jeg anbefaler deg, om du har mulighet, til å ta deg en alene-ferie eller setter av tid i uken på bare deg. Hvor du bruker tiden på å kjenne etter. Gå innover å lytte. Hva du trenger. Ikke noe tidsjag, bare forholde deg til degselv og hva du har behov for her og nå, rett og slett for å connecte med degselv igjen. Uten forstyrrelser av andres behov.  Man blir dradd i alle retninger i hverdagen for å få den til å gå opp og å stå til alle forventningene og da er det lett for å miste kontakten med segselv for dagene bare fyker av gårde med alt som må og bør gjøres. Så er ikke rart man plutselig føler seg flat og tom, man gjør alt som forventes gjerne, men ikke alt man faksisk trenger.

Anonymkode: d27c1...14d

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, glemte å si: BYTT FASTLEGE

Anonymkode: d27c1...14d

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over, bytt fastlege. Han virker ikke å klare å se ting i fra andre sitt perspektiv whatsoever.

En faslege skal hjelpe deg, ikke påføre deg enda mer vanskeligheter!

Anonymkode: f6123...11b

AnonymBruker
Skrevet

Må bare spørre; går du på hormonprevensjon? P-pille eller minipille? Jeg opplevde å nærmest miste meg selv på Cerazette, da jeg ble helt flat i humøret. Det kom så snikende at det tok lang tid før jeg skjønte sammenhengen.

Du høres ut som at du har dystymi (kronisk lett depresjon), og burde få hjelp fra fastlege. Du trenger samtaleterapi enten med lege eller psykolog, og gode råd om hva du skal gjøre selv. 

Mine tips til deg (etter selv ha vært deprimert og fått behandling for dette) er:

- Sjekk om kommunen har Kurs i mestring av belastning (KIB), og meld deg på.
- Bytt fastlege til en lege som forstår at du trenger hjelp, som du kan gå til og snakke med. Eventuelt henvise deg til psykolog.
- Sjekk gjerne muligheten for å gå til privat psykolog (dette er dyrt, men du får rask hjelp, og mulig du har dette innbakt i en forsikring - sjekk f.eks. forsikringer du får gjennom jobben).
- Ta deg tid til egenpleie, sett av tid til å gjøre lysbetonte ting i hverdagen som vanligvis hadde gjort deg glad. Selv om du ikke føler glede over det nå, virker det positivt inn på hjernen din og hjelper deg til å bli bedre.
- Prioriter fysisk aktivitet, helst ute i frisk luft og dagslys. Du trenger ikke trene, hovedsaken er at du kommer deg ut, er i bevegelse, får frisk luft og får luftet tankene dine mens kroppen er i bevegelse.

Anonymkode: 19e82...e43

AnonymBruker
Skrevet

Dette er uansett ikke nok til å få behandling noe sted via helsevesenet. Kanskje via en kommunal psykolog om det er det for voksne der du bor. 

Men du er kanskje lettere deprimert, men du kjeder deg. Man blir deprimert av å kjede seg og ikke ha noe lidenskap i livet. Du må finne noe du er lidenskapelig for. Reise? Matlaging? Gå på malekurs, lær deg å padle kajakk?? Finn ut hvordan du kan være mer seksuell, få mer lyst? Les erotikk. Sørg for at du føler deg bra, barber beina, smør deg inn med krem, gå på spa. Planlegg en perfekt ferie om et år frem til tid, ha noe å se frem til. Osv osv osv. 

Anonymkode: c52d0...317

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Må bare spørre; går du på hormonprevensjon? P-pille eller minipille? Jeg opplevde å nærmest miste meg selv på Cerazette, da jeg ble helt flat i humøret. Det kom så snikende at det tok lang tid før jeg skjønte sammenhengen.

Du høres ut som at du har dystymi (kronisk lett depresjon), og burde få hjelp fra fastlege. Du trenger samtaleterapi enten med lege eller psykolog, og gode råd om hva du skal gjøre selv. 

Mine tips til deg (etter selv ha vært deprimert og fått behandling for dette) er:

- Sjekk om kommunen har Kurs i mestring av belastning (KIB), og meld deg på.
- Bytt fastlege til en lege som forstår at du trenger hjelp, som du kan gå til og snakke med. Eventuelt henvise deg til psykolog.
- Sjekk gjerne muligheten for å gå til privat psykolog (dette er dyrt, men du får rask hjelp, og mulig du har dette innbakt i en forsikring - sjekk f.eks. forsikringer du får gjennom jobben).
- Ta deg tid til egenpleie, sett av tid til å gjøre lysbetonte ting i hverdagen som vanligvis hadde gjort deg glad. Selv om du ikke føler glede over det nå, virker det positivt inn på hjernen din og hjelper deg til å bli bedre.
- Prioriter fysisk aktivitet, helst ute i frisk luft og dagslys. Du trenger ikke trene, hovedsaken er at du kommer deg ut, er i bevegelse, får frisk luft og får luftet tankene dine mens kroppen er i bevegelse.

Anonymkode: 19e82...e43

Jeg ble også veldig dårlig av p-piller!

Anonymkode: 8276a...eee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...