Gå til innhold

Når mor er sengepost og barnefar nekter å overta samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 22.06):

Jeg ville snakket med de ansatte i barnehagen, forklart situasjonen og spurt om noen av dem kunne hatt barnet noen dager til du er bedre. Tilby deg å betale kost for barnet, og alt barnet trenger de dagene av bleier osv. Det er en mulighet og noen barnet kjenner godt, og er trygg på.

Anonymkode: 8bfd8...86c

Absolutt ikke! Skulle jeg vært barnevakt så skulle jeg også hatt betalt deretter, ikke bare kost og nødvendigheter. Skjønner at det er krise, men dette er ikke riktig måte å løse det på. Hyggelig å være barnevakt ved spesielle anledninger, men her er det helt feil å bruke barnehagen.

Anonymkode: 23f9b...624

• Liker 5
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS! Hvordan har du det?

Jeg er utdannet lærer og jobber som kontaktlærer på småtrinnet. I tillegg har jeg to store barn selv.

Hvis du bor i Bergensområdet og trenger litt hjelp eller støtte, stiller jeg gjerne opp. Jeg kan skrive med brukernavnet mitt hvis dette er relevant for deg. Jeg håper du og barnet ditt har det fint. 

Anonymkode: ad151...3b0

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 16.44):

Du var jo ufattelig dum som valgte en sånn far til barnet ditt!!

men har du virkelig ingen venner, familie, naboer, kolleger eller bekjente som kan hjelpe i nødsituasjon? Tenker mange er villig til å stille om det er krise

Anonymkode: 550ff...240

Herlighet hva er det med dere som må trykke andre ned 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 90777...791

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Far burde vel i denne situasjonen hatt mer fast samvær. Hvorfor har han ikke det?

Anonymkode: 43366...ee5

Les tråden du

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Absolutt ikke! Skulle jeg vært barnevakt så skulle jeg også hatt betalt deretter, ikke bare kost og nødvendigheter. Skjønner at det er krise, men dette er ikke riktig måte å løse det på. Hyggelig å være barnevakt ved spesielle anledninger, men her er det helt feil å bruke barnehagen.

Anonymkode: 23f9b...624

Mens jeg definitivt hadde svart ja om jeg fikk en sånn forespørsel 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, Ts her.

For de som lurer, så har barnet det bra, som jo er det aller viktigste. 

Takk til alle som har tilbudt hjelp, men jeg bor dessverre ikke så nærme noen av dere. Det er heller ingen etablert barnevakttjeneste her vi bor, så hvis man skal leie inn barnevakt, så må man ut og lete selv. Ville egentlig utlevere så mye, men kan si at det er vanskelig å skaffe en egnet barnevakt, fordi barnet har en alvorlig allergi, som gjør at folk enten ikke tør å passe eller at andre igjen tar for lett på allergien. Allergien er dødelig uten rask behandling. De som passet her om dagen har kompetanse på akkurat dette, uten å si så mye mer, men jeg kjenner dem egentlig ikke så godt og de skulle reise vekk etter den dagen. 

Tilværelsen har virkelig blitt snudd på hodet etter jeg fikk barn, siden den mest aktuelle barnevakten i familien fikk en alvorlig kreftdiagnose og dermed ble uaktuell som barnevakt. Vedkommende vil dø, forhåpentligvis ikke enda, men etter all sannsynlighet innen 5 år. Vedkommende er naturlig nok ikke frisk nok til å passe alene og over tid. De som til nøds kunne passet et par timer her og der ble helt uaktuelle da barnet fikk påvist allergi. I tillegg til at jeg gikk fra å være frisk og sprek til å bli kronisk syk. Jeg trodde også jeg hadde en snill og god samboer og kjæreste, men dette var bare en fasade som sprakk da livet begynte å kreve noe av han. Han er blid og grei når ingen stiller krav. Det samme gjelder for øvrig hans familie. De var veldig hyggelige før vi fikk barn, men har "respektert" hans ønske om at de ikke har kontakt uten han til stede. De synes også fryktelig synd på han fordi jeg ble syk og ikke orket noen ting (selv om jeg i realiteten gjorde alt) og fordi det er stressende å ta hensyn til barnets allergi. 

Uansett. Dette endte med at jeg og eksen er sammen igjen. Vi hadde ikke bodd fra hverandre så lenge, selv om jeg har ønsket det hele veien (barnet er nesten 4). Jeg hadde troen på at jeg skulle klare meg alene, men så gikk det altså ikke. Jeg ringte og tryglet om hjelp og det endte med at han presset meg til å bli et par igjen. Han ville selv fortelle barnevernet hvor uegnet jeg er som mor pga sykdom hvis jeg kontaktet dem. På tross av sykdom har jeg mot min vilje hatt masse sex med han de siste dagene. Han har ikke fysisk tvunget meg, men truet med barnevernet. 

Ja, jeg er uegnet kanskje opptil 10 dager i året, fordi kroppen får nok av at jeg er alenemor 355 dager i året. I snitt har jeg følt meg langt friskere og hatt mer overskudd de månedene jeg har bodd fra barnefar, men det hjelper så lite når jeg i kortere perioder er så syk. Nå må jeg bare holde ut og vente til barnet er eldre og mer selvstendig. 

Ts

Anonymkode: 70b9f...e1c

• Hjerte 5
Skrevet (endret)

Tar han hånd om barnet når dere er sammen? Du bør jo absolutt ikke være i et forhold hvor du i realiteten blir presset til ting for at ingen skal ringe til barnevernet. Hjelpetiltak, f.eks. avlastning via barnevernet må jo være mye bedre enn å være med han? 

Endret av nordlending
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (36 minutter siden):

Tar han hånd om barnet når dere er sammen? Du bør jo absolutt ikke være i et forhold hvor du i realiteten blir presset til ting for at ingen skal ringe til barnevernet. Hjelpetiltak, f.eks. avlastning via barnevernet må jo være mye bedre enn å være med han? 

Han gjør akkurat nok til at det ikke er omsorgssvikt. Han har selvfølgelig lovet å bidra mer fremover nå, men jeg kjenner han så godt at jeg vet det ikke skjer. Jeg er oppe på bena igjen, selv om jeg fortsatt er veldig redusert. Var ute en liten tur med barnet i regnet i dag og spurte om han ville være med, sa til og med at det var det beste siden jeg fortsatt er ganske dårlig. Han skulle visst både ditt og datt, så det passet ikke. Da vi kom inn igjen satt han og gamet og han har selvfølgelig allerede hintet om sex i kveld. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, TS. Dette var ille. Forstår at du føler deg presset, men dette forholdet er åpenbart ikke sunt for deg.

Ikke si opp boligen din selv om du akkurat nå bor sammen med ham igjen. Behold boligen din, så har du alltid et sted om du velger å trekke deg unna ham.  

Jeg anbefaler at du skriver en melding på Helsenorge til fastlegen, forteller om stoda og alle utfordringer på alle plan, og ber om en dobbelttime for å diskutere mulige løsninger.

Fastlegen skal kjenne til hvilke ordninger som finnes i din kommune. F.eks. Home start er et fantastisk tilbud der du får en egen person, som har lang erfaring med barn, til å avlaste deg.

Angående allergi og vansker med å finne barnvakt. Forstår at det ikke er lett. Min erfaring er at folk som selv er allergiske mot noe har en bedre forståelse. Så kan du prøve å undersøke i f.eks. en lokalgruppe på Facebook for folk med cøliaki, NAAF lokalgruppe eller lignende (kanskje gruppe for folk med migrene fordi de ofte ikke tåler parfyme), og spørre om noen kan tenke seg å stille opp som barnevakt. 
Jeg ville også spurt lærere på skolen og ansatte i barnehagen. De skal ha fått (noe) opplæring i å håndtere allergi. 

Du kan søke kommunen om støttekontakt til barnet. Anbefaler at du selv finner en person med tanke på allergi-utfordringene. Du kan også gi vedkommende et lite kurs i håndtering av allergien.

Synes også at du og fastlegen bør søke kommunen om avlastingshjem, for å ha en backup. Du trenger flere å kunne støtte deg på. 

Anonymkode: ebf49...f82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å «bli sammen» med en barnefar som i realiteten voldtar og manipulerer deg er ikke løsningen her, TS! For ja, det er voldtekt.
Når barnet er fire år stiller det seg også helt annerledes enn hvis det er ett år. Et barn på fire år er ikke en fare for seg selv på samme måte. Hvis du er frisk nok til å være mamma 355 dager i året, er det noe annet enn om du hadde vært utslått 180 dager i året. 
Du må komme deg unna denne fyren, og kontakte både barnevern og fastlege. Klem! 

Anonymkode: f4ab5...575

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut martyrholdningen, TS - om ikke dette bare er oppspinn, da. Du har fått tusen gode råd i denne tråden, men etter fem sider synes du den beste løsningen er å bli sammen med eksen igjen, selv om du ikke vil, og selv om du VET at han er en drittsekk?! Jeg var egentlig veldig empatisk mot deg tidligere i tråden, men det er folk som deg som gjør at folk blir dømmende og ikke gidder å bry seg lengre. Hvorfor skal man gidde, når du ignorerer alle (gode!) råd du har fått?

Anonymkode: 6d5fd...1e4

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kutt ut martyrholdningen, TS - om ikke dette bare er oppspinn, da. Du har fått tusen gode råd i denne tråden, men etter fem sider synes du den beste løsningen er å bli sammen med eksen igjen, selv om du ikke vil, og selv om du VET at han er en drittsekk?! Jeg var egentlig veldig empatisk mot deg tidligere i tråden, men det er folk som deg som gjør at folk blir dømmende og ikke gidder å bry seg lengre. Hvorfor skal man gidde, når du ignorerer alle (gode!) råd du har fått?

Anonymkode: 6d5fd...1e4

Ingen råd her inne har vært aktuelle. Det finnes ikke Home start eller barnevakttjenester her. Ingen som har tilbudt hjelp har bodd i nærheten. Familie og annet nettverk kan eller vil ikke passe. Da står jeg igjen med kun to muligheter: bli sammen med eksen igjen eller involvere barnevernet. Jeg ønsker ikke å ta sjansen på å miste barnet mitt helt eller delvis, at noen andre i praksis bestemmer om jeg får se barnet mitt. 

Det er ikke alltid det finnes noen lettvint løsning på problemet. Noen ganger er livet bare skikkelig drit, og man må stå og ta imot den driten. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt aversjonen mot å involvere barnevernet? De har ikke som sin fremste misjon å frata deg barnet, men de kan tilby avlastning, kriseberedskap og støtte og en hel masse andre tiltak. Bedre for deg å være i forkant enn at du havner i en akuttsituasjon, vel? 

Anonymkode: 87332...0ce

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet vil bare hjelpe deg og barnet. Eksen vil bare true seg til sex. 

Anonymkode: 1c70d...769

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er 10 dager i året du er for syk til å ta deg av barnet, så klarer ikke jeg å se at det er noe som helst grunnlag for at bv skal ta fra deg barnet. Jeg tenker barnefar bare truer deg og siden du ikke er frisk nå, så overtenker du. Håper du kommer deg bort fra denne dritten av en fyr! 

Anonymkode: b991a...7d3

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts: begynn å gjemme penger og legg en bedre plan for neste gang det blir slutt. Dette både MÅ og vil ta slutt og da må du ha en plan. 

Begynn nå og let etter erfarne dagmamma/barnevakt. Du trenger bare en som er 100% til å stole på. Du har ikke sagt,  det jeg ser, barnets alder. Dette er viktig for å kunne gi deg bedre og mer tilpasset råd. 

Undersøk mulighetene som er der ute (jobb, bolig, krisesenter, flytting til en annen sted i landet). LAG en plan for neste gang! Du kommer til å bli alene, dette er bare en midlertidig plaster. 

Anonymkode: 5e08b...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff TS, dette var ille! Føler veldig med deg. Om du bor i nærheten av Molde hjelper jeg deg gjerne. Jeg er sykepleier med store barn. Kan si brukernavn om det blir aktuelt 😊

Anonymkode: 5cd7a...9a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt aversjonen mot å involvere barnevernet? De har ikke som sin fremste misjon å frata deg barnet, men de kan tilby avlastning, kriseberedskap og støtte og en hel masse andre tiltak. Bedre for deg å være i forkant enn at du havner i en akuttsituasjon, vel? 

Anonymkode: 87332...0ce

Enig, hvis du er en god omsorgsperson 355 dager i året, vil barnevernet aldri ta fra deg omsorgen. Du vil kunne få tilgang på hjelp og avlastning.

Å bli sammen igjen med en drittsekk av en barnefar som voldtar og manipulerer deg er ikke å yte god omsorg til barnet ditt, dessverre. På lang sikt gjør du dette bare verre. Kom deg unna nå! Jo lengre dere bor sammen igjen, jo sterkere vil han stå den dagen det blir slutt igjen (og det vil det!!!) og han bestemmer seg for å gå fôr foreldreretten, kun for å straffe deg. Ikke fordi han vil ha barnet, men for å straffe deg. 

Anonymkode: f4ab5...575

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok veldig enig i at du burde forlate denne mannen. Du kan enten alliere deg med barnevernet og forklare situasjonen, eller så må du ta det i egne hender. Da må du skaffe hjelp hos Familievernkontoret for mekling, eventuelt nav og fastlege for å ordne en sykemelding om separasjonen blir for tøff hvis slike dager du blir syk inntreffer midt i prosessen, skaffe deg en egen leilighet, og legge ut annonser der du bor om at du trenger en dagmamma på korte varsler. Bruk de friske dagene dine til å planlegge hvordan du skal gå fra han. Hvis du er så avhengig av at han tar barnet de dagene du er syk kan du vel like godt bare flytte langt vekk til en annen kommune der det er lett å få tak i dag mamma og barnepass.

Anonymkode: 0a1db...63b

AnonymBruker
Skrevet

Javel. Dette har du selv valgt.

Selvsagt finnes det mange andre muligheter, hvis man bare vil. Men du vil ikke.

Anonymkode: 5a19d...ee2

• Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...