AnonymBruker Skrevet 30. juli #61 Skrevet 30. juli Her vet vi ikke alt. Hvorfor har barnefar mindre samvær enn deg? Siden du har et lite barn viste du vel om den kroniske sykdommen og hvilke begrensninger dette kan gi ved sykdom? Du vet at foreldre har skrantende helse/ikke kan passe. Hvorfor har du ikke forsøkt å ordne med en barnepasser? En som over tid kan bli kjent med barnet? Og passe i nødstilfeller. Jeg skjønner at de fleste foreldre stiller opp om den andre er syk selv om en ikke har samvær. Men husk at selv om du tror han "har ferie" og ikke gjør noe, så plikter jo ikke han å fortelle deg hva han gjør. Så du vet kanskje ikke at han egentlig er opptatt. Har det skjedd før at du ber han ta over samvær feks i helger, ferier, høytider? Hvis det er slik at du plutselig kan bli sengeliggende og ikke klarer å ta vare på barnet, så er det faktisk slik at du ikke egner seg til å ha barnet så mye som du har det. Og hva betyr sengeliggende? Klarer du å gå å hente et glass vann, gå på do osv? For da klarer du å gjøre noe. Er man syk, er det lov å sette på tv til barnet. Stor vannflaske der du ligger så du ikke må løpe frem og tilbake. Klemmeposer med mat til barnet, bananer, kjeks og annet enkelt til "nødstilfeller". Kan du raskt bli dårlig uten forvarsel må hjemmet barnesikres. Ikke ha ting som kan falle ned, knuse osv om barnet er uheldig og du ikke klarer å forhindre/rydde opp. Det er ikke krise om en tissebleie ikke skiftes med en gang de dagene du er syk. Om foreldrene dine og andre ikke kan passe, kanskje de kan komme innom å være med barnet et par timer? Hente i barnehagen? Handle for deg? Husk også på at ikke alle vil inn i hjem eller passer barn når foreldre/søsken er syk pga fare for smitte. Anonymkode: 52ce4...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #62 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her vet vi ikke alt. Hvorfor har barnefar mindre samvær enn deg? Siden du har et lite barn viste du vel om den kroniske sykdommen og hvilke begrensninger dette kan gi ved sykdom? Du vet at foreldre har skrantende helse/ikke kan passe. Hvorfor har du ikke forsøkt å ordne med en barnepasser? En som over tid kan bli kjent med barnet? Og passe i nødstilfeller. Jeg skjønner at de fleste foreldre stiller opp om den andre er syk selv om en ikke har samvær. Men husk at selv om du tror han "har ferie" og ikke gjør noe, så plikter jo ikke han å fortelle deg hva han gjør. Så du vet kanskje ikke at han egentlig er opptatt. Har det skjedd før at du ber han ta over samvær feks i helger, ferier, høytider? Hvis det er slik at du plutselig kan bli sengeliggende og ikke klarer å ta vare på barnet, så er det faktisk slik at du ikke egner seg til å ha barnet så mye som du har det. Og hva betyr sengeliggende? Klarer du å gå å hente et glass vann, gå på do osv? For da klarer du å gjøre noe. Er man syk, er det lov å sette på tv til barnet. Stor vannflaske der du ligger så du ikke må løpe frem og tilbake. Klemmeposer med mat til barnet, bananer, kjeks og annet enkelt til "nødstilfeller". Kan du raskt bli dårlig uten forvarsel må hjemmet barnesikres. Ikke ha ting som kan falle ned, knuse osv om barnet er uheldig og du ikke klarer å forhindre/rydde opp. Det er ikke krise om en tissebleie ikke skiftes med en gang de dagene du er syk. Om foreldrene dine og andre ikke kan passe, kanskje de kan komme innom å være med barnet et par timer? Hente i barnehagen? Handle for deg? Husk også på at ikke alle vil inn i hjem eller passer barn når foreldre/søsken er syk pga fare for smitte. Anonymkode: 52ce4...8ff Hva med å lese ts sine innlegg før man kommenterer….? 🙄 Anonymkode: 86f0a...ad6 24 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli #63 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei TS. Eksen din er en drittsekk. Men det er du som har ansvar for barnet ditt og det virker ikke som om du er egnet til dette pga sykdom. Da er det du som har ansvar for å finne en løsning, hvis du ikke har et nettverk å lene deg på må du betale for en barnevakt. Har du ikke råd til barnevakt eller er ikke dette nok til å dekke barnets behov når du er syk og sengeliggende må du kontakte barnevernet. Det er faktisk ikke barnets far som driver omsorgssvikt, det er du. Veldig urettferdig, han er en drittsekk som ikke stiller opp, men det er faktisk ene og alene ansvaret ditt. Anonymkode: 1c70d...769 Hvorfor mener du egentlig at et barn bare er mors ansvar? Barnet er like mye fars ansvar. Men han gidder ikke ta sitt ansvar. Det er dessverre ingen lov mot dette, konsekvensen av å bare slippe alt ansvar for eget barn er at man ikke får se det, om det så betyr at den andre forelderen eller barnevernet må ta over. Men han er like fullt far og i bunn og grunn er 50% av ansvaret faktisk hans. Han bare driter i det. Anonymkode: 9c188...c51 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #64 Skrevet 30. juli TS hvor gammelt er barnet? Dette er nokså viktig i forhold til å.kunne gi deg råd. Vi er flere som har vært i lignende situasjoner, men det er viktig å vite hvor gammel barnet er for å kunne gi fornuftig råd og tips. Anonymkode: 5e08b...2a5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #65 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 21.43): Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg er kronisk syk og kan derfor bli så syk at jeg blir sengeliggende av et litt tøft virus. Vanlig forkjølelse går fint, men ikke influensa og lignende, da kan jeg ikke stå på beina. Barnefar har fast samvær én ettermiddag i uka (ca 3 timer når det ikke er ferie fra barnehagen) og ett døgn annenhver helg. Jeg har egentlig ingen andre å spørre, da resten av familien enten er for skrantne eller bor for langt unna. Fikk noen foreldre fra barnehagen til å passe litt i dag, men klarte så vidt å legge ungen i kveld og er helt ødelagt. Barnefar gjør alt for å straffe meg og nekter å passe barnet, selv om han har ferie og bare skal være hjemme. Barnet er lite og trenger mye tilsyn. Jeg var veldig tydelig på hvor farlig dette er for barnet og stemmen sprakk og diverse, så jeg vil tro det kom veldig tydelig frem at dette er alvor. Hva gjør jeg?! Ringer barnevernet og ber dem ta med barnet til far? Ringer 113 og sier jeg er for syk til å ta være på barnet mitt? Jeg ligger på gulvet og mens jeg skriver dette, da jeg ikke har klart å komme meg ut av barnets rom etter legging for halvannen time siden. Anonymkode: 70b9f...e1c Du må kontakte barnevernet, ha et besøkshjem som kan stille opp på kort varsel. Min tante og onkel var et slikt hjem for ei lita jente i flere år. Da moren hennes var frisk nok, så var besøkshjemmet ferdig. Anonymkode: 78ce2...9bb 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #66 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her vet vi ikke alt. Hvorfor har barnefar mindre samvær enn deg? Siden du har et lite barn viste du vel om den kroniske sykdommen og hvilke begrensninger dette kan gi ved sykdom? Du vet at foreldre har skrantende helse/ikke kan passe. Hvorfor har du ikke forsøkt å ordne med en barnepasser? En som over tid kan bli kjent med barnet? Og passe i nødstilfeller. Jeg skjønner at de fleste foreldre stiller opp om den andre er syk selv om en ikke har samvær. Men husk at selv om du tror han "har ferie" og ikke gjør noe, så plikter jo ikke han å fortelle deg hva han gjør. Så du vet kanskje ikke at han egentlig er opptatt. Har det skjedd før at du ber han ta over samvær feks i helger, ferier, høytider? Hvis det er slik at du plutselig kan bli sengeliggende og ikke klarer å ta vare på barnet, så er det faktisk slik at du ikke egner seg til å ha barnet så mye som du har det. Og hva betyr sengeliggende? Klarer du å gå å hente et glass vann, gå på do osv? For da klarer du å gjøre noe. Er man syk, er det lov å sette på tv til barnet. Stor vannflaske der du ligger så du ikke må løpe frem og tilbake. Klemmeposer med mat til barnet, bananer, kjeks og annet enkelt til "nødstilfeller". Kan du raskt bli dårlig uten forvarsel må hjemmet barnesikres. Ikke ha ting som kan falle ned, knuse osv om barnet er uheldig og du ikke klarer å forhindre/rydde opp. Det er ikke krise om en tissebleie ikke skiftes med en gang de dagene du er syk. Om foreldrene dine og andre ikke kan passe, kanskje de kan komme innom å være med barnet et par timer? Hente i barnehagen? Handle for deg? Husk også på at ikke alle vil inn i hjem eller passer barn når foreldre/søsken er syk pga fare for smitte. Anonymkode: 52ce4...8ff En fungerende far ville informert om hva han driver med, som gjør at han ikke får stilt opp denne gangen. Han bør også ha som vane å være ekstra hjelpsom, fordi det gagner barnet. Han visste mest sannsynlig om dette før han fikk barn med henne. Så om han var en fungerende far for barnet sitt, så hadde han stilt opp minst like mye. Anonymkode: 78ce2...9bb 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #67 Skrevet 31. juli Hva med foreldrene til barnefar eller søsken av han? Leste akkurat i avisen at bv ser på de som tar kontakt og ber om hjelp som foreldre som vil barnas beste. Anonymkode: cc5f0...49f
AnonymBruker Skrevet 31. juli #69 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor mener du egentlig at et barn bare er mors ansvar? Barnet er like mye fars ansvar. Men han gidder ikke ta sitt ansvar. Det er dessverre ingen lov mot dette, konsekvensen av å bare slippe alt ansvar for eget barn er at man ikke får se det, om det så betyr at den andre forelderen eller barnevernet må ta over. Men han er like fullt far og i bunn og grunn er 50% av ansvaret faktisk hans. Han bare driter i det. Anonymkode: 9c188...c51 Du misforstår poenget mitt. Dessverre er loven slik at menn får lov til å være duster og dumpe barna sine med eksen uten at det koster dem mer enn noen kroner i bidrag. Det betyr at når han ikke har samvær så må hun finne en annen løsning. Hjelper ikke å skylde på ham, hun har ansvaret fordi det er hun som har foreldreansvaret. Anonymkode: 1c70d...769 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #70 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 21.59): Så uansvarlig å få barn i en sånn situasjon! Nei du ringer ikke 113, du ringer barnevernet. Stakkars barn! Anonymkode: fc662...ff0 Hun fikk ikke barnet i denne situasjonen! Dette er en situasjon som har oppstått i ettertid! Anonymkode: 016c3...924 7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #71 Skrevet 31. juli Du var jo ufattelig dum som valgte en sånn far til barnet ditt!! men har du virkelig ingen venner, familie, naboer, kolleger eller bekjente som kan hjelpe i nødsituasjon? Tenker mange er villig til å stille om det er krise Anonymkode: 550ff...240 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #72 Skrevet 31. juli Undersøk om kommunen har Home start. Anonymkode: ebf49...f82 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #73 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 21.58): Jeg tror ikke du kommer utenom barnevernet, det du beskriver er jo grov omsorgssvikt. Anonymkode: 35706...ff1 Det er ikke grov omsorgssvikt, om hun ikke hadde sett behovet for avlastning kunne det bikket over til det Anonymkode: 175c5...0a4 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #74 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du var jo ufattelig dum som valgte en sånn far til barnet ditt!! men har du virkelig ingen venner, familie, naboer, kolleger eller bekjente som kan hjelpe i nødsituasjon? Tenker mange er villig til å stille om det er krise Anonymkode: 550ff...240 ja, det er helt vanlig at absolutt alle kvinner vet på forhånd at mange menn ender med å gå en helt annen vei. Personlig syntes jeg det er kjempegøy å få barn med en snill mann fordi jeg håper i fremtiden at han forlater oss🥰 Anonymkode: 4801b...e4e 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #75 Skrevet 1. august Far burde vel i denne situasjonen hatt mer fast samvær. Hvorfor har han ikke det? Anonymkode: 43366...ee5
AnonymBruker Skrevet 1. august #76 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Far burde vel i denne situasjonen hatt mer fast samvær. Hvorfor har han ikke det? Anonymkode: 43366...ee5 Det får du svar på hvis du leser tråden Anonymkode: 85a81...c7b 6 5
GammelKaktus Skrevet 1. august #77 Skrevet 1. august Hvordan går det med deg ts? Håper du fikk ordnet det på beste måte for dere begge. Skjønner godt ts om hun ikke gidder å oppdatere her inne for det var ikke så jævlig konstruktive innlegg og halvparten av de som svarer har ikke en gang lest og forstått innlegget til ts. 4 2
Janik98 Skrevet 1. august #78 Skrevet 1. august Hei TS. Vi er en barnefamilie som holder til i Agder. Jeg har kun nettstudier dette året og venter et til barn i november. Men jeg har mulighet til å hjelpe i hjemmet ditt på kort varsel for en periode om du holder til i Kristiansands området. Vasking, matlaging, leke med barnet. 3 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #79 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er ikke grov omsorgssvikt, om hun ikke hadde sett behovet for avlastning kunne det bikket over til det Anonymkode: 175c5...0a4 Nei, det er ikke grov omsorgssvikt, men hvis TS er så syk at hun ikke kommer seg opp fra gulvet en gang, er det helt uforsvarlig å være alene med et småbarn. Da er det uforsvarlig og omsorgssvikt å ikke finne noen som kan passe barnet i stedet for å være frustrert på far og mase på han når han tydelig ikke er interessert eller villig til å passe sitt eget barn. Anonymkode: 398e6...7ab 8
BareMay Skrevet 1. august #80 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 21.43): Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg er kronisk syk og kan derfor bli så syk at jeg blir sengeliggende av et litt tøft virus. Vanlig forkjølelse går fint, men ikke influensa og lignende, da kan jeg ikke stå på beina. Barnefar har fast samvær én ettermiddag i uka (ca 3 timer når det ikke er ferie fra barnehagen) og ett døgn annenhver helg. Jeg har egentlig ingen andre å spørre, da resten av familien enten er for skrantne eller bor for langt unna. Fikk noen foreldre fra barnehagen til å passe litt i dag, men klarte så vidt å legge ungen i kveld og er helt ødelagt. Barnefar gjør alt for å straffe meg og nekter å passe barnet, selv om han har ferie og bare skal være hjemme. Barnet er lite og trenger mye tilsyn. Jeg var veldig tydelig på hvor farlig dette er for barnet og stemmen sprakk og diverse, så jeg vil tro det kom veldig tydelig frem at dette er alvor. Hva gjør jeg?! Ringer barnevernet og ber dem ta med barnet til far? Ringer 113 og sier jeg er for syk til å ta være på barnet mitt? Jeg ligger på gulvet og mens jeg skriver dette, da jeg ikke har klart å komme meg ut av barnets rom etter legging for halvannen time siden. Anonymkode: 70b9f...e1c Har barnet besteforeldre?
Anbefalte innlegg