Gå til innhold

Når mor er sengepost og barnefar nekter å overta samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man i en slik situasjon? Jeg er kronisk syk og kan derfor bli så syk at jeg blir sengeliggende av et litt tøft virus. Vanlig forkjølelse går fint, men ikke influensa og lignende, da kan jeg ikke stå på beina.

Barnefar har fast samvær én ettermiddag i uka (ca 3 timer når det ikke er ferie fra barnehagen) og ett døgn annenhver helg. Jeg har egentlig ingen andre å spørre, da resten av familien enten er for skrantne eller bor for langt unna. Fikk noen foreldre fra barnehagen til å passe litt i dag, men klarte så vidt å legge ungen i kveld og er helt ødelagt. Barnefar gjør alt for å straffe meg og nekter å passe barnet, selv om han har ferie og bare skal være hjemme. Barnet er lite og trenger mye tilsyn. Jeg var veldig tydelig på hvor farlig dette er for barnet og stemmen sprakk og diverse, så jeg vil tro det kom veldig tydelig frem at dette er alvor. 

Hva gjør jeg?! Ringer barnevernet og ber dem ta med barnet til far? Ringer 113 og sier jeg er for syk til å ta være på barnet mitt? 

Jeg ligger på gulvet og mens jeg skriver dette, da jeg ikke har klart å komme meg ut av barnets rom etter legging for halvannen time siden. 

Anonymkode: 70b9f...e1c

• Hjerte 28
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, det skulle stå "sengeliggende" i stedet for "sengepost" i overskriften. Det ble visst autocorrectet. 

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed til far at han enten må hente eller at jeg ringer barnevernet for hjelp.

Anonymkode: e1cbe...c81

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er du så syk at du trenger 113? Så ribger du det og de hjelper deg med å ringe evt bv vil jeg tro som tar barna mens du er på sykehuset. Er du sengeliggende hjemme så må du ringe bv og be om avlasting feks? Hvorfor klarer ikke barnefar å stille opp?

Anonymkode: 08d6e...8c6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med barnevernet om å få avlastning. Så sier du at du har spurt far selv, han vil ikke stille opp. Så vil de ta en telefon til far, før de ser på andre løsninger. Og det blir dokumentert hvor dust far er samtidig.

Anonymkode: 9360d...1d7

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ringer barnevernsvakta. De tar en alvorsprat med far og som oftest ordner det seg. 

Ikke helt uvanlig sakstype, skremmende nok.

Anonymkode: c4802...f9b

• Liker 26
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Ring barnevernet, og hør hva mulighetene er. Men blir det så ille, at du må ringe 113, så blir barnet ditt tatt hånd om da. Og da blir jo barnevernet koblet inn.

Anonymkode: 3e3c5...07f

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn 😔

Anonymkode: a796e...0b1

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du så syk at du trenger 113? Så ribger du det og de hjelper deg med å ringe evt bv vil jeg tro som tar barna mens du er på sykehuset. Er du sengeliggende hjemme så må du ringe bv og be om avlasting feks? Hvorfor klarer ikke barnefar å stille opp?

Anonymkode: 08d6e...8c6

Nei, jeg trenger ikke 113 selv. Det var mer et desperat forslag når jeg ikke kan ivareta barnet. Jeg er helt ute av stand til å ta vare på et lite barn nå. Heldigvis pleier barnet å sove natten gjennom, så forhåpentligvis går natten greit, men i morgen tidlig har jeg et problem. Jeg er definitivt alt for dårlig til at det kan ha blitt så veldig mye bedre i morgen. 

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du kommer utenom barnevernet, det du beskriver er jo grov omsorgssvikt. 

Anonymkode: 35706...ff1

• Liker 24
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Så uansvarlig å få barn i en sånn situasjon! Nei du ringer ikke 113, du ringer barnevernet. Stakkars barn!

Anonymkode: fc662...ff0

• Liker 19
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo egentlig ut som om du er for syk til å ha ansvaret for et barn, alene. 

Ønsker far å ha hovedomsorgen, det høres jo ikke helt sånn ut. Men har du spurt han?

Hvordan er økonomien din, kan du ansette noen til å passe barnet ditt? 

Hvis ikke dette er mulig, bør du nok gå i dialog med barnevernet for å finne løsninger for barnet ditt. Ringe 113 gjør du kun dersom du trenger medisinsk nødhjelp. 

Anonymkode: 28a21...8e3

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil miste omsorgen for barnet, så må du betale for hjelp. Hadde ikke ringt BV, de vil se på dette som at du er uegnet til å ta deg av ditt barn. 

Anonymkode: 63a5c...b20

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med de ansatte i barnehagen, forklart situasjonen og spurt om noen av dem kunne hatt barnet noen dager til du er bedre. Tilby deg å betale kost for barnet, og alt barnet trenger de dagene av bleier osv. Det er en mulighet og noen barnet kjenner godt, og er trygg på.

Anonymkode: 8bfd8...86c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har helse til å ta seg av barnet sitt og barnefar ikke ønsker omsorgen, må jo barnevernet finne egnet omsorgssituasjon for det lille barnet. 

Anonymkode: 43a3c...554

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at man kan ringe nav/barnevern etter barnevakt ved sykdom.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan ringe barnevernsvernet og få en akuttplasering i beredskapshjem, dersom man er for syk til å ivareta barnet. Det kan også være aktuelt å ringe barnevernsvakta, så de kan komme innom. Hvor prekær situasjonen til vedkommende er, er vanskelig for oss å vite noe om

Anonymkode: 28a21...8e3

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Har du plutselig blitt syk? Eller var du så syk når du var gravid? Høres jo ut som du ikke klarer nå p ta vare på barnet...vil du bli bedre?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men barn kan være midlertidig hos beredskapshjem. Jeg vet om barn som har vært det flere ganger pga bare en forelder når den forelderen har vært innlagt. 

Anonymkode: 85a81...c7b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...