Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere som er helt alene feirer julen? Nå snakker jeg om single og barnløse. Reiser dere hjem til familien? Er dere med venner? Jobber dere i jula? Er det noen som feirer alene? 

Hvis jeg var singel og barnløs hadde jeg reist vekk hver eneste jul. Synes julen er slitsom, dyr og mye styr hvert år. Men jeg slipper ikke unna, har barn, så her må jeg finne meg i det for barnas skyld.

Anonymkode: 44b29...349

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feirer med familien:)

AnonymBruker
Skrevet

De som har familie og venner, er ikke «helt alene». Jeg er helt alene og feirer alene. 

Anonymkode: e9dc0...b34

• Liker 6
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir min første jul alene. Barna skal feire med pappaen, som tar de med til sine foreldre på andre siden av landet. 

Min plan er å gjøre det jeg aldri har kunnet gjort før pga barn, krevende (x)mann.. Jeg skal slappe av, se masse filmer, lese bøker og bare hente meg inn. Gå litt turer på dagen og glemme at jeg er helt alene. 

Har enda ikke bestemt meg for om jeg orker å lage full julemiddag, men tenker å ha mat som vanlig, så blir det en god bok resten av kvelden. De siste årene har jeg feiret med barna og eksen, eller hatt besøk av eksen, men det blir godt å slippe det iår. 

Anonymkode: b3d73...dc7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Feirer alene. Ser på Askepott, sølvguttene og Karl Bertil, spiser middag og åpner gaver. Julaften er min favorittdag i året, det har den alltid vært. Helt uavhengig av om jeg har feiret alene eller sammen med familie.

Anonymkode: e40de...2ec

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Reiser ut av landet - gjerne til varmere strøk. Steder som Dubai er fantastiske. Du er omringet av mange mennesker, er på en beach club og koser deg. 

Anonymkode: b1bae...677

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber som regel på julaften. Gjør klar maten før jeg drar på jobb sånn at jeg bare trenger å varme den opp når jeg kommer hjem. Slapper av med julefilmer på TV etter en lang dag på jobb 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De som har familie og venner, er ikke «helt alene». Jeg er helt alene og feirer alene. 

Anonymkode: e9dc0...b34

Jo, jeg har familie, men er helt sikker på at jeg har sittet alene hver jul de siste 15 årene. Dette er på grunn av kronisk sykdom, familiesammenkomster blir for slitsomt.

Anonymkode: a52ff...e71

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare prøver å få jula til å gå. Lager ikke noe spesiell mat. Null julestemning og pynter heller ikke. Skulle ønske at jeg hadde hatt nok penger til at jeg kunne ha reist bort eller hatt en jobb der jeg kunne ha jobbet alle juledagene.

Jeg trodde aldri jeg skulle komme hit. Før ordnet jeg og bakte til jul. Inviterte andre. Jula var for meg fin. Noe skjedde på veien så nå vil jeg helst ikke ha noe med jula å gjøre. Den er bare vond.

Anonymkode: 48173...f6c

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser hjem til familien. Hvordan det blir i år vet jeg ikke helt. Moren min ble syk rett før påske og får langtidsplass på sykehjem i løpet av høsten. 

Broren min og jeg må nok ta en prat om hva vi gjør i jula. Jeg har et litt anstrengt forhold til faren min, så jeg vil helst slippe å feire julaften med han. Broren min har sikkert ikke noe i mot å feire med faren vår. 

For min del frister det egentlig mest å ha en alene-jul og  gjøre akkurat det jeg vil. 

Anonymkode: a643e...b7c

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 21.41):

Hvis jeg var singel og barnløs hadde jeg reist vekk hver eneste jul.

Jeg er singel og barnløs, og for meg er det viktig å reise for å være med familien i jula. Er så sjelden mine søsken med barn og travelt liv har tid til å møtes. Så for meg er det en koselig ting å få komme til mitt barndomshjem og tilbringe tid med både store og små.

Anonymkode: b2931...865

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enten med familien eller så jobber jeg. Syntes jula er fryktlig oppskrytt: dyrt, masete og når julaften kommer har det vært så mye i flere måneder at jeg har mistet julefølelsen helt. Mamma syntes derimot at jula er veldig viktig og elsker den, så blir med for hennes skyld

Anonymkode: e6590...73c

AnonymBruker
Skrevet
høst91 skrev (På 29.7.2025 den 21.47):

Feirer med familien:)

Og du svarer her fordi..?

Anonymkode: ecd24...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis samboer nå, men om jeg mot formodning (gud forby!) skulle bli alene, så har jeg ingen å feire med. 

Jo, jeg hadde kanskje blitt invitert til niesen min som har familie med voksne barn og "ny" samboer, men hadde kviet meg for å takke ja. Er et stykke unna og jeg ville hatt følelsen av å gå på legd. "Vi vil helst ikke ha henne her, men hun kan jo ikke sitte alene".

Men jeg har tenkt igjennom scenariet, og jeg ville ha prøvd å reise bort om økonomien tillot det. Om det ikke var mulig, ville jeg hatt fokus på at det var ekstra fridager og ikke jul. 

Hadde da gjort et storinnkjøp av matvarer for å begrense antall besøk i butikken, deretter mer eller mindre stengt meg inn hjemme med Netflix, bøker og hobbyer. Minst mulig sosiale medier. 

Det var min overlevelsesplan før jeg fikk samboer. 

Anonymkode: eab2e...52d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Feiret mange juler og nyttår i Florida🐬🌴😎 Herlig å reise bort. 

Anonymkode: 1cb56...2ab

Skrevet

Har ikke søsken eller nær familie, så praktisk talt alene. Men jeg har feiret de siste julene som om jeg hadde foreldrene min her, tv og god mat og gjør alle tradisjoner med julehefte, ribbe og alt som hører til og pakker :)   Elsker julen og selv om jeg ikke har noen nære så koser jeg meg allikevel :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir alene for første gang i år og det skal bli godt å slippe julemas og kjøkkentjeneste. Blir å spise helt vanlig mat. Bare sette fram en nisse og se Flåklypa. 

Anonymkode: 50aee...847

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og du svarer her fordi..?

Anonymkode: ecd24...4ba

Hun/han svarer jo på HI?

Anonymkode: 5119a...0dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg er jo ikke helt alene selv om jeg er singel og barnløs - jeg har foreldre  søsken, tantebarn og mange å feire med (og man skal være litt forsiktig med å uttale seg så skråsikkert om hva man hadde valgt i en helt annen situasjon og et annet liv. Forskjellen på drøm og virkelighet kan være stor...).

Jeg har vært alene på julaften en gang, fordi kronisk sykdom i en dårlig periode gjorde det til den beste løsningen, og syntes det var overraskende deilig og lite trist (det største strssmomentet var at så mange ble så lei seg på mine vegne) - jeg kan fint gjøre det igjen. Men det var tross omstendighetene mitt valg, jeg hadde alternativer, og det er noe helt annet enn å faktisk være alene og ikke ha noen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatt to julaftener som singel og hvor barn var hos faren sin. Den ene aftenen tok jeg på meg dobbelvakt på jobben så andre ansatte med barn fikk fri. Den andre dro jeg hjem til foreldrene mine og tilbrakte julekvelden der.

Resten av jula var jeg stort sett hjemme og storkoste meg med julestemning, et og annet vennebesøk bare men mest hjemme med film og avslapning 😍👌

Anonymkode: 604e8...06e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...