lille_fiol Skrevet tirsdag kl 18:37 #1 Skrevet tirsdag kl 18:37 Vi er nye huseiere og hadde et uhell forrige uke. Mannen min glemte å skru av hageslangen og den stod på i ett par timer før vi oppdaget at slangen hadde sprukket (sånn billig utvidbar slange) og spylt masse vann inn under terrassen. Der var en stor dam inntil husveggen (vi har kjeller), vi fikk panikk og ringte rørlegger som sa at så lenge vi ikke oppdaget fukt i kjeller så hadde det nok gått greit. Men når jeg tok bort filtduken under terrassen ser jeg at vannet har flyttet på sanden og alle lecakulene som lå der så nå er det en helling mot huset og ikke bort fra huset. Kan jeg fylle på her med ny sand og lecakuler? Eventuelt ny fiberduk da den som ligger der har hull i seg. Oppdaget også at den ene takrenna fra taket leder ned og under terrassen rett på fiberduken ett par meter fra husveggen. Tenker å kjøpe et rør jeg kan hekte på der og lede vannet mot gressplenen. Holder dette? Vi har kun eid bolig i 1år og er helt grønne på dette,stramt med penger så har ikke råd til å leie inn folk for å sjekke om alt ser ok ut.
lille_fiol Skrevet tirsdag kl 18:39 Forfatter #2 Skrevet tirsdag kl 18:39 Huset står på sandgrunn om det har noe å si. Og jeg klarer å se en tråd inntil husveggen der vannet var,går utifra at det er en tråd man bruker til å måle helling fra huset??
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:50 #3 Skrevet tirsdag kl 18:50 Alle hus har drenering. Men jorda er i bevegelse så noen hus avhengig av grunn må etter en tid utbedre dreneringen. Men sandgrunn høres bra ut fordi sand filtrerer vann mye bedre enn jord. Uansett skal alle murer stå på fasr grunn. Anonymkode: efcff...2e6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:51 #4 Skrevet tirsdag kl 18:51 Alle hus har drenering. Men jorda er i bevegelse så noen hus avhengig av grunn må etter en tid utbedre dreneringen. Men sandgrunn høres bra ut fordi sand filtrerer vann mye bedre enn jord. Uansett skal alle murer stå på fasr grunn. En bløyte med en vannslange skal det tåle tenker jeg. Anonymkode: efcff...2e6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:59 #5 Skrevet tirsdag kl 18:59 Tenk hvor mye vann det kommer ned i grunnen rundt huset i skikkelig regn vær og snøsmelting, tror neppe du har fått noen skade pga dette Anonymkode: 19d0f...23c 1
lille_fiol Skrevet tirsdag kl 19:10 Forfatter #6 Skrevet tirsdag kl 19:10 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenk hvor mye vann det kommer ned i grunnen rundt huset i skikkelig regn vær og snøsmelting, tror neppe du har fått noen skade pga dette Anonymkode: 19d0f...23c Takk for svar. Men kan dere gi meg noen råd til hva jeg bør gjøre? Der vannet rant har det skjøvet sand bort slik at det nå kan renne vann mot husveggen blir en helling mot husvegg. Vet at vi er heldige siden det er sand huset står på og vi har to overbyggde terrasser så det er begrenset hvor mye snø etc som finner veien ned dit men likevel ønsker jeg at det skal være sikrest mulig. Holder det å fylle på med ny sand som jeg skråner og noen lecakuler? Virker forresten ikke som det er fiberduk som ligger der men en plastduk.samler seg pytt der hvor takrenna ender opp under terrassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå