Gå til innhold

Hva menes med "seminar 1" og "seminar 2" på universitetet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver og grubler over dette akkurat nå. På "timeplan"-siden til emnet står det at seminar 1 foregår på onsdag og seminar 2 på torsdag, mens vanlig undervisning er på tirsdag. Jeg antar at den vanlige undervisningen er felles for alle, men er det sånn at vi deles inn i to grupper som har seminarer forskjellige dager? Kan man velge dag selv? Eller er begge seminarene obligatoriske?

Takk!

Anonymkode: dc352...9bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg driver og grubler over dette akkurat nå. På "timeplan"-siden til emnet står det at seminar 1 foregår på onsdag og seminar 2 på torsdag, mens vanlig undervisning er på tirsdag. Jeg antar at den vanlige undervisningen er felles for alle, men er det sånn at vi deles inn i to grupper som har seminarer forskjellige dager? Kan man velge dag selv? Eller er begge seminarene obligatoriske?

Takk!

Anonymkode: dc352...9bd

Kontakt studiestedet!

Anonymkode: 2b664...126

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er obligatorisk står i emnebeskrivelsen. Der, eller i en utdypet emnebeskrivelse, står sikkert hva som menes med seminarene.  Hvis ikke får du informasjon ved studiestart.

Anonymkode: 71a04...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Dette bruker å stå i emnebeskrivelsen. 

Anonymkode: f8dfb...59b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kontakt studiestedet!

Anonymkode: 2b664...126

Absolutt ikke! Ts får vente til studiestart når det gis mer informasjon, og stille spørsmålet da. Vi har studenter som ringer og klager fordi de ikke forstår tittelen på forelesningen og vil ha det utdypet, altså hvor masete og kravstor er det mulig å bli ?! 

Anonymkode: 7c0f6...d1d

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere blir delt opp. Du melder deg på seminargruppe i studentweb når du har fått tilgang. 

Anonymkode: 08f04...26f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

det vanlige er at du velger seminargrupper i studentweb etter om gruppe 1 eller 2 passer deg best tidsmessig.

Anonymkode: e3c1b...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 19.23):

Absolutt ikke! Ts får vente til studiestart når det gis mer informasjon, og stille spørsmålet da. Vi har studenter som ringer og klager fordi de ikke forstår tittelen på forelesningen og vil ha det utdypet, altså hvor masete og kravstor er det mulig å bli ?! 

Nå håper jeg ikke vi jobber på samme utdanningsinstitusjon - eller at du er en av mine ansatte, med den innstillingen. Studentene må veldig gjerne ringe å spørre om hva seminar 1 og 2 betyr, eller tittel på forelesning. Det er jo mye bedre å få henvendelser jevnt gjennom sommeren i stedet for 4000 henvendelser i studiestart. Men klart - send det gjerne på e-post om det ikke haster, så kan vi bruke telefonen på sakene som haster. 

Anonymkode: deae2...79b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vent til skolestart så vil du få informasjon. Vi som jobber i høyere utdanning legger om til mye informasjon så snart emnet starter😄 Emneplan gir deg mye informasjon, og har du timeplan så står det kanskje at dere skal ha info/intro til emnet?

Anonymkode: 1a639...2c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 19.23):

Alternativt - hør meg ut - hva om dere hadde utfyllende informasjon tilgjengelig på timeplansiden til emnet, så studenten slapp å kontakte dere i første sted?

Anonymkode: fb65d...205

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå håper jeg ikke vi jobber på samme utdanningsinstitusjon - eller at du er en av mine ansatte, med den innstillingen. Studentene må veldig gjerne ringe å spørre om hva seminar 1 og 2 betyr, eller tittel på forelesning. Det er jo mye bedre å få henvendelser jevnt gjennom sommeren i stedet for 4000 henvendelser i studiestart. Men klart - send det gjerne på e-post om det ikke haster, så kan vi bruke telefonen på sakene som haster. 

Kan godt være vi jobber samme sted, men samme jobb har vi nok ikke. Du sitter sannsynligvis i administrasjonen, og kan ikke svare på faglige spørsmål fra studentene, men sender dem da videre til ansvarlige for de ulike utdanningene eller emneansvarlige. Så er det sånne som meg som får alle disse mailene om ting studentene får svar på første studiedag, eller ofte kan finne ut av på egen hånd med å lese det som står på sidene til utdanningsinstitusjonene eller i læringsplattformen. Det er fint at studentene er ivrige og nysgjerrige, men det er ingen grunn til å skape masse ekstraarbeid fordi man er utålmodig. Det har absolutt ingenting å si for studenten om de må vente en uke med å få svar på forskjellen på seminar 1 og 2. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alternativt - hør meg ut - hva om dere hadde utfyllende informasjon tilgjengelig på timeplansiden til emnet, så studenten slapp å kontakte dere i første sted?

Studieplan med emneplaner er tilgjengelig på hjemmesiden. Her står studiets oppbygging, læringsutbytter, undervisningsformer, arbeidskrav og obligatorisk oppmøte, og vurderingsform. På læringsplattformen ligger i tillegg pensumliste, oversikt over ansatte tilknyttet emnet, og timeplan med tittel på forelesning, evt også en utdypende kommenter der tittelen ikke sier seg selv, hvem som skal forelese, varighet, rom og om det er mulig å følge forelesningen digitalt. Dersom du som student faktisk leser alt det som ligger ute finner du stort sett svar på det du lurer på, og absolutt alt annet faglig relater kan vente til første skoledag. En del spørsmål viser at studentene ikke har lest tilgjengelig informasjon, andre ting kan man kanskje ikke svare på før studiestart (f.eks hvilken gruppe folk kommer på i gruppearbeid i september, da må vi vite hvor mange studenter vi faktisk blir, og det vet vi ikke før mandag etter oppmøte). Hvis ikke du forstår hva tittelen på en forelesning tre uker ut i studiet betyr, så gir det gjerne mer mening når du kommer i gang. Og det er uansett ikke noe som er viktig å vite en uke før studiestart, i så stor grad at det må sendes mail til fagansvarlig, emneansvarlig og studieleder for å finne ut av det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Timeplansider har ofte mye og god informasjon, ihvertfall der jeg studerte. Likevel opplevde jeg stadig vekk at medstudenter klaget over dårlig informasjon. Der var jeg helt uenig. Enkelte gidder rett og slett ikke lese ordentlig over ting før de klager.

Anonymkode: 79036...657

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mye av det studentene lurer på blir jo informert om i løpet av den første uka på studiet. Da har de også mulighet til å stille spørsmål i plenum. Å svare på mange enkelthenvendelser tar tid fra alt det andre vi (både administrative og faglige) har å forberede til studiestart. Veldig ofte ligger også svaret på nettsidene våre.

Jeg jobber i en studieadministrasjon, og jeg har ikke tall på hvor mange mailer jeg har fått hvor informasjonen står klart og tydelig på Samordna opptak sine nettsider i sommer. 

Anonymkode: a890e...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det ikke inndeling i grupper, men seminar 1 er teoretiske oppgaver og seminar 2 er praktiske oppgaver.

Anonymkode: 35acf...218

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vent til skolestart så vil du få informasjon. Vi som jobber i høyere utdanning legger om til mye informasjon så snart emnet starter😄 Emneplan gir deg mye informasjon, og har du timeplan så står det kanskje at dere skal ha info/intro til emnet?

Anonymkode: 1a639...2c0

nei. Seminargruppe skal man velge på studentweb på forhånd. 

Anonymkode: e3c1b...53a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...