AnonymBruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Stortsett når jeg nevner til lege at jeg har bært hos kiropraktor, så anbefaler de heller å gå til fysioterapi. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 62580...41d
AnonymBruker Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Fordi den ene gruppen er helsepersonell mednlav risiko for skade, og den andre gruppen tilbyr alternativ behandling med risiko for svært alvorlige og uproporsjonale skader. Anonymkode: 6300f...9f3 3 14
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stortsett når jeg nevner til lege at jeg har bært hos kiropraktor, så anbefaler de heller å gå til fysioterapi. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 62580...41d De anerkjenner nok ikke det som vitenskap. Om man ser tilbake på historien er det kanskje til å forstå, det meste som havner i alternativ-kategorien er jo kvakksalveri og utnyttelse av mennesker i svake grupper. De tar nok feil, men kan se at de kan forveksle det med så mye sprøyt som er innen den sjangeren. Anonymkode: 30e10...17d 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli Kiropraktikk er i særdeles liten grad dokumentert effektiv behandling mot noe som helst. Det har en svak evidens for korsryggsmerter. ...så antagelig av samme grunn som folk i vitenskapelig funderte profesjoner sjelden anbefaler Snåsamannen. Anonymkode: 1433a...3b5 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli #5 Skrevet 29. juli Fordi kiropraktikk er humbug som kommer i veien for behandling som virker og som er objektivt, vitenskapelig bevist. Anonymkode: 898e0...89a 13
AnonymBruker Skrevet 29. juli #6 Skrevet 29. juli Fordi leger foretrekker behandling som man vet virker. Anonymkode: 52cca...560 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli Ble sendt rett til kiropraktor av min tidligere fastlege jeg, men 🤷♀️ Anonymkode: 6686d...882
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Fordi alt de ikke lærer at virker på legestudiet er vel kvakksalveri for dem. Når det er sagt, så er jeg ikke begeistret for kiropraktikk selv, det er for brutalt. Osteopati er det som grenen kiropraktikk kom fra. Det er en mye roligere og mer helhetlig tilnærming med tilnærmet null potensiell for skade, så anbefaler heller det. Anonymkode: dbbff...d00 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Kiropraktor er i praksis bare en slags avansert massasjeterapeut med latinske ord og faktura på 700 kroner. Grunnideen i kiropraktikk – at "subluksasjoner" i ryggraden forstyrrer kroppens funksjon og må "rettes opp" – er en medisinsk myte som ble avvist for over hundre år siden. Likevel går det igjen i moderne kiropraktorklinikker, nå pakket inn i begreper som høres akkurat seriøse nok ut til at folk ikke stiller spørsmål. Det finnes null solid vitenskapelig grunnlag for det meste kiropraktorer driver med, utover at ryggmassasje kan være behagelig. Men du trenger ikke en femårig utdanning og fancy skjemaer for det. Leger anbefaler fysioterapi fordi det er forankret i faktisk forskning, det handler om funksjon og trening, og det er dokumentert effektivt. Kiropraktikk handler mest om å "føle at noe løsner" – som er en fancy måte å si at du fikk knekt litt i ryggen og føler deg lett i fem minutter. At noen fortsatt tror dette er avansert behandling, sier mer om hvor dårlig folk forstår forskjellen på evidens og markedsføring. Anonymkode: 1d2f6...f0f 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli Min lege har sendt meg til kiropraktor. Jobber på sykehus og vi er mange helsepersonell som benytter kiropraktor, både leger og andre. Anonymkode: 08b95...477
K.B. Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 16.09): Stortsett når jeg nevner til lege at jeg har bært hos kiropraktor, så anbefaler de heller å gå til fysioterapi. Hvorfor er det slik? Anonymkode: 62580...41d Fordi kiropraktikk er pseudo vitenskap. Mange av teknikkene kan være skadelige. Evidence that chiropractors do more harm than good.. 7
Peanut Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 16.17): Fordi kiropraktikk er humbug som kommer i veien for behandling som virker og som er objektivt, vitenskapelig bevist. Anonymkode: 898e0...89a Jaha. Var til en lege da jeg hadde seriøse nevrologiske smerter og han sa det bare var å gå en tur i parken. Jeg hadde stikninger og prikking i hele kroppen 24/7 og å bevege seg var et lite smertehelvete. Å gå tur i parken funket ikke. Ikke ville jeg hive innpå med smertestillende heller. Fikk tak i en kiropraktor som fikset opp alt
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Peanut skrev (36 minutter siden): Jaha. Var til en lege da jeg hadde seriøse nevrologiske smerter og han sa det bare var å gå en tur i parken. Jeg hadde stikninger og prikking i hele kroppen 24/7 og å bevege seg var et lite smertehelvete. Å gå tur i parken funket ikke. Ikke ville jeg hive innpå med smertestillende heller. Fikk tak i en kiropraktor som fikset opp alt Tro kan flytte fjell. Anonymkode: 7648c...018 6
Peanut Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tro kan flytte fjell. Anonymkode: 7648c...018 Vel, siden jeg var skeptisk til at det ville funke så kan jeg ikke si at tro flytter fjell. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli Peanut skrev (16 timer siden): Jaha. Var til en lege da jeg hadde seriøse nevrologiske smerter og han sa det bare var å gå en tur i parken. Jeg hadde stikninger og prikking i hele kroppen 24/7 og å bevege seg var et lite smertehelvete. Å gå tur i parken funket ikke. Ikke ville jeg hive innpå med smertestillende heller. Fikk tak i en kiropraktor som fikset opp alt Jeg hadde utrolig vondt i ryggen, gikk til en lege som skrev ut smertestillende og ba meg gå turer. Så jeg prøvde kiropraktor. Han ba meg gå turer OG svaie med hoftene samtidig. Definitivt verdt 500 kr for det ekstra hoftesvaingsrådet. Anonymkode: b363c...96d
Peanut Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde utrolig vondt i ryggen, gikk til en lege som skrev ut smertestillende og ba meg gå turer. Så jeg prøvde kiropraktor. Han ba meg gå turer OG svaie med hoftene samtidig. Definitivt verdt 500 kr for det ekstra hoftesvaingsrådet. Anonymkode: b363c...96d Javel. Som du sikkert vet finnes det gode og dårlige kiropraktorer. Jeg gikk til en bra en.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli Peanut skrev (18 timer siden): Jaha. Var til en lege da jeg hadde seriøse nevrologiske smerter og han sa det bare var å gå en tur i parken. Jeg hadde stikninger og prikking i hele kroppen 24/7 og å bevege seg var et lite smertehelvete. Å gå tur i parken funket ikke. Ikke ville jeg hive innpå med smertestillende heller. Fikk tak i en kiropraktor som fikset opp alt Når man ikke ser forskjell på kontrollgruppen og behandlingsgruppen, som er tilfellet med kiropraktikk, er det null effekt. Men placebo er en sterk effekt, det er jo velkjent. Så har man jo ymse biaser som også påvirker. For eksempel vil man ofte oppleve en effekt ved å ha betalt for noe, fordi man ubevisst ønsker at pengene skal ha vært verdt det, og at man ikke ble lurt (confirmation bias). Legger i tillegg til at teorien heller ikke henger på greip. Så har man gjort vitenskapelig testing likevel, for å se etter effekter med en annen mekanisme, men har ikke funnet noe effekt. Anonymkode: 898e0...89a 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Jeg gikk til en kiropraktor da jeg hadde vondt i ryggen. Han undersøkte meg og sa at jeg hadde alvorlig prolaps med lammelser og at han ikke turte å behandle meg. Så han innså i hvert fall sine begrensninger. Han hadde helt rett og jeg måtte opereres. Anonymkode: aa290...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli Jeg er naturlig skeptisk til mye, men har med hånda på hjertet fått god hjelp av kiropraktor, og ikke særlig god hjelp av fysio. Har gått til begge deler (og flere fysioterapeuter) med samme problem fordi jeg var desperat etter lindring i brystryggen, og med kiropraktoren kjente jeg bedring etter første behandling. Etter tredje behandling var jeg symptomfri i flere måneder. Etter seks behandlinger hos fysioterapeut merket jeg lite til ingen bedring. Ideelt sett skulle jeg jo hatt varig bedring, men da tar jeg naturligvis heller noen symptomfrie måneder fremfor ingen. Noen vil nok argumentere for at det er placebo-effekten som er i sving, men hvorfor skal jeg oppleve det hos ene behandleren og ikke andre? Man kan si hva man vil, men jeg har fått mindre plager og større bevegelighet i ryggen etter å ha gått til kiropraktor. I Norge er kiropraktorene offentlig autorisert helsepersonell. Anonymkode: 6686d...882 1
Million Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli (endret) Jeg er uhyre skeptisk og hater all form for alternative behandlinger og produkter. Det er bare humbug alt sammen. Men kiropraktisk behandling, det har jeg tro på, for jeg har selv opplevd at ryggen ble bedre av det. Det har min eksmann også, av en alvorlig lidelse. Min eksmann fikk prolaps i ryggen pga noen gale, tunge løft på jobb og led av store smerter i flere måneder. Gikk sykemeldt og ble ikke bedre. Han klarte ikke sitte ved bordet og spise middag en gang, men måtte ligge på en madrass på gulvet i stuen når han spiste. Men så fikk han råd om å gå til kiropraktor. Han bestemte seg for å gjøre det. Første gangen, på veien dit haltet han halvveis krokbøyd ut døren hjemme. Da han kom tilbake litt senere, gikk han oppreist. Etter tre behandlinger ville han begynne og jobbe igjen (men det ble han nektet av alle, inkl arbeidsgiver, de ville se bedring over tid). Det var kiropraktoren som fikk han på bena igjen i hvert fall, og smertene ga seg og han klarte å rette seg opp igjen. Endret 31. juli av Million la til en setning 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå