Gå til innhold

Anbefalte innlegg

eikeblad
Skrevet

Hei alle, ser etter litt råd og erfaringer 😊

Mistet min første graviditet i en ma tidligere i år. Ble gravid i starten av januar, og var så lykkelig. I midten av mars ble det konstantert ma på ultralyd. Dagene etterpå var de tyngste jeg har vært igjennom 💔 Jeg var da nesten 12 uker, og fosteret hadde sluttet å vokse rundt 8,5. Hadde to runder med medisiner i mars, og en utskraping 1.april. Etter det tok det ganske nøyaktig 8 uker før mensen kom tilbake. Nå har det gått snart 10 uker siden da, ingen tegn til mensen, og jeg merker at jeg begynner å miste motet... Før jeg ble gravid var syklusene mine relativt stabile, på 30-34 dager.

Har lest at det er vanlig med uregelmessige sykluser etter ma/sa, men såpass lange? Er det noen som har hatt lignende erfaring, med veldig lange sykluser etter sa? Hvor lang syklus hadde dere da? Og hvor lang tid tok det før ting stabiliserte seg igjen?

Prøver å teste for EL, og har sett noen perioder med høyere verdier (en rundt CD 17, og en nå nylig, rundt CD 60), men har ikke fått noen positive tester. Den gangen jeg ble gravid ble ikke EL-testene positive, bare sterkere enn vanlig, så kanskje jeg bare har lave LH verdier? Som regel er EL-testene mine såpass negative at teststreken ikke er synlig. Var til gyn i etterkant av utskrapingen, og alt var vist i orden fysisk.

Setter veldig pris på å få høre om lignende erfaringer! ❤️ Har prøvd å søke opp litt her i forumet, men ikke funnet så mye om så lange sykluser

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen trenger tid og komme seg etter MA og utskrapning. 3 måneder er kort tid. Syklusen vil nok bli normal etterhvert. Har hatt to MA da jeg var yngre som begge endte med utskrapning. Mensen tulla i rundt 6 måneder siste gangen. Fikk da noen tabletter for og prøve å få syklusen til normal og det fungerte for meg. Selv om man har utskrapning så er det ikke sånn at alt er normalt med en gang. Forstår du er utålmodig men du må nok ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: bc75d...bda

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt blodprøver på hcg og ultralyd for å sjekke at alt eventuelt er ute? Hadde rester etter MA og syklusen var helt tullete. Har tidligere mistet i SA og da ble syklusen veldig fort stabil igjen. Hadde MA i julen i fjor og er 4 mnd på vei nå🌞 Så ville tatt en sjekk. 

Anonymkode: a500b...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Er hcg 0?  Ingen vits å teste for EL før den er det. Tok 8 fra ferdig medisinsk abort etter MA før hcg var borte for meg, og enda 4 mnd etter det før syklus var tilbake til normalen. 

Etter SA var syklus raskt tilbake, men helt normalt at det tar lengre tid etter en MA for man har da som regel gått lengre med hcg i kroppen. Hcg kan bruke like lang tid og lengre tid ned enn opp, særlig etter Medisinsk abort etter MA. Går noe raskere etter utskapning sies det. 

Anonymkode: dc203...659

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spm men...hvilken test er det som forteller hvor høy HCG man har? Finner liksom bare positiv eller negativ ingen som måler nøyaktig. Hva heter den testen og hvor får man kjøpt den? 

Anonymkode: 3d328...3be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 23.20):

Kanskje dumt spm men...hvilken test er det som forteller hvor høy HCG man har? Finner liksom bare positiv eller negativ ingen som måler nøyaktig. Hva heter den testen og hvor får man kjøpt den? 

Det får man ikke kjøpt. Det er kun via blodprøve man får hcg tall. 

Graviditetstester er ikke ment til å følge hcg. De er kun ment til å gi negativt eller positivt svar.

Anonymkode: dc203...659

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 23.20):

Det en en blodprøve man kan ta hos legen eller direkte på privat lab (Furst i Oslo for eksempel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...