AnonymBruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Jeg sitter oppe på Fløyen i Bergen og ser utover byen, og her er det mange turister, både norske og utenlandske. Jeg overhører en samtale mellom en mor og hennes barn som snakker om hvor gammel Bergen er, og og jenta sier at byen er 950 år gammal, men moren sier at byen er 1150 år. Det riktige svaret er 1070 år, men jeg sier ikke noe, selv om jeg har veldig lyst å korrigere de på en høflig måte. Like etterpå hører vi tutingen fra Hurtigruten som kommer inn fjorden, og den kommer hver dag klokken 14.25. Moren sier til barna at det er et utenlandsk cruiseskip som kommer med turister, og jeg klarer ikke å holde meg og bryter høflig inn at det er Hurtigruten, men at den ser ut som et lite cruiseskip, men at den er norsk og at det sikkert er utenlandske turister ombord. Moren så itt snurt på meg og sa ingenting. I fjor satt jeg på bybanen og overhørte to damer som fortalte en tredje dame at man kunne ta fløibanen fra Fløyen og opp på Ulriken. De var norske, men dialekten röpet at de var fra en annen kant av landet. Selv om det som ble fortalt var helt bort i natta, så klarte jeg å ikke blande meg inn og fortelle at det ikke var riktig, men det var ubehagelig å sitte og høre på slike grove faktafeil😄 Anonymkode: 89448...aed 3 2
Daria Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Jeg bryter bare inn hvis det faktisk har betydning - om jeg hører noen gi en ukorrekt veibeskrivelse, for eksempel. Å ubedt blande seg inn i ukjente menneskers samtale bare for å være belærende besserwisser er frekt, uansett hvor rett du (tror du) har. 32 3 8
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Nei. Blander meg ikke. Forsøker egentlig å unngå å involvere meg i ting som ikke angår meg. Hvis noen vil fortelle noe som om det er fakta, uten å sjekke det opp, så får det være deres levemåte. Anonymkode: e5029...aa4 5 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli Daria skrev (Akkurat nå): Jeg bryter bare inn hvis det faktisk har betydning - om jeg hører noen gi en ukorrekt veibeskrivelse, for eksempel. Å ubedt blande seg inn i ukjente menneskers samtale bare for å være belærende besserwisser er frekt, uansett hvor rett du (tror du) har. Man er jo ikke en belærende besserwisser når det er viktige faktaopplysninger. Det er jo det samme som at en lærer forteller barna sine at Oslo er Norges nest største by. Ts Anonymkode: 89448...aed 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #5 Skrevet 29. juli Det er masse som irriterer meg med andre hele tiden, men blander meg aldri inn. Med mindre det påvirker meg. Anonymkode: b25c8...29f 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #6 Skrevet 29. juli I sånne eksempler blander jeg meg ikke inn. Men har blandet meg inn, hvis noen gir helt feil veibeskrivelse. Anonymkode: 684e1...9c2 8
-venter- Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man er jo ikke en belærende besserwisser når det er viktige faktaopplysninger. Det er jo det samme som at en lærer forteller barna sine at Oslo er Norges nest største by. Ts Anonymkode: 89448...aed Det er faktisk ikke viktig om Bergen er 1100 år eller 1070 år. Heller ikke om Hurtigruta er norsk eller utenlandsk. Viktig er det om turister går på utsiden av gjerdet med en feiltakelse eller åpenbart står i en totimers kø, og du vet de skulle stått i den andre køen. Her må du skille mellom bart og snue altså. 34 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #8 Skrevet 29. juli Tror ikke jeg har gjort det nei, ikke med fremmede. Jeg har nok ikke det insinktet. Humrer bare inni meg når jeg hører folk si noe helt feil. Griper inn om det er noe viktig. Anonymkode: 5f93a...bbd 3
Daria Skrevet 29. juli #9 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man er jo ikke en belærende besserwisser når det er viktige faktaopplysninger. Det er jo det samme som at en lærer forteller barna sine at Oslo er Norges nest største by. Ts Anonymkode: 89448...aed Jo, det er belærende når din eneste hensikt er å påpeke at de tar feil og at du har rett. Du korrigerer ikke en lærer i undervisningssammenheng, du bryter ubedt inn i private samtaler. 18
AnonymBruker Skrevet 29. juli #10 Skrevet 29. juli Det kommer an på settingen. I det første eksemplet ditt kunne jeg godt informert om riktig årstall. Det var da det de lurte på. I det andre eksemplet med Hurtigruta mindre sannsynlig at jeg hadde sagt noe. Det var ikke sånn at det var viktig å vite hvilket skip det var, og ville selv sett på det som unødvendig korreksjon.I fløybaneeksemplet ville jeg trolig sagt noe hvis jeg også kunne fylle på med mer informasjon og anbefalinger. Jeg ser på dette som informasjon, og ikke korreksjon, og tilskudd til samtalen kan være positivt. Anonymkode: 04889...0a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #11 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man er jo ikke en belærende besserwisser når det er viktige faktaopplysninger. Det er jo det samme som at en lærer forteller barna sine at Oslo er Norges nest største by. Ts Anonymkode: 89448...aed Jo, det er du Om det er læreren din så rekker du opp handa, og nevner at du har hørt det er Tønsberg. Argumenterer lærer så i mot så lar du det ligge. Er det fremmede lar du det ligge i utgangspunktet. Anonymkode: 19530...292 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli #12 Skrevet 29. juli Og hurtigruta er forresten et slags cruiseskip. Det er slik jeg forklarer det til internasjonale gjester - Hurtigruten is a combination of a cruise ship experience for travelers, and a ferry service for Norwegians. Så her hadde dere begge rett. Og derfor veldig merkelig (og besserwisser) av deg å blande deg. Men internasjonalt er det - eid fra Luxembourg. Visste du det? Så egentlig hadde hun mest rett av dere. Anonymkode: 19530...292 6 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli #13 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg sitter oppe på Fløyen i Bergen og ser utover byen, og her er det mange turister, både norske og utenlandske. Jeg overhører en samtale mellom en mor og hennes barn som snakker om hvor gammel Bergen er, og og jenta sier at byen er 950 år gammal, men moren sier at byen er 1150 år. Det riktige svaret er 1070 år, men jeg sier ikke noe, selv om jeg har veldig lyst å korrigere de på en høflig måte. Like etterpå hører vi tutingen fra Hurtigruten som kommer inn fjorden, og den kommer hver dag klokken 14.25. Moren sier til barna at det er et utenlandsk cruiseskip som kommer med turister, og jeg klarer ikke å holde meg og bryter høflig inn at det er Hurtigruten, men at den ser ut som et lite cruiseskip, men at den er norsk og at det sikkert er utenlandske turister ombord. Moren så itt snurt på meg og sa ingenting. I fjor satt jeg på bybanen og overhørte to damer som fortalte en tredje dame at man kunne ta fløibanen fra Fløyen og opp på Ulriken. De var norske, men dialekten röpet at de var fra en annen kant av landet. Selv om det som ble fortalt var helt bort i natta, så klarte jeg å ikke blande meg inn og fortelle at det ikke var riktig, men det var ubehagelig å sitte og høre på slike grove faktafeil😄 Anonymkode: 89448...aed Man lytter ikke til andres samtaler og korrigerer voksne folk. Det er uforskammet! Anonymkode: dc339...13c 16
AnonymBruker Skrevet 29. juli #14 Skrevet 29. juli Nei ærlig talt. Ville aldri brutt inn i andres samtaler over så ubetydelige feil Hadde kanskje blandet meg om jeg hørte noen gi feil veibeskrivelse eller forklare noe som kunne satt andre i fare eller lignende Ellers får folk holde på som de vil! Hadde også blitt temmelig snurt om en fremmed begynte å blande seg inn i en samtale jeg hadde med barnet mitt om så ubetydelige ting Anonymkode: 0d350...209 9
AnonymBruker Skrevet 29. juli #15 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hurtigruta er forresten et slags cruiseskip. Det er slik jeg forklarer det til internasjonale gjester - Hurtigruten is a combination of a cruise ship experience for travelers, and a ferry service for Norwegians. Så her hadde dere begge rett. Og derfor veldig merkelig (og besserwisser) av deg å blande deg. Men internasjonalt er det - eid fra Luxembourg. Visste du det? Så egentlig hadde hun mest rett av dere. Anonymkode: 19530...292 Hurtigruta er vel mest av alt et cruiseskip, det har blitt så dyrt at det er de færreste som bruker det som ordinær transport slik det var før i tiden. Anonymkode: c7a44...695 7
AnonymBruker Skrevet 29. juli #16 Skrevet 29. juli Kommer an på tilstand en er i. Hvis en har slike problemer ofte, så kan det enten være ADHD, autisme eller kombo av disse (kommer an på hvor en feiler). En med ADHD handler før en observerer, derav impulsiv; en må autisme klarer ikke å forstå det rundt, og komme da gjerne med responser som er upassende. ADHD: ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics ASD: ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics Anonymkode: b46fc...9e4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #17 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man er jo ikke en belærende besserwisser når det er viktige faktaopplysninger. Det er jo det samme som at en lærer forteller barna sine at Oslo er Norges nest største by. Ts Anonymkode: 89448...aed Ville du da godtatt at jeg blandet meg inn i din «opplæring» for å informere om at du utøver folkeskikk galt og oppfører deg på en upassende måte? Eller tenker du bedreviter tendensene dine bare går en vei🤔 Anonymkode: 0d350...209 13
Seff Skrevet 29. juli #18 Skrevet 29. juli (endret) Ifølge snl.no (Store norske leksikon) fikk Bergen bystatus i 1070, noe som gjør at den er 955 år. 950-årsjubileet ble også markert stort i 2020, finner jeg ut ved litt research. Så det kan virke som om du også tok feil her, TS ... Endret 29. juli av Seff . 11 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #19 Skrevet 29. juli Nei. Ikke bland deg inn, du er ikke del av samtalen! Dersom noen henvender seg til deg så er du del av samtalen. Anonymkode: e1c9b...197 3
Maia70 Skrevet 29. juli #20 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man er jo ikke en belærende besserwisser når det er viktige faktaopplysninger. Det er jo det samme som at en lærer forteller barna sine at Oslo er Norges nest største by. Ts Anonymkode: 89448...aed Helt enig med deg, det må ha vært utrolig irriterende å overhøre det du gjorde i Bergen. Jeg har ikke opplevd en slik situasjon, men hadde nok slitt alvorlig selv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå