Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sannsynligvis en mye mer avslappet ferie, uten maratonet av opplevelser du har planlagt. Jeg er enig med de fleste andre her ts, du styrer for mye. At man booker enkelte ting på forhånd er jo greit, men det aller meste (museum f.eks) kan ordnes der og da hvis man trenger booking i det hele tatt. Hele gleden med å være på ferie forsvinner jo hvis absolutt alt skal detaljstyres før avreise. Det å kunne gå innom et spisested som ser koselig ut, planlegge etter været eller bruke en time på et ukjent marked er jo det som gjør ferie til ferie. 

Anonymkode: fa4f0...ace

Helt uenig, for noen av oss ligger mye av moroa med å reise i planleggingen. Og i TS sitt tilfelle var jo venninnene med på opplegget først. Men så ville de ikke betale da de heller ville på stranda.

Anonymkode: 344db...268

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sannsynligvis en mye mer avslappet ferie, uten maratonet av opplevelser du har planlagt. Jeg er enig med de fleste andre her ts, du styrer for mye. At man booker enkelte ting på forhånd er jo greit, men det aller meste (museum f.eks) kan ordnes der og da hvis man trenger booking i det hele tatt. Hele gleden med å være på ferie forsvinner jo hvis absolutt alt skal detaljstyres før avreise. Det å kunne gå innom et spisested som ser koselig ut, planlegge etter været eller bruke en time på et ukjent marked er jo det som gjør ferie til ferie. 

Anonymkode: fa4f0...ace

Enten så har jeg uttrykt meg dårlig, eller så skjønner ikke folk poenget. JEG har ikke bestemt eller planlagt ferien. Vi har i fellesskap blitt enige om hva vi vil få med oss på det aktuelle stedet. Det jeg derimot har gjort, er å skaffe billetter til fly, museer osv, og booket hotell og restauranter på forhånd fordi vi var enige om det. Det var ikke poenget med posten i det hele tatt! 

Anonymkode: 5bc44...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at de ikke vil på stranden den dagen det regnet og heller tok det en annen dag. Selv elsker jeg strandliv. 

Anonymkode: ec5e4...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg syntes det. Jeg hadde brukt mye tid på planleggingen, og orket ikke gjøre alt på nytt pga dårlig vær jeg ikke ble berørt av. De fikk jo muligheten til å gjøre det, men valgte altså å ikke gjøre det. Jeg syntes det var urimelig at det ble mitt problem at været ikke passet. TS. 

Du burde tatt høyde for fleksibilitet for væravhengige aktiviteter. 

Anonymkode: 5d3f6...a94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du burde tatt høyde for fleksibilitet for væravhengige aktiviteter. 

Anonymkode: 5d3f6...a94

Hvorfor skulle TS tatt høyde for det, når det var enighet mellom venninnene om opplegget på forhånd? Her er det heller venninnene som burde gjort det klart at hvis det blir dårlig vær på stranddagen, så må du booke om alt, ellers gidder vi ikke betale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. De ber deg booke om, du sier nei, men at de kunne gjøre det selv? Du ga dem selvsagt kontaktinfo til de ulike turarrangørene, og avbestillingsfrister og annen nødvendig info, og de giddet ikke avbestille? og nå mener de at du skal dekke det? 

Hvis det var kun du som satt med programmet, og kontaktinformasjon/avbestillingsmuligheter, så kunne jeg skjønt at det var ditt ansvar, men når du ber de omrokkere selv så har du vel gitt de alt de trenger? 🤷🏼‍♂️ Da er det deres ansvar... 

Vi betaler inn på forhånd til de som booker turer og slikt. Og de som ikke avbestiller får ikke igjen pengene. 

Anonymkode: 989c1...b85

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig spesielt å nekte å avbestille billetter de kunne fått tilbake penger for! Skjønner godt de ikke vil betale. Du kan ikke tvinge andre til noe. Forstår også godt at de vil på stranden dagen det er fint vær. Strand er faktisk viktig for mange på ferie. Alle må ikke være lik deg. 

Uansett syns jeg aldri det er lurt å bestille aktiviteter på forhånd. Mye kan gjøres dagen før. Er det meldt regn en dag kan man bestille billetter til innendørs aktivitet kvelden før osv. Aktiviteter man må booke i god tid som konserter osv er noe annet. Jeg har opplevd litt forskjellig oppgjennom. Og det beste er at alle betaler hver for seg for mat og aktiviteter. Reise kan betales av en da det ofte er lurt å booke fly og overnatting samlet. 

Anonymkode: e58f7...044

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt uenig, for noen av oss ligger mye av moroa med å reise i planleggingen. Og i TS sitt tilfelle var jo venninnene med på opplegget først. Men så ville de ikke betale da de heller ville på stranda.

Jeg liker også å planlegge og gjerne ta med av bestillinger. Så lenge jeg stoler på at jeg får tilbakebetalt. Noen er rett og slett ikke like flink til å planlegge. Vet ikke hvordan man kan fl rimeligere overnatting, at man bør sjekke kart og områder som er sentralt og bo i, transport osv. Mange har ofte ønsker som temperatur, ting å gjøre, type overnatting (hotell, Airbnb, hytte osv), ønsker om reisemål. Og det snakker vi om. Men jeg liker å gjøre research og finner stort sett 2-3 ulike forslag alle oftest er enig i. De syns det er deilig å slippe å planlegge, og de vet at jeg stort sett finner bra ferier. Det jeg ikke gjør, er å detaljstyre aktiviteter. Reiser man sammen bør man avklare litt forventninger. Noen forventer at alle skal opp 08, spise felles frokost og ha et rush med aktiviteter. Andre har forventninger om å ta ting på sparket og ha muligheten for å trekke seg tilbake/gjøre noe alene noen av dagene. Ikke alle passer å reise sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. De ber deg booke om, du sier nei, men at de kunne gjøre det selv? Du ga dem selvsagt kontaktinfo til de ulike turarrangørene, og avbestillingsfrister og annen nødvendig info, og de giddet ikke avbestille? og nå mener de at du skal dekke det? 

Hvis det var kun du som satt med programmet, og kontaktinformasjon/avbestillingsmuligheter, så kunne jeg skjønt at det var ditt ansvar, men når du ber de omrokkere selv så har du vel gitt de alt de trenger? 🤷🏼‍♂️ Da er det deres ansvar... 

Vi betaler inn på forhånd til de som booker turer og slikt. Og de som ikke avbestiller får ikke igjen pengene. 

Anonymkode: 989c1...b85

De hadde alt av kontaktinfo. Alt ligger i en felles mailtråd oss imellom hvor vi planla og ble enige om aktivitetene. Der la jeg inn etterhvert som jeg booket. De har tilgang på det samme som meg. 

Jeg ba de booke om selv fordi de da måtte finne ut av hvilken dag de ville på stranden i stede for, og hvilken aktivitet som skulle flyttes/avlyses. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig spesielt å nekte å avbestille billetter de kunne fått tilbake penger for! Skjønner godt de ikke vil betale. Du kan ikke tvinge andre til noe. Forstår også godt at de vil på stranden dagen det er fint vær. Strand er faktisk viktig for mange på ferie. Alle må ikke være lik deg. 

Uansett syns jeg aldri det er lurt å bestille aktiviteter på forhånd. Mye kan gjøres dagen før. Er det meldt regn en dag kan man bestille billetter til innendørs aktivitet kvelden før osv. Aktiviteter man må booke i god tid som konserter osv er noe annet. Jeg har opplevd litt forskjellig oppgjennom. Og det beste er at alle betaler hver for seg for mat og aktiviteter. Reise kan betales av en da det ofte er lurt å booke fly og overnatting samlet. 

Jeg har ikke nektet dem noe som helst. De sto helt fritt til å booke om eller avbestille billetter. Men de gadd ikke, og ville at jeg skulle ta ansvar nok engang. Til og med ta avgjørelsen for hvilken dag de da skulle på stranda i stede for. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 15.56):

Jeg har bestemt meg for at jeg skal ta dette på egen kappe, be om unnskyldning, og betale for billettene. Og siden det er 5 året på rad det er kun jeg som booker og legger ut (fly, hotell, restauranter, aktiviteter osv) så tenkte jeg at en av dem kunne ha det ansvaret til neste år. Det blir spennende å se hvordan ferie det blir. :) 

:ler:

Anonymkode: 99d5c...bfc

Skrevet

At du sitter med alt ansvar og jo helt feil det også selv om jeg meg si meg enig at du er vel rigid og urimelig.

Hva med en mellomting? Jeg  reiser med ei venninne til utlandet og vi fordeler ansvar. Jeg bestiller hotell og biletter/inngang til aktiviteter, hun leiebil og fly, og vi la ut begge to for drivstoff underveis sist. Alle felles kostnader ble lagt inn på vipps oppgjør.  På slutten av turen ventet vi et par dager i tilfelle det dukket opp noen kvitteringer. Så til gjennomlesning for oversikten sin del og deretter ble det delt på to. Akkurat slik gjorde samboeren min  og søster+ svoger på utenlandsreise.

Vipps oppgjør = perfekt for slike anledning 

AnonymBruker
Skrevet

Dumt å være så rigid på ferie med andre. Været styrer en stranddag og det burde vært greit å tilpasse. Virker som om det bare er dine behov som har vært viktige denne ferien. Hadde nok ikke reist med deg igjen.

Anonymkode: 767e6...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå var vel ferien for alle ikke bare deg. Jeg synes det virker som de har vert veldig snille med deg. De liker stranden. Jeg ville syntes det var mer naturlig om dere hadde litt mer halve dager med strand og halve dager med opplevelser. Likevel ble det bare 1 dag med det og når det ikke gikk pgs været ville du ikke du prøve å hjelpe med å flytte en gang. Er ikke sikkert de er så gira på å reise med deg igjen.  Er noe som heter kompromiss, det tror jeg du må lære deg. De har gjort ting du har hatt lyst til hele uken, så kan ikke du hjelpe de med 1 stranddag. 

Anonymkode: 9c1da...ca8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå var vel ferien for alle ikke bare deg. Jeg synes det virker som de har vert veldig snille med deg. De liker stranden. Jeg ville syntes det var mer naturlig om dere hadde litt mer halve dager med strand og halve dager med opplevelser. Likevel ble det bare 1 dag med det og når det ikke gikk pgs været ville du ikke du prøve å hjelpe med å flytte en gang. Er ikke sikkert de er så gira på å reise med deg igjen.  Er noe som heter kompromiss, det tror jeg du må lære deg. De har gjort ting du har hatt lyst til hele uken, så kan ikke du hjelpe de med 1 stranddag. 

Må legge til at om det er du som bestiller billetter så må du trolig ombestille også. Sånn har det iallefall vert flere ganger vi skal ombestille billetter

Skrevet

Er sånne ting som det som beskrives i hovedinnlegget her som gjør at foretrekker å feriere alene. Da kan jeg planlegge dagene som jeg selv vil uten å ta hensyn til at andre vil andre ting 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 14.39):

Jeg har nylig vært på en ukes ferie med et par venninner. Vi har dratt på tur for å oppleve ting, og billetter til ulike ekskursjoner, båtturer og museer ble booket på forhånd. De andre to ville også ha en stranddag, noe jeg ikke er noe fan av, så en dag ble satt av til dette. Jeg booket meg en guidet tur denne dagen, som de andre to ikke var så opptatt av. Så langt alt vel. Når vi så har kommet frem og ser over planene for uka, så viser det seg at det er meldt overskyet og lett regn når de andre to skulle ha stranddag. De ville at jeg skal omrokkere og endre billetter flere av de andre dagene for å tilpasse været. Noe jeg sier nei til. Det er jeg som har booket det vi skal og det har vært mye jobb! Jeg sa at de gjerne kunne omrokkere om de ønsket det, men jeg kom til å følge programmet slik det var lagt opp med mindre vi avtalte noe annet. Det ender med at de andre to dropper et avtalt museumsbesøk en dag med solskinn, og drar på stranden denne dagen. Jeg ble litt såret, særlig siden jeg ikke fikk beskjed før under frokosten samme dag. I tillegg nekter de å betale for billettene, siden jeg ikke ville omrokkere og dermed avbestille innen fristen. Det er ikke snakk om mange penger, men for meg er det prinsippet. Jeg ble også litt lei meg av at de åpenbart har avtalt dette seg imellom, uten meg. 

Nå når vi nå er tilbake i Norge, så er ikke stemningen helt god mellom oss. De mener alt er min feil, og at jeg er urimelig. Stemmer det? 

Her synes jeg det var du som var vanskelig, dere er på ferie og skal kose dere, så forferdelig med jobb å bestille en guidet tur at du ikke kunne endre den, er bare tull. Så ja, du er urimelig, ikke bli overrasket om de tar en tur uten deg neste gang.

Anonymkode: eafa8...bd6

• Liker 2
Skrevet

Kanskje jeg leser dette rent diplomatisk og analystisk, men så var ikke problemet at du måtte endre eller slikt? Var vel at du følte du ikke ble hørt og de prioriterte stranddag med hverandre over museum med deg? Og i dette forumet så kanskje du føler at du ikke blir hørt igjen?

Er alltid vanskelig å reise i en trio i min erfaring, for det ender ofte med at en majoritet vil noe annet enn minioriteten og på den måten blir den ene eller den andre "snytt". Enig i at du kanskje er rigid, men jeg forstår hvorfor du er det. Slik jeg ser det, så kommer det frem som at du prøver å kontrollere en situasjon for å ikke bli utestengt selv. Jeg forstår det og jeg føler med deg, har selv vært i lignende situasjoner og det føles tungt når man føler sine ønsker er ignorert.

Likevel er det viktig at alle trives. De synes stranddag var viktigere for dem og det er greit, du synes museum er viktigere for deg og det er greit. Tenker at det beste er å være ærlig, sårbar og si det sånn det er til hverandre. Begge har krysset en ufin linje i min mening, men tror ikke noen av dere hadde dårlige hensikter. Kanskje det er slikt at de tok det på morningen for å ikke skape dårlig stemning på resten av ferien? Har du en historie med å bli oppgitt av at dine planer forandres? Kan være gode grunner for at de tok et sårende valg ovenfor deg. 

Kan være jeg leser veldig inn i det og overanalyserer. Da beklager jeg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...