Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig vært på en ukes ferie med et par venninner. Vi har dratt på tur for å oppleve ting, og billetter til ulike ekskursjoner, båtturer og museer ble booket på forhånd. De andre to ville også ha en stranddag, noe jeg ikke er noe fan av, så en dag ble satt av til dette. Jeg booket meg en guidet tur denne dagen, som de andre to ikke var så opptatt av. Så langt alt vel. Når vi så har kommet frem og ser over planene for uka, så viser det seg at det er meldt overskyet og lett regn når de andre to skulle ha stranddag. De ville at jeg skal omrokkere og endre billetter flere av de andre dagene for å tilpasse været. Noe jeg sier nei til. Det er jeg som har booket det vi skal og det har vært mye jobb! Jeg sa at de gjerne kunne omrokkere om de ønsket det, men jeg kom til å følge programmet slik det var lagt opp med mindre vi avtalte noe annet. Det ender med at de andre to dropper et avtalt museumsbesøk en dag med solskinn, og drar på stranden denne dagen. Jeg ble litt såret, særlig siden jeg ikke fikk beskjed før under frokosten samme dag. I tillegg nekter de å betale for billettene, siden jeg ikke ville omrokkere og dermed avbestille innen fristen. Det er ikke snakk om mange penger, men for meg er det prinsippet. Jeg ble også litt lei meg av at de åpenbart har avtalt dette seg imellom, uten meg. 

Nå når vi nå er tilbake i Norge, så er ikke stemningen helt god mellom oss. De mener alt er min feil, og at jeg er urimelig. Stemmer det? 

Anonymkode: 5bc44...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Synes de hadde en veldig fin og diplomatisk løsning her :) 

Ja, de burde betalt, men når det er småpenger, og ting var ombookbart, ville jeg bare tatt det. De ønsket jo primært å løse det slik at dere kunne være sammen. 

Pass deg, før du står igjen uten venner. 

Anonymkode: d17d3...cfc

• Liker 14
Skrevet

Synes du selv at du var rimelig her Ts?

Ting skjer. Været kan ingen styre. Er det ikke bedre å prøve å tilpasse planene?

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler mye om å gi og ta. Du kunne helt fint ha rokert litt, og de kunne rokert litt. Det trenger ikke være så rigid bestandig. 

Anonymkode: ead7c...ab9

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Synes du selv at du var rimelig her Ts?

Ting skjer. Været kan ingen styre. Er det ikke bedre å prøve å tilpasse planene?

Ja, jeg syntes det. Jeg hadde brukt mye tid på planleggingen, og orket ikke gjøre alt på nytt pga dårlig vær jeg ikke ble berørt av. De fikk jo muligheten til å gjøre det, men valgte altså å ikke gjøre det. Jeg syntes det var urimelig at det ble mitt problem at været ikke passet. TS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg syntes det. Jeg hadde brukt mye tid på planleggingen, og orket ikke gjøre alt på nytt pga dårlig vær jeg ikke ble berørt av. De fikk jo muligheten til å gjøre det, men valgte altså å ikke gjøre det. Jeg syntes det var urimelig at det ble mitt problem at været ikke passet. TS. 

Litt av utfordringen tenker jeg er at du fremstår som veldig rigid. De foreslo en enkel løsning men det nektet du. Det var ikke som om alt måtte endres på - kun et museumsbesøk?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvem av dere var mest opptatt av å detaljplanlegge og booke billetter i forkant? Du høres litt rigid og selvopptatt ut - som regel er det enkleste at avbestilling/ombooking gjøres av den som har stått for bestillingen i utgangspunktet  og de fleste av oss vil jo både vise vennene våre litt velvilje og være sammen med dem på tur.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For dem var det sikkert veldig viktig å få inn en dag på stranden med sol. Like viktig som et museumsbesøk var for deg. Her synes jeg du skulle vist mer forståelse.

Når det er sagt burde nok de vist mer forståelse for alt ekstraarbeidet endringer gav deg. De burde betalt for billettene de ikke brukte.

Min konklusjon er at begge parter viste lite forståelse og hensyn til hverandre. Dere burde si unnskyld alle sammen (som jeg pleier å si til ungene i lignende situasjoner). Snakk sammen, si unnskyld og bli venner igjen.

Anonymkode: c2487...926

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du er vel rigid, TS. Det kan virke som om det du har mest lyst til er viktigst. Du er ikke fan av strand, og da gidder du ikke å gjøre en innsats for at de skal få en stranddag. Såpass kunne du vel strukket deg, eller er det ikke så viktig at de også får en fin ferie?

Anonymkode: d4fe5...de3

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er lite fleksibel og rigid. Hadde ikke orket å reise på ferie med en venninne som ikke kan gjøre om på planer og ta ting p sparket. 

Anonymkode: f0fd8...b81

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (19 minutter siden):

Litt av utfordringen tenker jeg er at du fremstår som veldig rigid. De foreslo en enkel løsning men det nektet du. Det var ikke som om alt måtte endres på - kun et museumsbesøk?

Det visste jeg ikke før den dagen de dro på stranda. De ville jeg skulle omrokkere, og finne en dag til de. Enkel løsning for dem var mer jobb og planlegging for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Du høres helt fastlåst ut. Selvfølgelig ville de bytte den ene stranddagen til en dag med bedre vær. Det blir neppe flere venninneturer med deg.

Anonymkode: a63a8...78b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (21 minutter siden):

Hvem av dere var mest opptatt av å detaljplanlegge og booke billetter i forkant? Du høres litt rigid og selvopptatt ut - som regel er det enkleste at avbestilling/ombooking gjøres av den som har stått for bestillingen i utgangspunktet  og de fleste av oss vil jo både vise vennene våre litt velvilje og være sammen med dem på tur.

Alle var opptatt av at det skulle være planlagt og booket i forkant. Det var bare jeg som var villig til å ta på meg jobben. Jeg er muligens litt rigid, men enkelte ganger føles det som om jeg er på ferie med to barn, og ikke ikke to venninner… 🤷🏼‍♀️ TS. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du høres helt fastlåst ut. Selvfølgelig ville de bytte den ene stranddagen til en dag med bedre vær. Det blir neppe flere venninneturer med deg.

Anonymkode: a63a8...78b

Det sto de jo helt fritt til å gjøre! De kunne bare omrokkere så mye de ville, de bare gadd ikke og ville at jeg skulle gjøre jobben nok en gang. TS. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle var opptatt av at det skulle være planlagt og booket i forkant. Det var bare jeg som var villig til å ta på meg jobben. Jeg er muligens litt rigid, men enkelte ganger føles det som om jeg er på ferie med to barn, og ikke ikke to venninner… 🤷🏼‍♀️ TS. 

Det lyser vel gjennom hva du tenker om dem, og da er det ikke rart det blir dårlig stemning 

Anonymkode: 22fe5...772

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det sto de jo helt fritt til å gjøre! De kunne bare omrokkere så mye de ville, de bare gadd ikke og ville at jeg skulle gjøre jobben nok en gang. TS. 

Som en annen påpekte, det er ofte enklest om det gjøres av den som har bestilt i utgangspunktet. SÅ mye arbeid tviler jeg på at ville falt på deg å gjøre denne endringen. 

Anonymkode: d4fe5...de3

AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg kjerring mot strømmen og overrasket over svarene du får, TS. Er ikke dette voksne folk som kan ombooke sine egne billetter hvis de endrer mening? Jeg ville dratt på turen jeg hadde booket alene. Men hadde ikke blitt fornærmet om de ikke ville bli med på museum. Men nå foretrekker jeg å gjøre ting alene, og ville nok ikke dratt på en sånn "venninne"-tur i utgangspunktet. Det høres jo ut som et mareritt. Men hvorfor ville de ikke betale for seg? Det er vel en påminnelse om at man aldri bør legge ut for andre.

Anonymkode: 344db...268

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ute som ferie med fastlåste planer hver dag… ville kanskje booket aktiviteter som blir fullt måneder i forveien, typ toppetasjen i Eiffeltårnet eller Harry Potter i London.. ellers kan veldig mye bookes over en middag på terrassen noen dager i forveien når dere ser været an..

Gode restauranter må også av og til bookes noen måneder i forveien (i hvert fall Michelin-restauranter som er en opplevelse i seg selv og ofte langt rimeligere enn i Norge, om du er i Frankrike eller Spania da f eks).

Anonymkode: f0b32...54a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det lyser vel gjennom hva du tenker om dem, og da er det ikke rart det blir dårlig stemning 

Anonymkode: 22fe5...772

Jeg syntes det er litt spesielt at to voksne damer ikke klarer å ta på seg å ombooke noen billetter ja. Særlig når det var de to som ønsket det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme at mitt svar blir litt preget av at jeg er en av de som ville ønsket (minst) en dag på stranden dersom det er fint vær - en ferietur som bare går med til museumsbesøk mm høres ganske heseblesende ut og jeg ville foretrukket at det var satt av noen dager til ad-hoc aktiviteter. Strand kan naturligvis bare gjøres når det er fint vær, og været kan jo ingen styre. 

For meg ville det derfor være naturlig at eks et museumsbesøk ble avbestilt, eventuelt flyttet til ettermiddag/kveld (om det var en mulighet). 

For meg høres det ut som om du ser på strandbesøk som så lite viktig for deg at det er uforståelig at man kan velge å prioritere det over noe annet. Og dine venninner er av motsatt oppfatning. Jeg oppfatter deg (og din presentasjon av problemstillingen) som rigid og lite lydhør ovenfor andres behov. I dialogen ville det vært naturlig å i det minste sagt: "Dersom dere ønsker å avbestille museumsbesøket den dagen da det er meldt fint vær så kan dere få kontaktinformasjon og billettdetaljer slik at dere kan gjøre det selv, jeg har brukt såpass mye tid på denne prosessen at jeg ønsker å beholde de planlagte aktivitetene. Skal vi da møtes på xx restaurant for middag denne dagen?" Eller noe sånt. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...