Gå til innhold

Jobber med KI, og ting har beveget seg veldig kjapt den siste tiden. Begynner å bli usikker på fremtiden til veldig mange jobber.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort sagt jobber jeg med KI som såkalt "data scientist", som går ut på at jeg er med å utvikle KI-modeller til vårt eget bruk. Tjenestene vi bruker nå (claude code 4 for eksempel, for koding) føles langt, langt mer avanserte enn det som var tilgjengelig for bare 7-8 mnd. siden. Den gang tenkte jeg at vi fortsatt var et godt stykke unna noe med skikkelig substans, men nå har vi faktisk kommet til det punktet der vi har utviklere og analytikere som i større grad overvåker / instruerer modellene, kontra det å gjøre ting selv. Vi har gått fra å lage små hobby/støttegreier, til faktiske produkter (dog ikke veldig store enda) - og modellene er langt mer selvgående nå. 

Og det er ikke bare programmering. Våre analytikere har lekt med å bruke agenter til å utføre arbeid som de tidligere gjorde manuelt. Ja, senest i fjor, selv ved bruk av KI som ChatGPT, så måtte de manuelt hjelpe til med mye. Nå har man kommet til det punktet der de kan instruere hva modellene må gjøre, så kan de ta lunsj, og komme tilbake til ferdig arbeid. 

Det å sette av mer midler til KI-bruk har blitt pri 1. Når vi skal ansette nye junior arbeidere, så har "kan vi ikke bare bruke KI til dette?" diskusjonen kommet opp. 

Om det fortsetter i dette tempoet, så begynner jeg å tvile på at mange jobber blir å overleve. I første omgang kontorjobber. 

Anonymkode: 71fe8...155

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Behovet for nye jurister fremover kommer kanskje til å bli noe mindre🙂

Anonymkode: 5c587...dc8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bekymret. Lurer på hva jeg sier til barna. Er det noe vits i å gjøre det bra på skolen når (lege-, advokat-,..) jobben i fremtiden trolig blir borte uansett? 

Anonymkode: fe0fb...f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er bekymret. Lurer på hva jeg sier til barna. Er det noe vits i å gjøre det bra på skolen når (lege-, advokat-,..) jobben i fremtiden trolig blir borte uansett? 

Yrkesfag tjener jo mer enn flere akademikere i dag allerede og KI kommer aldri til å fikse kjøreledningen på Bergensbanen eller bytte sikringsskapet.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, alle administrasjons- og rutinejobber blir det nok mindre av ganske fort.

Kult da - tenk å kunne bevare verdiskapningen med mye mindre ressurser!

Anonymkode: 3c74a...53e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Yrkesfag tjener jo mer enn flere akademikere i dag allerede og KI kommer aldri til å fikse kjøreledningen på Bergensbanen eller bytte sikringsskapet.

Helt sant. Jeg som alltid har trodd at det er de manuelle jobbene som forsvinner først 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en fordel om vi får mindre kontorrotter og papirflyttere, så kan folk begynne å gjøre noe faktisk nyttig i stedet.

Anonymkode: 44909...bd5

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Legg til utviklingen på roboter med KI. Da kan de nok fikse mye etter hvert. 3D-printing av grunnmur, murerjobber, bygningstegninger og beregninger osv. Tenk deg robotoperasjoner på sykehusene og robot til å ta prøver og spørre om symptomer hos legen. Men det er lengre frem kanskje 😊

Anonymkode: 3c74a...53e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig bevisst på å gi ungene gode råd etterhvert ja.
Jurist blir nok raskt et lavstatus-yrke nå f.eks.
Lege derimot, om man klarer å få en helhetlig tilnærming til mennesket, har jeg fortsatt tro på.
Men mine barn får nok råd om å finne jobber som styrer og kontrollerer KI, eller faktisk fysisk utøvelse av noe ja.
Enda 10 år igjen til de er ferdig med grunnskolen, så gjelder å følge med på utviklingen her nå ja. 
Eventuelt strategijobber som handler om mennesker og deres uforutsigbarhet.

Anonymkode: c8c6a...072

AnonymBruker
Skrevet

Ser for meg at mange butikker blir selvbetjente. Klesbutikker f.eks.  Så er det da en sikkerhetsvakt eller to på senteret som trår til hvis noen sniker med seg klær og alarmen går.

Anonymkode: 2c1b9...4ed

AnonymBruker
Skrevet

Derfor jeg lar ungene mine bli med på praktiske oppgaver og gjøremål, så de blir vant til og glad i å utføre sånn type arbeid. Vi vil fortsatt trenger kokker, bakere, gartnere , blomsterdekoratører, snekkere, rørleggere, elektrikere. Å bli for glad i skjerm og den type jobb vil på sikt ikke lønne seg muligens. 

Anonymkode: ca5f1...0b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Derfor jeg lar ungene mine bli med på praktiske oppgaver og gjøremål, så de blir vant til og glad i å utføre sånn type arbeid. Vi vil fortsatt trenger kokker, bakere, gartnere , blomsterdekoratører, snekkere, rørleggere, elektrikere. Å bli for glad i skjerm og den type jobb vil på sikt ikke lønne seg muligens. 

Anonymkode: ca5f1...0b6

Enn så lenge ja.. I fremtiden vil roboter med KI være i stand til å gjøre alt du nevner, det er bare snakk om når, ikke om det skjer 

Anonymkode: a9cf9...9c9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Lars1009
Skrevet

Ingen skade skjedd om f eks jurister og aksjespekulanter/finansakrobater blir erstattet og/eller blir billigere/tjener mindre. Man må jo håpe at samfunnet blir mer effektivt og at overskuddet av arbeidskraft og penger sluses inn i en effektiv velferdsstat snarere enn i lommene på noen få... 

AnonymBruker
Skrevet

6 timersdag eller 4 dagers uke må da være innenfor rekkevidde om dette gjøres riktig og rettferdig...

Anonymkode: d398f...003

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Foregår jo en kjempeskrell for tiden i USA, spesiellt innen IT og administrasjon. Karriereveiledere oppfordrer til karrierebytte til praktiske fag, men det er selvfølgelig et metningspunkt her også, spesielt grunnet sviktende økonomi både i privat og offentlig sektor.

Ser nok for meg at det må inn borgerlønnsordninger/basic, og selvfølgelig at de rike blir enda rikere. Og som under nedstengingen under COVID mer rus og selvmord. 

Anonymkode: d9356...d40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er jo en fordel om vi får mindre kontorrotter og papirflyttere, så kan folk begynne å gjøre noe faktisk nyttig i stedet.

Anonymkode: 44909...bd5

Ja, som å videreutvikle KI 😂

Anonymkode: 72df5...f8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, som å videreutvikle KI 😂

Det kommer et punkt der KI vil videreutvikle seg selv, i stor fart, det er da ting virkelig begynner å skje. Jeg tror få forstår hvor radikalt verden vil forandre seg når det skjer 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort sagt jobber jeg med KI som såkalt "data scientist", som går ut på at jeg er med å utvikle KI-modeller til vårt eget bruk.

Hva innebærer denne utviklingen, om du vil gi noe mer detaljer? Interessant å høre fra noen som jobber fast med det.

Stusser dog på å jobbe som "såkalt "data scientist"". Jobber du i utlandet? Jeg har ikke sett mange utlysninger etter en stilling i Norge, om noen.

-MCs

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer et punkt der KI vil videreutvikle seg selv, i stor fart, det er da ting virkelig begynner å skje. Jeg tror få forstår hvor radikalt verden vil forandre seg når det skjer 

Mange har sagt den siste setningen der, i mange år. Ikke at det er uten betydning, men det er noe å huske på og kanskje tilpasse seg etter. Ved å for eks. utdype/begrunne noe mer detaljert.

Har selv 30 år i IT-bransjen, og jeg er ikke akkurat vettskremt, men jeg har en solid og ettertraktet erfaring, hvor siste grad bare er noen år gammel. Jeg tror ikke NOEN forstår hvordan verden vil forandre seg i fremtiden.

Selvutnevnte fremtidsvitere er jeg særdeles skeptisk til, det må jeg bare si.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jurist og foreløpig er det ingenting i min jobb som kan gjøres av AI. Hvordan bruker AI skjønn og tolker uttrykk som at et tiltak må ha "fordeler som er vesentlig større enn ulempene" for eksempel? Hvordan tar en datamaskin den vurderingen? 

Anonymkode: 959a7...e99

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...