Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er utdannet jurist som har jobbet som jurist i fem år. Er det flere jurister på forumet her?
Hva er deres tanker om at flere universiteter har åpnet for master i rettsvitenskap?
Personlig er jeg veldig bekymret for hvordan dette kommer til å utvikle seg, med så mange nyutdannede jurister. 
Jeg tror det kommer til å være rift om jobbene, og er redd for å måtte konkurrere med enda flere om jobbene. 

Hva gjør dere jurister for å fortsette å være attraktive i jobbmarkedet? Kurs, mer utdanning, styreverv? :) Hva tenker dere om at det åpnes for at enda flere kan bli jurister? Er dere bekymret? 

Anonymkode: 6c632...337

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er de nyutdannede som vil slite mest, ikke de som nå allerede er i jobb og har erfaring. Sånn er det i alle fall i de fleste sektorer. Men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor de har godkjent nye utdanningsdteder uten å utrede om det faktisk er behov. Hører det er mange søkere per stilling allerede (i alle fall i byene).  Syns ikke det høres så lurt ut å utdanne flust av folk da. 

Anonymkode: 1e06d...422

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vil tro det er de nyutdannede som vil slite mest, ikke de som nå allerede er i jobb og har erfaring. Sånn er det i alle fall i de fleste sektorer. Men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor de har godkjent nye utdanningsdteder uten å utrede om det faktisk er behov. Hører det er mange søkere per stilling allerede (i alle fall i byene).  Syns ikke det høres så lurt ut å utdanne flust av folk da. 

Jeg syns jeg har så lite erfaring at jeg vil være i samme bolk som dem. Men jeg er helt enig. Noe av argumentet var at det er juristmangel i kommunene, men det sier jo seg selv, når mange kommuner ikke prioriterer å ansette juridisk kompetanse for å spare inn på lønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil tro det er de nyutdannede som vil slite mest, ikke de som nå allerede er i jobb og har erfaring.

Enig.   Det går et stort skille mellom de som har nok arbeidserfaring til at de kan jobbe selvstendig og som er produktive for arbeidsgiveren og de som ikke er det. 

Nå er ikke jeg jurist. Men jeg vil tippe viktigheten ved faglig utvikling er viktigst for å ha lønnsøkninger.  Det går igjen i de fleste andre bransjer i hvert fall.  Men siden jeg ikke er jurist så vet jeg ikke hva slags faglig utvikling man bør velge for å få lønnsøkninger for jurister. I min bransje så er det heller ikke kurs eller utdanning som er det viktige for faglig utvikling, men at man har en jobb med arbeidsoppgaver hvor man utvikler seg faglig og at man utvikler seg på områder som er etterspurt av arbeidsgivere. 

Anonymkode: 38aa2...803

AnonymBruker
Skrevet

Men om man utdanner seg på BI er er det jo ikke jobbene som kommunen som er høyest i kurs. Da er man vel mer rettet mot næringslivet? 

Anonymkode: da83e...599

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns jeg har så lite erfaring at jeg vil være i samme bolk som dem. Men jeg er helt enig. Noe av argumentet var at det er juristmangel i kommunene, men det sier jo seg selv, når mange kommuner ikke prioriterer å ansette juridisk kompetanse for å spare inn på lønn.

Ikke meg du siterer. Men jeg følte jeg svarte delvis på dette:

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig.   Det går et stort skille mellom de som har nok arbeidserfaring til at de kan jobbe selvstendig og som er produktive for arbeidsgiveren og de som ikke er det. 

Når du har jobbet i fem år så må du vel ha nok utvikling til at du er en ressurs og ikke en kostnad for arbeidsgiveren?  Synes det ville være rart om arbeidsgiveren her mer lyst til å betale for å lære opp en nyutdannet enn å ansette deg som kan være produktiv fra dag 1.  Ofte trenger arbeidsgiveren også noen som kan være produktive fra dag 1 også fordi det er oppgaver som må gjøres nå og som ikke kan vente til  arbeidstakeren har bygd opp nok erfaring. 

I tillegg sitter arbeidsgiveren med risikoen for at arbeidstakeren slutter med en gang hun er produktiv nok til å kunne få bedre lønn et annet sted. Da har den første arbeidsgiveren tatt kostnaden med opplæringen, men ikke fått noe av gevinsten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei,

Jeg er utdannet jurist som har jobbet som jurist i fem år. Er det flere jurister på forumet her?
Hva er deres tanker om at flere universiteter har åpnet for master i rettsvitenskap?
Personlig er jeg veldig bekymret for hvordan dette kommer til å utvikle seg, med så mange nyutdannede jurister. 
Jeg tror det kommer til å være rift om jobbene, og er redd for å måtte konkurrere med enda flere om jobbene. 

Hva gjør dere jurister for å fortsette å være attraktive i jobbmarkedet? Kurs, mer utdanning, styreverv? :) Hva tenker dere om at det åpnes for at enda flere kan bli jurister? Er dere bekymret? 

Jeg ville vært veldig bekymret om jeg var nyutdannet jurist eller i utdannelse. Jeg tror KI kommer til å kunne ta over svært mange juristjobber. Det eneste som blir igjen er noen få til å gjøre KS av KI og behandle skjønn/tvilstilfeller der KI eventuelt ikke kan. 

Anonymkode: fbf99...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville vært veldig bekymret om jeg var nyutdannet jurist eller i utdannelse. Jeg tror KI kommer til å kunne ta over svært mange juristjobber. Det eneste som blir igjen er noen få til å gjøre KS av KI og behandle skjønn/tvilstilfeller der KI eventuelt ikke kan. 

Anonymkode: fbf99...c92

Jeg er TS. Jeg tror KI kommer til å ta over de "enkle" saksbehandlingsoppgavene, men tror det er er stund til KI eventuelt kan erstatte jurister.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er TS. Jeg tror KI kommer til å ta over de "enkle" saksbehandlingsoppgavene, men tror det er er stund til KI eventuelt kan erstatte jurister.

KI kan sammenfatte store mengder informasjon på kort tid. Så kan jurister gjøre de skjønnsmessige vurderingene basert på sammenstilling av informasjon fra KI. KI kan også gjøre mye skrivejobb. Resultatet av dette blir færre juriststillinger. 

Anonymkode: baf30...494

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

KI kan sammenfatte store mengder informasjon på kort tid. Så kan jurister gjøre de skjønnsmessige vurderingene basert på sammenstilling av informasjon fra KI. KI kan også gjøre mye skrivejobb. Resultatet av dette blir færre juriststillinger. 

Før KI kan erstatte jurister, må KI i det minste slutte å være så people pleaser at den finner på rettskilder. For ja, det viser seg at KI kan finne på å referere til lovbestemmelser og HR-dommer som ikke finnes. 

Anonymkode: 3937b...b23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Før KI kan erstatte jurister, må KI i det minste slutte å være så people pleaser at den finner på rettskilder. For ja, det viser seg at KI kan finne på å referere til lovbestemmelser og HR-dommer som ikke finnes. 

Anonymkode: 3937b...b23

Det finnes allerede KI-modeller som ikke finner på kilder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...