AnonymBruker Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Jeg ser det er mange ulike meninger rundt småbarnsforeldre nå i dag. At mye er endret siden forrige generasjon fikk barn. Hva gjør dere som har foreldre boende langt unna? Her er planen at besteforeldrene til babyen (svigers) skal komme for å sove over for å få sett babyen for første gang etter fødsel. Muligens kommer de allerede mens vi er på sykehuset. Har vi tatt oss vann over hodet med den løsningen? Anonymkode: 8fc50...275
AnonymBruker Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli Med første kom mine foreldre samme dag som vi dro hjem fra sykehuset. De hadde med mat, kake og hjalp til med husarbeid. De ble en natt. Da jeg skulle føde nr 2 skulle jeg bli satt i gang. De kom da dagen før jeg skulle dra på sykehuset. De skulle passe storesøster. Så ble de et par dager etterpå for å hjelpe til med storesøster. De lagde middag og hjalp til med husarbeid. Gikk veldig fint. Men mine foreldre er veldig rolige og avslappa og virket ikke så masete og irriterende som mange av foreldrene i den andre tråden. Det tror jeg hjelper veldig mye. Man kjenner jo sine foreldre best. Det kommer jo også an på hvordan man bor. Vi har stort gjesterom og to bad, så det er god plass til gjester. Bor man i en bitteliten leilighet er det jo litt verre. Anonymkode: f86b1...33d 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Det hadde gått helt fint her. Svigers er rause gode mennesker, som hadde gjort alt for å hjelpe og avlaste oss. Så det hadde vært null problem. Anonymkode: 42144...cc8 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli Jeg tenker at forventningsavklaring er viktig. Vi sa at de kunne komme på besøk, men bare bli en natt. Endte opp med at de kjørte bil 5-6 timer hver vei for bare en natt. Dette var 2.5 uker etter fødsel. De som bor i nærheten kom på sykehuset, men bare en time. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke var rausere med tiden for de som reiste langt, men heller kunne spurt om de kunne lage middag en dag. De var veldig hjelpsomme på besøk, så det gjorde det lett å ha gjester. Jeg var veldig sliten første uken etter fødsel, men etter det kom det seg. (Vil også legge til at noen som bor i nærheten kom på besøk i 3timer 3 dager etter fødsel og da ble jeg helt utslitt. Hadde ikke hjerte til å kaste de ut før) Anonymkode: a885d...e21 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #5 Skrevet 29. juli Vi fikk besøk av begge sett med besteforeldre som bodde hos oss (ikke samtidig). De kom da baby var 4 og 5 måneder gamle. Ingen hjalp til noe særlig, de kunne kanskje holde baby litt så vi fikk gå på do eller dusje. De var besøkende som skulle ha måltider servert og bli vartet opp. De har aldri passet eller vært alene med mitt barn. Jeg må alltid være med, for de har ikke helse til å passe barn. Men andres foreldre er forhåpentligvis annerledes. Anonymkode: 28cbc...9c2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #6 Skrevet 29. juli Her fikset mine foreldre seg airbnb i nærheten. De kom ca 1 uke etter fødsel, og ble i 5 dager. Jeg synes at det var supert at de ikke kom de første dagene. Jeg hadde store problemer med amming og trengte de dagene alene til å kunne gå toppløs og fortvilet rundt i eget hus og deale med dette. Svigermor kom innom (hun bor rett i nærheten) men hun hadde full forståelse for at jeg bare gikk rett inn på soverommet og ble der i 1 time når ting ble vanskelig. Min familie var veldig mye til hjelp de 5 dagene de var i nærheten, og det var veldig fint 🥰 er supert med familie som hjelper til masse, og itillegg forstår at man trenger alene tid med barnet. Anonymkode: 742a2...3bd
AnonymBruker Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli Mannens foreldre bor i utlandet. Med eldste kom de på besøk etter seks uker, med yngste etter tre uker. Det gikk fint. De måtte bestille flybilletter på forhånd og man vet jo ikke når babyene kommer, så de kunne ikke akkurat velge noe tidligere, i hvert fall ikke med yngste. Da ville de risikert å bare få treffe en fortsatt gravid svigerdatter. Anonymkode: 35bb9...5b9
AnonymBruker Skrevet 29. juli #8 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her fikset mine foreldre seg airbnb i nærheten. De kom ca 1 uke etter fødsel, og ble i 5 dager. Jeg synes at det var supert at de ikke kom de første dagene. Jeg hadde store problemer med amming og trengte de dagene alene til å kunne gå toppløs og fortvilet rundt i eget hus og deale med dette. Svigermor kom innom (hun bor rett i nærheten) men hun hadde full forståelse for at jeg bare gikk rett inn på soverommet og ble der i 1 time når ting ble vanskelig. Min familie var veldig mye til hjelp de 5 dagene de var i nærheten, og det var veldig fint 🥰 er supert med familie som hjelper til masse, og itillegg forstår at man trenger alene tid med barnet. Anonymkode: 742a2...3bd Vil bare legge til noe: Vi venter nå veldig snart vårt andre barn, og da skal min far flytte inn i 1-2 uker for å hjelpe til med storesøster. Min mor kommer også når hun kan. Er veldig spent på hvordan det skal gå 🫣 er ekstremt glad for å få hjelp med eldste, men er litt nervøs for det å bli kjent med en ny baby mens noen andre er i nærheten. Men har forbredt de på at det ikke er sikert de får holde babyen så ofte, siden vi trenger tilknytting, og at andre etasje er "mitt fristed" hvor jeg kan gå for å være alene 😊 Anonymkode: 742a2...3bd
AnonymBruker Skrevet 29. juli #9 Skrevet 29. juli De bestilte ikke flybilletter under graviditeten siden det ville vært uforutsigbart siden man kan gå over termin osv. Så fødte jeg prematurt, og derfor bestilte de billetter til baby var 6 uker gammel og vi i alle fall var ferdig med alt det som hører med en prematur. De bodde hjemme hos oss en langhelg. Var kjempehyggelig synes jeg. Anonymkode: c4804...08b
AnonymBruker Skrevet 29. juli #10 Skrevet 29. juli Mine svigers setter seg nok på første fly eller tog når jeg føder om de er i form. De er gamle og vi er spent på om vi er så heldig at vi har de helt til fødsel. Men de kommer nok til å ta inn på hotell kjenner jeg de rett. Men de er hjertelig velkommen. Om man tar seg vann over hodet med en slik løsning kommer an på så mye. Forhold til svigers? Krever de mye når de kommer? Er de villig til å gi dere litt ro innimellom uten at det blir sure miner? Anonymkode: 3a285...515
Yoshi Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli (endret) Her bor mine foreldre 8 timer unna og svigers 24 timer unna i et annet land. Så jeg aner ikke hvordan det blir og jeg har født i uke 36 to ganger allerede så aner jo ikke når tredje barn kommer. Svigers har i hvert fall planlagt å komme på besøk omtrent en måned etter termin. De planlegger å bo på hotell selv om vi fint kan finne plass til dem her. Vi tenker derfor at vi tar dåp og min bursdag i samme slengen når de først kommer. Neste gang vi ser dem blir nok ikke før til sommeren neste år. Hva mine foreldre har planer om vet jeg ikke. De flyttet til andre kant av landet etter at jeg ble gravid. Vi inviterer nok til dåp så vi se om de kommer før eller ikke. Hadde aldri noe problem med å få besøk av hverken den ene eller den andre med mine to andre. Hverken hjemme eller på sykehus. Førstefødte er dog 16 år så mulig jeg ikke helt husker hvordan det var. Med nummer to satt jeg uansett mest i sofaen ved besøk. Ingen forventet noe oppvartning, men har jo en mann også som klarer å gjøre noe. Endret 30. juli av Yoshi 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Er høygravid med termin om få uker. Dette er planen: - Mine foreldre: bor i nærheten, og trenger ikke å overnatte. De kommer sikkert på besøk på sykehuset, men har ikke planlagt noe enda. Regner med at vi tar det på sparket. - Svigermor og ektemann. Bor tre timer unna. Overhodet ikke hjelpsomme med noenting, og tror alle i familien synes det er en byrde å ha dem på besøk uansett. Vi tenker å dra til dem tidligst etter renselsesperioden min er over, da det vil innebære noen dager med overnatting. De er velkommen på dagsbesøk eller hotell selvfølgelig! - Svigerfar og kone. Bor 8 timer unna. Verdens snilleste mennesker som vi gjerne skulle hatt raskt på besøk. Men de foreslo selv at vi kan komme på besøk når vi selv er klar for det. Den siden av familien er en skikkelig storfamilie som alle er veldig sammensveiset. Så da tenker vi heller å dra dit rundt 2-3 måneder etter fødsel, og får besøkt hele slekta. Gleder meg til det! Har lest den andre tråden, og virker som mange tenker automatisk at familie alltid stiller opp og er hjelpsomme, men virkelig ikke😅 Svigermor er en hyggelig dame, men da svoger fikk sitt femte barn, bodde hun der i noen dager og hjalp ikke med en dritt. De måtte til slutt be henne dra hjem. Anonymkode: d0cbb...33e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Vi bor langt unna alt av familie. Jeg synes det var et helvette, rett og slett! vi ga klar beskjed i forkant at vi skulle gi beskjed når vi var klare for besøk, hvis ikke måtte dem finne eget sted å bo. Men ingen respekterte det. Samme dag jeg fødte sendte moren min melding om at hun hadde bestilt billetter til helga etter, og deretter kom svigers og sa at helga etter ble deres tur isåfall. Deretter tanter og onkler- på ulike helger. Alle kom for å se baby, ingen hjalp til med klesvask, matlaging, handling! ALLE ville passe baby, mens vi ordna! Kjenner jeg koker fremdeles bare jeg tenker på det! Jeg ville kose med babyen min selv, bytte bleier, ligge med den på brystet. Følte tiden min med baby ble «stjelt» ifra meg. Tors til man gikk gjerne til besøk. Man-Tors gikk med til klesvask, husvask, handling og forberede nytt besøk. Det er den verste tiden i mitt liv! Nå venter vi nytt barn og alle har fått beskjed om at INGEN får overnatte denne gangen. Det blir ikke aktuelt! De får finne eget sted å bo og kun komme innom for å hilse på. Skal ikke bli frarøvet denne tiden på nytt igjen! Det er en stor sorg! Anonymkode: 95d3c...75d 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli Mine foreldre leide et sommersted 1,5t unna oss noen år. Med første var de på vei dit dagen han ble født oh skulle komme innom, så de kom på sykehuset og hilste på før de dro videre. Hadde de ikke hatt sommerstedet hadde de fått overnatte, men glad det ikke var aktuelt. med andre hadde de bodd hos oss i 3 uker for å passe eldste under fødsel. De dro etter å ha levert eldste i barnehagen dagen jeg kom hjem fra sykehuset😅 kom tilbake på dagstur 2 dager seinere for å hilse på babyen. Alle som bodde mindre enn 3t unna kom på dagstur for å hilse på de første ukene. Anonymkode: 509d0...2fa
Gjest Linneah2013 Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 13.11): Jeg ser det er mange ulike meninger rundt småbarnsforeldre nå i dag. At mye er endret siden forrige generasjon fikk barn. Hva gjør dere som har foreldre boende langt unna? Her er planen at besteforeldrene til babyen (svigers) skal komme for å sove over for å få sett babyen for første gang etter fødsel. Muligens kommer de allerede mens vi er på sykehuset. Har vi tatt oss vann over hodet med den løsningen? Anonymkode: 8fc50...275 Det kommer an på hvordan besteforeldrene er, er de rolige og hjelper til med matlaging, husarbeid og tar seg av evt storesøsken, går det veldig fint, men de som forventer servering, bare sitter der som en hotellgjest, kan fort bli et stressmoment. Tror de fleste er som de første jeg beskrev. Bestemødrene husker hvordan en fødsel er, de glemmes ikke.
Strikkeeli Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli Min svigermor bodde hos oss et par uker etter at minste kom til. Leverte storesøster i barnehage og bidro i hjemmet. Mannen min jobbet veldig mye i den perioden, så det var helt gull. Foreldrene mine kom på dagsturer, et par timer. Hadde en del besøk av venner, både på sykehuset og hjemme. Aldri opplevd at noen kom uten å ha fått «klarsignal.» 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 13.11): Jeg ser det er mange ulike meninger rundt småbarnsforeldre nå i dag. At mye er endret siden forrige generasjon fikk barn. Hva gjør dere som har foreldre boende langt unna? Her er planen at besteforeldrene til babyen (svigers) skal komme for å sove over for å få sett babyen for første gang etter fødsel. Muligens kommer de allerede mens vi er på sykehuset. Har vi tatt oss vann over hodet med den løsningen? Anonymkode: 8fc50...275 Mine foreldre kom uke 2 og bodde hos oss 1 uke , Anonymkode: 085c4...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 13.11): Jeg ser det er mange ulike meninger rundt småbarnsforeldre nå i dag. At mye er endret siden forrige generasjon fikk barn. Hva gjør dere som har foreldre boende langt unna? Her er planen at besteforeldrene til babyen (svigers) skal komme for å sove over for å få sett babyen for første gang etter fødsel. Muligens kommer de allerede mens vi er på sykehuset. Har vi tatt oss vann over hodet med den løsningen? Anonymkode: 8fc50...275 Begge våre foreldre bo i utlandet. Med det ene paret så ventes det til vi kommer på besøk i ferien (barna var 6-8 mnd da besteforeldre først så dem). Mine foreldre kom på dag 2 etter fødsel, og 1 mnd etter fødsel. Bodde hos oss i 2-10 uker hver gang. Anonymkode: ab8d6...937 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 13.11): Jeg ser det er mange ulike meninger rundt småbarnsforeldre nå i dag. At mye er endret siden forrige generasjon fikk barn. Hva gjør dere som har foreldre boende langt unna? Her er planen at besteforeldrene til babyen (svigers) skal komme for å sove over for å få sett babyen for første gang etter fødsel. Muligens kommer de allerede mens vi er på sykehuset. Har vi tatt oss vann over hodet med den løsningen? Anonymkode: 8fc50...275 Vi har begge familiene en flytur unna. Med første hadde vi ikke noe konkret avtale, men både vi og de hadde nok i utgangspunktet tenkt at de skulle komme på besøk relativt raskt etter fødsel. Fødselen ble ganske traumatisk og babyen hadde mye smerter og plager i starten. Jeg var nesten i sjokk. Fikk anbefalt å be familie om hjelp så fort som mulig av sykehuset, de så sikkert at vi trengte det. Derfor fikk vi først min mor, så svigers og så min far på besøk (de bodde på hotell første gang de besøkte). De var helt supre, stilte opp, handlet mat, bysset og trillet babyen som bare gråt og gråt, hjalp til med vasking og rydding. Det var nok helt riktig at de kom, men i ettertid ser jeg også hvor utrolig slitsomt det var. Følte på at vi måtte ha dem på besøk hele dagen siden de bodde i dyre dommer på hotell kun for å hjelpe oss. Det ble mye logistikk og veldig stressende for meg å hele tiden føle på at noen ventet på å komme på besøk. Jeg gråt hver dag de første 4 månedene og var ekstremt sårbar. De får gangene babyen var rolig ga jeg ham bort for at besteforeldrene skulle få "valuta for pengene" som førte til at jeg nesten aldri holdt mitt eget barn når han var rolig. Det var selvsagt mine egne tanker og ikke noe de selv verken ville tenkt eller sagt. I tillegg hadde jeg noen plager etter fødsel og det var litt ubehagelig å deale med alt det mens vi hadde besøk. Hadde det ikke vært for alt dette hadde det vært noe helt annet. Med andremann kom min far den dagen jeg fødte og bodde hos oss i noen dager for å hjelpe til med storebror. Var ganske sliten da også, men det var noe helt annet. Kan dere legge en back up plan med svigers i tilfelle dere kjenner behov for å ikke ha noen boende hos dere? Hotell, airbnb? Anonymkode: 4607b...3d0
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 13.11): Jeg ser det er mange ulike meninger rundt småbarnsforeldre nå i dag. At mye er endret siden forrige generasjon fikk barn. Hva gjør dere som har foreldre boende langt unna? Her er planen at besteforeldrene til babyen (svigers) skal komme for å sove over for å få sett babyen for første gang etter fødsel. Muligens kommer de allerede mens vi er på sykehuset. Har vi tatt oss vann over hodet med den løsningen? Anonymkode: 8fc50...275 Det er 100% individuelt så ville ikke hengt meg opp i hva andre gjør etc. Det som dere ønsker og det som passer dere er det som er rett for dere. Med første så hadde vi min mor boende hos oss de første 3 ukene! Det var himmelriket! Med nr 2 var hun er også for å da tar storesøster mens vi var på sykehuset. Gull verdt. Handler mye om deres innstilling til det, svigers sine forventninger til det og forholdet dere imellom. Anonymkode: 95626...030
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå