Suttrekoppen Skrevet 29. juli #1 Skrevet 29. juli Min bestemor har 2 barn som hun sjeldent har kontakt med, de kommer bare når de trenger noe fra henne. I alle år siden barndommen så er det jeg og henne som har vert nærmest hverandre, hun sier selv jeg er som en sønn for henne. Jeg hjelper henne og trør til minst en gang i uken sånn hun skal klare seg, mens barna hennes går det kanskje 1-2 måneder før hun hører i fra dem. De skyller på at de er så travle. Uansett, poenget mitt er, kan barnebarn arve fra besteforeldrene sine når bestemor vil det selv? Eller er det kun barna som har krav på arven? Hun mener barna hennes har ikke fortjent noe arv og skulle ønske alt gikk til meg sier hun. Jeg kjenner familien min, går arven til barna hennes så bruker de det opp som røyk og setter seg i mer gjeld. Dette er siste sjanse jeg eventuelt kan ha for å kunne arve noen ting som helst da det blir ingenting å hente fra mine foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #2 Skrevet 29. juli 2/3 av det hun har igjen blir pliktdelsarv som går til barna sine. Så hun kan testamentere bort 1/3 av verdiene til deg. Evt kan hun overføre mens hun lever, det er fritt å gi bort. Men de fleste opplever det som en risiko, siden de da i praksis ikke eier sine egne verdier lenger. Anonymkode: 280cd...ed0 12
AnonymBruker Skrevet 29. juli #3 Skrevet 29. juli Be henne skrive testamente nå, mens hun fortsatt lever og er ved sine fulle fem. Anonymkode: 5cb20...23d 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #4 Skrevet 29. juli Hun kan skrive i testamentet at du skal ha alt utover pliktdelsarven, men hun kan ikke gjøre barna arveløse. Hun kan gi bort mye før hun dør, om hun ønsker det. Anonymkode: b7c60...dbf 10
AnonymBruker Skrevet 29. juli #5 Skrevet 29. juli Sitat To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-6-3#§50 Hun kan skrive testamente om der er verdier som overgår pliktarven. Barn har rett på opptil 15G om det finnes i boet. Utover det står man fritt til å testementere til hvem som helst. Anonymkode: 921fb...dfe 1
Sugar&Spice Skrevet 29. juli #6 Skrevet 29. juli Bestemor kan testamentere til barnebarn, men barna har uansett rett på pliktdelsarven. Hvis bestemor gir bort absolutt alle pengene sine til barnebarna mens hun er i live, er det ingen penger å arve fra boet. enten må bestemor gi bort alt som livsdisposisjoner, eller barna får pliktdelsarven og barnebarna resten. Men drt må testamenteres korrekt! 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli Barnebarn har kun rett på arv etter besteforeldre, om foreldrene er døde, eller besteforeldre har skrevet testament der det står at barnebarn skal få arv. Anonymkode: f131c...349 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #8 Skrevet 29. juli Ja, barn har rett til arv fra sine foreldre. Hun kan betale ut barna si pliktarv og testamentere bort resten til den hun vil. Eller hun kan overføre alt hun eier på deg mens hun ennå er i live, da har hun ikke noe arv å gi den dagen hun går bort. Dette går bare hvis hun ikke er enke etter sine barns far, for da har barna krav på farsarven sin når den gjenlevende forelderen går bort. Jeg vet det er måter å gjøre de arvelige på men, hvis dette er seriøst ment fra din bestemor sin side så må dere skaffe en advokat og få papirene i orden. Anonymkode: f43d8...e5c 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #9 Skrevet 29. juli Det er pliktdelsarv i Norge 15G/2/3, så det kommer an på hvor stort boet er. Om hun sitter i uskiftet bo kommer også farsarv inn. Hun kan i hvert fall testamentere 1/3 av sine midler til deg uten problem. Er det mye verdier det dreier seg om kan hun testamentere alt over pliktdelen som vel er 15G per barn per forelder. Hun kan gi bort så mye hun vil av egne midler (det er regler for uskifte) så lenge hun er i live, men det må være reelle overføringer, ikke «Dette er ditt når jeg dør».Huset må f.eks. skrives over på deg, og hun bør sannsynligvis flytte ut om det ikke skal bli bestridt. Anonymkode: 815ae...64b
Gjest jegerrinne Skrevet 29. juli #10 Skrevet 29. juli Da må ho skrive testament, men plikts arv til barna sine har ho
AnonymBruker Skrevet 29. juli #11 Skrevet 29. juli Sitter hun i uskifte? Sitter hun i uskifte er 3/8 av boet ikke hennes, men din bestefars. Siden boet ikke er delt enda kan hun ikke gi bort noe. Da må hun evt skifte boet først, dvs fordele arven etter sin mann. Resten er henne eget. Hvis hun ikke sitter i uskifte er det to alternativer: 1) hun kan gi bort alt mens hun lever til deg. 2) Hvis dere venter til hun dør vil må dere forholde dere til reglene for pliktdelsarv, som er 2/3 av boet eller maks ca 1,5 mill per livsarving mener jeg. Det som er ut over dette kan hun testamentere til deg. Anonymkode: 4c2ca...663 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #12 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, barn har rett til arv fra sine foreldre. Hun kan betale ut barna si pliktarv og testamentere bort resten til den hun vil. Eller hun kan overføre alt hun eier på deg mens hun ennå er i live, da har hun ikke noe arv å gi den dagen hun går bort. Dette går bare hvis hun ikke er enke etter sine barns far, for da har barna krav på farsarven sin når den gjenlevende forelderen går bort. Jeg vet det er måter å gjøre de arvelige på men, hvis dette er seriøst ment fra din bestemor sin side så må dere skaffe en advokat og få papirene i orden. Anonymkode: f43d8...e5c Hun kan ikke betale ut pliktdelsarv da denne gjelder på dødstidpunktet. Dersom hun vil gi bort verdiene før hun dør, forutsetter at hun ikke sitter i uskifte, må det være reelle overføringer. Gir hun huset må det betales dokumentavgift, hun må betale husleie, og eier får sekundærbolig med de konsekvenser det har for skatt. Anonymkode: a5062...456 1
Stacy__ Skrevet 29. juli #13 Skrevet 29. juli Etter arveloven kan hun skrive testament og gi bort 1/3 av arven til hvem hun vil, inkludert barnebarn. Men 2/3 av arven går til ungene. Hvis hun ikke skriver testamente så går alt til livsarvingene, som i dette tilfelle er barna hennes. Hun kan derimot gi bort omtrent hva hun vil til hvem som helst, så lenge hun ikke sitter i uskiftet bo. 1
Brunello Skrevet 29. juli #14 Skrevet 29. juli Det går an å be barna signere på et dokument (testamente form) om at de frasier seg retten til arv. Ellers er gjeldende rett med pliktdelsarv og uskifte nevnt av andre. Skal man gjøre noe, bør det engasjeres advokat. 1
Enmanelskeråhate Skrevet 29. juli #15 Skrevet 29. juli Uavhengig av besøk osv, de er hennes barn og bør arve henne. Hvorfor i all verden skal du arve? Er det derfor du besøker og holder kontakt da eller? At du ikke arver noe særlig av dine er vel ikke hennes barn sitt problem? 3
ben47 Skrevet 29. juli #16 Skrevet 29. juli Barnebarn har ikke rett på arv etter besteforeldre, med mindre sønn/datter til bestemor/bestefar er død. Da arver barnebarnet sin forelders andel av arven, etter reglene om pliktdelsarv. Ellers er det mulig for besteforelder å testamentere, hvis vedkommende vil selvsagt. Der må må man være nøye med å følge formkravene for testament i såfall. Som livsdisposisjon, altså i levende live, kan besteforelder gi bort hva man vil. Forutsatt at vedkommende ikke sitter i uskiftet bo. I uskiftet bo er det sterke begrensinger på adgangen til å gi bort midler fra boet. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #17 Skrevet 29. juli Din bestemor kan gi bort alt hun vil når hun lever, så sant hun ikke sitter i uskifte. da legger dette begrensninger. Om hun tar ut penger til forbruk til seg selv er det likevel ikke noe problem om hun gir deg dette. Når hun en gang dør kommer arveloven inn og da skal livsarvingene(hennes barn) ha minstearven som er på 15G, alt over dette kan hun testamentere vekk. Anonymkode: 214c1...e49
AnonymBruker Skrevet 29. juli #18 Skrevet 29. juli Suttrekoppen skrev (2 timer siden): Uansett, poenget mitt er, kan barnebarn arve fra besteforeldrene sine når bestemor vil det selv? Eller er det kun barna som har krav på arven? Hun mener barna hennes har ikke fortjent noe arv og skulle ønske alt gikk til meg sier hun. Da må hun ta noen grep raskt. Spørs om ønsket om å at barna ikke skal ha noe egentlig ikke er så dypt og noe hun bare sier. Anonymkode: 0b14b...49f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #19 Skrevet 30. juli Bestemoren kan vel gi bort hva pokker hun vil, så lenge hun er i live og er klar i toppen. Dersom barnebarna for eksempel får flere hundre tusen kroner som gaver til bursdag og på julaften. Så rekker hun kanskje å gi bort temmelig mye penger før hun dør. Dermed blir det kanskje ikke så veldig mye igjen til hennes egne barn... Anonymkode: 34bdc...660 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #20 Skrevet 30. juli Mange nevner at hun kan gi bort mye før hun dør, men det er jo ikke bare bare. En i vår slekt sitter vel på eiendom til 13 mill, som er mye, men likviditeten er jo dårlig. En annen har vel også nedbetalt bolig til en verdi av minst 7 mill, og litt på konto. Men det er jo hennes buffer og noe jeg aldri ville tatt imot. Må vet jeg ikke hvilke verdier din bestemor sitter på, men hun kan jo testamentere alt utenfor pliktdelsarven til deg. Sitter hun på 2 mill så vil jo du da ikke få noe, da alt vil gå til hennes barn. Men sitter hun på en bolig verdt mye penger, så kan det jo absolutt bli en god slump til deg også. Anonymkode: eb05b...1f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå