lille my Skrevet 24. mars 2006 #1 Skrevet 24. mars 2006 (endret) Jeg har et vennepar som sliter med å få barn. de vil jo så gjerne, men det er noe gale på veien..... sykdom. men de kan få det til i trondheim. de har ennå 2 egg igjenn, før de må til med nye uttak, og de hadde akkurat bestemt seg for å ta en liten pause siden det var så hardt psykisk. nå er hun kjempe stressa, og prøver å skrape sammen nokk penger til å få event berga de siste eggene hun har der oppe..... syns sant er skammeli i velferds norge...... hvor er oljepengene som alle går rundt å snakker om??? brukt opp til store lønninger til de som sitter å styrer, eller har de gåt til å huse innvandrere som ikke er interisert å inntegrere seg med norges befolkning? jada, mange som jobber skjorta av seg av innvandrerne også, og de har jeg faktisk ALL respekt for...... dere kan jo signere denne om det ikke er for seint???? Länken är borttagen i enlighet med Kvinneguidens regler. "Det er ikke tillatt å bruke diskusjonsforumet for å samle inn veldedighetsgaver og/eller underskrifter. " /Furstina (moderator) Endret 24. mars 2006 av Furstina
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #2 Skrevet 24. mars 2006 En skam for Norge å forskjellsbehandle folk slik i helsevesenet. Infertilitet er et stadig økende problem på verdensbasis. Det kommer til å straffe seg på lang sikt å rasere tilbudet til de som sliter. Og før du kommer med menneskerettighetene og andre tullete argumenter, så tenk litt over at det kan være DIN datter eller sønn som trenger hjelp, eller møter en partner som har et fertillitetsproblem. Så kan du jo se langt etter barnebarna....
Sun Mei Skrevet 24. mars 2006 #3 Skrevet 24. mars 2006 Det er helt hårreisende at de engang vurderer dette som sparetiltak og jeg har signert underskriftskampanjen
Gjest 2324 Skrevet 24. mars 2006 #4 Skrevet 24. mars 2006 Nå har ikke jeg satt meg inn i denne saken, og vet ikke grunnene til at de vurderer å stenge, men renger med at det er på grunn av økonomi. Og skal jeg være brutalt ærlig, det er mye viktigere ting å bruke oljepengene på enn akkurat dette.
FrøkenHobart Skrevet 24. mars 2006 #5 Skrevet 24. mars 2006 Skjønner frustrasjonen men her er saken: Sykehuset som er under ombygging er helt skakkkjørt på økonomi. Der står så ille til at en avdeling på sykehuset må legges ned, eller tilsvarende besparing. Om noen av dere som roper her kan foreslå en annen avdeling på sykehuset som er mindre viktig enn denne? Dette er en avdeling der det aldri er snakk om fare for liv og helse. Og det har aldri vært en menneskerett å sette barn til verden! Det jeg foresten undres over er at det er foreldre som har ett og to barn fra før som roper høyest om å "bare få et barn til"??!
Sun Mei Skrevet 24. mars 2006 #6 Skrevet 24. mars 2006 Hvordan vet du at der er folk med barn som roper høyest her?
Sun Mei Skrevet 24. mars 2006 #8 Skrevet 24. mars 2006 Neste person å påvirke i saken er Sylvia Brustad
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #9 Skrevet 24. mars 2006 Jeg synes at det bruke penger på å få barn er riktig prioritering. Norge trenger barn og voksne som ønsker det trenger å få barn. Selv slet vi med å få vår datter, og jeg ser ikke bort fra at jeg hadde fått psykiske problemer om jeg ikke hadde fått barn. Psykisk sykdom koster samfunnet mye. Jeg mener å huske fra forrige gang debatten raste om dette (2001/02), at assistert befrutning koster ca. 100 millioner pr. år (det er mulig at dette kun var egenandelstallene?) De som sier det ikke er en menneskerett å få barn har rett, men de er neppe ufrivillig barnløse. Det er svært mange ting vi tar som gitt i dette landet som ikke er en menneskerett! AFP (avtalefestet pensjon) koster til sammenligning 10 milliander! Hvorfor skal vi bruke penger på at friske folk på rett over 60 år skal slippe og jobbe?
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2006 #10 Skrevet 24. mars 2006 Nå bor ikke jeg i Trondheim og jeg har ikke satt meg så veldig inn i saken, men jeg synes det er bedre at denne avd legges ned enn mange andre avd, så jeg er enig med Milah og Frk Hobart jeg... Men så er jeg av den oppfatning at det ikke bør være det offentliges oppgave å sørge for at folk får barn heller da, slev om det sikkert er helt grusomt å ikke få hjelp til det. Meget mulig jeg kan slite med å få barn, men jeg synes ikke det er noen menneskerett, er mye som ikke er en menneskerett ifølge meg, men å få barn er vel sånn ca nederst på den listen
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #11 Skrevet 24. mars 2006 Som sagt, vi kan jo dra frem argumentet om menneskeretter når det er DINE unger som griner fordi de ikke kan få barn og fordi alle driter i dem.
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2006 #12 Skrevet 24. mars 2006 Jeg er ikke tilhenger av kunstig befruktning jeg da, så jeg syns pengene burde brukes på de menneskene som allerede er født og som lider i dag. Så sånn sett er jeg enig i nedleggelsen,vel og merke hvis pengene brukes til andre helsetjenlige formål.
Sun Mei Skrevet 24. mars 2006 #13 Skrevet 24. mars 2006 Vet du om pengene skal brukes til andre helseformål da, Evelina?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #14 Skrevet 24. mars 2006 Gi folk økt støtte til adopsjon i stedet. Det er nok av barn i verden som trenger et trygt hjem.
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2006 #15 Skrevet 24. mars 2006 Vet du om pengene skal brukes til andre helseformål da, Evelina? ← Nei så klart ikke. Men jeg antar at det er for at sykehuset skal spare penger. Og derfor er jeg enig, fordi jeg som sagt syns at pengene bør brukes på folk som allerede er i live.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #19 Skrevet 24. mars 2006 Jeg tror at delvis valgte sykehuset denne avdelingen fordi de ikke dealer med sykdom, men et luksusproblem. Og delvis fordi det er en internasjonal prestisjeavdeling som garantert får politisk oppmerksomhet om den slaktes, derfor er den en god kandidat til å sørge for mer penger så ingen flere avdelinger blir nedlagt.. Forresten så er revmatologisk avd ved St Olavs stående på vent ut året, ingen flere pasienter vil behandles pga pengemangel. Pasientene her har kroniske smerter og behøver operasjoner, det er lange ventelister. Og som siste kommentar, så er vel ikke sykehusdriften alltid like effektiv. Kjøkkenet hadde visst brukt 5 mill for mye på mat, dvs ansatte bestilte opp mat til både pasienter og ansatte. Det er bare pasienter som får mat, ansatte må kjøpe lunch selv som andre.
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2006 #20 Skrevet 24. mars 2006 Mulig jeg er veldig bortskjemt, men jeg har vært pasient på Rikshospitalet i mange år og har aldri måttet vente på noe jeg... Om jeg har vondt i et kne pga leddgikten min en dag, så er det bare å komme med en gang, og er jeg sliten og bekymret så tar de en ekko av hjertet for å sjekke at alt fungerer som det skal...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå