AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:45 #1 Skrevet tirsdag kl 10:45 Satt her å tenkte at er en del ord som ofte ikke blir brukt lenger. Som fru og herr. Kom da å tenke på hvorfor blir det til at noen fortsatt blir kaldt det Der vi bor nå har vi et eldre ektepar så og si alle sier fru xx og herr xx. De er gift. Prater med de når de er ute å går kvelds turen, mannen har hjulpet de med tv, Internett osv. Jeg har aldri brukt fornavnet er kun fru og herr xx. Husker og fra barndommen vi hadde et eldre ektepar som bodde i gata de og ble kun kaldt fru og herr xxx. Husker de hadde en utrolig velstelt hage, altid hyggelig, ungene i gata fikk frukt og bær av de på høsten, på de varmeste dagene kom de med glass med hjemmelaget saft og is biter . Men hva er det at noe får den betegnelsen i dag? Er ikke mye brukt, tviler sterkt på at når jeg blir i 70+ at betegnelsen fru vil bli brukt Har flere slike personer i deres nabolaget. At det er en bestemt nabo som går under fru og herr xx Anonymkode: f1965...88a
Daisy-love Skrevet tirsdag kl 10:53 #2 Skrevet tirsdag kl 10:53 Jeg bruker det enda til og om enkelte for å vise respekt. Jeg kjenner derimot flere som ikke vil bli kalt det. De er så jordnære folk, og de føler det vil for fremmed og høytidelig. Enig i at det er litt utdøende tiltale og omtale form.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:53 #3 Skrevet tirsdag kl 10:53 Den eneste jeg kaller fru er Fru Koss. Moren til Johan Olav Koss. Hun er/var en meget dyktig kirurg som reddet livet til sønnen min. Jeg vet ikke hvorfor hun var Fru Koss (og ikke fornavn), men alle de ansatte på sykehuset omtalte henne bare som Fru Koss. Anonymkode: b052a...d81
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:55 #4 Skrevet tirsdag kl 10:55 Daisy-love skrev (Akkurat nå): Jeg bruker det enda til og om enkelte for å vise respekt. Jeg kjenner derimot flere som ikke vil bli kalt det. De er så jordnære folk, og de føler det vil for fremmed og høytidelig. Enig i at det er litt utdøende tiltale og omtale form. Det er det de hos oss og er. Veldig jordnære. Driver ofte ute i hagen, rolige osv. Men er sjeldnere og sjeldnere en hører det Anonymkode: f1965...88a 1
Nymerïa Skrevet tirsdag kl 10:55 #5 Skrevet tirsdag kl 10:55 Moren min kalte/ kaller enkelte eldre damer i nabolaget fru XX. Jeg kan aldri huske hun kalte noen herr XX. Jeg ønsker ikke å bli kalt det når jeg blir gammel. Jeg er gift, men skiftet aldri navn. Så fru "mitt etternavn" er altså moren min. Jeg måtte i så fall blitt frøken, selv om jeg er gift.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:02 #6 Skrevet tirsdag kl 11:02 Jeg er over 60, og kan ikke huske at noen ble kalt herr. Fru og bare etternavn på menn var vanlig. Jeg liker det. Det er ikke alle jeg vil ha så nært at fornavn er naturlig, og fornavn etternavn kan være tungvint. Forøvrig bryr jeg meg ikke om hva folk omtaler meg med. Anonymkode: 89185...e3c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:15 #7 Skrevet tirsdag kl 13:15 Har inntrykk av at det er vanlig å bruke etternavn om bekjente, naboer og andre man ikke kjenner godt. «Pettersen i nummer 22 hjelper fru Andersen med plenklippen.» Anonymkode: 43f78...595
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:00 #8 Skrevet tirsdag kl 21:00 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Den eneste jeg kaller fru er Fru Koss. Moren til Johan Olav Koss. Hun er/var en meget dyktig kirurg som reddet livet til sønnen min. Jeg vet ikke hvorfor hun var Fru Koss (og ikke fornavn), men alle de ansatte på sykehuset omtalte henne bare som Fru Koss. Anonymkode: b052a...d81 Kirurger bruker herr og fru/frøken i stedet for doktor, selv om de selvfølgelig er doktorer. Samme på engelsk. Anonymkode: 954b4...825 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå