Gå til innhold

Hvor mye kan man stole på en blodtrykksmåling hjemme..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en Beurer BM 28 blodtrykksmåler, for jeg tenkte det var lurt å følge litt med på.

Da jeg måltet til morgenen idag så fikk jeg 172/88, som er litt høyt... Vi målte samboeren min først, og han var innenfor normalen.

Skal selvfølgelig måle hver morgen en ukes tid for å sjekke at det ikke var en engangs-tilfelle.

Har noen hatt erfaring med å måle hjemme, og så få det verifisert hos lege..? Er redd for at legen bare vil fnyse av målinger gjort på en hjemmetester 😅 Det skal nevnes at jeg målte høyt blodtrykk hos legen på våren ifjor, men så gikk jeg med en 24-timers måler, og den var normal.

K50

Anonymkode: 1330f...3a9

Skrevet

Har en måler hjemme og den er absolutt pålitelig. 

• Nyttig 2
Skrevet

Hjemmetesteren jeg har som jeg har kjøpt på apoteket er nøyaktig det samme apparatet som de bruker på lokalsykehuset mitt. Regner med du også har vært på apotek?

Høres ikke bra ut med 172/88, det er mer enn bare "litt høyt"! Ville satt meg og slappet av i 15 minutter og testet på nytt, gjort dette i et par runder til i dag. Hvis resultatene blir det samme ville jeg ringt legekontoret i morgen tidlig og fortalt om resultatene du har fått, så kan de vurdere hvor raskt du bør ha time.

Anonymkode: 6a1be...ea0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen grunn til at de ikke er pålitelige, men vil anbefale deg å ta 2, kanskje 3 målinger for sikkerhets skyld. 
Pass på at du er avslappet, ikke fikler med elektronikk etc og ikke har korslagte ben når du måler (det er de nøye på, på legekontoret mitt). 

Anonymkode: 619be...125

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Var du nervøs/stresset for resultatet da du målte? Overtrykket ditt er høyt, men undertrykket er bra. 
Overtrykket er et øyeblikksbilde, mens undertrykket viser mer stabilitet (så undertrykket er det trykket som blir tatt på alvor når det er høyt). 
Overtrykket (altså det som er 172) hos varierer ut fra sinnstilstand - det er høyere enn normalt når vi er stresset eller syke feks. Men ved langtidsmåling vil det vise et bilde av hva gjennomsnittsmålingene dine er. 

Hva er forresten grunnen til at du ønsker å følge med på blodtrykket ditt? Har du andre symptomer?

Anonymkode: 10355...1d1

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har kjøpt en Beurer BM 28 blodtrykksmåler, for jeg tenkte det var lurt å følge litt med på.

Da jeg måltet til morgenen idag så fikk jeg 172/88, som er litt høyt... Vi målte samboeren min først, og han var innenfor normalen.

Skal selvfølgelig måle hver morgen en ukes tid for å sjekke at det ikke var en engangs-tilfelle.

Har noen hatt erfaring med å måle hjemme, og så få det verifisert hos lege..? Er redd for at legen bare vil fnyse av målinger gjort på en hjemmetester 😅 Det skal nevnes at jeg målte høyt blodtrykk hos legen på våren ifjor, men så gikk jeg med en 24-timers måler, og den var normal.

K50

Anonymkode: 1330f...3a9

Hjemmemålinger er sikrere enn legemålinger fordi legekontoret er en stressfaktor. Jeg tror at målemansjetten/overarmen skal ligg i hjertehøyde når du måler, og du bør måle tre ganger.

Med såpass høyt blodtrykk anbefales det vanligvis å  redusere saltinntaket. 

Jeg er usikker på om kaffe  påvirker blodtrykket. I såfall er det best å måle før morgenkaffen.

Endret av I Grosny
Skrevet

Vil ikke akkurat si at hjemmemålinger er mer pålitelige enn på legekontor som @I Grosny mener, for her er det mange faktorer som spiller inn. Utstyr og kompetanse, blant annet. 

Slike blodtrykksmålere er helt ok. De brukes i kommunehelsetjenesten og på fastlegekontorene også.

Men man skal være klar over at disser er langt ifra noe Rolls Royce, og kan ha mange feilkilder.

Mange av disse appratene reagerer og kan gi feilmåling hvis du beveger på armen eller prater under målingen. Er mansjetten satt på riktig? Er den i riktig størrelse? For liten mansjett = høyere blodtrykk, for stor mansjett = lavere blodtrykk. 

Personlig foretrekker jeg mye heller å måle på den originale måten; manuelt, enn disse billige elektroniske apparatene. Nettopp fordi feilkildene er færre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk med samme aperat for å måle av fastlegen. Beskjed å måle 3 ganger hver gang. Og 4 til 6 ganger i døgnet. Å skrive det ned. Da fikk en mer oversikt sa legen

Anonymkode: 0eee3...02c

AnonymBruker
Skrevet

Dersom flere målinger over flere dager viser det samme, og normale på samboeren din, så hadde jeg kontaktet lege. Det er mye man kan gjøre med livsstilen sin før man evt. må begynne på medisiner i så ung alder. 

Anonymkode: a27c3...f3c

Skrevet (endret)
PostmannPat skrev (3 timer siden):

Vil ikke akkurat si at hjemmemålinger er mer pålitelige enn på legekontor som @I Grosny mener, for her er det mange faktorer som spiller inn. Utstyr og kompetanse, blant annet. 

Slike blodtrykksmålere er helt ok. De brukes i kommunehelsetjenesten og på fastlegekontorene også.

Men man skal være klar over at disser er langt ifra noe Rolls Royce, og kan ha mange feilkilder.

Mange av disse appratene reagerer og kan gi feilmåling hvis du beveger på armen eller prater under målingen. Er mansjetten satt på riktig? Er den i riktig størrelse? For liten mansjett = høyere blodtrykk, for stor mansjett = lavere blodtrykk. 

Personlig foretrekker jeg mye heller å måle på den originale måten; manuelt, enn disse billige elektroniske apparatene. Nettopp fordi feilkildene er færre. 

Her forteller du ting jeg ikke visste. Feilkilden på legekontor er  iallfall det med stress-situasjon, og det vil jo variere hvor mye folk blir stresset av det. Slik  manuell måler med stetoskop som du beskriver er litt vanskeligere å bruke enn automatisk (iallfall før man har lært det skikkelig), og det klarer man iallfall ikke uten en hjelper som kan dette. Det med mansjett, er det noe legekontoret har flere størrelser av og bytter på sin måler og hvor mye utslag gjør det? Snakker vi om store sprang i størrelsen, som f.eks barn og voksen? 

Endret av I Grosny
AnonymBruker
Skrevet

Legen min stoler hvert fall på målingen jeg har gjort hjemme og har ikke behov for å ta egen måling. Blir uansett for høyt på legekontoret fordi jeg stresser sånn.

Anonymkode: d8a6e...753

AnonymBruker
Skrevet

Målte for høyt blodtrykk hjemme. Fikk meg en legetime for sjekk. Legen konstaterte at det jeg hadde målt var rett og jeg fikk utskrevet blodtrykksmedisin. 

Anonymkode: ac927...736

AnonymBruker
Skrevet

Du må først måle korrekt. Sitter mansjetten rett? Sitter den plassert på riktig sted? Satt du noen minutter etter å ha gjort deg klar før du målte? Var armen liggende flatt uten spenn? Målte du på høyre eller venstre arm (kan slå ut bittelitt ulikt ja)? Har du drukket kaffe? Spist? Snakket du? 
Ta også tre målinger med noen minutter mellom hver og regn ut gjennomsnittet

Morgen BT på 172/88 bør sjekkes ut.0

Anonymkode: 181f5...6b7

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (3 timer siden):

Her forteller du ting jeg ikke visste. Feilkilden på legekontor er  iallfall det med stress-situasjon, og det vil jo variere hvor mye folk blir stresset av det. Slik  manuell måler med stetoskop som du beskriver er litt vanskeligere å bruke enn automatisk (iallfall før man har lært det skikkelig), og det klarer man iallfall ikke uten en hjelper som kan dette. Det med mansjett, er det noe legekontoret har flere størrelser av og bytter på sin måler og hvor mye utslag gjør det? Snakker vi om store sprang i størrelsen, som f.eks barn og voksen? 

Ja, det er jo ikke ukjent at mange har litt høyt blodtrykk på legekontoret, men normalt når det måles hjemme eller over 24t. 

Jeg formulerte meg nok litt dumt tidlig på morgenkvisten. Du har helt rett, det skal godt gjøres å måle manuelt blodtrykk på seg selv uten hjelp, og i tillegg er det en treningssak. Jeg foretrekker alltid manuelt, men det er i jobbsammenheng. De gir minst feilkilder, så lenge man vet hvordan man skal måle et manuelt blodtrykk. 
Disse automatiske apparatene man kjøper selv kan ikke sammenlignes med de som brukes på sykehus, som koster tusenvis av kroner. 

De vanligste mansjettene som brukes på voksne er “standard” størrelse, men har man kraftige overarmer må man gå opp i størrelse, som er ganske vanlig. Heller ikke uvanlig å bruke barn/“liten voksen” størrelse hvis man har veldig smale armer. Etter min erfaring brukt mest på underernærte og skrøpelige eldre. Problemet er vanligvis at det ikke byttes til stor mansjett på kraftige overarmer.

Har flere ganger opplevd at avviket er ganske stort med feil mansjett (f.eks  blodtrykk 90/60, men med riktig mansjett er det 120/75). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...