Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg dro på ferie så jeg noen veps ved kjøkkenvindu . Nå har jeg vært mye borte og oppdager at det er vepsebol ved takrenne nedløp på taket. Bor i leilighet , der vi er 6 leiligheter i huset. Er dette noe jeg kan be borettslaget ordne?. Livredd og  vet at ettersommer vil dette bli verre. Nå er de bare utenfor. 🙄🐝

Anonymkode: ebd88...31e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Før jeg dro på ferie så jeg noen veps ved kjøkkenvindu . Nå har jeg vært mye borte og oppdager at det er vepsebol ved takrenne nedløp på taket. Bor i leilighet , der vi er 6 leiligheter i huset. Er dette noe jeg kan be borettslaget ordne?. Livredd og  vet at ettersommer vil dette bli verre. Nå er de bare utenfor. 🙄🐝

Spray mot insekter vil fungere. Vær forsiktig. 

Mange borettslag har avtale med firma som kan hjelpe.

Ikke benytt bensin som omtalt i Nrk artikkel.

https://www.nrk.no/buskerud/2025-kan-bli-et-vepsear-_-skadedyrkontrollor-frarader-a-fjerne-veps-med-bensin-1.17491666

• Liker 1
Skrevet

Snakk med styret. Evt kjøp vepseskum på FK. Meget effektivt.

Anonymkode: 07903...b87

Skrevet

Tipper dette inngår i byggforsikringen. Så ta kontakt med styret, så kommer det noen profesjonelle og ordner opp.

Anonymkode: 380fe...d85

Skrevet

Ble skuffet styre vil ikke ta det. Måtte ordne selv. Rart er jo utenfor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 15.52):

Ble skuffet styre vil ikke ta det. Måtte ordne selv. Rart er jo utenfor.

Det var overraskende 

Anonymkode: f640c...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 14.06):

Tipper dette inngår i byggforsikringen. Så ta kontakt med styret, så kommer det noen profesjonelle og ordner opp.

Anonymkode: 380fe...d85

Vepsebol er veldig sjelden dekket av forsikringen

Anonymkode: 767b9...a38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke vaktmester-tjeneste i borettslaget, så slikt må ordnes av andelseiere. 
Men borettslaget har noen bokser med permitrin, som andelseiere kan få for å spraye. 

Jeg er allergisk og tør ikke spraye vepsebol selv, så jeg fikk hjelp av naboen en gang, og en annen gang kom en kompis innom å tok det. 

Anonymkode: 8198b...505

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte en spray som jeg sprayer i vinduskarmer boet er der fremdeles . Men de vepsene holder seg enda ute. Redd hvordan de blir utover . Er alt for høyt å ta det opp for meg. 

Skrevet

Kjøp Permetrin med tynt munnstykke som kan stikkes inn i bolet. Jeg bruker dette hver sommer da vepsen elsker terrassen vår. Null sinna veos og ser dem ikke før neste sommer igjen.

Anonymkode: cacad...27e

Skrevet

Fjern det selv, og spray med permetrin etterpå så de ikke bygger nytt

Anonymkode: 5a4c9...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...