Gå til innhold

Alternativer til dagligvarer som ikke er så utsatte for griskflasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser jo alle hvordan eierne av Rema og Kiwi og Eurospar mfl grisker seg med økte formuer mens hvermansen må snu på krona fordi alle dagligvarer koster det dobbelte.

Og nei det er ingen unnskyldninger som kan bortforklare disse eiernes økte formuer nye privatfly mm i samme periode så det handler ikke kun om at utgiftene stiger også for bedriften mm. Bøndene tjener heller ikke særlig mye på det de produserer. Mange av dem må ha to jobber for å få det til p gå rundt. Når det ikke er konkurranse igjen i markedet kan de få kjedene desverre ta hva de vil. Tilsynelatende uten politiske eller juridiske grenser. 

mitt spørsmål er - hvor handler dere for å komme rundt dette? Både av hensyn til lommeboka og i protest? Hadde jeg bodd i Oslo skulle jeg kun handlet på uavhengige butikker men det er ikke så mange slike i Nord der jeg bor. 

Er det mer etisk forsvarlig å handle mat på coop som tross alt fordeler inntjeningen?

Anonymkode: f1ce9...d50

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det mer etisk forsvarlig å handle mat på coop som tross alt fordeler inntjeningen?

Gode refleksjoner og spørsmål, særlig det siste her. Vi har jo ikke så veldig mange valg innen dagligvare, så greit å ta det for seg.

Det første jeg lurte på var hvor stor andel av fortjenesten går tilbake til medlemmene? Det står en andel, men ikke hvor stor.

Anonymkode: a425a...62e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Produsenter har rett til å tjene penger.

Anonymkode: 2f2bf...7cf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og kunder har rett til å velge hvilke produsenter de kjøper fra.

Anonymkode: 8da25...b95

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper alt av frukt, grønt, egg, hermetikk, juice osv. fra en frittstående grønnssaksbutikk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi ser jo alle hvordan eierne av Rema og Kiwi og Eurospar mfl grisker seg med økte formuer mens hvermansen må snu på krona fordi alle dagligvarer koster det dobbelte.

Anonymkode: f1ce9...d50

Jeg synes det er helt greit å ønske best mulig fortjeneste. De fleste som ønsker å få varer billigst mulig ville gjort det samme om de var i samme situasjon. 

Anonymkode: 01335...811

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er helt greit å ønske best mulig fortjeneste. De fleste som ønsker å få varer billigst mulig ville gjort det samme om de var i samme situasjon. 

Så du synes det er helt greit at eierne av de tre store dagligvarekonsernene bare blir mer og mer kvalmende rike, mens millioner av nordmenn stadig får mer og mer å rutte med, fordi vi trenger mat og det er ekstremt begrenset hvor vi får den fra? Jeg kaller det kynisk og kalkulert og håper virkelig de sitter i privatflyene sine og drikker Champagne med en skikkelig bismak i munnen.

Anonymkode: 2b395...09b

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du synes det er helt greit at eierne av de tre store dagligvarekonsernene bare blir mer og mer kvalmende rike, mens millioner av nordmenn stadig får mer og mer å rutte med, fordi vi trenger mat og det er ekstremt begrenset hvor vi får den fra? Jeg kaller det kynisk og kalkulert og håper virkelig de sitter i privatflyene sine og drikker Champagne med en skikkelig bismak i munnen.

Ja, jeg synes det er greit å ta det folk er villige til å betale for varer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det står en andel, men ikke hvor stor.

avhengig av samvirkelag
1-3 prosent av omsetningen.
Så handler du for 1000 kroner får du 10-30 kroner tilbake i januar.
Samt en del medlems-spesifikke tilbud.

Jo bedre laget gjør det jo høyere utbytte kjører dem.
Målet er vist 3 prosent som visstnok ikke er langt unna marginen i butikkene
(er distributørene som tjener penger, ikke butikkene. Kiwi kan gå med tap siden ASKO tjener grovt på å selge varene til Kiwi.)

Anonymkode: b783c...d97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi handler kun fra reko, lokale bønder og en lokal grønnsaksbutikk som har økologiske grønnsaker. Hender vi sper på med noe fra Oda, men blir sjeldnere og sjeldnere. 

Anonymkode: 202d2...2bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hvor handler dere for å komme rundt dette?

Handler så lite som mulig, rett og slett. Kun det jeg må ha. Hadde jeg vært uten barn, hadde enda flere kategorier blitt kuttet ut av handlelisten min. 

Anonymkode: 6068a...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De tjener i liten grad pengene sine på salg av matvarer. Det er den lokale kjøpmannen som gjør.  Mye inntekter kommer fra drift/utleie av eiendom, franchise rettigheter, investeringer osv.

Jeg handler på coop og den lokale grønnsaksbutikken. Det blir i tillegg noen besøk i fiskebutikken, ostehandleren eller pølsemakeren hvis jeg vil ha noe ekstra. Handler alltid masse faste oster når jeg er i Nederland, og ost og skinke i italia og Spania. 

Anonymkode: 58834...673

AnonymBruker
Skrevet

Er lei av grådige norske bønder så har begynt å handle maten i Sverige. MYE billigere!

Anonymkode: dd639...f92

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dagligvarekjedene produserer ikke varer, de formidler dem...

Anonymkode: 77708...94c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe politikerene ikke får til. Dyreste maten i hele verden.

Kvalmt å se ledere av matkjedene lever som kongelige.

Anonymkode: 0b7c0...07f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, jeg synes det er greit å ta det folk er villige til å betale for varer. 

Æhm... Jeg er ikke villig til å betale så mye for varer. Men er heller ikke villig til å dø av sult eller næringsmangel pga av søppelmat. 

Anonymkode: f7e34...8fb

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi kjøper alt av frukt, grønt, egg, hermetikk, juice osv. fra en frittstående grønnssaksbutikk. 

Jeg også. Jeg boikotter alt jeg synes opptrer umoralsk/grådig, og hvis man bor et halvstort sted, er det null problem å styre unna Rema og Kiwi.

Anonymkode: 94874...5ef

Skrevet

Norgesgruppen har rundt 700 Kiwi-butikker, samt en haug Menyer og andre matbutikker. De har i tillegg Norgesgruppen Eiendom og Asko fôr distribusjon. Totalt omsetter Norgesgruppen for rundt 112 milliarder i året, og har et overskudd på rundt 4 milliarder. Høres mye ut når selskapet er i private hender, men marginene er skikkelig lave. 
Skal ikke mye uflaks til før det kan bli underskudd i milliardklassen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp gårdsutsalg. Flere gårder som har dette. De bruker ikke mye på reklame og leie av lokaler, så her burde det være muligheter til å få kjøpt både billigere og ferskere varer.

Anonymkode: 7e95f...be8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (21 minutter siden):

Norgesgruppen har rundt 700 Kiwi-butikker, samt en haug Menyer og andre matbutikker. De har i tillegg Norgesgruppen Eiendom og Asko fôr distribusjon. Totalt omsetter Norgesgruppen for rundt 112 milliarder i året, og har et overskudd på rundt 4 milliarder. Høres mye ut når selskapet er i private hender, men marginene er skikkelig lave. 
Skal ikke mye uflaks til før det kan bli underskudd i milliardklassen. 

Og det er her problemet ligger.
Dem har for mange butikker.

Sm nevnt i annen diskusjon har vi 2000 inbyggere pr butikk i Norge.
Det popper opp nye Kiwi og Rema som paddehatter.
Dem konkurerer ikke mot hverandre (altså kiwi mot rema)
Dem konkurerer mot selgselv.
Så når det kommer en Kiwi så mister ikke Rema kunder, men de 3 andre kiwibutikkene mister kunder.
Blir ikke flere kunder selv om Det åpner en ny Rema eller en Ny Kiwi.
Bare flere eiendommer som skal vedlikeholdes, og flere ansatte.

Her jeg bor er det 1000-1100 inbygger pr butikk.
Ikke rart marginene er elendig.
Er ikke Kiwi som tjener pengene til Norgesgruppen heller.
Er ASKO og Eiendom som tjener pengene.

Samme med Trondheim sentrum.
Trenger ikke 5 Rema 1000 som alle ligger noen hundre meter fra hverandre.
Er ille når det er maks 1000 meter fra en Rema 1000 til neste.

Vi er tilvant at det skal være butikk rett utenfor døra.
Derfor er varer så sykt dyrt i Norge.

Se hos svenskene.
Store men få butikker.

Enkleste eksempelet er Kiruna i nord.
Der er det 4 butikker. og 18000 inbyggere.
En Ica maxi, en Coop, en invandrerbutikk og en Ica nære.

Hadde byen vert norsk hadde dem hatt 15 butikker.
4 kiwi, 4 extra 4 rema, pluss noen spar, bunnpris og kanskje en joker eller 2.

Sier seg selv mat er dyrt i norge.

Anonymkode: b783c...d97

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...