Gå til innhold

Er denne tiden forbi? Slekt som håper du bruker deler av ferien på dugnad i deres husbygging.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De er verken barna eller foreldrene mine. De har satt i gang med et stort prosjekt og håper alle kan hjelpe til.

Med de få ukene ferie vi har.. kan man virkelig forvente dette av folk i 2025?

Anonymkode: 58c04...2f6

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Folk har sine egne liv. LITT hjelp, ja. Vi har brukt en helg på å hjelpe svigers med litt ymse på huset, og de andre søsknene til samboer trår også til når de kan, men ingen av oss bruker hele ferien på andres prosjekter. Ikke forventes det heller, heldigvis. 

Anonymkode: f918e...ab9

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er de veldig hjelpsomme mot dere da?

Anonymkode: f27b2...7a9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Spør de eller forventer de? I de aller fleste tilfeller er det helt greit å spørre  så sant man aksepterer de svarene man får, og det er helt greit å si nei. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er de veldig hjelpsomme mot dere da?

Anonymkode: f27b2...7a9

Aldri.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hjelper alltid noen dager på gården til svigerinne. Og med litt maling etc hos svigers. Siden vi bor gratis hos dem tenker jeg det er helt innafor

Anonymkode: cb01f...4ff

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri.

Har dere spurt om hjelp noen gang?

Anonymkode: f04a5...1b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette er veldig vanlig i noen familier. Men denne tiden blir det mer og mer først meg selv og så meg selv. Aka Gesellschaft.

Anonymkode: 2baef...2e0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gi noe - få noe. Dessverre har jeg gitt mye og fått lite igjen så jeg gjør det ikke mer.

Anonymkode: bc9d3...994

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er verken barna eller foreldrene mine. De har satt i gang med et stort prosjekt og håper alle kan hjelpe til.

Nei, det kan de ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre og barn ville man ha hjulpet og laget et hyggelig familietreff ut av det (kanskje ikke i ukesvis), men andre? Nei. En helg, kanskje, men ikke i sommerferien.

Anonymkode: 6f62e...6bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min er heldigvis så lite handy at dette spørsmålet vil vi aldri få. 😁 Men for å svare på spørsmålet ditt: Ferien er så innmari kort og verdifull for meg at det ville vært helt uaktuelt å bruke den på husbygging hos andre. Vi sliter med å komme gjennom våre egne prosjekter. Man kan spørre høflig, men jeg ville svart høflig nei.

Anonymkode: 7b83c...4ec

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kva meiner du med "slekt"? Er det langt ute i slekta, men nokon de ser ofte? Eller søsken?

Anonymkode: 6787b...649

Skrevet

Jeg hadde svart nei til dette, med god samvittighet hvis de aldri har hjulpet meg med noe før, som du skriver lenger oppe i tråden. Det er klart at de få ukene ferie du har skal brukes på noe som gjør deg glad. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva eksakt er det de forventer hjelp til? 

Her har mannen brukt ei uka av ferien sin som flyttehjelp for familie. Kjente jeg ble skikkelig irritert da jeg fant ut av mesteparten av tida gikk til pakking som de har hatt månedsvis på seg til å gjøre. 

Anonymkode: f236e...cad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hadde passet hadde nok vi sagt ja. Jeg synes praktisk arbeid er en fin måte å være sammen på.

Anonymkode: 4134f...57d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan forvente at man høster det man sår. 

Det vil si at om man er av typen som stiller opp og hjelper andre når det trengs, så kan man få hjelp av de man har hjulpet, når man selv setter igang et stort prosjekt og trenger det. 

Da jeg var i 20 årene, var det helt vanlig at venner hjalp til med forskjellig. Som maling, mekking, flytting og mindre oppussingsoppgaver. 
Men da gikk det jo litt på rundgang i vennegjengen hvem som trengte hjelp til hva, og dermed var det helt naturlig for oss å hjelpe hverandre. 

Hadde en av mine mer perifere slektninger spurt, så ville det nok vært avhengig av hvor mye familien hadde hjulpet, eller kunne forvente å hjelpe meg og mine. 

Dersom det oppleves som ensidig, så er det ugreit. Det er kun greit når det oppleves som et overordnet "nullsumspill". 

Anonymkode: d8ab6...b37

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: c2a67...b61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å håpe er ikke det samme som å forvente.

Anonymkode: 481dd...ddf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt gode familierelasjoner:

Kan bruke ferien på å hjelpe egne barn om nødvendig

Foreldre/svigers maks 4-5 dager

Ellers ingen som heg ødelegger ferien for. 

Anonymkode: d823b...c54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...