Gå til innhold

Når bruk av ord får andre betydninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste i en tråd om ei som ga vekk penger til noen. Stusset over ordet vekk her. Når man gir vekk noe så er det vel i betydningen av at man ikke vil ha det selv? Man gir bort penger. Samme med ordet vekkreist. Man er vel bortreist når man ikke er hjemme. 

Så leser jeg stadig her inne at folk sier at den og den er så grådig. Så kommer det frem at det egentlig er gjerrig som menes.  Grådig og gjerrig er jo to ulike ord med ulik betydning?

Leser også ord som knukket. «Jeg har knukket ankelen.» Hva er det for slags ord? Heter det ikke knekt da? (Får ikke annen betydning akkurat, men det er et merkelig ord). 

Så er det den klassiske at man skal ha journalen til legen. Nei, man skal ha journalen av legen. Det er ens egen journal man skal ha og ikke legens journal. 

Mye mulig at disse tingene her er dialekt, men når betydningen blir en annen så blir det kluss når jeg leser det. 

Anonymkode: 328aa...1ed

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å knekke, knekker, knakk, har knukket…. Knekt er vel noe barn sier…? 

Anonymkode: 2111c...8e5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener at bort og vekk er synonymer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og ordboka? 
https://ordbokene.no/nob/bm,nn/knekke

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på vestlandet og her sier vi "vekk" i stedet for "bort". Har gjort det i alle år, det er dialekt.

Anonymkode: 532d3...1fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg bor på vestlandet og her sier vi "vekk" i stedet for "bort". Har gjort det i alle år, det er dialekt.

Vestlandet er stort. Jeg også bor på Vestlandet, men jeg sier «bort», ikke «vekk».

Anonymkode: 2e65b...0e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vestlandet er stort. Jeg også bor på Vestlandet, men jeg sier «bort», ikke «vekk».

Anonymkode: 2e65b...0e0

Bor ikke så langt fra Stavanger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Språket utvikler seg konstant, bra er det. Bokmål for bare 150 år siden er uleselig for de fleste. Gay betydde glad, oppstemt helt frem til 60 tallet.

Anonymkode: cbf2a...844

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fra Språkrådet: 

Knukket?

Det er ingenting som heter knukket i rettskrivningen. Dette er likevel en form man ofte hører, kanskje særlig blant yngre mennesker som ellers gjerne vil snakke korrekt bokmål eller riksmål. Formen har et visst grunnlag i norsk. Med o-uttale ligger den nær knokke o.l. i norske dialekter og nynorsk. Formen kan også være en slags smitte fra brukket (av brekke).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Jeg mener at bort og vekk er synonymer.

Når jeg søker opp ordene så finner jeg dette: 

• Å gi bort:
    Dette er den mest vanlige og nøytrale måten å si at man gir noe gratis. Det kan brukes i alle sammenhenger, fra å gi en gave til en venn til å donere noe til en veldedig organisasjon. Eksempel: "Jeg skal gi bort den gamle sofaen min."
  • Å gi vekk:
    Dette uttrykket kan antyde at man kvitter seg med noe man ikke lenger vil ha eller trenger. Det kan også brukes i mer uformelle sammenhenger, som når man gir bort

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Når jeg søker opp ordene så finner jeg dette: 

• Å gi bort:
    Dette er den mest vanlige og nøytrale måten å si at man gir noe gratis. Det kan brukes i alle sammenhenger, fra å gi en gave til en venn til å donere noe til en veldedig organisasjon. Eksempel: "Jeg skal gi bort den gamle sofaen min."
  • Å gi vekk:
    Dette uttrykket kan antyde at man kvitter seg med noe man ikke lenger vil ha eller trenger. Det kan også brukes i mer uformelle sammenhenger, som når man gir bort

Hvor har du søkt opp dette? Kan se ut som noe KI?

I ordboken (noab) står det at betydningen av vekk er bort, og betydningen av bort er vekk.

Skrevet

I ordboken (noab) står det at betydningen av vekk er bort, og betydningen av bort er vekk.

Enig. Og ordbokene.no sier det samme:

https://ordbokene.no/nob/bm/vekk

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det faktisk blir den nye sannheten. De jobbene som går ut på å trene KI-assisterte språkmodeller, er så dårlig betalt at resultatet blir deretter, det er ikke akkurat høyt utdannede mennesker som tar disse jobbene. Det de presterer, blir så presentert som sannheter og fakta. 

Anonymkode: 85251...a43

AnonymBruker
Skrevet

Det har ALDRI vært korrekt å si knukket. Det er for folk som ikke kan rettskriving og bøying av verb. 

Anonymkode: d9bbb...8fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Knukket trodde jeg var dialekt ord

Anonymkode: efc9a...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...