Gå til innhold

Trening er naturens egen medisin for psyken.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man passer på sin fysiske helse og spiser sunt og trener da blir man mer robust psykisk. 

Når man trener da frigjøres det endorfiner til hjernen som reduserer depresjon og man blir etterhvert glad i øktene. De blir lyspunkt i livet. Om du for eksempel er bipolar og føler at du er i ferd med å «falle ned» så ta deg en tur på mølla. Du vil ofte oppleve at det stabiliseres raskere. Du blir glad av å trene på grunn av endorfinene. Oppstemt. 

Behandle deg selv som om du er din egen beste venn. 

Anonymkode: 9134a...d38

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aah, tenk om livet hadde vært så A4 🤩 

På grunn av andre fysiske helseplager er trening veldig utfordrende. Jeg kjenner aldri på noen endorfiner eller lykkefølelse 🤔 Trener jeg for hardt får jeg heller feber og blir sengeliggende... 

Det er så jævla lett for enkelte å si "gå deg en tur" hvis man er litt nedstemt, men hva da når det gjør følelsene værre? 

(Jeg trener altså! Og har klart å sakte, sakte, trent meg opp til bedre form.)

Anonymkode: f9740...5a1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For min del var det trening som til slutt fikk meg ut av langvarig depresjon. Alskens psykologer, antidepressiva etc var ikke svaret for meg.

Det var takket være gode venner som fysisk kom hjem til meg, pakket treningsbagen min, tok meg med på trening og pushet meg til å gjennomføre, som førte til forandring for min del.

Det som sjokkerte meg, var hvor raskt jeg ble bedre. Etter knappe 2 uker med tung og intens trening så var det merkbar forandring.

Nå har jeg vært symptomfri lenge og trener regelmessig 3-5 dager i uken.

Anonymkode: 0e0be...7e6

• Hjerte 2
Skrevet

Det KAN ha effekt for noen, men for min del har det aldri jevnt over bedret psyken min. Bare i øyeblikket etter en treningsøkt hvor det har føltes godt.

Tror ikke vi skal overvurdere betydningen av trening, men det er nok individuelt som alt annet. For noen er det kanskje en vidundermedisin, men for andre har det ingen effekt.

Men at det er bra for den fysiske helsen og levealder er jo åpenbart.

AnonymBruker
Skrevet

Trening fikk roet meg i kjipe perioder. Trening ga livsglede og en ny mening med livet. 

Problemet var nedturen, når jeg overtrente og ble skadet, og ikke fikk trene. 

Psyken min har knapt vært verre enn det siste året hvor jeg ikke får løpe, og går med konstante fysiske smerter. 

Trening er absolutt bra ja, men å fremstille det som en løsning på psykiske lidelser er galskap... Å hevde at man bare trenger endorfiner og en løpetur om man er bipolar og på vei er rett å slett livsfarlig... Da vet du ikke hva en bipolar nedtur er. 

Anonymkode: 0dd0e...89c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...