Gå til innhold

Kan man spise egg som hat blitt fryst bakerst i kjøleskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er de ødelagt? 

Anonymkode: 7635a...5aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette skjer ofte hos meg, jeg bare legger det til tining eller tvinger ut av skallet hvis det skal stekes feks. 

Anonymkode: 74154...61c

• Nyttig 2
Skrevet

Spis ivei 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så lenge skallet er helt. Hvis skallet har sprukket, har egget kortere holdbarhet, men det blir ikke dårlig de første par dagene da heller. 

Anonymkode: 7147a...0c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke spist det. (og jeg er ikke blant de som er "redd" for ting som nærmer seg dato).

Grunnen er at egg er "levende", og skallet samt flere hinner og sikkert også en viss form for cellestruktur inni som tilsammen utgjør en form naturlig beskyttelse / immunforsvar mot bakterier og at det blir dårlig.

Blir det fryst så skades det, og man risikerer at egget "dør" og mister disse egenskapene, og det blir fritt frem for bakterier. Akkurat som at dyr kan leve i årevis, men etter slakt så varer kjøttet bare noen uker.

Er ikke verdt å risikere å bli syk for egg til 2-3kr stykke.

Anonymkode: f364e...812

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ville ikke spist det. (og jeg er ikke blant de som er "redd" for ting som nærmer seg dato).

Grunnen er at egg er "levende", og skallet samt flere hinner og sikkert også en viss form for cellestruktur inni som tilsammen utgjør en form naturlig beskyttelse / immunforsvar mot bakterier og at det blir dårlig.

Blir det fryst så skades det, og man risikerer at egget "dør" og mister disse egenskapene, og det blir fritt frem for bakterier. Akkurat som at dyr kan leve i årevis, men etter slakt så varer kjøttet bare noen uker.

Du spiser ikke annen mat som har blitt fryst heller da, med andre ord? 

Du kan fint spise eggene ts. 

Anonymkode: c23fd...6bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har spist sånne egg i årevis og det har aldri vært et problem, ikke lukt eller dårlig smak eller noe. Mine egg ligger ikke fryst i år eller måneder akkurat da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du spiser ikke annen mat som har blitt fryst heller da, med andre ord? 

Du kan fint spise eggene ts. 

Anonymkode: c23fd...6bc

Frysing til -18C hemmer bakterievekst. Som regel spises fryst mat også ganske umiddelbart etter det er tint.

Men ting som kommer i kontakt med bakveggen av kjøleskapet vil ikke oppnå så lav temperatur, så bakterieveksten blir ikke hemmet på samme måte, og vil antagelig også gjennomgå mange sykluser med frys-tin-frys-tin.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frysing til -18C hemmer bakterievekst. Som regel spises fryst mat også ganske umiddelbart etter det er tint.

Men ting som kommer i kontakt med bakveggen av kjøleskapet vil ikke oppnå så lav temperatur, så bakterieveksten blir ikke hemmet på samme måte, og vil antagelig også gjennomgå mange sykluser med frys-tin-frys-tin.

Det du kommer med er ting du tror og teorier, kanskje du bør lese deg opp om det er så farlig som du tror

• Liker 2
Skrevet

Dette prøvde jeg da jeg skulle feire borte i julen. Da jeg kom hjem, var alle eggene ødelagte med sprekker i. 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 23.24):

Har fryst egg i mange år, tatt av skallet, skåret det i skiver og stekt på stekepannen. Ingen har blitt syke - hverken voksne eller barn…..

Anonymkode: a8420...1ab

Skrevet
hvitmagi skrev (50 minutter siden):

Dette prøvde jeg da jeg skulle feire borte i julen. Da jeg kom hjem, var alle eggene ødelagte med sprekker i. 😉

Hvorfor har du eggene i kjøleskapet, og ikke på benken? Norske egg holder seg fint i vanlig romtemperatur. Bortsett fra noen uker med ekstemvarme i sommer har jeg ikke oppbevart egg i kjøleskap de siste 20 årene.

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har du eggene i kjøleskapet, og ikke på benken? Norske egg holder seg fint i vanlig romtemperatur. Bortsett fra noen uker med ekstemvarme i sommer har jeg ikke oppbevart egg i kjøleskap de siste 20 årene.

Og så er de mye bedre å bruke i matlaging da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har fryst egg i mange år, tatt av skallet, skåret det i skiver og stekt på stekepannen. Ingen har blitt syke - hverken voksne eller barn…..

Anonymkode: a8420...1ab

Jada egg kan nok trygt fryses til -18C for så å brukes ganske umiddelbart når de er tint. Men det er forskjell på en dypfryser som fryser til -18C og dermed gir en kontrollert lav temperatur langt under der bakterievekst foregår, og varer som har kommet borti bakveggen i kjøleskapet og dermed blitt fryst til bittelitt under frysepunktet ved et uhell, og gjerne gjennomgår mange sykluser med nedfrysing og tining.

Grønnsaker som kommer i kontakt med bakveggen vil gjerne bli bløte, og etterhvert brune på det stedet som har vært frøset. Dette området vil da etterhvert begynne å mygle eller spre seg til den friske delen av grønnsaken. Mens en annen grønnsak som ikke har vært i kontakt meg veggen, vil være helt fin.

Det samme skjer med egg også. Hinnen på innsiden av skallet, og eggehviten ellers som vanligvis fungerer som naturlige barrierer, vil svekkes og kan punktere og slippe til mikroorganismer, uten at det er synlig på utsiden av egget. Men de mikroorganismene som kan utvikle seg der kan være langt farligere enn det man ser i frukt og grønt.

Det er derfor man kan kutte bort dårlige deler av en grønnsak, men aldri skal spise f.eks. en leverpostei som har begynt å mygle litt i en kant, selv om alt innerst kan se og lukte friskt.

Med det sagt så går det sikkert fint 99% av tiden å spise slike egg. Men vil man risikere å bli syk for å redde et egg til 2-3kr den ene sjeldne gangen det er frøset? Det avveiningen må hver og en ta, men det er ikke en risiko som jeg tar.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...