Gå til innhold

Dere som nylig har fått barn, dagens søkelys i media.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fødte dere? 

Følte du deg godt ivaretatt? 

Hvorfor spør jeg? 

Tenker på søkelyset i media om barselomsorgen nå for tiden. 

Trenger jeg å bli bekymret? 

Jeg har termin i februar, og mitt fødested blir Bodø for andre gang. 

Første gang var det en magisk opplevelse, jeg  ble utrolig godt tatt vare på. 

Anonymkode: 1d0c4...6bc

• Hjerte 2
Skrevet

Fødte i Hammerfest.

Vi ble utrolig godt ivaretatt. Dyktige og omsorgsfulle jordmødre, fikk tilbud om sånn ball, fødekam, osv underveis. 

God informasjon underveis og etterpå. Det var en fantastisk fødsel og oppfølging til vi dessverre måtte hjem 😄

dette var i en hektisk tid tilogmed. Alle fødestuene var i bruk kontinuerlig den dagen. Men vi ble ikke rushet ut. Fikk spise og hvile og gjøre alt som skulle gjøres før vi fikk et pasientrom der mannen min også fikk være alle tre dagene vi var der.

Så februar er nok en fin tid, ikke høysesong sånn som sommer og april 😆

Anonymkode: 64ed2...3d8

• Hjerte 1
Skrevet

Har født begge mine på St.Olavs i Trondheim. Nydelige opplevelser.

Anonymkode: 6f923...d0b

• Hjerte 1
Skrevet

Haukeland.

Kasta ut etter 12t til tross for at vi bur langt ute i distriktet og måtte reise tilbake for å ta prøver av barnet kort tid etterpå Det var stress og kødda til heile amminga. Måtte skifte "bleie" på meg sjølv på ein Esso dass, masse tid i bil, vente på ferjer. Eg trengte ro med barnet mitt og tid til hudkontakt, endte opp så stressa at melka ikkje kom i gong, baby var stor, ivrig og sulten. Det var heilt grusomt å ha pupper som ikkje virka! Fekk ikkje til å snu det, barnet endte opp på erstatning og flaske. Husker eg følte meg heilt knust. 

Eg følte meg godt ivaretatt under fødselen. Fekk god helsehjelp i svangerskapet og under fødselen. Barsel derimot nei. 

Har ikkje kjennskap til ditt område 💜

Anonymkode: bb8e5...c5b

• Hjerte 3
Skrevet

Lurer også på dette, termin i mars og fødested Oslo…

Anonymkode: f00b3...614

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet hvordan fødsels- og barselomsorgen er på Ålesund sykehus nå om dagen???

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noen som vet hvordan fødsels- og barselomsorgen er på Ålesund sykehus nå om dagen???

Fødte der i fjor. Fantastiske folk, både jordmødrene og fødselslegen jeg møtte. Var først innlagt pga. igangsettelse og hadde enerom, og etter fødsel fikk jeg også et helt flermannsrom for meg selv gjennom hele oppholdet. Fine fasiliteter også. Likte meg veldig godt der. Fødeavdelingen der har egen instakonto som er ganske aktiv, om du vil se 😊

Anonymkode: 06ae4...f4e

Skrevet

Forferdelig opplevelse i Ålesund, fikk traumer, god opplevelse i Molde. 

Anonymkode: b3c12...b96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor fødte dere? 
Bærum.

Følte du deg godt ivaretatt? 

Ja, veldig! Var mitt første barn og jeg har lest mye om det i media, så var litt bekymra, men det gikk kjempefint. 

Jeg spurte faktisk jordmødrene om hva de syns om det som skjedde i media og de var veldig preget av det. Det virka som om noen av dem var ekstremt redd for å si eller gjøre noe galt. Hvis de skulle gjøre en undersøkelse, så spurte de meg gjentatte ganger før de utførte undersøkelsen. Ble nesten litt til det ekstreme. Er trist at det skal være sånn, for de gjorde virkelig så godt de kunne for at opplevelsen skulle være bra. 

Anonymkode: 1d0c4...6bc

Anonymkode: 49e29...c40

Skrevet

Tenker det er så uendelig mange faktorer som spiller inn her. Forskjellen på sommersesong og resten av året. Jeg første på Ahus høsten 2022 og den uken jeg var der, vet jeg det var både fullt kjør og helt stille. Hvem som er på jobb og hvilken dag de har, hvor mange fødende det er, og ikke minst ditt eget fødselsforløp spiller inn på opplevelsen. Det er ingenting av dette som kan forutses 😅

Anonymkode: bad8d...0d1

Skrevet

Fødsel var flott, følte meg godt ivaretatt selv om det var mange på avdelingen. Oppfølging etterpå derimot har vært dårlig i forbindelse med fødselsskader.

Anonymkode: 32f6a...7eb

• Liker 1
Skrevet

Tipper at i februar går det helt strålende!

Det er et problem på sommeren fordi det er en liten økning i fødende på sommeren, samtidig som sykehusene gjennomfører ferieavvikling. Det fører til innleie av vikarer og litt dårligere oppfølging.

Anonymkode: 61b8e...15f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forferdelig opplevelse i Ålesund, fikk traumer, god opplevelse i Molde. 

Anonymkode: b3c12...b96

Samme her. Grusom opplevelse på Ålesund sjukehus. 

Anonymkode: 72e98...ca5

• Liker 1
Skrevet

Ahus. Det var veldig travelt der under begge fødslene. Da jeg ble satt i gang med nr 2, måtte jeg ta en pause med pillene fordi det ikke var noen fødestuer ledige. Likevel startet fødselen den kvelden. De fikk kastet seg rundt og ordnet fødestue til meg, men det var nok mye stress for dem. Følte meg veldig godt ivaretatt likevel. 

Med nr 1 vet jeg at det også var travelt. Men jeg la ikke så mye merke til det. Jeg hadde en komplisert fødsel og var nok en av de som ble prioritert og skjermet. 

Var på barsel med nr 1 og barselhotell med nr 2. Fikk enerom begge gangene. Veldig fornøyd! Fikk oppfølging etter fødsel nr 1 også pga komplikasjoner. 

Anonymkode: ad2ee...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Haukeland.

Kasta ut etter 12t til tross for at vi bur langt ute i distriktet og måtte reise tilbake for å ta prøver av barnet kort tid etterpå Det var stress og kødda til heile amminga. Måtte skifte "bleie" på meg sjølv på ein Esso dass, masse tid i bil, vente på ferjer. Eg trengte ro med barnet mitt og tid til hudkontakt, endte opp så stressa at melka ikkje kom i gong, baby var stor, ivrig og sulten. Det var heilt grusomt å ha pupper som ikkje virka! Fekk ikkje til å snu det, barnet endte opp på erstatning og flaske. Husker eg følte meg heilt knust. 

Eg følte meg godt ivaretatt under fødselen. Fekk god helsehjelp i svangerskapet og under fødselen. Barsel derimot nei. 

Har ikkje kjennskap til ditt område 💜

Når var dette?😟 Årstid og hvor mange år siden?

Anonymkode: dc5d6...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Lurer også på dette, termin i mars og fødested Oslo…

Jeg fødte på Ullevål i mars. På en helg. Følte meg utrolig godt ivaretatt under fødselen på alle mulige vis. Hadde en fantastisk jordmor. Om hun hadde dårlig tid skjulte hun det godt. Det oppstod litt komplikasjoner underveis men jeg fikk god/relevant informasjon (skal sies at jeg følte meg godt forberedt og vel viten om mulige komplikasjoner på forhånd, så jeg tok det ganske fint). 

Barsel kunne kanskje vært litt bedre mtp info/hjelp om amming spesielt, men så var baby på nyfødtintensiv og fokus på amming/pumping forsvant litt i alt annet for min del🙈 Ting hadde nok vært annerledes hadde vi hatt et “vanlig” barselopphold. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når var dette?😟 Årstid og hvor mange år siden?

Anonymkode: dc5d6...d16

Det var 2 år tilbake tett opp mot mai. Nå er alt endra byggmessig. Det var veldig travelt. Måtte ut av fødestova etter kun få minutter 🙈. Dei tømte blæra mi i all hast også, noko eg ikkje heilt skjønte poenget med så kort tid etter fødselen. Fekk ikkje til å tisse sjølv kun minutter etter utpressing. 

Om eg skulle født igjen hadde eg likevel valgt Haukeland. Barsel er ikkje noko å skryte av men kompetansen under fødsel er svært god. Gjekk veldig fint meg barnet og meg, ingen skader etterpå. Eg var veldig trygg på at dei kom til å sørga for at vi begge kom levande ut av bygget.

Hadde ikkje født i Førde pga manglande nyfødt intensiv f.eks. Kan ellers anbefale Haugesund. Det er mange år tilbake, var ikkje så travelt. Fekk f.eks vere på rom utan andre folk og mannen fekk lov å vere lenger med oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre fødsler bak meg, siste nå i mai, og jeg følgte meg veldig godt ivaretatt i alle tre. De to første dro ut og var krevende, men jeg fikk god omsorg hele tiden, og det gjorde at jeg klarte å føde vaginalt og slapp keisersnitt. Alle tre på Kalnes i Østfold ❤️

Anonymkode: 45b5a...233

AnonymBruker
Skrevet

Fødte på Lillehammer i henholdsvis i desember 22 og januar 25. ble utrolig godt tatt vare på begge gangene på barsel. Siste gangen var det ikke behov for noe særlig oppfølging, de merket at vi var avslappet til det hele, kjente avdelingen osv, i tillegg til en veldig lett fødsel som jeg kom ifra med noen skrubbsår bare og de som hjalp til under fødselen var herlige, så jeg var i storform. 

1. gangen derimot hadde jeg en fryktelig tung igangsatt fødsel. Epiduralen sviktet og de på selve fødeavdelingen hadde det så travelt at jeg ble mye overlatt til meg selv. Jeg var så smertepåvirket at fødselen stoppet opp. Å når jeg først kom dit at babyen skulle ut ble jeg regelrett kommandert på rygg og i bøyler, uten noen forklaring, de lyttet ikke til meg i det hele tatt. Den jeg snakket med etter fødsel nr 2 syns det hørtes ut som at behandlingen ikke hadde vært helt god. Klarer til den dag i dag ikke å bruke den dusjsåpen jeg hadde med fordi det er noe stress som fortsatt sitter i meg. 

Anonymkode: 984d5...11e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...