Gå til innhold

Når husholdningsartikler / dopapir er den store utgiftsposten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En bidet-"pistol" kan man som regel helt fint installere selv. Tror jeg brukte mellom 3 og 5 minutter på å installere vår, og det inkluderte utpakking, lesing av bruksanvisning etc.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke fler har dette. Om du fikk bæsj på en hvilken som helst annen kroppsdel, ville du fjernet det med bare papir..? Våtservietter er heller ikke noen løsning om formålet er å få ned kostnaden til husholdningsartikler.

Anonymkode: fd9f6...fc1

Ah, det visste jeg ikke at fantes, takk for tips! 

Jeg er helt enig med deg. Og sant nok, våtservietter er jo ikke akkurat billlige heller. 

Anonymkode: a8be9...9da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah, det visste jeg ikke at fantes, takk for tips! 

Jeg er helt enig med deg. Og sant nok, våtservietter er jo ikke akkurat billlige heller. 

Og våtservietter kan ikke spyles ned i toalettet heller, de kan blokkere avløpet. Det står på pakningen ofte at ja, den er biologisk nedbrytbar, men det er villedende reklame. For dessverre rekker de ikke å brytes ned på den korte tiden det tar for dem å trekkes ned i toalettet ditt og til de havner i rørene hos vann- og renovasjonsselskapenes renseanlegg rett etterpå. Der blokkerer de ventiler og rør i store klaser.

Dermed må du legge masse skitne våtservietter med avføring på i søppelbøtten på badet, og denne må da tømmes/skiftes pose på daglig, om den skal brukes som dobøtte for våtservietter brukt til dobesøk.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (18 minutter siden):

Og våtservietter kan ikke spyles ned i toalettet heller, de kan blokkere avløpet. Det står på pakningen ofte at ja, den er biologisk nedbrytbar, men det er villedende reklame. For dessverre rekker de ikke å brytes ned på den korte tiden det tar for dem å trekkes ned i toalettet ditt og til de havner i rørene hos vann- og renovasjonsselskapenes renseanlegg rett etterpå. Der blokkerer de ventiler og rør i store klaser.

Dermed må du legge masse skitne våtservietter med avføring på i søppelbøtten på badet, og denne må da tømmes/skiftes pose på daglig, om den skal brukes som dobøtte for våtservietter brukt til dobesøk.

Selvfølgelig kaster man ikke våtservietter i do, det er jo allment kjent. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kaster man ikke våtservietter i do, det er jo allment kjent. 

"Selvfølgelig"? Det er ikke så selvfølgelig som du tror. Da vet du lite om folks vaner på toalettet.

Jeg sitter i styret i et borettslag, og folk kaster alt mulig i dass. Og absolutt våtservietter i bøtter og spann. Vi har til og med måttet tilkalle service fordi noen har kastet/trøkket nedi/spylt ned VOKSENBLEIE i toalettet. Denne forårsaket da blokkering i røropplegget under bakken utenfor blokken. Det har faktisk skjedd mer enn en gang ....(fra samme blokk)

Jeg har flere ganger lest artikler om at våtservietter er den største synderen når det kommer til uvedkommede ting folk kaster mye av i toalettene. Som denne artikkelen f.eks. Så det er neimen ikke så selvfølgelig som du skal ha det til for svært mange mennesker.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slikt blir veldig dyrt om man kun hiver det i handklekurven når det er tomt.

Jeg kjøper i bulk på salg. Betaler aldri fullpris for noe av det som nevnes. Lambi er blant det som står på lista denne uka - sekkesalg hos Obs, da handler jeg for et halv års tid. 

Betaler aldri mer enn 10-12 for colgate - tannkrem, og enda mindre for tannbørster og mellombørster. 

5 kr er makspris for rull søppelposer. Vaskemidler og oppvaskmidler er ofte på super-salg på Europris eller Rusta. Samme med vaskekluter og utstyr. Gigabox har også mye bra. Gikk tom for Milo her om dagen, og tenkte plukke med fra Rema - 106,7 per liter (!),  Da vet jeg at det er 86 kr/liter på gigabox, uten kampanje. Og sikkert ned mot 50 kr/liter om jeg treffer på kampanje. 

(har ikke tallene i hodet, altså, regnet for å illustrere, og vet ca hvilket prisintervall som er rimelig og ikke). 

Anonymkode: 01a55...cda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (6 timer siden):

"Selvfølgelig"? Det er ikke så selvfølgelig som du tror. Da vet du lite om folks vaner på toalettet.

Jeg sitter i styret i et borettslag, og folk kaster alt mulig i dass. Og absolutt våtservietter i bøtter og spann. Vi har til og med måttet tilkalle service fordi noen har kastet/trøkket nedi/spylt ned VOKSENBLEIE i toalettet. Denne forårsaket da blokkering i røropplegget under bakken utenfor blokken. Det har faktisk skjedd mer enn en gang ....(fra samme blokk)

Jeg har flere ganger lest artikler om at våtservietter er den største synderen når det kommer til uvedkommede ting folk kaster mye av i toalettene. Som denne artikkelen f.eks. Så det er neimen ikke så selvfølgelig som du skal ha det til for svært mange mennesker.

Da er det i så fall uvitenheten som råder. Eller at folk bare gir F. Det burde ha vært allmennkunnskap. I mange land/områder i verden er det allmennkunnskap at man ikke engang kaster vanlig toalettpapir i toalettet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Slikt blir veldig dyrt om man kun hiver det i handklekurven når det er tomt.

Jeg kjøper i bulk på salg. Betaler aldri fullpris for noe av det som nevnes. Lambi er blant det som står på lista denne uka - sekkesalg hos Obs, da handler jeg for et halv års tid. 

Betaler aldri mer enn 10-12 for colgate - tannkrem, og enda mindre for tannbørster og mellombørster. 

5 kr er makspris for rull søppelposer. Vaskemidler og oppvaskmidler er ofte på super-salg på Europris eller Rusta. Samme med vaskekluter og utstyr. Gigabox har også mye bra. Gikk tom for Milo her om dagen, og tenkte plukke med fra Rema - 106,7 per liter (!),  Da vet jeg at det er 86 kr/liter på gigabox, uten kampanje. Og sikkert ned mot 50 kr/liter om jeg treffer på kampanje. 

(har ikke tallene i hodet, altså, regnet for å illustrere, og vet ca hvilket prisintervall som er rimelig og ikke). 

Gigabox er en butikk jeg faktisk aldri har hørt om eller vært innom.

Anonymkode: a06c3...bec

AnonymBruker
Skrevet

Jaha. Dopapir kjøper jeg på tilbud en slik stor sekk holder da fort i 2 mnd, kjøkkenpapir på tilbud fort 3 mnd.

Kjøper stor til oppvaskmaskin holder i 1 mnd, til vaskemaskin  kjøper jeg stor porsjon holder i fort over 2 mnd , tøy mykner på tilbud og da i stor over 1 liter.

Sjampo, og andre såper kjøper vi på rusta.

Vi bruker nå mindre på slike ting en på matvarer i mnd

Anonymkode: 90b03...dff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gigabox er en butikk jeg faktisk aldri har hørt om eller vært innom.

Anonymkode: a06c3...bec

Man må se forbi alt man ikke trenger. Ikke minst giga-pakningene med godteri. Det er et sted man bør dra med en plan for hva man trenger. 

Jeg bruker de til; vaskemidler (om det er rimeligere enn vanlige kampanjer). Krydder i store pakninger. Og pasta i store pakninger. Innimellom hermetikk. 

Kundeklubben Jippi gir 30% på mye på toppen. Og de gir Trump poeng. Så om du planlegger, og kombinerer kampanjer og rabatter, kan du virkelig gjøre store kupp her. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har nylig oppdaget at vi bruker egentlig lite på mat. Posten som er stor er derimot husholdningsartiklene, dvs såpe, brødposer, truseinnlegg, bind, bomullpads, q tips, kjøkkenskrubb, osv, og dopapir. Dopapir alene er den store dreperen. Vi bor i et gammelt hus hvor rørene tettes hvis man ikke bruker lambi. 

Noen finurlige tips til å redusere forbruket av husholdningsartikler? 

Evt hvor mye bruker dere på det hver mnd? 
Jeg tror dopapirposten alene er på 5-600,-... , 2 personer...

Anonymkode: 437b1...bd6

Bruker dere 2, 60 doruller på 30 dager? Hvordan er det mulig?

Anonymkode: db134...869

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det 1 voksen og 2 barn, bruker 60,- på dopapir per måned. Kjøper den med bilde av ekorn på  

Anonymkode: db134...869

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke konseptet med at Lambi, som er ganske så tykt skal være bedre enn feks Rema1000 sitt merke som ser identisk ut og et ett lag tynnere. Det er vel bare å unngå resirkulert grått papir egentlig.

Dasspapir er jo ofte bare 1 lag eller maks 2 lag i andre land der kloakken ikke takler nettopp 3 lags dassrull.

Så det høres underlig ut.

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bomullspads er helt ut! Bruk gjenbrukbare pads og sleng dem i en vaskepose etter bruk. 

Det finnes tøybind også. Evt menskopp eller menstruser. 

Brødposer kan brukes om igjen. 

Anonymkode: 1bc08...934

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke konseptet med at Lambi, som er ganske så tykt skal være bedre enn feks Rema1000 sitt merke som ser identisk ut og et ett lag tynnere. Det er vel bare å unngå resirkulert grått papir egentlig.

Dasspapir er jo ofte bare 1 lag eller maks 2 lag i andre land der kloakken ikke takler nettopp 3 lags dassrull.

Lambi til 0,32 per meter (tolags, sekkesalg) er mye rimeligere enn rema sitt, selv om rema (et lags) er 0,22 per meter. Da det er dobbelt så drøyt i bruk. 

Det dyreste tre-lags koster hele 0,55 per meter, og er omtrent like drøyt som et to-lags. Så av alternativene blir det dyrest. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lambi til 0,32 per meter (tolags, sekkesalg) er mye rimeligere enn rema sitt, selv om rema (et lags) er 0,22 per meter. Da det er dobbelt så drøyt i bruk. 

Det dyreste tre-lags koster hele 0,55 per meter, og er omtrent like drøyt som et to-lags. Så av alternativene blir det dyrest. 

Rema1000 sitt er Prima er 0,11, og R toalettpapir 3 lags er 0.25 så nei Lambi er ALDRI billigest hverken per meter eller når det kommer til minste mengden man faktisk må kjøpe, jeg gidder aldri kjøpe type 64 ruller om gangen, så billige er det rett og slett ikke.

First price er latterlig billig, men det er jo ganske dårlig kvalitet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bomullspads er helt ut! Bruk gjenbrukbare pads og sleng dem i en vaskepose etter bruk. 

Det finnes tøybind også. Evt menskopp eller menstruser. 

Brødposer kan brukes om igjen. 

Anonymkode: 1bc08...934

De blir slitt raskt, og stinker raskt. Og krever vask. Du får grei bomull som varer lenge og krever mye mindre i innkjøp samlet, for 5-10 kr/pk. Det vil lønne seg mot å kjøpe pads. 

Når det gjelder mens er egentlig alternativene du nevner dyrere enn rimeligste alternativ; 16 tamponger koster 4 kroner hos Rema (med appen). For meg holder en pakke til to sykluser. Det betyr 24 kroner brukt på mensprodukter per år. 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Det er forskjell på hvor lett de ulike typene løser seg opp i vann. Dette er uavhengig av tykkelsen på papiret. Prøv selv med et par ark av ulike typer i hvert sitt glass med vann. 

Anonymkode: 99a1f...048

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 4 i familien og bruker 40 ruller i måneden. Det er overdrevent. 

Dere bruker ekstremt mye papir.

Bruker 40 kr på bind.

Shamp og balsam 150 kr. 

Såpe 20 kr.

En mann og 3 damer (jenter). 

Her må dere heller se på hva dere kan spare 

Anonymkode: 9ccbf...491

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Coop har i hvert fall alt dette billig. De har fast 50% på alt av bind, truseinnlegg, tamponger etc, kjempebillige bomullspads og q-tips fra eget merke, billig dusjsåpe for hele familien (2 ganske store flasker for 40, tror jeg). Håndsåpe er også billig der og vil tro Lambi også er billigere der enn mange andre steder. Som medlem får jeg jevnlig kuponger med rabatt på diverse varer, bl.a Lambi.

Ellers er vel gjerne Europris billigst på dopapir? Akkurat nå har de 24pk Lambi til 119 kr (opprinnelig 139 kr). Veltie er også et mykt dopapir som ligner Lambi. Ikke noe tilbud på det nå, men fastpris er 100 kr for 24 pk.

Anonymkode: 5aa4a...12b

AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Må legge til at Europris gjerne er billigere på alt jeg listet opp, egentlig. De har store pakninger av mye og gjerne lav kilopris. Vaskepulver og tøymykner kjøpes utelukkende der her i huset. De er billigere på tannkrem også. Enkelte kjekspakker til 10 kr har de også, hvis man vil ha litt i bakhånd til gjester eller til kaffen. 

Anonymkode: 5aa4a...12b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...