AnonymBruker Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Jeg satt å pratet med noen kompiser i går angående uføretrygd å da kom det opp at hvis en person med uføretrygd fra Danmark flytter til Norge så får personen utbetalt 54000kr i måneden men hvis jeg som har ung uføretrygd flytter til Danmark så mister min ung uføretrygd og får bare uføretrygd som blir utbetalt til 21000kr i måneden. Anonymkode: 6b582...839
AnonymBruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli Du kan ta med deg uføretrygden og flytte hvor du vil, så jeg er usikker på hva som kompisene dine mener. Skatteavtaler mellom land bestemmer hvilket land du skal skatte, og om du må betale kildeskatt. Nå har jeg mye høyere uføretrygd enn deg, og det har aldri vært noe problem de årene jeg gar bodd utenfor Norge. Jeg har bodd i flere land. Anonymkode: 03d85...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ta med deg uføretrygden og flytte hvor du vil, så jeg er usikker på hva som kompisene dine mener. Skatteavtaler mellom land bestemmer hvilket land du skal skatte, og om du må betale kildeskatt. Nå har jeg mye høyere uføretrygd enn deg, og det har aldri vært noe problem de årene jeg gar bodd utenfor Norge. Jeg har bodd i flere land. Anonymkode: 03d85...3b3 Det er mulig det er tillegget ung ufør de tenker på. Det mister du når du flytter utenlands. Anonymkode: 03d85...3b3 9 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ta med deg uføretrygden og flytte hvor du vil, så jeg er usikker på hva som kompisene dine mener. Skatteavtaler mellom land bestemmer hvilket land du skal skatte, og om du må betale kildeskatt. Nå har jeg mye høyere uføretrygd enn deg, og det har aldri vært noe problem de årene jeg gar bodd utenfor Norge. Jeg har bodd i flere land. Anonymkode: 03d85...3b3 Har i Norge 33000kr utbetalt i ung uføretrygd men hvis jeg skal flytte til utlandet så mister jeg ung uføretrygd å får kun uføretrygd Anonymkode: 6b582...839 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mulig det er tillegget ung ufør de tenker på. Det mister du når du flytter utenlands. Anonymkode: 03d85...3b3 Hvorfor mister jeg det? Anonymkode: 6b582...839
AnonymBruker Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor mister jeg det? Anonymkode: 6b582...839 Mens selve uføretrygden er en opparbeidet rettighet/utelse, er ung ufør tillegget noe du bare får m så lenge du er medlem av norsk folketrygd. Anonymkode: 03d85...3b3 12 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #7 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har i Norge 33000kr utbetalt i ung uføretrygd men hvis jeg skal flytte til utlandet så mister jeg ung uføretrygd å får kun uføretrygd Anonymkode: 6b582...839 Hvis du har 33 000 utbetalt på ung ufør, så betaler du altfor lite skatt. Selv får jeg utbetalt 24 393 kr. Rundt 31k brutto. Anonymkode: 689b9...a1b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #8 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du har 33 000 utbetalt på ung ufør, så betaler du altfor lite skatt. Selv får jeg utbetalt 24 393 kr. Rundt 31k brutto. Anonymkode: 689b9...a1b Nei alt det er i orden, fikk faktisk tilbake betaling på skatten i år. Full kontroll Anonymkode: 6b582...839
AnonymBruker Skrevet 28. juli #9 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du har 33 000 utbetalt på ung ufør, så betaler du altfor lite skatt. Selv får jeg utbetalt 24 393 kr. Rundt 31k brutto. Anonymkode: 689b9...a1b Ikke meg du kommenterer, men har du startet på en utdanning før du ble ung ufør får du faktisk kompensasjon med høyere ung ufør bit en om du ble ung ufør uten utdanning. Så lønner jeg å komme seg igjennom 3-5 år på Høgskole eller Universitet. Da får du faktisk bra utbetaling som ung ufør. Ene eksen min var ung ufør, ble ufør 1 år etter fullført økonomigrad. (altså 22 år gammen når hun ikke klarte å stå i jobb pga sykdom) Hun hadde mer utbetalt en meg som jobba i anlegg i den tiden. (faglært ikke høyere utdanning) Anonymkode: 6db91...ed3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #10 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nei alt det er i orden, fikk faktisk tilbake betaling på skatten i år. Full kontroll Anonymkode: 6b582...839 Det er ikke muligmå ha så mye som 33.tusen utbetalt med ung-tillegget ETTER skatt… da har du noen forsikringer og/eller barnetrygd/barnebidrag i tillegg Anonymkode: 1d4eb...f2e 9
AnonymBruker Skrevet 28. juli #11 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg satt å pratet med noen kompiser i går angående uføretrygd å da kom det opp at hvis en person med uføretrygd fra Danmark flytter til Norge så får personen utbetalt 54000kr i måneden men hvis jeg som har ung uføretrygd flytter til Danmark så mister min ung uføretrygd og får bare uføretrygd som blir utbetalt til 21000kr i måneden. Anonymkode: 6b582...839 Da ber du om kilder... Jeg vil gjerne se kilder på at unge uføre dansker har utbetalt så mange tusen mer enn gjennomsnittslønnen. Gjennomsnittlig bruttolønn i Danmark er 48 000,- og kompisen din hevder unge uføre får netto 54 000,- ?? han antyder altså at unge uføre i Danmark har nesten 80 000 brutto? jeg vil se kilder på at man har nesten en million i inntekt som ung ufør i Danmark.... Anonymkode: 0ee41...07a 23
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da ber du om kilder... Jeg vil gjerne se kilder på at unge uføre dansker har utbetalt så mange tusen mer enn gjennomsnittslønnen. Gjennomsnittlig bruttolønn i Danmark er 48 000,- og kompisen din hevder unge uføre får netto 54 000,- ?? han antyder altså at unge uføre i Danmark har nesten 80 000 brutto? jeg vil se kilder på at man har nesten en million i inntekt som ung ufør i Danmark.... Anonymkode: 0ee41...07a Enig. Det der stemmer ikke!! Anonymkode: c8ddb...7c7 11
AnonymBruker Skrevet 28. juli #13 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da ber du om kilder... Jeg vil gjerne se kilder på at unge uføre dansker har utbetalt så mange tusen mer enn gjennomsnittslønnen. Gjennomsnittlig bruttolønn i Danmark er 48 000,- og kompisen din hevder unge uføre får netto 54 000,- ?? han antyder altså at unge uføre i Danmark har nesten 80 000 brutto? jeg vil se kilder på at man har nesten en million i inntekt som ung ufør i Danmark.... Anonymkode: 0ee41...07a Det er nok bare bullshit som så mye annet. Anonymkode: 228eb...916 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har i Norge 33000kr utbetalt i ung uføretrygd men hvis jeg skal flytte til utlandet så mister jeg ung uføretrygd å får kun uføretrygd Anonymkode: 6b582...839 Du mister ung-ufør tillegget, i tillegg får du avkortet vanlig uføretrygd dersom du har mindre enn 20 års botid i Norge etter fylte 16 år - du må også være minste 36 år gammel (forutsatt at du ble født i Norge) for å få eksportert full, normal uføretrygd dersom du flytter til utlandet. All denne informasjonen, og mer, er tilgjengelig på Nav sine sider. Anonymkode: 05140...fa5 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mister ung-ufør tillegget, i tillegg får du avkortet vanlig uføretrygd dersom du har mindre enn 20 års botid i Norge etter fylte 16 år - du må også være minste 36 år gammel (forutsatt at du ble født i Norge) for å få eksportert full, normal uføretrygd dersom du flytter til utlandet. All denne informasjonen, og mer, er tilgjengelig på Nav sine sider. Anonymkode: 05140...fa5 Altså* skulle det ha stått. Anonymkode: 05140...fa5
AnonymBruker Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er nok bare bullshit som så mye annet. Anonymkode: 228eb...916 Jepp, folk som er ute etter å spre hat om uføretrygd.... "Kom til Danmark, her har ung ufør tilsvarende årslønn som leger" Anonymkode: 0ee41...07a 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #17 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke meg du kommenterer, men har du startet på en utdanning før du ble ung ufør får du faktisk kompensasjon med høyere ung ufør bit en om du ble ung ufør uten utdanning. Så lønner jeg å komme seg igjennom 3-5 år på Høgskole eller Universitet. Da får du faktisk bra utbetaling som ung ufør. Ene eksen min var ung ufør, ble ufør 1 år etter fullført økonomigrad. (altså 22 år gammen når hun ikke klarte å stå i jobb pga sykdom) Hun hadde mer utbetalt en meg som jobba i anlegg i den tiden. (faglært ikke høyere utdanning) Anonymkode: 6db91...ed3 Det stemmer ikke. Det er kun to satser på ung ufør, så man kan altså ikke ha mer enn minstesats ung ufør (gift/samboer eller enslig) om har fått innvilget ung ufør. det er tydelig at du uttaler deg om noe du tror du har peiling på, men som du faktisk egentlig har null peiling på 😅. Anonymkode: caec9...e49 9 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #18 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Da ber du om kilder... Jeg vil gjerne se kilder på at unge uføre dansker har utbetalt så mange tusen mer enn gjennomsnittslønnen. Gjennomsnittlig bruttolønn i Danmark er 48 000,- og kompisen din hevder unge uføre får netto 54 000,- ?? han antyder altså at unge uføre i Danmark har nesten 80 000 brutto? jeg vil se kilder på at man har nesten en million i inntekt som ung ufør i Danmark.... Anonymkode: 0ee41...07a Denne "kompisen" har nok regnet om en dansk uføretrygd til norske kroner og sånn sett vil det jo være hyggelig å være dansk i Norge. Anonymkode: 47ec4...890 9
AnonymBruker Skrevet 29. juli #19 Skrevet 29. juli Men hvorfor mister man tillegget ung ufør ved flytting til utlandet. Hvem bestemte det og hva var begrunnelsen? Anonymkode: b0ac0...102
AnonymBruker Skrevet 29. juli #20 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor mister man tillegget ung ufør ved flytting til utlandet. Hvem bestemte det og hva var begrunnelsen? Anonymkode: b0ac0...102 Stortinget har bestemt det. Inngår i folketrygdloven, og Stortinget er lovgivende makt. Tillegget er kompensasjon for manglende mulighet til å opptjente egne trygderettigheter, og direkte knyttet til medlemskap i norsk folketrygd. Flytter man utenlands, eller oppholder seg utenlands mer enn et år, er man ikke lenger medlem. Anonymkode: 03d85...3b3 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå