AnonymBruker Skrevet 28. juli #1 Skrevet 28. juli Et godt forhold til svigerforeldre og -familie er en verdi som står høyt hos meg. Jeg prøver alt jeg kan å være en god svigerdatter; jeg er alltid hyggelig og blid, snakker varmt om sønnen deres, eiendommene deres, og mat de lager osv. Tilbringer tid med dem, mer enn med mine egne foreldre. Men tilbake fra svigermor får jeg stygge kommentarer og anekdoter om meg, hvordan jeg og samboer gjør våre ting, samt fremtiden til meg og samboer med barn. Svarer jeg blir det møtt med heving av stemme og tenåringsoppførsel. Dette vil selvfølgelig bli tatt opp og det blir ikke akseptert, ei heller tøying av grenser. Da blir det heller avstand, jeg er ikke interessert i en slik relasjon og våre fremtidige barn skal heller ikke ta del i det. Samboer står støtt på min side. Men jeg vil så gjerne ha en god relasjon til svigermor, og vil at barna våre skal ha god kontakt med alle fire besteforeldre. Så det jeg lurer på er: er det noen her som har erfaring med at svigermor endrer seg? Har forøvrig sett noen lignende tråder her ang svigermor, hvor ts blir angrepet og beskyldt for diverse. Hvis dette skjer her er ikke svarene i tråden relevant for meg da jeg aldri har gjort / sagt noe dumt til min svigermor. Så da vet dere isåfall hvorfor jeg ikke leser eller svarer noe i tråden dersom det kommer slike svar. Anonymkode: 0c888...98f 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #2 Skrevet 28. juli Det blir dessverre ikke bedre, heller verre når de blir eldre. Anonymkode: 65b6f...637 9
AnonymBruker Skrevet 28. juli #3 Skrevet 28. juli Herlighet, du må då kutte kontakten med slike mennesker! 😮 Anonymkode: e4e9d...a69 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #4 Skrevet 28. juli I den grad en endring skal være mulig, må det komme av at din mann stiller tydelige krav ovenfor sin mor. Dersom han har vært unnvikende hittil kan du ha noe å gå på dersom han nå klarer å stille opp for seg selv. Du får neppe gjort noe selv uten at svigers vil tenke at du er den konfliktskapende pådriveren. Anonymkode: ef78b...829 6 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #5 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): I den grad en endring skal være mulig, må det komme av at din mann stiller tydelige krav ovenfor sin mor. Dersom han har vært unnvikende hittil kan du ha noe å gå på dersom han nå klarer å stille opp for seg selv. Du får neppe gjort noe selv uten at svigers vil tenke at du er den konfliktskapende pådriveren. Anonymkode: ef78b...829 Ja, det er han som skal ta det opp og han sier han vil være tydelig. Jeg håper bare det blir tydelig nok for henne. Hvis ikke, og hvis det fortsetter slik, er både jeg og samboer enig om at kontakten kuttes evt begrenses til et totalt minimum. Vi skal iallefall ikke da bo i samme nabolag slik vi egentlig har hatt noen tanker om. ts Anonymkode: 0c888...98f 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli Hun snudde når hun fikk uhelbredelig kreft. Vi hadde et veldig fint forhold siste året hun levde. Anonymkode: 8cd9e...a35 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #7 Skrevet 29. juli Min har ikke endret seg. Fikk nok etter ti år. Anonymkode: 76d02...da1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #8 Skrevet 29. juli Du må ikke prøve å bli likt, det er det du gjør feil. Du må sette deg i respekt. Det har jeg gjort, og nå får svigermor omtrent angst av å se meg. Så lenge hun oppfører seg rundt meg, så kan hun tenke akkurat det hun vil. Og nei, du kan ikke bestemme deg for å ha et «godt forhold» til alle mennesker. Det er en ting som går begge veier. Noen ganger holder det å tolerere hverandre, andre ganger må kontakten minimeres eller kuttes. Anonymkode: 1d282...09b 7 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #9 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du må ikke prøve å bli likt, det er det du gjør feil. Du må sette deg i respekt. Det har jeg gjort, og nå får svigermor omtrent angst av å se meg. Så lenge hun oppfører seg rundt meg, så kan hun tenke akkurat det hun vil. Og nei, du kan ikke bestemme deg for å ha et «godt forhold» til alle mennesker. Det er en ting som går begge veier. Noen ganger holder det å tolerere hverandre, andre ganger må kontakten minimeres eller kuttes. Anonymkode: 1d282...09b Dette er jo tatt helt ut av kontekst og jeg har ikke skrevet noen plass at jeg har bestemt meg for dette. Og nei, jeg har ikke tenkt å gi svigermor angst av å se meg. Anonymkode: 0c888...98f 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #10 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du må ikke prøve å bli likt, det er det du gjør feil. Du må sette deg i respekt. Det har jeg gjort, og nå får svigermor omtrent angst av å se meg. Så lenge hun oppfører seg rundt meg, så kan hun tenke akkurat det hun vil. Og nei, du kan ikke bestemme deg for å ha et «godt forhold» til alle mennesker. Det er en ting som går begge veier. Noen ganger holder det å tolerere hverandre, andre ganger må kontakten minimeres eller kuttes. Anonymkode: 1d282...09b Dette. Svigermor har ikke snudd, og liker meg veldig tydelig ikke. Men jeg setter grenser og er mer "meg" uten å be om unnskyldning eller "gjemme meg vekk" i en mutt oppførsel, slik jeg gjorde i starten. At hun ikke liker meg er triss alt hennes problem, og hun må eie disse følelsene selv. Aå er det min oppgave å være høflig, respektfull og oppføre meg som folk Og ser har jeg alltid gjort. Det ledet til at svigermor fikk et sinneutbrudd og kalte meg et kaldt menneske for 8 år siden. Siden har hun på sett og vis innfunnet seg med situasjonen mens svigerfar forsøker å være hyggelig mot alle. Nå er det kommet barnebarn som hun er veldig opptatt av, og da kan vi liksom stilltiende enes om at det er dette vi har til felles. Anonymkode: 4bb47...36b 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #11 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er jo tatt helt ut av kontekst og jeg har ikke skrevet noen plass at jeg har bestemt meg for dette. Og nei, jeg har ikke tenkt å gi svigermor angst av å se meg. Anonymkode: 0c888...98f Du får lese ditt eget HI en gang til da. Jeg ser en desperat svigerdatter som nærmest «love bomber» svigerforeldrene uten å få noe tilbake. Hvorfor er du «blid og hyggelig» og tilbringer masse tid med noen som bare serverer deg stygge kommentarer? Det virker ikke som du har noen selvrespekt, og da blir du heller ikke respektert. Anonymkode: 1d282...09b 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #12 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får lese ditt eget HI en gang til da. Jeg ser en desperat svigerdatter som nærmest «love bomber» svigerforeldrene uten å få noe tilbake. Hvorfor er du «blid og hyggelig» og tilbringer masse tid med noen som bare serverer deg stygge kommentarer? Det virker ikke som du har noen selvrespekt, og da blir du heller ikke respektert. Anonymkode: 1d282...09b Her har du virkelig lagt mye mer tolkning inn i det jeg skriver, enn det jeg faktisk skriver. Jeg har skrevet at jeg både svarer henne og at slik oppførsel ikke blir akseptert. Tror det er du som skal lese mitt HI på nytt. Anonymkode: 0c888...98f 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #13 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du får lese ditt eget HI en gang til da. Jeg ser en desperat svigerdatter som nærmest «love bomber» svigerforeldrene uten å få noe tilbake. Hvorfor er du «blid og hyggelig» og tilbringer masse tid med noen som bare serverer deg stygge kommentarer? Det virker ikke som du har noen selvrespekt, og da blir du heller ikke respektert. Anonymkode: 1d282...09b Hvorfor kan man ikke «downvote» innlegg her på KG, slik man kan på Reddit? Skulle gjerne ha gitt dine svar noen minuser. Synes du feiltolker ts noe helt voldsomt / ilegger ting ts ikke har skrevet. Anonymkode: 4cc5f...abd 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli #14 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her har du virkelig lagt mye mer tolkning inn i det jeg skriver, enn det jeg faktisk skriver. Jeg har skrevet at jeg både svarer henne og at slik oppførsel ikke blir akseptert. Tror det er du som skal lese mitt HI på nytt. Anonymkode: 0c888...98f Hvordan markerer du at slik oppførsel ikke er akseptert da? Anonymkode: 1d282...09b 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #15 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan markerer du at slik oppførsel ikke er akseptert da? Anonymkode: 1d282...09b Som sagt, jeg svarer. Har ikke tenkt å gå noe mer i detaljdiskusjon med deg om hvordan jeg svarer. Anonymkode: 0c888...98f 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #16 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt, jeg svarer. Har ikke tenkt å gå noe mer i detaljdiskusjon med deg om hvordan jeg svarer. Anonymkode: 0c888...98f Men det hjelper jo ikke? Anonymkode: 1d282...09b
AnonymBruker Skrevet 29. juli #17 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan markerer du at slik oppførsel ikke er akseptert da? Anonymkode: 1d282...09b Det er veldig åpenbart at den «nyttig»-reaksjonen på innleggene dine kommer fra deg selv. Anonymkode: 4cc5f...abd 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #18 Skrevet 29. juli Det forandrer seg nok ikke dessverre.. jeg er i samme situasjon og synes bare det blir verre. Hun er «snill» med meg, men har kommentarer og en måte å kommunisere på som jeg ikke orker så mye lenger.. prøver å unngå hun mer og mer, for jeg blir så utrolig tappet.. Anonymkode: bc2c0...832 2
Raven.Writingdesk Skrevet 29. juli #19 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Et godt forhold til svigerforeldre og -familie er en verdi som står høyt hos meg. Jeg prøver alt jeg kan å være en god svigerdatter; jeg er alltid hyggelig og blid, snakker varmt om sønnen deres, eiendommene deres, og mat de lager osv. Tilbringer tid med dem, mer enn med mine egne foreldre. Men tilbake fra svigermor får jeg stygge kommentarer og anekdoter om meg, hvordan jeg og samboer gjør våre ting, samt fremtiden til meg og samboer med barn. Svarer jeg blir det møtt med heving av stemme og tenåringsoppførsel. Dette vil selvfølgelig bli tatt opp og det blir ikke akseptert, ei heller tøying av grenser. Da blir det heller avstand, jeg er ikke interessert i en slik relasjon og våre fremtidige barn skal heller ikke ta del i det. Samboer står støtt på min side. Men jeg vil så gjerne ha en god relasjon til svigermor, og vil at barna våre skal ha god kontakt med alle fire besteforeldre. Så det jeg lurer på er: er det noen her som har erfaring med at svigermor endrer seg? Har forøvrig sett noen lignende tråder her ang svigermor, hvor ts blir angrepet og beskyldt for diverse. Hvis dette skjer her er ikke svarene i tråden relevant for meg da jeg aldri har gjort / sagt noe dumt til min svigermor. Så da vet dere isåfall hvorfor jeg ikke leser eller svarer noe i tråden dersom det kommer slike svar. Anonymkode: 0c888...98f Hvor lenge har du og din mann vært sammen? Jeg spør fordi hvis det er fra svigermor sitt ståsted relativt nytt (la oss si under 3år) så kan det være en overgangsfase og kanskje kan det bli bedre. Kvinner er ofte bærere av det emosjonelle ansvaret, dvs at svigermor kan ha hatt en rolle med emosjonell makt og posisjon i familien, blant annet i din mann sitt liv. Via å ønske nærhet til henne kan du ubevisst tre inn i rollen som enda en hun opplever å ha emosjonell makt og ansvar for, noe som gjør henne for «husvarm» rundt deg. Jeg ville gått for kvalitet fremfor kvantitet og slik flere sier så sett deg i respekt, med det mener jeg at du skal fortsette å være varm og inkluderende men vise at du er selvstendig og har egne meninger ( noe du ser ut til å gjøre) - aksepter også at svigermor er feilbar, og det å vurdere å bare «kutte alle bånd» er ganske drastiske skritt, spesielt om hun har hatt et greit forhold til sin sønn før du kom inn i bildet. Da er det bedre at du roer ned/toner ned dine forventninger til hva slags relasjon dere to skal ha, fordi du er veldig tydelig på hva du også forventer i retur: ett nært og godt forhold. Det betyr at du også har krav til svigermor som hun kan kjenne på. Å redusere disse kravene og flytte fokuset ditt til noe annet slik at svigermor og din mann kan ha en god relasjon kan være en måte for deg å bidra til å dempe konflikt. Å snakke om at du og mannen er «enige om å kutte kontakt» er veldig voldsomt mener jeg, spesielt som sagt hvis det ikke har vært noe høykonflikt mellom sønn og mor før du kom inn i bildet.. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli #20 Skrevet 29. juli Jeg begriper ikke hvorfor du egentlig orker å bruke masse tid og krefter på sånne mennesker. Livet er alt for kort fra før, til å bruke opp på sånne folk... Anonymkode: 93ef5...a36 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå