Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne gjerne tenkt meg å bli besøksvenn for eldre, men er litt redd for at jeg kanskje har et urealistisk bilde av hva det innebærer.

Jeg jobber fulltid og vel så det, men føler likevel at jeg har kapasitet og ønsker å gjøre noe "mer" for samfunnet rundt meg. Å være besøksvenn for eldre 1-2 timer i uka (fast dag og klokkeslett) skal likevel gå veldig greit, men for å få det til så ønsker jeg at det er noen i nabolaget med gangavstand slik at jeg slipper å reise kollektivt i rushtid. Jeg bor sentralt Oslo og det er mange bygårder rundt meg med eldre mennesker, så jeg antar at det kanskje er folk rundt meg som ønsker en besøksvenn, men jeg er usikker om Røde Kors/andre tjenester tar dette i betraktning. Det er helt uaktuelt for meg å pendle f.eks. 30 minutter hver vei.

Jeg ser for meg at rollen innebærer å bli kjent med den eldre, prate litt om hva som helst, og evt ta oss en liten spasertur om været tillater det. Jeg er glad i håndarbeid, så jeg kan alltids ha med det dersom det er en felles interesse. Å ledsage til legetimer, handle inn mat, osv, ønsker jeg egentlig ikke å gjøre. Det høres kanskje dumt ut, men jeg vil i første omgang bare holde noen med selskap over en kaffekopp. 

Blir jeg godt kjent med noen så blir jeg kanskje naturlig noe mer tilbøyelig, men er dette er veldig urealistisk bilde av hva det å være en besøksvenn innebærer? 🤷‍♀️

Anonymkode: 62cfc...88d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å bli besøksvenn for en som bor på et sykehjem og ikke være hjemme i private hjem. Meld deg som rivillig i røde kors, de kurser deg og så finner de en som matcher deg utifra dine ønsker. Det er en stor glede å være besøksvenn!

Anonymkode: 84fd7...686

• Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler deg å bli det ja. De matcher deg mot en som ønsker besøksvenn så både sted, kjønn og hva du ønsker gjøre sammen blir tatt hensyn til 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Anbefaler deg å bli besøksvenn for en som bor på et sykehjem og ikke være hjemme i private hjem. Meld deg som rivillig i røde kors, de kurser deg og så finner de en som matcher deg utifra dine ønsker. Det er en stor glede å være besøksvenn!

Anonymkode: 84fd7...686

Kvifor på sjukeheim?

Anonymkode: a5dda...f7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også interessert i å bli besøksvenn, følger spent med på tråden i tilfelle flere har erfaringer de vil dele :) 

Anonymkode: 8f10b...31a

• Hjerte 1
Skrevet

Du har ikke et urealistisk bilde nei :)

I Oslo er det en enkel sak å bli koplet opp til noen i egen bydel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring i den forstand at jeg skaffet besøksvenn til min mor gjennom Røde kors. De hører med både den som ønsker besøksvenn, og besøksvennen for å kartlegge hva de ønsker, og så kobler de sammen folk som passer. Mammas besøksvenn ønsket å besøke en eldre dame som bodde hjemme, ikke på sykehjem. Og hun kunne besøke en gang annenhver uke. Dette passet for mamma. Så du formidler til Røde kors hva som passer for deg. Dette er tross alt frivillighet. Så ser de om de finner noen som er kompatible for deg. Flott at du vil bruke overskuddet ditt til dette. 

Anonymkode: de037...392

• Hjerte 1
Skrevet

Kjenner en som er besøksvenn til 2. En i Oslo og en i drammen.  Det mest overaskende med denne rollen har vært å kontinuerlig rydde opp etter hjemmehjelp/vaskehjelp som ofte er enten svært ung eller fremmedkulturell. 

- Rette opp i misforståelser som følge av språkvansker.

- vaske opp skumslott etter folk har brukt zalo o.l i oppvaskemaskinen.

Men hun liker det veldig godt likevel.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...