Gå til innhold

Kan noen forklare hvoran KI-bilder er tyveri?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 20.36):

Selvsagt er det en forkjell, ai krever ingen talent eller tid. De bruker ikke engang hjernen og tar urettsmessig resultatet av noe de aldri kunne tenkt ut eller skapt med egne hender. Når du lar deg inspirere tilføyer du i det minste, du er kreativ. Ai mennesker er ikke det, de lener seg fullt på at en maskin stjeler det noen andre brukte tid og talent på.

Dette er jo rett og slett feil. Ja, og trykke på en knapp i chat GPT å få et bilde kan alle gjøre. Men det å være ute etter noe spesifikt å klare å prompte riktig til AI for å få det du er ute etter, er faktisk krevende. Å kunne å snakke med store AI modeller som sora, midjourney og veo 3 kommer til å være etterspurt kompetanse, det er det allerede nå.

Jeg trodde f.eks at suno (nettsted for å generere musikk) var noe alle kunne bruke likt, så like godt resultat uansett hva. Til jeg hørte hva de yngre på jobb hadde laget som er så milevis fra det jeg har hørt før. Jeg jobber i mediebransje og utfordret en yngre kollega til å generere en veldig spesifikk video man faktisk ville slite med å se at var AI, det tok 4 timer. 

Hvem som helst kan nå lage generisk søppel. Det som hvem som helst kan lage kommer ikke til å være interessant for noen om kort tid. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 0.21):

3. KI kan skape helt unike bilder som ikke ligner på noen andres verk. Bare fordi den har lært hvordan kunst ser ut fra andres arbeid, betyr ikke at den ikke er istand til å skape helt eget arbeid. På denne måten fungerer KI akkurat som mennesket. Mennesket lærer fra andre og lærer å skape noe nytt basert på opplærte ferdigheter. 

Anonymkode: a5998...bf9

Hvordan kan du vite at disse bildene er helt unike? Du har jo ikke sett alt materialet KI har blitt trent opp på. Ganske naivt av deg og tro at Ai lager unike bilder.

Anonymkode: 22139...118

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...